Урок 5
Тема: «Аранжування народної музики».
Мета:
Музичний матеріал:
Обладнання: ком’ютер, ілюстрації до музичних творів та пісні, портрети композиторів А.Дворжака, М.Мусоргського, Т.Петриненка.
Основні поняття для засвоєння: поняття «аранжування традиційної інструментальної народної музики», особливості аранжування народної інструментальної музики.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Хід уроку
Сьогодні ми з вами поринемо у світ аранжування народної музики та порівняємо традиційну народну музику зі зразками симфонічного аранжування.
Часто популярна народна пісня або мелодія народного танцю отримують нове звучання у творах композиторів: операх, симфоніях, сюїтах, концертах. Чим відрізняється аранжування народної музики від аранжування академічної музики?
Спробуйте це дослідити. Завдяки варіюванню, інструментуванню та стилізації народна музика може змінити своє звучання. Аранжувальник по-своєму трактує гармонію, ритм, динаміку, складає композицію на основі одного чи декількох народних творів.
Народні пісні й танці зберігають національний колорит, якщо виконуються оркестром чи ансамблем народних інструментів, але звучать по-новому у виконанні симфонічного оркестру.
Спробуйте порівняти оригінальну народну мелодію пісні-танцю зі звучанням композиції в аранжуванні А.Дворжака.
Музичне сприймання.
Аналіз музичних творів:
Музичний словничок
Шумка – українська народна пісня-танець, подібна до коломийки, зі жвавим темпом.
Аранжування народної музики – це обробка творів народної музики (пісень, танців тощо) шляхом зміни деяких засобів виразності та додавання нових фрагментів музичного твору.
Антонін Леопольд Дворжак – відомий чеський композитор і диригент епохи романтизму. Твори А.Дворжака характеризуються мелодійністю, багатством, розмаїтістю ритму й гармонії, барвистістю інструментування та стрункістю форми.
Збірка «Слов’янські танці», що складалась із 16 п’єс А.Дворжака, була видана у двох циклах 1878 і 1886 роках й одразу набула великої популярності.
Перший цикл складався із чеських народних танців, окрім №2 – «Української думки». До другого циклу входили переважно танці інших народів.
«Слов’янські танці» вирізняються динамічністю розвитку, широтою симфонічного дихання, головне в них – поетичне втілення танцювальних образів, у яких зображено життя, побут і характер народу.
Уважно розгляньте ілюстрації із зображенням різних народних танців (с.30). Спробуйте визначити, на якій із них зображено танець шумка.
Перегляньте уривок фільму «Сорочинський ярмарок» (режисер – М.Екк), в якому звучить гопак із однойменної опери М.Мусоргського. Порівняйте звучання композиції з відомими вам народними танцями.
Розповідь про Сорочинський ярмарок та однойменну оперу М.Мусоргського.
Національний Сорочинський ярмарок – один із найвідоміших ярмарків України, що відбувається в селі Великі Сорочинці Миргородського району на Полтавщині. Ще з 1966 року, час відродження українських ярмарків, у Сорочинці з’їжджалося багато представників різних організацій і підприємств не лише з Полтавщини, але й із багатьох інших областей України та з-за кордону. Їх не зупиняло навіть те, що ярмарковий майдан був звичайним полем, без будь-яких умов для учасників і гостей.
Символ ярмарку є стилізоване зображення млина з літерами «С» та «Я» у центрі. На Сорочинському ярмарку не тільки продають різноманітні товари, але й представляють свою творчість художні колективи України.
Робота з ілюстраціями Сорочинського ярмарку.
Прикладом аранжування українського народного танцю гопак є епізод з лірико-комедійної опери відомого композитора М.Мусоргського «Сорочинський ярмарок» (за повістю М.Гоголя). Після смерті композитора над «Сорочинським ярмарком» працювали А.Лядов, Ц.Кюї та інші.
Тарас Петриненко – український співак, композитор і поет. Автор пісні «Україна», що перетворилася на своєрідний неофіційний гімн нашої країни.
До найвідоміших його пісень належать «Пісня про пісню», «Господи, помилуй нас», «Любов моя», «Новий рік» .
Домашнє завдання.
Послухайте кілька творів із другого циклу «Слов’янських танців» А.Дворжака. Спробуйте порівняти їх з оригінальними мелодіями народних танців.
Музичне прощання.
МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ
«Друге народження фольклорних творів»
Мета: створити власну колекцію народних творів, які зазнали аранжування, знаходити відповідну інформацію про музичний твір, його аранжувальника.
Очікуваний результат: музичний альбом або міні-енциклопедія.
Типологія проекту: індивідуальний короткотривалий, творчий, практико-орієнтований, музичний.
План створення проекту: