Срібна доба російської поезії
План-сценарій проекту для 11 класу
із зарубіжної літератури
Програма Рівень стандарту. Зарубіжна література. 10-11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Програма затверджена Наказом МОН від 23.10.2017 № 1407.
Підручник Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література (рівень стандарту) підруч. для 11 кл. закл. загальн. серед. освіти /Ю.І.Ковбасенко.-К.: Літера ЛТД, 2019.-256с.
МЕТА – формувати компетентності:
Предметні
Знання про провідні модерністські, авангардистські напрями й течії Срібної доби, їхніх представників; навички виокремлення головних ознак, особливостей різних літературних напрямів у творчості письменників; читацьку активність
Ключові
Уміння вчитися: навички опанування та критичного осмислення здобутої інформації;
Комунікативні: навички роботи в групі;
Інформаційні: навички самостійного пошуку інформації та її систематизування;
Загальнокультурні: любов до поезії, естетичний смак, світогляд
Тип проекту: культурологічний монопроект
Час реалізації: 3 тижні
Завдання:
Пізнавальні:
Розвиваючі:
Виховні:
Характеристика проекту
1. За кількістю учасників - груповий
2. За предметно-змістовною діяльністю - культурологічний монопроект
3. За тривалістю підготовки - середньостроковий (три тижні)
4. За характером координації проекту - із закритою координацією (гнучкий)
5. За домінуючою діяльністю учнів - інформаційно-дослідницький
Етапи роботи над проектом:
2. Аналітичний етап (етап дослідницької роботи учнів і самостійного отримання нових знань):
- уточнення наміченої мети і завдань;
- пошук і збір інформації за допомогою спеціальної літератури, засобів масової інформації, мережі Інтернет, використання власних знань і досвіду учнів;
- обмін інформацією з іншими особами (учнями, вчителями, батьками, консультантами тощо);
- інтерпретація даних;
- порівняння отриманих даних і відбір найбільш значущих.
3. Етап узагальнення (етап структурування отриманої інформації та інтеграції отриманих знань, умінь, навичок):
- систематизація отриманих даних;
- побудова загальної логічної схеми висновків для підтвердження підсумків
4. Презентація отриманих результатів у вигляді лепбуку (з окремими сторінками по напрямках).
План проекту
1. Підготовка до проекту
• Формулювання теми проекту, його цілей, завдань.
• Складання вчителем візитки проекту, методичних і дидактичних матеріалів до проекту і розміщення їх в мережі.
• Проведення зустрічі з батьками, щоб заручитися їх підтримкою.
2. Реалізація проекту
• Знайомство з проектом (вступна презентація вчителя), формулювання проблем, які будуть вирішуватися в проекті.
• Формування груп для проведення досліджень.
• Висування гіпотез рішення проблем, обговорення плану роботи учнів.
• Обговорення можливих джерел інформації.
• Самостійна робота груп по виконанню завдань.
3. Оформлення результатів проектної діяльності
• Оформлення попередніх результатів дослідження у вигляді лепбуку
• Розміщення результатів робіт учнів в Класрумі
4. Захист проекту
• Захист підпроектів. Проведення уроку-конференції.
• Оцінювання робіт по проекту учнями, вчителем.
• Підбиття підсумків.
Рефлексія роботи над проектом здійснюється через роздуми про те, що вдалося і не вдалося зробити в даному проекті, які питання необхідно обговорити або розкрити в майбутніх роботах.
Очікувані результати навчання
Після завершення проекту учні придбають такі вміння:
особистісні:
вміння приймати рішення і прогнозувати їх наслідки;
навички толерантної поведінки, співпраці;
навички аналізу власної діяльності.
метапредметні:
навички навчально-дослідницької та проектної діяльності;
вміння продуктивно спілкуватися і взаємодіяти в процесі спільної діяльності;
вміння критично оцінювати і інтерпретувати інформацію, що отримується з різних джерел.
Предметні:
навички літературознавчого дослідження;
навички комплексного філологічного аналізу художнього тексту.
Навчальні питання:
Про який період в російському мистецтві йде мова?
Які його хронологічні рамки?
Які художні напрями виникли в цей час?
Що лежить в основі російського символізму?
До чого прагнули поети-акмеїстів?
Яке мистецтво хотіли створити футуристи?
Творчість імажиністів
Творчість поетів поза угрупуваннями
Яка тематика і проблематика художніх творів даного періоду?
До яких жанрів зверталися найчастіше поети і художники?
Графік оцінювання
До роботи над проектом
|
Учні працюють над проектом і виконують завдання |
Після завершення проектної роботи |
• Стартова презентація вчителя для виявлення початкового досвіду та інтересів учнів • "Мозковий штурм" • Карти знань • Критерії оцінювання роботи груп • План роботи за проектом |
• Листи планування роботи в групах • Листи самооцінки і взаємооцінки • Журнал учасників проекту • Рефлексія в Класрумі
|
• Підсумкова самооцінка і взаємооцінка • Представлення результатів дослідження у вигляді лепбуку• Підсумкове оцінювання продукту проектної діяльності • Підсумкова рефлексія учнів і вчителя |
Необхідні початкові знання, вміння, навички
Знання базового курсу літератури і МХК.
Уміння працювати з різними джерелами інформації.
для користувача навички роботи на ПК (текстовий, графічний редактор, табличний процесор, створення презентацій, публікацій, вміння працювати в вікі - середовищі, в блозі).
Матеріали і ресурси, необхідні для виконання проекту
Комп'ютери
Інтернет
Лазерні диски (флеш-накопичувачі)
План реалізації проекту
Тема: «Срібна доба» російської поезії, розмаїття літературних напрямів, течій та шкіл у поезії. Трагічні долі митців цієї доби. Життєвий і творчий шлях російських поетів Олександра Блока, Анни Ахматової, Володимира Маяковського, Бориса Пастернака.
1 тиждень
Обговорення з кожною групою цілей та планів проведення дослідження Виконання завдань
1. Російська поезія «золотої доби» I половини XIX століття.
2. Епоха модернізму у літературі в кінці XIX століття.
3. «Срібна доба» російської поезії на межі XIX-XX століть. Основні напрями та течії.
4. Визначення термінів «символізм», «акмеїзм», «футуризм» .
5. Характерні риси, ознаки літературних напрямів та течій «срібної доби».
6. Життєвий та творчий шлях найяскравіших представників російської поезії кінця XIXст. - початку XX століття.
• Олександр Олександрович Блок. «Незнайома».
• Анна Андріївна Ахматова (А. А. Горенко). Вірші (1-2 за вибором учителя). Поема «Реквієм».
• Володимир Володимирович Маяковський. «А ви могли б?..», «Послухайте!», «Борг Україні»
• Борис Леонідович Пастернак. «Гамлет», «У всьому хочу я дійти...», «Зимова ніч».
2 тиждень (самостійна рбота в групах над дослідницькими завданнями)
3 тиждень
Учні оформлюють результати досліджень, готуються до підсумкового захисту своїх сторінок у лепбуку
Урок-конференція.Захист творчих робіт.
Диференціований підхід до навчання
Учень з проблемами засвоєння навчального матеріалу |
- Бере участь в пошуку інформації з конкретних питань. - Створює стимульний матеріал з навчальної теми. - Бере участь в представленні результатів проекту. |
Обдарований учень |
- Знаходить матеріал з проблеми проекту, складає бібліографію. - Аналізує вірш поета. - Бере участь в пошуку інформації з конкретних питань. - Готує виразне читання віршів поетів. - Бере участь в представленні результатів проекту. |
Учень-координатор |
-Бере на себе обов'язки координатора групи. -Організовує спільну роботу зі створення підсумкового лепбуку. -Надає допомогу іншим учням у пошуку матеріалу і виконанні доручень групи. -Створює макет, аналізує поетичні твори представника модерністської течії. -Готує виступ групи |
Рефлексія.
В результаті самостійних досліджень, спрямованих на виявлення особливостей поезії Срібної доби, учні дізнаються про різноманітність літературних течій;
познайомляться з особливостями творчості поетів і художників Срібної доби, аналізуючи, зіставляючи і інтерпретуючи конкретні твори, виявляють в них прикмети творчої оригінальності, визначають основні риси індивідуального стилю;
дадуть відповідь на питання, яке значення творчості поетів і художників Срібної доби для світової культури
В ході роботи в учнів сформується особисте ставлення до творчості того чи іншого поета. У проекті учні спробують себе в ролі критиків, літературознавців, майстрів художнього слова. Проект орієнтований на діючу програму із зарубіжної літератури та художньої культури.
Додаток
1. Маніфест символістів:
- два світи;
- поява звукопису в поезії;
- відображення реальності символами;
- осягнення дійсності за допомогою містики;
- релігійні шукання;
- заперечення реального світу.
2. Маніфест акмеїстів:
- заперечення містичних устремлінь символістів;
- прагнення оспівати земний світ у всьому різнобарв ї і силі;
- зримі образи;
- культ конкретики;
- особисті емоційні переживання.
3. Маніфест імажиністів:
- цінність поетичного образу;
- «поїдання чином сенсу»;
- проти політизації мистецтва;
- вільний вірш;
- метафора - єдино правильне знаряддя мистецтва.
4. Маніфест футуристів:
- гостра соціальна тематика;
- теми міста, машинної цивілізації, загального хаосу, розриву звичних зв'язків;
- увага до нової поетичної форми;
- домагалися оновлення поетичної мови, вели пошуки нових форм, ритмів, рим,
спотворювали слова, вводили власні неологізми.