План-конспект заняття туристсько-краєзнавчого гуртка. Тема: Рятувальні роботи та страхування під час змагань

Про матеріал
ознайомити з основними видами рятувальних робіт під час змагань та особливостями страхування на етапах; розвивати логічне мислення, практичні навички зі спортивного туризму; виховувати толерантність під час комунікації між вихованцями
Перегляд файлу

План-конспект заняття туристсько-краєзнавчого гуртка

 

Тема: Рятувальні роботи та страхування під час змагань

 

Мета: ознайомити з основними видами рятувальних робіт під час змагань та особливостями страхування на етапах; розвивати логічне мислення, практичні навички зі спортивного туризму; виховувати толерантність під час комунікації між вихованцями.

 

Обладнання: картки з інформацією, спеціальне туристичне спорядження.

 

Хід заняття:

  1. Організаційний етап
  2. Вивчення нового матеріалу

 

Дистанція «Рятувальні роботи» передбачає надання силами команди першої долікарської допомоги «умовно потерпілому» та виготовлення засобу для транспортування потерпілого з послідовним його транспортуванням по маршруту, складеному з технічних етапів. Умовна травма або захворювання перелік технічних етапів встановлюється Положенням або Умовами проведення змагань. На певних змаганнях «Рятувальні роботи» можуть бути включеними до складу дистанції «Смуга перешкод» та «Крос-похід», або до складу «Спеціальних завдань». Усі технічні етапи з транспортування потерпілого на дистанції «Рятувальні роботи» долаються командою з самонаведенням.

 

Вихованці опрацьовують витяг штрафів щодо транспортування потерпілого з Технічного регламенту з пішохідного туризму (затвердженого виконкомом Федерації спортивного туризму України від 19.05.2018).

 

4. Транспортування потерпілого

4.1. Незначне порушення при транспортуванні потерпілого – 1 бал

Торкання потерпілого.

4.1.1. Торкання будь-якою частиною нош, тілом потерпілого землі, води, стовбурів і гілок дерев, рельєфу, скель та ін. (не більше двох) за кожне.

Торкання гнучкої рослинності. Укладання на рельєф потерпілого (нош) під час зупинки після попередження командою.

Більше двох торкань штрафується за п. 4.10.4. (крім транспортування по місцевості).

4.3. Неправильні дії, обладнання транспортних засобів – 3 бали

Потерпілий надає допомогу.

4.3.1. Незначна допомога потерпілого, яка полегшує роботу команді (усна підказка непритомного, опора на травмовану ногу тощо).

Якщо такі дії не суперечать умовній травмі.

Виставляється за п.4.10.7., якщо дії потерпілого в значній мірі допомагають команді.

Неправильне обладнання нош, кокона.

4.3.2. Поперечини прив’язані неправильно, діагоналі відсутні (не натягнуті) або прикріплені не до внутрішніх кутів каркасу. Ноші не відповідають зросту потерпілого (голова або ноги звисають за поперечини). Відсутність з’єднувального вуса в павука при транспортуванні по переправі.

 

При транспортуванні в ношах по переправі супроводжувальна мотузка відіграє роль вуса, який з’єднує два транспортних карабіни (вуса павука).

За кожне порушення.

Штраф виставляється після початку руху.

.

4.3.3. При використанні штормівок жердини не протягнуті через рукави, які вивернуті всередину штормівок; застібки розміщені зверху ложа; використання менше двох штормівок.

 

 

4.3.4. Неправильно застосовані вузли при в'язанні нош із мотузок; відстань між вузлами на поздовжніх жердинах або між витками кокона більше 20 см.

 

 

Неправильні дії.

4.3.5. Транспортування потерпілого на ношах (на всіх етапах) таким чином, що його голова знаходиться нижче ніг.

 

 

4.3.6. Під час спуску потерпілого по схилу стрімкістю більше 50° робота зі спусковою мотузкою однією рукою до гальмівного пристрою.

 

Потрібно виправити.

Неправильне кріплення потерпілого до нош.

4.3.7. Кріплення потерпілого до нош менше ніж у трьох точках (грудині, стегнах, ногах); відсутня фіксація мотузок до жердин нош.

 

Потрібно виправити (крім транспортування по місцевості).

Неправильне кріплення потерпілого.

4.3.8. Неправильне кріплення нош, кокона до транспортної мотузки, перил; неправильна послідовність кріплення.

 

 

4.3.9. Потерпілий не прикріплений до перил при транспортуванні в ношах, коконі.

 

 

4.3.10. Потерпілий та супроводжуючий не з’єднані вусом між собою.

 

 

Неправильне нарощування спускової мотузки.

4.3.11. Утримування спускової мотузки напряму руками, а не через технічний пристрій при нарощуванні мотузок.

 

Потрібно виправити.

Неправильне обладнання транспортних засобів.

4.3.12. Використання схоплювальної петлі з одинарного репшнура для підстраховки транспортних мотузок при спуску чи підйомі потерпілого із супроводжуючим.

Якщо таких петель дві й при можливому зриві вони рівномірно навантажуються.

Потрібно виправити.

4.3.13.Кінці підйомної (спускової) мотузки не закріплені чи закріплені не в опору або підйомні (спускові) мотузки не зв’язані спільним вузлом.

 

.

4.3.14. Транспортування потерпілого без транспортної петлі, бухти мотузки, рюкзака.

 

 

4.3.15. Неправильне кріплення супроводжувальних та/або страхувальних мотузок при транспортуванні потерпілого в ношах (коконі).

 

 

 

4.3.16. Дії, від яких потерпілий може отримати травму.

 

Виставляється після попередження. Потрібно виправити.

Порушення транспортування потерпілого.

4.3.17. Інші дії по транспортуванню потерпілого, які не відповідають вимогам Правил, Технічного регламенту, Умов.

 

Виставляється, якщо після попередження учасник не виправив.

4.10. Відсутність потрібних транспортних засобів, обладнання – 10 балів

Відсутність транспортного обладнання.

4.10.1. Транспортування потерпілого із супроводжуючим по одинарних перилах чи одинарній спусковій або підйомній транспортній мотузці; транспортна мотузка не закріплена до супроводжуючого або потерпілого.

 

Порушення має бути виправлено, інакше рух учасників заборонений.

4.10.2. Відсутність фіксувального пристрою для транспортної мотузки, або цей пристрій не працює.

 

Порушення має бути виправлено, інакше рух учасників заборонений.

4.10.3. Розпадання нош (відсутність хоча б одного кріплення поперечин) або розв’язування кокона.

 

 

Намокання або падіння нош, потерпілого.

4.10.4. Рух чи більше двох торкань потерпілого, нош по воді або рельєфу на ділянці перешкоди.

 

 

4.10.5.Падіння потерпілого або нош із потерпілим на етапі або при транспортуванні (перенесенні), у т.ч. між етапами.

 

 

4.10.6. При індивідуальному транспортуванні потерпілого учасник, що його несе, упав або притискав потерпілого до рельєфу чи предметів (дерев, каменів).

 

 

Допомога потерпілого.

4.10.7. Потерпілий надає допомогу, яка значно полегшує роботу команди (чіпляє або знімає мотузки, самостраховку при травмі рук тощо).

Якщо такі дії не суперечать умовній травмі.

 

 

Вихованці формують пари й опрацьовують картки «Транспортування потерпілого», «Засоби для транспортування потерпілого», «Перенесення потерпілого по місцевості», «Транспортування потерпілого на переправі», «Транспортування потерпілого під час спуску», «Транспортування потерпілого під час підйому». Час роботи 7 хв.

По завершенні роботи, вихованці вчаться виготовляти кокон для потерпілого на практиці та опрацьовують порядок його кріплення і зняття з переправи.

 

Опрацювання вимог до організації страховки

Учасник повинен бути забезпечений безперервною страховкою або самостраховкою  протягом перебування в небезпечній зоні. Страховка здійснюється основною мотузкою. Суддівська та командна страховки кріпляться (кожна окремо) до учасника, якого страхують, одним із таких способів:

  • вузлом провідник вісімка;
  • карабіном із гвинтовою муфтою або муфтою, що фіксується (щоб відкрити клапан потрібно здійснити щонайменше три різні дії);
  • двома будь-якими карабінами з муфтою, які закріплені назустріч.

Самостраховка учасників забезпечується:

  • на горизонтальних перилах та петлях самостраховки за допомогою карабіну;
  • на вертикальних та похилих перилах (крім похилих переправ) за допомогою схоплюючого вузла або технічних пристроїв (відповідно до рекомендацій виробника та допущених ГСК).

Додаткові вуса, які не є продовженням блокування ІСС, повинні кріпитися до ІСС (у блокування або в місце на ІСС, визначене виробником для кріплення страховки) та не дозволяти перекидання учасника. Схоплюючий вузол в’яжеться петлею, що виготовлена з допоміжної мотузки, діаметр якої менший за діаметр перильної мотузки не менш ніж на 4 мм.

Дозволяється використовувати замість схоплюючого вузла сертифіковані затискачі закритого типу та затискачі відкритого типу, які повинні бути підстраховані карабіном (можна без муфти) через два отвори у верхній частині затискача. Перильна мотузка повинна проходити всередині цього карабіна. В’язати схоплюючий вузол зі стропи заборонено.

Схоплюючий вузол кріпиться до верхньої передньої частини блокування ІСС учасника. Довжина самостраховки (з урахуванням карабіна та технічного пристрою) при русі по перилах не повинна перевищувати довжину витягнутої вгору руки (короткий вус). При закріпленні до пунктів страховки та до суддівської перильної страховки довжина самостраховки не повинна перевищувати 2 м (довгий вус). Забороняється вихід ногами вище місця прикріплення до опори самостраховки.

Учасник, який страхує, повинен знаходитися в такому місці, щоб його не міг збити у випадку зриву учасник, якого страхують, та в стійкому положенні в бік можливого ривка при такому зриві.

Стійким положенням при цьому буде вважатися таке, коли учасник, який страхує, стоїть грудьми до ПС, із якого він здійснює страховку (при страховці через воду – до учасника, якого страхує), або сидить, упершись ногами в напрямку цього ПС.

Учасник, який здійснює страховку, не може одночасно брати участь у будь-яких інших діях. Учасник, який страхує, повинен здійснювати страховку двома руками.

Допускається страховка однією рукою лише в таких випадках:

  • якщо учасник, що страхує, перехоплює вірьовку руками при прийомі учасника, якого страхує;
  • при використанні технічних пристроїв згідно з рекомендаціями виробника.

Забороняється будь-яке перехоплення страхувальної мотузки при видачі без попередньої фіксації учасника, якого страхують.

Допускається розташування рук з обох боків від гальмівного пристрою (вузла). Учасники, що страхують, рухаються вниз по перилах (у тому числі по похилих переправах), укладають колоду за допомогою мотузки, працюють із транспортною вірьовкою при спуску потерпілого, повинні бути в рукавицях, призначених для роботи з мотузкою, які закривають кисті рук зверху і знизу від зап’ястя до кінчиків пальців.

Будь-які вірьовки не повинні перетирати нерухомі мотузки або стропи (перила, вуса самостраховки й т.п.), у тому числі суддівське обладнання етапу, навіть якщо в цей момент вони не навантажуються (не використовуються).

Допускається, щоб страхувальна мотузка перехрещувалася в гальмівному пристрої типу «вісімка».

Одинарну мотузка (одинарний вузол), одинарний карабін можна використовувати для страховки (або самостраховки), супроводження тільки одного учасника. Один карабін (вузол) не може забезпечувати одночасно страховку, самостраховку або кріплення перил.

Допускається використовувати один карабін для подвійної поручневої мотузки (для одночасного руху учасника з потерпілим) у ППС на траверсах та в з`єднанні системи з потерпілим та супроводжуючим при підйомі та спуску.

Допускається використання одинарного вузла (карабіна), який одночасно буде виконувати роль кріплення страхувальної та супроводжувальної мотузки (частини мотузки) до одного учасника.

Частини мотузки, які виконують кілька функцій (страховка, самостраховка, перила), повинні бути розблоковані двома вузлами «вісімка» з одинарної мотузки, або одним вузлом «вісімка» з подвійної мотузки.

Можливість організації та порядок використання підвідних (відвідних) перил командою визначається Умовами. Забороняється витягування учасників страхувальною мотузкою. (Витяг з Технічного регламенту з пішохідного туризму (затвердженого виконкомом Федерації спортивного туризму України від 19.05.2018).

 

  1. Практична частина заняття

 

Гуртківці в’яжуть схоплюючий вузол. Відпрацьовують техніку страхування у команді на підйомі та спускі. формують групи для роботи: з групи по 5 чоловік.

 

  1. Підведення підсумків заняття

 

У формі змагання вихованці в’яжуть кокон на швидкість та правильність.

 

  1. Рефлексія
docx
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку