|
«ЗАТВЕРДЖЕНО» Директор _______________________________ ПІБ «____» _______________ 2024 р. _______________________________ ПІБ «____» _______________ 2025 р. |
Програма та орієнтовне календарно-тематичне планування
краєзнавчого гуртка
«Географічне краєзнавство»
Комунального закладу «Писарівська гімназія» Золочіської селищної ради
на 2024-2025 навчальний рік
Виконала: здобувачка другого (магістерського)
рівня вищої освіти, заочної форми навчання,
спеціальності 014.07 «Середня освіта (Географія)»
Пушкар Анастасія Вікторівна
Писарівка, 2024
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Дана програма розрахована на три роки навчання з учнями 7-9 класів і складена з розрахунком проведення 2 заняття на тиждень тривалістю 2 академічні години. Розділи і кількість годин орієнтовні можуть змінюватися в залежності від місцевих умов та можливості керівника гуртка. При цьому загальна кількість годин кожного року навчання має залишитися незмінною.
Актуальність
Пропонована програма дозволяє узагальнити досвід історико-краєзнавчої роботи на Вознесенщині з урахуванням вимог Державної національної програми «Освіта» /Україна ХХІ століття/ (https://portal.prolisok.org/osvita_ukraine_xxi.html), обласної та районної Програм розвитку краєзнавства, сучасних вимог до гуманітарної та історичної освіти в середній школі.
Новизна
Програма має комплексний характер, охоплює історичні, археологічні, географічні, та екологічні аспекти краєзнавства; дає можливість поєднувати регіональну, національну та світову історію; відповідає сучасним вітчизняним та всесвітнім тенденціям у розвитку історичної освіти. Це дає можливість розглядати її як інтегральний курс, як складову фізичного, гуманітарного та патріотичного виховання молоді.
Мета та завдання
Програма має на меті засобами гурткової роботи під час вивчення різних аспектів краєзнавства на своїй місцевості досягнути таких цілей:
Завданнями програми є:
Характеристика зв’язку програми із загальною середньою освітою
Програма дає можливість поглибити та розширити знання учнів з базових дисциплін – пізнаємо природу, народознавства, історії, географії, біології та навіть екології. В процесі краєзнавчих досліджень відбувається активне засвоєння учнями навчального матеріалу і набуття навичок, необхідних у житті.
Можливості програми для розвитку творчих здібностей особистості
Програма спрямована на творчу самореалізацію особистості учня як неповторної індивідуальності. Програма складається з двох компонентів - туристського і краєзнавчого, які взаємозбагачують і доповнюють один одного, що дає змогу учням розширити свій кругозір та закріпити здобуті знання і навички на практиці.
Рекомендації щодо організації та форм проведення занять
В основу роботи гуртка покладено екскурсійно-практичний принцип. Але, враховуючи ту ситуацію, що склалася сьогодні в Україні, більшу кількість годин відведено на практичні заняття, онлайн-екскурсії та подорожі, метою яких є детальніше вивчення історичних та культурних пам’яток, археологічних пам’ятників, рельєфу, клімату, рослинного та тваринного світу, господарської діяльності населення Малої Батьківщини.
Серед рекомендованих форм навчання: лекції, бесіди, семінарські заняття, віртуальні екскурсії та експедиції, науково-практичні конференції, пошуково-дослідницька робота, навчально-тренувальні заняття, віртуальні подорожі, змагання, вікторина, урок-тренінг, урок-гра тощо.
Основні вимоги до знань та вмінь
Вихованці повинні знати:
Вихованці повинні вміти:
№ |
Назва теми |
Кількість годин |
|||
Всього |
у тому числі |
||||
теоретично |
практичні |
||||
у приміщенні |
на місцевості |
||||
|
Вступне заняття. Безпека життєдіяльності гуртківців. Географічне положення рідного краю. Загальна географічна характеристика рідного краю. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Природа, як засіб естетичного виховання. Історія відкриттів. |
1 |
- |
- |
1 |
|
Край, у якому ми живемо. Далеке минуле та сучасність. |
1 |
- |
- |
1 |
|
Туризм, як засіб вивчення географії свого краю. |
2 |
- |
- |
2 |
|
Топографічна підготовка географа-краєзнавця. |
2 |
- |
2 |
- |
|
Географічне положення Писарівки, Золочівщини та Харківщини. |
5 |
- |
2 |
3 |
|
Поверховість. Корисні копалини. Геоморфологічні дослідження Писарівки, Золочівщини та Харківщини. |
5 |
- |
1 |
4 |
|
Корисні копалини Писарівки, Золочівщини та Харківщини. |
3 |
1 |
1 |
1 |
|
Геологічні дослідження. |
3 |
1 |
2 |
- |
|
Вплив внутрішніх та зовнішніх сил Землі. |
3 |
3 |
- |
- |
|
Основні правила охорони природи. |
2 |
- |
- |
2 |
|
Погода. Метеорологічні дослідження. Погода, її елементи. |
2 |
1 |
- |
1 |
|
Стихійні явища природи своєї місцевості, України. |
2 |
1 |
- |
1 |
|
Метеорологічні служби та прогнози погоди. |
3 |
1 |
- |
2 |
|
Водні багатства. Гідрологічні дослідження. Водні багатства краю. |
3 |
- |
- |
3 |
|
Море, ріки, озера своєї місцевості, області. Підземні води. |
3 |
- |
- |
3 |
|
Ґрунти. Дослідження ґрунту. Охорона поверхні ґрунту. |
1 |
- |
- |
1 |
|
Поліпшення родючості ґрунтів своєї місцевості. |
2 |
1 |
- |
1 |
|
Відвали породи на поверхні Землі, ерозія ґрунту. |
2 |
- |
- |
2 |
|
Рослинний та тваринний світ. Геоботанічні дослідження. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Рослинний світ своєї місцевості, області, його охорона. |
1 |
- |
- |
1 |
|
Зоогеографічні дослідження. |
2 |
2 |
- |
- |
|
Тваринний світ своєї місцевості, області, його охорона. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Фенологічні дослідження. |
3 |
1 |
- |
2 |
|
Червона книга України. Охорона природи України. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Населення, освіта, наука, культура. Населення області, його багатонаціональність. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Освіта, наука області, України. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Культура та традиції своєї місцевості та України. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Господарська діяльність. Економічні дослідження. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Господарська діяльність людини. Вплив людини на довкілля |
1 |
1 |
- |
- |
|
Комплексні дослідження під час походів. |
4 |
- |
- |
4 |
|
Навчально-тематична екскурсія. Підсумки роботи. |
2 |
- |
- |
2 |
|
Виступи краєзнавців «Мій край – перлина Харківщини» |
2 |
2 |
- |
- |
|
Підсумки вивчення програми. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Підсумки роботи за рік. |
1 |
1 |
- |
- |
|
Разом |
70 |
27 |
8 |
35 |