ПЛАН РОБОТИ ГУРТКА «ЮНІ ЖУРНАЛІСТИ»
(216 годин, 6 год. на тиждень)
Заняття у гуртку журналістики передбачає розвиток інтелектуальних і творчих здібностей дитини, критичного мислення, соціальної компетентності, сприяє становленню суб'єктної позиції особистості. Водночас дітей зацікавлює можливість висловити власні враження, обговорити цікаві ідеї, самим підготувати актуальні матеріали і побачити результат власної праці в кінці оздоровчої зміни у вигляді друкованого видання – газети.
1
Затверджую: ПЛАН РОБОТИ ГУРТКА «ЮНІ ЖУРНАЛІСТИ»
Директор (завідуючий) на 2016-2017 навчальний рік
____________ 2016 р. (216 годин, 6 год. на тиждень)
№ з/п |
Тема уроку |
К-сть год. |
Дата |
|
Набір до гуртка |
12 |
05.09; 06.09; 07.09; 12.09; 13.09; 14.09. |
|
Вступ. Комунікація і суспільство. Поняття журналістики. (6 годин)
|
|
19.09 |
1-2. |
Розповідь слухачів про себе «Я пам′ятник собі…»,бесіда про цілі й задачі гуртка «Юні журналісти». Творче завдання - написання асоціативного оповідання (стилізація під журналістський матеріал) про один з предметів, запропонованих керівником ( книга, годинник, ліхтар, мушля тощо). |
2 |
20.09 |
3-4 |
Аналіз творчих робіт. Бесіда про необхідність розвитку творчих здібностей для журналіста. Пам′ять, увага, інтелект, уява як важливі якості особистості, яка навчатиметься предмета журналістики. |
2 |
21.09 |
5-6. |
Комунікація і суспільство. Види комунікації. Масова комунікація як вид інформаційної діяльності. Журналістика як один з головних чинників професіональної масової комунікації. Поняття журналістики. |
2 |
26.09 |
|
Пражурналістські явища. Історія журналістики. (8 годин) |
|
|
7-8. |
Обмін інформацією між людьми - прадавня історія. Винахід писемності. Усні форми поширення інформації. Зародження журналістики в Античній Греції, Давньому Римі тощо. Творча робота: складання казки (легенди) про народження журналістики. |
2 |
27.09 |
9-10. |
Перші рукописні газети. Винахід друкарського верстата – початок нової ери журналістики. Ранні етапи розвитку преси, становлення журналістики у різних країнах світу, Росії, Україні. Як розвивалася українська журналістика. |
2 |
28.09 |
11-12. |
Історія виникнення газет, журналів, інформаційних агентств. |
2 |
03.10 |
13-14. |
Роль журналістики на перших етапах її розвитку і сьогодні. Творча робота: твір-роздум на теми «Журналістика у сучасному світі», «Що для мене найважливіше: я в журналістиці чи журналістика в мені». |
2 |
04.10 |
|
Журналістика як система засобів масової інформації. (10 годин) |
|
|
15-16. |
Загальна інформація про систему засобів масової інформації світу, країни, області, міста. Особливості друкованих та електронних засобів масової інформації. |
2 |
05.10 |
17-18 |
Практична робота: розповісти про ЗМІ за запропонованими зразками, придумати «власне» ЗМІ – дати йому назву і характеристику. |
2 |
10.10 |
19-20 |
Газета як тип видання, найбільш поширений ЗМІ. Класифікація, опис і структура, основна тематична спрямованість газет. З чого складається газета? |
2 |
11.10 |
21-22. |
Екскурсія до редакції місцевої газети. Знайомство зі структурою редакції. Зустріч з журналістами, редактором. |
2 |
12.10 |
23-24. |
Підготовка творчих звітів про екскурсію. |
2 |
17.10 |
|
Основні функції журналістики і принципи журналістської діяльності. (8 годин)
|
|
|
25-26. |
Поняття «функція». Функціональне призначення журналістики. Функції практичної діяльності засобів масової інформації. |
2 |
18.10. |
27-28. |
Особливості журналістського матеріалу залежно від виконуваної ним функції. Аналіз газет. |
2 |
19.10 |
29-30. |
Поняття «принцип». Система принципів, за якими мають діяти ЗМІ. Принципи журналістської діяльності в Україні та інших країнах. |
2 |
31.10 |
31-32. |
Результативність, ефективність, дієвість ЗМІ. |
2 |
01.11 |
|
Основи культури мовлення. (6 годин) |
|
|
33-34. |
Історія мови - основні моменти розвитку. Норми української літературної мови. Мовленнєві норми. Логічність мови і мовлення. Лексичні, стилістичні, орфоепічні норми. Образність і виразність мовлення. |
2 |
02.11 |
35. |
Практична робота з літературними й журналістськими текстами. |
1 |
07.11 |
36-37 |
Мовна грамотність - знак загальної культури людини. Функції мови і мовна культура. Важливість правильного оформлення мовлення для журналіста. |
2 |
07.11 08.11 |
38. |
Творча робота: сірий невиразний текст творчо опрацювати, щоб він став яскравим і цікавим, привертав увагу читачів. |
1 |
08.11 |
|
Знаряддя праці журналіста. (10 годин) |
|
|
39. |
Інструментарій журналіста як важлива складова засобу діяльності журналіста. |
1 |
09.11 |
40. |
Робочий блокнот журналіста - основні правила ведення нотаток. Як відбирати і впорядковувати матеріал, який необхідно занотувати. |
1 |
09.11 |
41. |
Практична робота: запис бесіди двох осіб, або занотовування виступу ведучого телевізійних новин. |
1 |
14.11 |
42-43. |
Записник: найкращий помічник журналіста. Як і яку інформацію зберігати в ньому. Можливі рубрики записника. Оформлення записників юних журналістів. |
2 |
14.11 15.11 |
44. |
Диктофон: плюси та мінуси використання. |
1 |
15.11 |
45. |
Практична робота з диктофоном. |
1 |
16.11 |
46-47. |
Телефон в роботі журналіста. Як правильно їм користуватися. Телефонний етикет. Рольова гра «В мене задзвонив телефон». |
2 |
16.11 21.11 |
48. |
Комп’ютер та його невичерпні можливості для отримання, збереження та обробки інформації. |
1 |
21.11 |
|
Поняття жанру в журналістиці. Жанри сучасної журналістики.
|
|
|
49-50. |
Поняття «жанр». Термін «жанр» в літературі й журналістиці, спільне та відмінне. |
2 |
22.11 |
51-52. |
Знайомство з системою жанрів журналістики. |
2 |
23.11 |
53-54. |
Практична робота з визначення основних якостей, відмінностей, притаманних тим чи іншим жанрам. Робота з друкованими ЗМІ. |
2 |
28.11 |
|
Журналістика факту й журналістика думки. Факт і його оцінка в журналістському творі. (8 годин) |
|
|
55-56. |
Авторський задум. Як цікавий задум цікаво реалізувати. Практична робота: описати власний авторський задум (чи редакційне завдання), намітити план його реалізації. |
2 |
29.11 |
57-58. |
Поняття «факт». Факт та його оцінка в журналістському творі. Достовірні й недостовірні факти. Обговорення запропонованих педагогом фактів. |
2 |
30.11 |
59-60. |
Факт, думка, слово – три складові журналістської творчості. Журналістика факту і журналістика думки. |
2 |
05.12 |
61-62. |
Порівняння підходів до журналістики. Аналіз газетних публікацій. |
2 |
06.12 |
|
Новини як основа журналістики факту. (8 годин)
|
|
|
63-64. |
Що таке новина. Чому і коли подія стає новиною. Що допомагає інформації стати новиною. |
2 |
07.12 |
65-66. |
Головні питання професійно підготовленої журналістської інформації. Практична робота: побудова новини за цими ключовими питаннями. |
2 |
12.12 |
67-68. |
Параметри новин. Фактори, завдяки яким події стають достатньо цікавими, щоб стати новинами у ЗМІ. |
2 |
13.12 |
69-70. |
Практична робота: оцінювання поданих в газетах статей з точки зору параметрів і факторів, відбір тем для статей із запропонованих керівником з точки зору їх цікавості для аудиторії. |
2 |
14.12 |
|
Інформаційні жанри журналістики. (40 годин)
|
|
|
71-72. |
Загальна характеристика інформаційних жанрів журналістики. Головне покликання цієї групи жанрів. |
2 |
19.12 |
73-74. |
Робота з пресою щодо визначення матеріалів, написаних в інформаційних жанрах. |
2 |
20.12 |
75-76. |
Замітка в системі інформаційних жанрів журналістики. Оперативність та простота замітки. |
2 |
21.12 |
77-78. |
Різновиди заміток: хроніка, замітка, розширена замітка, репліка. Особливості збирання інформації для замітки. Побудова замітки. Лід, його типи й особливості побудови. Мова жанру. |
2 |
|
79-80. |
Робота з газетами: визначення матеріалів цього жанру на газетних шпальтах, аналіз заміток, написаних професійними журналістами. |
2 |
|
81-82. |
Практична творча робота: вибір теми, збирання інформації, написання матеріалу в жанрі «замітка». |
2 |
|
83-84. |
Звіт як інформаційний жанр. Стильові та жанрові ознаки звіту. Види звітів: загальний, тематичний, звіт «з приводу» (або звіт-роздум). Розгорнутий та стислий звіти. Мова звітів. |
2 |
|
85-86. |
Робота з газетами: визначення матеріалів цього жанру на газетних шпальтах, аналіз звітів, написаних професійними журналістами. |
2 |
|
87-88. |
Практична творча робота: написання звіту зі зборів класу, про спортивні змагання, виставку у міському краєзнавчому музеї. |
2 |
|
89-90. |
Особливості репортажу, його відмінність від інших інформаційних жанрів. Способи збирання матеріалу для написання репортажу. Закони жанру. Подієві і неподієві репортажі, інші різновиди жанру. |
2 |
|
91-92. |
Робота з пресою (пошук репортажів, їхня характеристика, виявлення основних ознак жанру). Вибір теми і специфіка збирання інформації для підготовки репортажу. |
2 |
|
93-94. |
Особистість журналіста в репортажі. Журналіст-репортер: специфіка роботи. Що може стати темою репортажу. Мова репортажу. Побудова матеріалу в цьому жанрі. |
2 |
|
95. |
Написання етюду «Фрагмент життя» (ситуація в магазині, на вулиці, у громадському транспорті) - створення репортажної картинки, атмосфери події. |
1 |
|
96. |
Практична творча робота: вибір теми, збирання інформації, написання матеріалу в жанрі репортажу ( наприклад, про шкільний захід (подієвий), про роботу гуртка позашкільного закладу (неподієвий) або на вибір гуртківців). |
1 |
|
97-98. |
Інтерв′ю як інформаційний жанр: характеристика типових ознак. Види інтерв′ю: інтерв′ю-монолог, інтерв′ю-діалог, інтерв′ю-полілог, інтерв′ю-повідомлення тощо. Формалізовані й неформалізовані інтерв′ю. |
2 |
|
99-100. |
Інтерв′ю інформаційні, проблемні, особистісні. Способи обробки і подання інформації в інтерв′ю. Робота з пресою: пошук інтерв′ю, визначення видів. |
2 |
|
101-102. |
Підготовка й проведення інтерв′ю: мета, вивчення теми, співрозмовника, підготовка запитань, домовленість про зустріч, місце й час бесіди, різні етапи бесіди тощо. Вдалі і невдалі запитання. |
2 |
|
103-104. |
Відпрацювання уміння вести розмову на конкретну запропоновану тему, наприклад: «Моє ставлення до національної культури», «Моя майбутня професія», «Батьки та діти» тощо. Колективний аналіз бесіди. |
2 |
|
105-106. |
Інтерв′ю колективні й індивідуальні. Круглі столи, прес-конференції, бліц-опитування, брифінги, ток-шоу. Особливості підготовки, проведення і оформлення різних видів інтерв′ю. |
2 |
|
107-108. |
Практична робота: прес-конференція із запрошеною на заняття цікавою людиною ( випускник ТО «Школа журналіста», відомий спортсмен, письменник, людина з унікальним хобі тощо). Бліц-інтерв′ю на вулиці, опитування телефоном. |
2 |
|
109-110. |
Практична робота: моделювання ситуацій, які можуть виникнути під час спілкування з респондентами. Практична робота: бліц-інтерв′ю на вулиці на актуальну тему. Підготовка авторських матеріалів |
2 |
|
|
Стіннівка. Шкільна (дитяча), молодіжна преса. (14 годин) |
|
|
111-112. |
Стіннівка. Про що і як писати до стінгазети. Види стіннівок, тематика матеріалів стінної преси, жанри. Оформлення стіннівок ( вимоги до матеріалів, верстка, ілюстрації тощо). |
2 |
|
113-114. |
Фактори успіху, читабельності стіннівки. Підготовка макету стіннівки. Аналіз готових робіт. |
2 |
|
115-116. |
Історія шкільної преси. Шкільні, молодіжні газети сьогодні. Види шкільних газет. Шкільна газета - крок до демократії. |
2 |
|
117-118. |
Чи потрібна власна газета школі? Організація роботи редакції шкільної газети. |
2 |
|
119-120. |
Обов′язки редколегії. Модель і концепція газети. |
2 |
|
121-122. |
Дизайн газети. Планування роботи редакції шкільної газети. Тематика газетних матеріалів. Де і як збирати інформацію. |
2 |
|
123-124. |
Жанри дитячої преси, мова і стиль. Редагування матеріалів. Аналіз запропонованих шкільних ЗМІ: плюси, мінуси. |
2 |
|
|
Основні етапи роботи над випуском газетного номера. (8 годин) |
|
|
125-126. |
Хто і як працює над газетою? Визначення факторів, що впливають на вигляд газети. |
2 |
|
127-128. |
Основні етапи роботи над випуском газетного номера. Знайомство з усіма стадіями виробництва газети. |
2 |
|
129-130. |
Поняття «макет», «верстка». Шпальта і сторінка газети. |
2 |
|
131-132. |
Складання макетів газетної шпальти. |
2 |
|
|
Етичні засади роботи журналіста. (10 годин) |
|
|
133-134. |
Моральність – загальнолюдська чеснота. Поняття «етика», «право». |
2 |
|
135-136. |
Професійна етика. Обговорення життєвих ситуацій: етичність або неетичність вчинків людей. |
2 |
|
137-138. |
Журналістська етика. Міжнародні принципи журналістської етики. |
2 |
|
139-140. |
Кодекс професійної етики українського журналіста. Обговорення головних положень Українського кодексу. |
2 |
|
141-142. |
Самостійна робота по картках: як юний журналіст вчинив би у запропонованій ситуації і чому. |
2 |
|
|
Творча майстерня журналіста. Джерела інформації, методи збирання інформації. (26 годин) |
|
|
143-144. |
Розвиток художньої майстерності журналіста (опис предмета, події, твір на запропоновану тему). Уміння відійти від звичних уявлень, стереотипів мислення. |
2 |
|
145-146. |
Літературні етюди. Літературні ігри: продовжити матеріал, придумати початок газетної статті. |
2 |
|
147-148. |
Збирання інформації. Що залежить від журналіста? Особистісні якості журналіста. |
2 |
|
149-150. |
Джерела інформації: офіційні й неофіційні, профільні й непрофільні, «живі» та «мертві». |
2 |
|
151-152. |
Практична робота: визначення джерел інформації, які могли бути використані при підготовці газетних матеріалів, запропонованих керівником для аналізу. |
2 |
|
153-154. |
Інтерв′ю як метод збирання інформації. Типи інтерв′ю «хто» і «що». |
2 |
|
155-156. |
Прес-конференція як метод збирання інформації. Особливості обробки зібраного матеріалу. |
2 |
|
157-158. |
Практична робота: збирання інформації методом інтерв′ю на запропоновану керівником тему. |
2 |
|
159-160. |
Метод спостереження. Види спостереження. Плюси та мінуси цього методу збирання інформації. |
2 |
|
161-162. |
Роль деталі в журналістиці. Використання методу спостереження для підготовки матеріалів у різних жанрах. |
2 |
|
163-164. |
Практична творча робота: опис людини в процесі її професійної діяльності. |
2 |
|
165-166. |
Робота з документальними джерелами інформації. Документ в журналістиці, його різновиди. Варіанти використання документів при підготовці журналістських матеріалів. |
2 |
|
167-168. |
Експеримент в журналістиці. Особливості методу моделювання ситуацій. Перевірка достовірності даних, отриманих різними методами збирання інформації. |
2 |
|
|
Заголовок. (12 годин) |
|
|
169-170. |
Історія заголовка у друкованих ЗМІ. Заголовок: важливість вибору влучного слова або словосполучення. |
2 |
|
171-172. |
Відповідність заголовка жанру та змісту матеріалу. Види і типи заголовків. |
2 |
|
173-174. |
Заголовковий комплекс. Вимоги до заголовка. |
2 |
|
175-176. |
Методика роботи над заголовком. Аналіз заголовків різних друкованих ЗМІ: плюси та мінуси. |
2 |
|
177-178. |
Практична робота: підбір (створення) заголовків до запропонованих керівником публікацій. |
2 |
|
179-180. |
Використання прислів′їв, приказок, крилатих висловів, рядків з відомих пісень, віршів тощо при виборі заголовка. |
2 |
|
|
Мова і стиль журналістського твору. Редагування текстів. (32 години) |
|
|
181-182. |
Мова і стиль газети. |
2 |
|
183-184. |
Стилістика творів у ЗМІ. |
2 |
|
185-186. |
Газетно-публіцистичний стиль: особливості. |
2 |
|
187-188. |
Найбільш уживана лексика у ЗМІ. |
2 |
|
189-190. |
Стилістика інформаційних жанрів. |
2 |
|
191-192. |
Стилістичний аналіз запропонованих керівником фрагментів текстів. |
2 |
|
193-194. |
Типи мовленнєвих помилок у засобах масової інформації. Мовна надмірність або недостатність, неточність слововживання, необґрунтоване використання слів іншого стилю мови, повторювання слів, логічні помилки тощо. |
2 |
|
195-196. |
Газетні штампи, канцеляризми, «ляпи». |
2 |
|
197-198. |
Практична робота: виправлення помилок у запропонованих керівником журналістських текстах. |
2 |
|
199-200. |
Поняття про редагування тексту. Основні вимоги. |
2 |
|
201-202. |
Види правок. Особливості читання матеріалів редактором. |
2 |
|
203-204. |
Редагування запропонованих керівником текстів - підготовка матеріалів до друку. |
2 |
|
205-206. |
Саморедагування: виправлення власних творчих робіт, написаних на початку навчального року. |
2 |
|
207-208. |
Коректура. Правила коректури. |
2 |
|
209-210. |
Коректурні знаки: групи, використання. Професійні вимоги до коректора. |
2 |
|
211-212. |
Закріплення теоретичних знань виконанням вправ з коректури. |
2 |
|
|
Підсумкові заняття. (4 години) |
|
|
213-214. |
Закріплення вивченого за рік матеріалу. Вікторини, конкурси, самоперевірки. Підготовка залікових матеріалів в одному з вивчених інформаційних жанрів. |
2 |
|
215-216. |
Перевідний іспит із залученням журналістів-практиків. Перехід на наступний навчання. |
2 |
|