ЗАТВЕРДЖЕНО:
Заступник директора
__________ ВІКТОРІЯ КВАЧЕНКО
«____»__________ 2024 р.
ПЛАН
РОБОТИ МЕТОДИЧНОГО ОБ’ЄДНАННЯ
ВЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ
на 2024-2025 рр.
Розглянуто на засіданні вчителів
Іноземної мови,
від 28.08.2024
Керівник МО: _________ОЛЕКСАНДРА ЦИКАЛЮК
«Інша мова - це інше бачення життя»
Вчителі іноземних мов школи використовують різноманітні методи викладання для підвищення в учнів інтересу до вивчення іноземних мов ,до практичного використання цих у сучасному житті.
В рамках МО стали ширше використовувати такі форми роботи як моделювання уроків, їх фрагментів і презентацій, розробка творчих знань і тестів, обговорення проблемних ситуацій,хвилини спілкування, тренінги,творчі звіти, педагогічні ярмарки, інформації, впроваджуються у навчально - виховний процес сучасні інформаційно-комунікаційні технології.
Методична робота спрямована на розвиток творчого потенціалу кожного вчителя через методику особистісно зорієнтованого навчання, спрямованого на ріст рівня освіченості, вихованості й розвиненості учня.
Опис системи роботи МО вчителів іноземних мов
Школа живе тривожним життям, і в ній, як у краплині води, відбуваються усі процеси, що проходять у суспільстві. Одне лише незмінно – пізнання нового і таїнство навчання. Люди, що прийшли сюди за покликом серця, ніколи не залишать цей вічно киплячий пристрастями будинок. Дві центральні фігури в цьому будинку: вчитель і учень. Перший відкриває дітям прості дива; а другий усотує всю мудрість життя.
У проекті Національної доктрини розвитку освіти та у Законі України «Про освіту» наголошується, що стержнем освіти має стати виховання творчої особистості мобільної в освоєнні та впровадженні новітніх технологій. Це зумовлює необхідність створення таких методів та засобів навчання, які спираються на досягнення сучасної педагогічної науки та педагогічного досвіду. З метою надання вчителям допомоги в навчально-виховному процесі та ознайомлення з роботою колег функціонує наше методичне об’єднання.
Робота методичного об’єднання – це цілісна, заснована на досягненнях науки та передового педагогічного досвіду і на конкретному аналізі навчально-виховного процесу система взаємозалежних дій і заходів, спрямованих на всебічне підвищення кваліфікації до професійної майстерності кожного вчителя, на розвиток і підвищення творчого потенціалу, досягнення оптимального рівня освіти, виховання і розвитку школярів.
Найголовніше та істотніше у методичній роботі є надання реальної, діючої допомоги вчителям у розвитку їх майстерності як поєднання професійних знань, навичок і вмінь, необхідних для сучасного педагога властивостей і якостей.
Методичне об’єднання вчителів іноземних мов метою своєї роботи вбачає безперервне вдосконалення педагогічної майстерності вчителів, їх ерудиції та компетентності в галузі іноземних мов та методики їх викладання. Значна увага приділяється пошуку раціональних форм та методів роботи з учителями, вивченню та поширенню передового педагогічного досвіду кращих учителів міста, області та України.
Система роботи методичного об’єднання вбачає:
Наше педагогічне кредо: "Учитель не той хто вчить, а той у кого вчаться”.
Наш девіз: "Навчання повинно бути цікавим”.
Ми хочемо: щоб наша школа стала острівцем людяності і гуманізму, творчості і постійного пошуку, щоб її випускники на все життя засвоїли: якщо хочеш стати щасливим, то слідуй золотому правилу: розум у голові, щирість у серці, здоров’я у тілі.
Наше завдання: зрозуміти кожну особистість та виявити до неї повагу. Наша робота спрямована на те, щоб кожен учень міг оволодіти мовними навичками; поповнити знання у сферах які цікаві йому і розкривають йому нові горизонти пізнання.
Пріоритетні цілі роботи методичного об’єднання вчителів іноземних мов
Основні напрями діяльності:
Колектив методичного об’єднання вчителів іноземних свою роботу спрямував над реалізацією науково-методичної проблеми: «Формування комунікативних та соціокультурних компетенцій учнів через особистісну орієнтованість навчання та використання сучасних педагогічних технологій» у межах загально шкільної науково-методичної проблеми: «Новітні освітні технології як чинник формування в учнів позитивної мотивації до навчальної діяльності та дієвий фактор підвищення результативності навчально-виховного процесу».
Робота над проблемними темами здійснюється через:
Якщо школа навчить учнів говорити, слухати, читати та писати іноземною мовою в межах побутової тематики, вона одночасно забезпечить їм доступ до іншої національної культури, а також до світової культури. Це дасть можливість подолати в учнів національний культуроцентризм, сприятиме підвищенню рівня їхньої гуманітарної освіти, а також створить умови для саморозвитку.
Метою навчання іноземних мов у межах базового академічного курсу є оволодіння учнями навичками іншомовного спілкування на «пороговому рівні» (Threshold Level), розробленому Радою Європи, в процесі якого здійснюються виховання, розвиток та освіта особистості. Оволодіння іншомовним спілкуванням передбачає досягнення учнями «порогового рівня» комунікативної компетенції. К Комунікативну компетенцію складають мовленнєві вміння, сформовані на основі мовних, лінгвокраїнознавчих і країнознавчих знань та мовленнєвих навичок:
• уміння здійснювати усне спілкування в типових та екстраординарних ситуаціях навчально-трудової, побутової, культурної та професійної сфер спілкування;
• уміння розуміти на слух зміст автентичних текстів;
• вміння читати автентичні тексти різних жанрів та видів з різним ступенем розуміння їх змісту;
• вміння зафіксувати і передати письмово професійну та наукову інформацію, написати листа з дотриманням норм мови, що вивчається, заповнити анкету, написати резюме та анотацію.
Виховання учнів здійснюється через систему особистого ставлення до культури народу, мова якого вивчається, і процес оволодіння цією культурою. Передбачається виховання в них:
• культури спілкування, прийнятої в сучасному цивілізованому світі;
• ціннісних орієнтацій, почуттів та емоцій; позитивного ставлення до іноземної мови, культури народу, який розмовляє цією мовою;
• розуміння важливості оволодіння іноземною мовою і потреби користуватися нею як засобом спілкування;
• таких рис характеру, як доброзичливість, толерантність, активність, працьовитість, здатність до рефлексії, формування позитивної Я-концепції та саморозвитку.
Державним освітнім стандартом з іноземної мови (проект) передбачається, що розвиток учнів реалізується в процесі оволодіння ними досвідом творчості, пошукової діяльності, усвідомлення явищ як своєї, так і іншої дійсності, їх подібності та розбіжності.
Передбачається подальший розвиток в учнів:
• мовленнєвих здібностей, а саме – фонетичного та інтонаційного слуху, мовної здогадки, імітації, логічного викладення власних думок тощо;
• інтелектуальних і пізнавальних здібностей, а саме – різних видів пам’яті (слухової й зорової; оперативної та тривалої), уваги (довільної й мимовільної), уяви тощо;
• готовності вступати в іншомовне спілкування;
• готовності до подальшої самоосвіти в галузі володіння іноземною мовою.
У процесі оволодіння різними аспектами іншомовного спілкування освіта учнів засобами іноземної мови передбачає:
• усвідомлення ними суті мовних явищ, іншої системи понять, через яку може сприйматися дійсність;
• розуміння особливостей свого мислення;
• розробка своїх власних способів навчальної роботи;
• залучення до діалогу культур (іншомовної та рідної);
• оволодіння знаннями про культуру, історію, реалії та традиції країни, мова якої вивчається (лінгвокраїнознавство, країнознавство);
• вміння вчитися самостійно (працювати з довідковою літературою, тлумачними словниками, знаходити інформацію в Internet тощо).
Досягнення визначених цілей навчання іноземної мови можливе за умов взаємопов’язаного навчання мови і культури народу-носія цієї мови, а також активної комунікативно-пізнавальної діяльності учня як суб’єкта навчання. Як зазначено в Проекті державного стандарту з іноземних мов, основний зміст освітньої галузі «іноземна мова» полягає у формуванні комунікативної компетенції, яка складається з трьох основних видів: мовленнєвої, мовної та соціокультурної.
Знаємо, що невід’ємною частиною професійної діяльності сучасного вчителя іноземних мов середнього загальноосвітнього закладу є науково-дослідницька та науково-методична робота, що характеризується вивченням наукових проблем, узагальненням результатів дослідження в статтях, навчально-методичних посібниках тощо. Таким чином, науково-педагогічна діяльність вчителя органічно поєднує в собі постійний науковий пошук, методичне вдосконалення та мистецтво навчання.
Для того, щоб в повній мірі застосувати теоретичні дослідження тем самоосвіти на практиці вчителі французької та англійської мов використовують у своїй роботі комунікативну, мовну, мовленнєву, соціокультурну та соціолінгвістичну, дискурсивну, стратегічну, тематичну та професійну компетенції. Структура комунікативної компетенції складається з таких чинників:
а) мовленнєвої компетенції, що ґрунтується на чотирьох видах компетенцій: в аудіюванні, говорінні, читанні та письмі. Ми зазначимо, що компетенція у говорінні включає компетенцію в діалогічному та монологічному мовленнях; лексична компетенція включає лексичні знання і мовленнєві лексичні навички; граматична – граматичні знання і мовленнєві граматичні навички; фонологічна – фонетичні знання та мовленнєві слухо-вимовні навички;
б) мовної компетенції, що є інтегративною та включає мовні знання (лексичні, граматичні, фонетичні та орфографічні), відповідні навички. Знання лише мовного матеріалу не забезпечує формування мовленнєвих умінь, учні мають здобути відповідні мовні знання, і в них необхідно сформувати конкретні мовленнєві навички для створення та розпізнання інформації;
в) дискурсивної компетенції, що включає комунікативні вміння, пов'язані з умовами реалізації окремих мовленнєвих функцій із застосуванням адекватних мовних моделей-зразків;
г) соціокультурної та соціолінгвістичної компетенції, що включають знання, уміння використовувати у спілкуванні та пізнанні іншомовні соціокультурні і соціолінгвістичні реалії. Іншими словами, це – сформованість в учнів цілісної системи уявлень про національно-культурні особливості країни, що дозволяє асоціювати з мовною одиницею ту ж інформацію, що і носій мови, і досягти у такий спосіб повноцінної комунікації;
д) стратегічної компетенції, що передбачає уміння вибирати ефективні стратегії для розв'язання комунікативних завдань; розвиток здатності учнів до самостійного навчання і самовдосконалення, бажання спілкуватися, слухати і розуміти інших, планувати навчальний процес, уміння адекватної оцінки та самооцінки.
Всі вчителі методичного об’єднання здійснюють заходи щодо використання Європейського мовного портфоліо у навчально-виховному процесі з іноземної мови як ефективної технології, що допомагає планувати власну навчальну діяльність з предмета та розвинути в учнів здатність до самооцінювання в іншомовному навчанні. Будучи практичною реалізацією загальноєвропейської концепції компетентнісного підходу до навчання, портфоліо виконує ряд соціальних, педагогічних та інформаційних функцій, а саме:
На засіданнях МО систематично проводиться огляд новинок педагогічної та методичної літератури з іноземних мов.
Головне призначення методичного об’єднання вчителів іноземних мов:
Науково-методична проблема школи
«Формування компетентності вчителя й учня шляхом створення інноваційно-освітнього простору в контексті розбудови Нової української школи»
Тематика засідань МО вчителів іноземних мов
У 2024-2025 н.р.
Засідання 1
1. Аналіз роботи методоб’єднання вчителів іноземної мови за 2023-2024 н.р. та затвердження плану роботи МО на 2024-2025 навчальний рік.( Керівник МО Цикалюк О.С.)
2. Підготовка та проведення діагностичних контрольних робіт (грудень), участь у міських МО.( Цикалюк О.С., Абрамович І.В., Шитюк В.О.)
3. Затвердження календарного планування на 2024-2025 н.р. Обговорення та затвердження роботи з документацією на основі міського МО. (члени МО)
4. Бесіда про підручники 3 клас за про «Fly High 3» та 8 клас (Шевченко О.В., Зубова В.В.)
5. Особливості формувального оцінювання у 5 класі на 2024-2025 н.р.
відповідно до концепції НУШ (члени МО).
Засідання № 1 – серпень.
Засідання 2
Тема: Формування в учнів мотивації до навчальної діяльності та саморозвитку в умовах воєнного стану. Впровадження сучасних форм та методів навчання:
1.Інформаційно-методична панорама (огляд новинок науково-методичної літератури, публікацій фахових видань);
2. Про використання нетрадиційних форм організації навчального процесу;
3. Про творчий підхід до оцінювань знань, умінь, навичок учнів;
4. Підготовка до проведення конкурсів та етапів всеукраїнських учнівський олімпіад з іноземних мов;
5. Обмін досвідом. Надання методичної консультативної допомоги молодим вчителям у процесі викладання іноземної мови.
Засідання № 2 – жовтень.
Засідання 3
1. Позакласна робота з іноземних мов.
2. Підвищення кваліфікації вчителів іноземних мов.
3. Робота з обдарованими дітьми на уроках та у позаурочний час. Обмін досвідом.
4. Вивчення інтелектуального розвитку й особливостей мотиваційної сфери учнів
5. Перегляд методичної і періодичної літератури.
Засідання № 3 – січень.
Засідання 4
1. Ознайомлення з вимогами НУШ.
2. Підготовка учнів до участі в олімпіадах та конкурсах (протягом року).
3. Створення віртуального середовища для вивчення іноземної мови. (протягом року).
4. Організація та проведення тижня іноземних мов
5. Перегляд методичої і періодичної літератури (протягом року).
6. Організація консультацій вчителів (протягом року).
Засідання № 4 - березень.
Засідання 5
1. Про вдосконалення педагогічної майстерності та фахового рівня педагогів.
2. Аналіз роботи МО над проблемними питаннями. Планування роботи на новий навчальний рік.
3. Організація взаємного відвідування уроків. Аналіз особливостей сучасного уроку (протягом року).
4. Про підготовку до ЗНО, ДПА, погодження матеріалів до ДПА. 9, 11 класів (протягом року).
5. Участь у міжнародних проєктах, конкурсах.
6. Обмін думками та пропозиціями щодо складання плану роботи та планування методичної роботи МО на наступний навчальний рік.
Засідання № 5 - червень-серпень.
Організація позакласної роботи
(підготовка учнів до районних олімпіад)
2.Англійський марафон
(для учнів середньої ланки)
3.Самоосвітня робота учнів - виставка робіт
Заходи з підвищення кваліфікації вчителів та рівня знань,
умінь і навичок учнів
№ з/п |
Зміст |
Термін виконання |
Примітка |
1 |
Опрацювання новинок методичної літератури. |
Вересень |
|
2 |
Опрацювання оновлених критеріїв оцінювання. |
Вересень |
|
3 |
Огляд учнівських зошитів з метою перевірки дотримання єдиних вимог до ведення зошитів та оцінювання робіт. |
Протягом року |
|
4 |
Опрацювати навчальні програми, підручники, інструктивно-методичні листи, матеріали, рекомендації. |
Листопад |
|
5 |
Організувати взаємовідвідування уроків. |
Листопад, березень |
|
6 |
Провести семестрові контрольні роботи. |
Грудень - травень |
|
7 |
Забезпечення підготовки до проведення ДПА,НМТ |
Січень-лютиий |
|
8 |
Участь у олімпіадах ,міжшкільних конкурсах (конкурси Грінвіч.). |
Листопад Грудень |
|
9 |
Опрацювання єдиних вимог до усного і писемного мовлення. |
Протягом року |
|
10 |
Організувати допомогу молодим вчителями. Із метою допомоги у роботі молодим спеціалістам призначити учителів-наставників. |
До 1-го жовтня |
|
11 |
Розробити і впровадити в навчально- педагогічну практику уроки з використанням інноваційних методів, мультимедійних технологій. |
Протягом року |
|
12 |
Творчі звіти вчителів, що атестуються. |
Березень |
|
13 |
Брати участь у роботі районного методичного об'єднання та куща. |
Протягом року |
|
14 |
Систематичне поповнення папки з самоосвіти. |
Протягом року |
|
№ |
Прізвище ім’я по - батькові |
Проблемні питання |
1 |
Абрамович Ірина Володимирівна |
|
2 |
Бурдюг Олена Сергіївна
|
|
3 |
Зубова Віта Володимирівна |
Використання наочного матеріалу з усіма видами мовленнєвої діяльності на уроках англійської мови в початкових класах |
4 |
Дворецька Марія Вікторівна |
|
5 |
Цикалюк Олександра Сергіївна |
Використання інтерактивних технологій на уроках англійської мови як засіб формування комунікативної компетентності учнів |
6 |
Шевченко Ольга Вікторівна |
ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ Й УЧНЯ ШЛЯХОМ СТВОРЕННЯ ІННОВАЦІЙНО-ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ В КОНТЕКСТІ РОЗБУДОВИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ |
7 |
Шитюк Вікторія Олександрівна |
Комунікативність як пріоритетний напрям в системі діяльності вчителя іноземної мови |
8 |
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|