Заняття гуртка «Юний кондитер»
Тема. Оздоблення пряника
Вік: 9-11років
Тривалість заняття: 90 хв.
Мета:
навчальна: продовжувати роботу з профорієнтації учнів, ознайомити з технологією випікання та оздоблення пряників, їх асортиментом та вимогами до якості, навчити використовувати свої творчі здібності з образотворчого мистецтва під час практичної частини заняття.
розвивальна: розвивати у дітей просторове мислення, уміння працювати з кондитерським інструментом та пристосуванням, сприяти розвитку інтересу до професійної діяльності кондитера.
виховна: виховувати основу культури праці, бажання працювати, толерантність у спілкуванні, щирість, відкритість, наполегливість, відповідальність за свої вчинки.
Очікувані результати:
Модель успішного випускника: Вміння висловлювати свої почуття й емоційне сприйняття через різноманітні види творчої діяльності;
Знаннєвий компонент: Знає, етапи технологічного процесу оздоблення кондитерського виробу.
Діяльнісний компонент: Визначає необхідну кількість інгредієнтів для виготовлення кондитерського виробу . Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій.
Ціннісний компонент: усвідомлює важливість дотримання культури мовлення для створення власного позитивного іміджу.
Типу року: розвиток компетентностей.
Обладнання: опорний конспект, роздатковий матеріал, мультимедійна дошка, презентація, картка з завданням.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво, хімія, біологія, психологія
Структура заняття
І. Організаційний момент ………………………………………... 10 хв
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів …………………….... 7хв
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів ……………………… 15 хв
IV. Вивчення нового матеріалу (із практичним закріпленням)…. 50 хв
V. Підсумки заняття …………………………………...................... 10 хв
Хід заняття
"Мороки боятися - пряника не їсти"
І. Організаційний момент
Привітання, створення позитивного емоційного настрою.
І. Вправа «Прислів’я»
Мета: розвивати вміння діяти колективно, узгоджувати свої дії з діями інших дітей.
Керівник гуртка:
-
Діти, об’єднайтеся у 2–ві підгрупи, оберіть представника, який отримає завдання для командної роботи. Кожній з двох підгруп буде надано час на самостійну роботу, протягом якої вам слід вибрати прислів'я або приказку і придумати, як ви можете всі разом її зобразити. Зробити це треба без слів, невербально, можна використовувати дії. У зображенні повинні брати участь всі члени підгрупи. Після підготовки одна група покаже те, що вона зробила, а інша буде намагатися зрозуміти, що малося на увазі, що зображено, і навпаки.
(Додаток № 1. «Дитині дорогий пряник, а старцеві спокій», «Хліба не стане - будемо пряники їсти», «Без роботи і пряників не купиш»,«Веселий пряник і під пахвою пролізе»).
Обговорення:
-
Чи виникали у Вас труднощі під час виконання даного завдання?
-
Чи легко Вам було порозумітися?
-
Що було позитивного під час виконання даної вправи?
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Керівник гуртка:
-
Діти ми з вами вже знаємо, що кондитеру для виконання роботи обов’язково потрібно мати підходящі інструменти і пристосування, які він може використати під час технологічного процесу виготовлення кондитерського виробу. Пропоную вам знайти в нашій чарівній скрині все необхідне для нашої з вами подальшої роботи.
ІІ. Вправа. «Чарівна скриня»
-
Потрібно знайти серед запропонованих інструментів і пристосувань необхідні для використання в процесі роботи та пояснити їх призначення. (Гру використовують при вивченні інструментів та матеріалів, необxiдних для використання в роботі.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Керівник гуртка:
-
Наше заняття буде смачним, витонченим і ароматним. Ви набудете теоретичні та практичні знання які в подальшому зможете застосувати при виконанні творчого задуму з оздоблення пряничних виробів. Освоїте способи нанесення малюнка на пряникові вироби, способи декору.
-
Пропоную розпочати нашу діяльність із занурення у цікаві історичні факти про появу пряників, їх використання в ужитку наших пращурів, поєднання історичного епосу із сьогоденням.
Традиції
-
Пряник з часу своєї появи пройшов дуже довгий шлях. Його поява тісно пов'язана з розповсюдженням вирощування жита та випіканням хліба. Про печево з медом (прадавні пряники) знали вже в Стародавньому Єгипті. У Стародавньому Римі їх називали panus mellitus («медовий хліб»): їх і випікали з медом.
-
На теренах Київської Русі пряники називали «медовим хлібом», який відомий з 9 століття. У цей хліб додавали рослинні соки, подрібнене коріння, а потім і прянощі, які завозили з країн Близького Сходу і навіть Індії. Пряники – явище загальнонаціональне, навряд чи де – небудь ще до такої міри пов'язане з народним життям і побутом.
Це цікаво
-
Різноманітно було в старовину вживання пряників, великий тому на них був і попит. Пеклися іноді пряники по кілька пудів, і, щоб доставити такий подарунок за призначенням, везли його на санях, та не на одних, а на двох відразу. Купували і продавали пряники на торгах, ярмарках пудами. Людей, які виготовляли їх називали «Прянишником». Професія ця передавалася з покоління в покоління: з роду в рід, від батька до сина передавали пекарі – умільці свою майстерність.
-
Стародавнє ремесло в наші дні переживає друге народження. Особливо великим попитом користуються сувенірні пряники оздоблені різноманітним художнім розписом. Варто сказати про те, що для прикраси пряників сьогодні існує безліч простих і досить складних технік.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (із практичним закріпленням)
Теоретична частина
Керівник гуртка:
-
Існують два способи приготування тіста для пряників. В обох випадках використовують зазвичай однакові інгредієнти але можливі експерименти з вибором борошна.
-
Розпис пряників глазур’ю для початківців - це відмінне заняття для кожного. Подібне заняття зробить абсолютно будь –яку випічку ошатною. Оздоблення пряників білою і кольоровою глазур’ю потребує певного технологічного процесу. Попередньо потрібно приготувати сам кондитерський матеріал для подальшого його використання. Давайте з вами пофантазуємо, які ми можемо використати інгредієнти. (яєчний білок, цукрова пудра, кукурудзяний крохмаль, фарбники за потребою)
-
Існує певна технологія приготування глазурі для художнього розпису поверхні пряників. Вона може бути різної густоти в залежності від техніки розпису, для якої вона призначається. Сама рідка використовується для заливки і по густоті вона зазвичай нагадує нежирну сметану. Більш густа – використовується для малювання контурів. Глазур відрізняється крихкою структурою. Наносять масу на поверхню пряника за допомогою корнетика або пакунка з малим отвором.
Керівник гуртка:
-
Ось так поступово крок за кроком нашого пізнання ми підійшли до практичної частини. А саме, оздоблення поверхні пряника білою і кольоровою глазур’ю. Обережно поділяємо глазур на частини, рівні кількості потрібних нам кольорів і одна частина для контуру. У кожну додаємо по кілька крапель лимонного соку або концентрату. Додаємо барвник. Кількість барвника залежить від того, який насиченості вам потрібен колір. А в ту частину глазурі, яку ми залишали для контуру, додаємо ще невелику кількість цукрової пудри, щоб глазур стала трохи густіше.
-
Перекладаємо глазур до пакунку зі струнною застібкою. Для того, щоб гарно малювати глазур'ю, потрібно зручно тримати пакунок у долоні. Обхопіть пакунок усіма чотирма пальцями, в подальшому ви будете працювати саме цими пальцями, видавлюючи глазур.
-
Надрізаємо один кут так, щоб при малюванні глазур витікала тоненькою цівкою. Малюємо контури майбутнього малюнка на охолонувших пряниках. Даємо контуру підсохнути. Потім розфарбовуємо пряники кольоровою глазур’ю, заповнюючи нею увесь простір, окреслений контуром. Використовуємо зубочистку для того, щоб протягнути глазур в важкодоступні місця.
-
Після того, як пряники залиті глазур'ю, залишаємо їх підсохнути. Коли основна заливка підсохне, можна домалювати дрібні деталі пряника. Заключний етап – остаточна сушка. Як глазур добре висохне то прянички можна буде упаковувати. Зберігаються медові пряники до 90 днів, так як мед, що входить до складу тесту, є хорошим природним консервантом.
V. Підсумки заняття
Керівник гуртка.
-
Пропоную вам відповісти на декілька запитань, які нададуть змогу з’ясувати ваш рівень пізнання з нашого заняття.
-
Яких умінь і навичок ви бажали набути на цьому занятті?
-
Порівняй реальні результати роботи із твоїм бажанням.
-
Де можна використати набуті знання та вміння?
Керівник гуртка.
-
Дякую всім за участь. Бажаю вдалого поєднання результатів роботи з бажаннями. СМАЧНОГО!!!
Список використаної літератури:
1. Зайцева Г.Т., Горпинко Т.М.. Підручник для професійно – технічних навчальних закладів: Технологія виготовлення борошняних кондитерських виробів / Г.Т. Зайцева, Т.М. Горпинко. – К. : Видавництво «Вікторія», 2002. – С. 106 – 115.
2. Сердюк І.С. Нетрадиційні уроки з трудового навчання / І.С.Сердюк. - Умань, 2000. – 120 с.
3. Щербаков С. Н. Журнал Педагогічна майстерня: Історія пряника / С. Н. Щербаков. – Х. : Видавництво «Основа» , 2004. №2.
4. Глазур – що це таке, які є рецепти глазурі і методи роботи з нею [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL http://radka.in.ua/kulinariya/aising-sho-ce-take-iaki-ye-recepti-k.html
5. Декоративне малювання. «Виконання ескізу фігурного пряника» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL http://istoriya.in.ua/dekorativne-malyuvannya--vikonannya-eskizu-figurnogo-pryanika.html