Ключова інформація
За основу положені програми для спеціальних класів для дітей із затримкою психічного розвитку закладів загальної середньої освіти:
1)Програма «Корекція розвитку» (розвиток когнітивної сфери) розроблена на основі Державного стандарту початкової освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87). Організація її змісту передбачає цілеспрямований вплив на розвиток когнітивної сфери здобувачів освіти з метою формування пізнавальної діяльності, наочно-образного та словесно-логічного мислення, вольових дій, відповідно до вікових та психологічних особливостей молодших школярів із затримкою психічного розвитку;
2) Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку «Корекція розвитку» спрямована на розвиток особистості, корекцію соціо-емоційної, вольової, мотиваційної сфер молодших школярів із затримкою психічного розвитку (далі - ЗПР) та на
досягнення психологічного здоров’я в цілому. Її розробка базується на концептуальних засадах Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей із особливими освітніми потребами та на основі наказу Міністерства освіти і науки України від 23. 01. 2015 р. “Про розроблення корекційно-розвиткового та методичного забезпечення спеціальних
загальноосвітніх навчальних закладів”;
3) Програми з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з розумовою відсталістю «Розвиток психомоторики та сенсорних процесів» (психосоціальний розвиток).
|
Метою корекційно-розвивальних занять для дітей із затримкою психічного розвитку визначено формування пізнавальної, предметно-практичної та навчальної діяльностей, мовлення, емоційно-вольової сфери, корекція та розвиток сенсорно-перцептивних процесів та психомоторних умінь і навичок.
З урахуванням особливостей розвитку дитини з ООП(стан здоров’я; самопочуття; швидковтомлюваність; емоційний,фізичний та психічний стан),та за рахунок годин типового навчального плану освітньої програми школи І ступеня:
Українська мова - 5,5 год/тиждень
Англійська мова - 1,5 год/тиждень
Індивідуальні та корегуючі заняття – 1 год/тиждень
Фізична культура - 3 год/тиждень звільнена.
Ці години прописані наступним чином:
Вид послуг |
Кількість годин на тиждень |
Місце проведення |
Розклад |
Корекційно-розвиткові заняття з психологом |
1
|
317 каб. |
Понеділок 2-й урок |
Корекція розвитку когнітивної сфери |
1 |
|
Середа 2-й урок |
Корекція розвитку особистісної сфери |
1,5 |
|
Четвер 5-й урок, Вівторок 1-й урок(2-й тиждень) |
Корекція Сенсомоторного розвитку |
1 |
|
П’ятниця 1-й урок |
Корекція розвитку когнітивної сфери
Зміст корекційно-розвиткових занять |
Очікуванні результати розвитку учнів |
Орієнтування у просторі Уміння визначати положення одного предмета відносно іншого, відносно самого учня в навколишньому оточенні ( в класі, кімнаті, на шкільному подвір’ї), на малюнках, таблицях схемах. Уміння знайти предмет за словесним описом його положення в реальній дійсності і на малюнках, схемах, таблицях. Уміння розмістити предмет за завданням учителя. Уміння розповісти про просторове розташування предмета, вживаючи слова, що виражають просторові відношення (прийменник в, на, біля, під, за, перед, поміж, після; прислівники справа-зліва, вліво-вправо, вгорі-внизу, справа-вліво та ін.). Уміння розповісти про зміну положення предмета, відтворити по пам’яті взаємне розміщення предметів. (Вправи з розрізнення правого і лівого боку тіла людини. Визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках; в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах). Знання та уміння розповідати про різні властивості навколишніх предметів. Знайомство з матеріалами та їх властивостями. Матеріали (папір, дерево, скло, глина, гума, пластмаса, метал), їх назви. Властивості матеріалів: прозорість, твердість, крихкість, м’якість та ін.. Порівняння матеріалів за їх властивостями; предметів, виготовлених з одного і того ж матеріалу. Уміння добирати предмети, схожі із зразком за матеріалом. Уміння групувати різні предмети, виготовлені з одного й того ж матеріалу. Уміння виділяти в предметах частини, виготовлені з однакових і різних матеріалів. Уміння визначати матеріал, з якого зроблений предмет. (Вправи. Порівняння властивостей паперу й дерева (на прикладі паперового і дерев’яного куба) – міцність, вага, вплив вологи; скла і пластмаси (на прикладі скляного і пластмасового посуду) – прозорість, крихкість, вага; гуми і пластмаси (на прикладі гумової і пластмасової іграшок) – гнучкість, твердість, вага; глини і скла (на прикладі глиняної та скляної вазочок) – міцність, прозорість, твердість; пластмаси і металу (на прикладі іграшкових машин) – міцність, гнучкість, і вага. Вправи в доборі предметів, схожих із зразком за матеріалом. Розподіл предметів в категорії: паперові, дерев’яні, глиняні, пластмасові, металеві, іграшки, предмети для навчання та ін.). Розвиток логічного мислення Уміння знаходити однакові властивості або ознаки предметів. (Вправи. Знаходження серед декількох однакових іграшок або предметів однакові). Уміння знаходити відмінне у властивостях предметів. (Вправи. На малюнках знаходження предметів, що відрізняється від решти. Чим відрізняється предмети? ). Уміння порівнювати предмети. Порівнювати предмет, сюжетні малюки між собою, знаходити схоже і відмінне. Порівняння з використанням наочності. (Вправи. Знайти відмінності на малюнках: Чим відрізняються ляльки ? Чим схожі?; Чим відрізняються садиби? Чим схожі?; Чим відрізняється осінній і зимовий ліс? Чим схожий? тощо). Порівняння на рівні уявлень. (Чим відрізняються, і чим схожі дуб і береза? Чим відрізняються, і чим схожі кіт і миша? тощо ). Уміння класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу). Називати предмети однім словом (посуд, іграшки, квіти, фрукти, меблі, овочі). Пояснити виконання. (Гра «Що зайве» Чому? Назвати відмінну ознаку; Як одним словом можна назвати решту предметів? Чому?) Уміння встановлювати відношення між предметами і поняттями (рід-вид) (Даються питання, що включають родове (дерева, кущі, квіти, риби, птахи, комахи, звірі, тощо) і видові ознаки предметів (липа, калина, щука, синиця, муха, вовк тощо). Уміння розрізняти протилежні за значенням поняття: (Гіркий - ...; злий - ...; боязливий -... ; веселий - ... та ін.). Розвиток уявлення: «Що відбувається в природі в різні пори року». Часові поняття: назва днів тижня та місяців у році, їх послідовність. Спостереження за явищами природи в різні пори року та розповідь про них. Систематичні спостереження за змінами, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей (ігри, одяг дітей, заняття дорослих). Встановлення зв’язку між змінами погоди кожної пори року і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей. Розуміння послідовності зображених подій (4-5 малюнки). Розуміння прихованого змісту сюжетних малюнків.
Увага. Розвиток довільної уваги. Розширювати об’єм уваги (навчати утримувати кількість одночасно чітко усвідомлених об’єктів при сприйнятті);
цілеспрямовано і активно аналізувати об’єкти, тримати зосередженість на об’єкті уваги;
увагу на інший вид діяльності;
Вчити зосереджуватися на завданнях навчального матеріалу та не реагувати на зовнішні подразники. (Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший). Розвиток довільної уваги відбувається під час виконання вправ на формування уміння орієнтуватися у просторі, логічного мислення; під час переказу вербальної інформації близько до тексту; називання вголос інструкції виконання завдання, повторення етапів виконання. Розвиток дрібної моторики рук Вправи.Малювання узорів; перемальовування малюнків .
|
Учень/учениця Уміє: визначати положення одного предмета відносно іншого, відносно самого учня в навколишньому оточенні;розмістити предмет за завданням учителя; визначати предмет за категорією «попереду», «позаду», «справа», «зліва», «зверху», «знизу», «під», «між», «над» тощо; розповісти про зміну положення предмета, відтворити по пам’яті взаємне розміщення предметів; розповісти про розміщення предметів.
Уміє: порівнювати матеріали за їх властивостями та предмети виготовлені з одного і того ж матеріалу; добирати предмети, схожі із зразком за матеріалом; групувати різні предмети виготовлені з одного й того ж матеріалу; виділяти в предметах частини, виготовлені з однакових і різних матеріалів. визначати матеріал, з якого зроблений предмет; порівнювати матеріали за їх властивостями.
Уміє: порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне; класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу); встановлювати відношення між предметами і поняттями (рід-вид; ) розрізняти протилежні за значеннями поняття;
називати: дні тижня та місяці у році, дотримуючись їх послідовності. За допомогою дорослого робити спостереження та розповідати про явища природи в різні пори року та за зміни, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей; встановлювати зв’язок між змінами погоди і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей в різні пори року.
Розуміє та розповідає послідовність зображених подій (3- 4 малюнки). За допомогою дорослого розповідає про прихований зміст сюжетних малюнків. Прагне зосереджувати увагу на основних ознаках притаманних певним предметам, об’єктам, явищам; уміє контролювати свою увагу при складанні геометричних фігур і візерунків, при здійсненні аналізу форми, установленні симетричності, тотожності частин конструйованих фігур, розташуванні конструкції на площині, об’єднанні частин конструкції в єдине ціле.
|
Корекція розвитку особистісної сфери
Зміст корекційно-розвиткових занять |
Очікуванні результати розвитку учнів |
Фізичне Я Тілесний образ цілісне позитивне сприйняття свого тіла;
зовнішність;
ставлення до тіла.
Схема тіла (внутрішнє уявлення про тіло як єдине ціле з визначеними границями, що чітко відображає розташування та розміри його складових, відчуття положення тіла у просторі, рухові можливості);
орієнтація у схемі тіла;
орієнтація у просторі відносно об'єктів; усвідомлення своєї кінесфери: простору навколо тіла, в межах якого відбуваються рухи максимальної амплітуди.
Сенсорні відчуття: сприймання та розрізнення зорових, слухових, нюхових, смакових, тактильних, пропріоцептивних відчуттів;
використовує сенсорний досвід для пізнання.
Тілесна рефлексія навички самоспостереження за тілесними відчуттями, ритмом дихання;
усвідомлення рухових можливостей свого тіла; усвідомлення процесу свого дорослішання і змін у собі.
Тілесна регуляція саморегуляція дихання;
свідоме управління руховою активністю (за візуальним зразком, за слуховим / візуальним сигналом, словесною інструкцією).
Психічне Я Сприйняття та розпізнавання почуттів та емоцій поняття про основні емоції: радість, гнів, страх, смуток, інтерес, образа, сором, огида.
Вираження емоцій вираження свого настрою та емоційних станів невербальними засобами виразності;
називання емоцій словами.
Емоційна децентрація здатність поставити себе на місце іншого;
поняття про співчуття та емпатію.
Фізіологічні потреби усвідомлення учнями потреб свого тіла; способи задоволення потреб.
Вподобання усвідомлення вподобань у поточному моменті;
визначення вподобань: “Що я люблю, що не люблю?”.
Уявлення про особистісні якості риси характеру.
Позитивний образ свого Я: позитивне самосприйняття;
уявлення про свої можливості;
усвідомлення своїх вмінь.
Як я змінююся, коли росту (оцінка себе у часовій перспективі) порівняння себе із собою в минулому; усвідомлення процесу свого дорослішання і змін у собі залежно від минулого, сьогодення, майбутнього. Мої вольові якості: дисциплінованість, дотримання правил;
самостійність: самообслуговування, прийняття рішень, здійснення вибору, висловлення власної думки з приводу дитячої проблеми;
Наполегливість;
Витримка;
Ініціативність.
Моя творчість творчий самовияв;
розвиток уяви;
створення власних образів;
втілення в рухах образів уяви за власним бажанням.
Моя гра рухливі ігри; сюжетно-рольова гра задум гри, постановка ігрових цілей та задач;
ігрові дії, ігрові предмети;
правила гри;
зміст гри;
сюжет гри (послідовність взаємопов᾿язаних подій).
Соціальне Я Усвідомлення свого оточення та його значення у своєму житті: моя сім’я;
мій рід; мій клас.
Міжособистісна взаємодія довіра у групі;
активність у групі;
співпраця;
поняття “дружби” та її ознак;
турбота про інших;
повага до інших (до менших, старших, до людей праці);
добрі справи.
Соціальні ролі роль школяра;
усвідомлення власних соціальних ролей;
розширення рольового репертуару (програвання різних соціальний ролей). |
Учень / учениця:
- знає, чим важливе тіло для людини; - розповідає про призначення і важливість окремих внутрішніх органів тіла та його зовнішніх частин; - розповідає, чим відрізняється тіло людини від тварини; - позитивно відгукується про власне тіло (я вдячний своїм ногам, бо з їх допомогою я ходжу, граю у м’яча);
- описує себе, свою зовнішність, не оцінюючи її; - розповідає про свої навички турботи про тіло (самогігієна, одяг, сон тощо). - показує свої частини тіла (голова, потилиця, плечі, шия, груди, живіт, спина тощо), обличчя (чоло, ніс, ніздрі, брови, вії, вилиці, щоки, підборіддя, губи тощо), верхніх і нижніх кінцівок (пальці, стопа, п’ята, гомілка, литка, коліно, стегно, сідниці, кисть, лікоть, долоня); - з допомогою дорослого називає місцерозташування частин тіла відносно середньої лінії тіла (ліворуч-праворуч) та відносно одне одного (над, під, між); - визначає своє місцерозташування у просторі відносно об’єктів (я стою перед стільцем); - визначає місцерозташування у просторі одних об’єктів відносно інших; - може приблизно визначити: з якої відстані дістане предмет витягнутою рукою; куди дістане, якщо махне ногою вбік; скільки потрібно місця, щоб пройти, розставивши руки в сторони;
- називає свої відчуття (холодне-тепле, гостре-тупе, темне-світле, голосне-тихе, м'яке-тверде тощо); - викладає предмети в ряд за градацією ознак (світле-світліше-темне; важкий-легший-легкий; гучний-гучніший-тихий); - розрізняє на слух, на смак, на дотик шість із десяти предметів; - показує на власному тілі місце дотику; підбирає щонайменше сім прикладів: “що може пахнути / гріти / торохтіти?”; “що буває кислим / гострим / мокрим?” тощо;
має уявлення про добре і погане самопочуття, використовує слова для їх означення (втома, бадьорість, сонливість, хворобливість); - помічає залежність ритму дихання від ситуації: у стані спокою, після присідань/ підстрибувань; - відслідковує, в яких ситуаціях у м'язах тіла з'являється напруження, а в яких — розслаблення; розповідає про рухові можливості свого тіла (“я бігаю швидко, стрибаю на одній нозі...”); - розповідає, як змінювалося його / її тіло у процесі росту.
-за потреби використовує дихальні вправи, щоб відновити свій звичайний спокійний ритм дихання; -зупиняє рух відповідно до заданого сигналу; - відтворює заданий ритм ногами, руками, пальцями тощо; - імітує рухову послідовність із трьох і більше елементів; - координує свої рухи і пересування у просторі згідно мовленнєвих інструкцій; - здійснює синхронні рухи у заданому ритмі відповідно до зразка.
- знає про основні емоції і впізнає їх на картинках; - наслідує мімікою різноманітні емоційні вирази обличчя; - з допомогою дорослого наводить приклади ситуацій в яких можуть виникати радість/ гнів/ страх/ сором/ образа/ огида тощо; - підбирає картинку із зображенням емоції, яка відповідає його / її внутрішньому стану в даний момент; - пригадує й описує свої емоції, які переживав у нещодавньому минулому; - за допомогою дорослого визначає емоційний стан героїв казок, Оповідань. - повідомляє про свій емоційний стан (“страшно, не подобається, цікаво”) різними засобами виразності (мімікою, жестами, дотиком тощо); -виражає своє ставлення до подій, об’єктів, людей, використовуючи фрази “подобається-не подобається, мені цікаво — не цікаво”, “мене лякає” тощо; - використовує слова для означення власного поточного стану: “Я боюся”, “Я сумую” тощо.
- помічає зміни емоційного стану близьких людей; - намагається зрозуміти і з допомогою дорослого пояснити переживання іншої людини; - має уявлення про співчуття та емпатію; - проявляє співчуття з власної ініціативи.
- знає про свої основні тілесні потреби, вміє їх розрізняти та повідомляти про них; - розповідає, як діяти в ситуаціях, коли відчуває потребу;
розрізняє і називає, що хотілося б робити (їсти, гратися тощо), а чого б не хотілося в даний момент; - розповідає про свої вподобання, вживаючи фразу “мій/ моя/ моє улюблений (-а)...” - має уявлення про людські риси характеру: доброта, грубість, працьовитість, лінощі, боязливість, охайність, хитрість, вірність, турботливість, сміливість. - виражає позитивне ставлення до себе в різний спосіб; - позитивно відгукується про себе, незалежно від ситуації; - експериментує та на основі власного досвіду визначає свої адекватні можливості; - розповідає про улюблені справи; -розповідає про свої вміння, які вміє робити добре: навчальні, соціальні, побутові, творчі. -пригадує і розповідає “Який я був у минулому?”; - називає вміння, яких хотів би навчитися (малювати, керувати машиною, шити одяг тощо); - розрізняє речі, які дозволено і не дозволено робити самостійно.
-приймає встановлений для певної діяльності порядок, знає, що доречно і що не доречно в різних ситуаціях (на уроці сидить за партою, не виходить з класу без дозволу тощо); - дотримується правил: чемно звертається, не заважає іншим, запитує дозволу, не забирає чужі речі, чекає своєї черги; - своєчасно виконує прості доручення вчителя; - за допомогою слів дорослого корегує власну поведінку; - пояснює, які можуть бути наслідки при недотриманні правил; -складає свої речі на місце; - обирає місце для роботи, необхідні матеріали, прибирає за собою; - висловлює свою думку з приводу дитячої проблеми; - бере участь у домашній праці, виконує домашні обов'язки, розповідає про них; - самостійно здійснює вибір діяльності серед запропонованих дорослим варіантів і пояснює його; -в умовах неуспіху продовжує діяльність протягом певного часу; - прагне доводити до кінця розпочату справу; - розуміє доречність своє поведінки і може стримати миттєве бажання; - дотримується ігрової інструкції; - проявляє ініціативу у грі. - використовує придатні для творчості засоби (фарби, глина, папір тощо) для отримання задоволення від процесу творчості без орієнтації на результат; - в будь-якому порядку малює лінії (розташовує клаптики паперу, камінчики, намистинки тощо) і намагається побачити образ, визначити, на що це схоже; -поєднує елементи вже існуючих предметів, істот та вигадує для них назви, розповідає про призначення; - показує тілом характерні рухи тварин, людей різного віку і професій; - імпровізує під музику, самостійно створює різні образи у процесі ігрової взаємодії.
- дотримується правил рухливої гри; -обговорює задум гри з іншими учасниками, з᾿ясовує точку зору партнера, прагне досягти спільного рішення; - цікавиться довготривалою перспективою гри; - імпровізує, вносить нові ідеї в намічений перед початком гри план; - замінює ігрову дію словом; - використовує підручний матеріал для заміни необхідних предметів; - усвідомлює, що дотримання правил є умовою реалізації ролі; - створює моделі різноманітних стосунків між людьми; - спільно і творчо розвиває сюжет, використовуючи знання, отримані зі спостережень, книжок, розповідей, мультфільмів.
- називає обов'язки кожного члена сім᾿ї по відношенню один до одного; - за допомогою дорослого розповідає, чим для нього / неї важлива сім'я; - має уявлення про власний рід; - розповідає про свій клас.
- почуває себе впевнено і комфортно у дитячому колективі; - демонструє доброзичливе ставлення до інших; - пропонує ідеї для спільної діяльності; - співпрацює з іншими, дотримуючись правил взаємодії; - узгоджує свої дії з ровесником у спільній практичній діяльності; - виражає бажання допомогти; - має друга і вміє розповісти про нього; - розповідає, які якості притаманні справжній дружбі; - вибирає серед сюжетних малюнків ті, що зображують “Як не вчинив би справжній друг”; - виконує діяльність, яка має на меті допомагати або опікуватися чи турбуватися про когось; - знає, як виразити свою підтримку іншому; - вміє бачити хороше в собі та інших; - розповідає на тему “як я турбувався про близьких”; - має уявлення, як і чому слід поважати до інших; -пояснює, що таке добрі справи; - за допомогою психолога серед казкових сюжетів знаходить ілюстрації основних моральних цінностей. -має уявлення про шкільні обов’язки, виконує хоча б один із них протягом певного часу; - обирає серед запропонованих сюжетів (на малюнках і на слух) ті, що ілюструють шкільні ситуації; - з опорою на підказки розказує про шкільні події; - розповідає, що означає бути учнем; - знає, як поводитися у різних ситуаціях, залежно від соціальної ролі (хлопчик-дівчинка, я у школі, я в гостях, я в театрі, я у магазині); - у грі бере на себе роль інших (дорослих, дітей, представників різних професій тощо). |
Корекція Сенсомоторного розвитку
(Розвиток моторики)
|
|
Розвиток великої моторики (Ходьба: зі зміною площі опори; по колу; парами; з переступанням через предмет; по предмету; з мішечком з піском чи з іншим предметом на голові; похилою площиною. Метання: підкидання та ловля великих і малих м’ячів; метання малого м’яча однією рукою (чергуючи руки) вільним способом у горизонтальну ціль.). Розвиток спритності та орієнтування в просторі, формування координованості рук, розвиток уявлень про характеристики рухів.
Динамічна та статична координація, пластичність і спритність рухів. Швидкість і точність, одночасність рухів. Міміка. Розвиток статичних силових якостей та навчання контролю за положенням тіла в просторі.
Цілеспрямованість виконання дій і рухів за інструкцією педагога Формування почуття рівноваги («доріжка слідів»). Виховання самостійності, розвиток статично динамічної рівноваги, розвиток рухових якостей;
Розвиток координації рухів кисті рук і пальців. Кистьова та пальчикова гімнастика. Почергове постукування пальцями однієї руки. Розвиток пізнавальних процесів, загальної та дрібної моторики, координації рухів, комунікативних навичок та збагачення словникового запасу. Створення позитивних психологічних умов для роботи;
Вивчення декількох видів штрихувальних ліній. Малювання, штрихування, обведення, за трафаретом. Обводка долоні та пальців олівцем самостійно чи за допомогою дорослого;
Аплікація з пластиліну і шматочків кольорового паперу. Розвиток координації рухів, формування охайності та організованості;
Згинання паперу. Вирізання ножицями прямих смуг. Розвиток моторики. Формування охайності, організованості. |
Вміє: виконувати певні рухи і дії (ходити зі зміною площі опори, по колу, переступаючи через предмети, по похилій площині). Розрізняє основні просторовочасові характеристики рухових дій ( *за допомогою чи при підказці вчителя). Сприймає: звернене мовлення вчителя. Відповідає (усно, жестами) на короткі запитання в межах знайомого мовлен- нєвого матеріалу (за допомогою чи при підказці вчителя). Виконує: ходьбу по колу, парами, з переступанням через предмет (за допомо- гою чи наслідуючи вчителя). Виконує приставний крок та крок галопу під музичноритмічний супровід. Намагається узгоджувати дії і рухи різних частин тіла; вправляється в рівновазі. Виконує дії і рухи за словесною інструкцією педагога. Використовує: здобуті рухові навички для заданої імітації (ходьбу, стрибки, повзання тощо). Намагається: мімікою передати своє ставлення до того чи іншого предмета, явища. Виконує дії і рухи за словесною інструкцією педагога. Використовує засвоєний словник в межах знайомого мовленнєвого матеріалу. Вміє: використовувати набуті вміння та навички під час самостійної діяльності; узгоджувати свої дії з діями інших учнів (за допомогою вчителя). Розрізняє: пальці кисті, що використовуються при виконанні вправи (за допомогою чи при підказці вчителя). Виконує почергове постукування пальцями однієї руки (за допомогою чи за показом учителя). Здійснює: почергове та одночасне стискання пальців в кулак та розтискання, торкання великим пальцем почергово всіх інших з надавлюва- нням (за допомогою чи наслідуючи вчителя); Виконує: згинання та розгинання пальців на витягнутих вперед руках, кругові рухи кистями (за допомогою чи наслідуючи вчителя). Вміє самостійно обводити, штрихувати складні форми. Володіє вмінням штрихувати в різних напрямах, з різною силою, різними видами штрихувальних ліній. Уміє (*за допомогою вчителя) проводити по контуру прямі, хвилясті, замкнуті лінії; Уміє: користуватися трафаретами, шаблонами, опорними точками під час малювання (самостійно і *за допомогою дорослого); Відтворює зображення простих предметів за зразком; Розфарбовує зображення на свій вибір, додержуючись контурів окремих елементів. Обводить долоню та пальці олівцем. Володіє олівцем, ручкою, як засобом письма. Має елементарне поняття про будову тіла (основні частини тіла) людини. Вміє назвати та показати на собі основні частини тіла та обличчя (руки, ноги, голова, очі, ніс, вуха і т.п.). Узгоджує рухи рук і очей при виконанні певних завдань. Має певні уявлення про форму, забарвлення предметів, будову складових частин предметів, їх розмір, просторові відношення. Розрізняє предмети, матеріали та їх призначення за запитаннями вчителя Намагається різати ножицями по лінії розмітки. Виготовляє вироби із паперу за наочною опорою та допомогою вчителя. |