«ЗАТВЕРДЖУЮ» «ПОГОДЖУЮ» Директор Методист навчально-методичної
_________________ лабораторії практичної психології, _________________ соціальної роботи та
інклюзивного навчання ________
« » ____________ 2023р. « » __________ 2023р.
РІЧНИЙ ПЛАН РОБОТИ
ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
_____________________________
на 2023-2024 навчальний рік
ВСТУП
Психологічна робота в ліцеї спрямована на збереження і зміцнення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей учнів та створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку всіх учасників освітнього процесу.
До складу психологічної служби __________________ліцею входить практичний психолог ____ категорії _______________ – 1 ставка.
Тема, над якою працює заклад освіти: «Соціалізація особистості на засадах створення сприятливого освітнього середовища в умовах компетентнісного підходу».
Тема, над якою працює психологічна служба: «Вивчення і створення психологічних умов, що максимально сприяють повноцінному особистісному та інтелектуальному розвитку учнів, формуванню соціальної активності, адаптації у колективі, поваги один до одного».
Тема самоосвіти:
Оволодіння сучасними технологіями психологічної допомоги.
Головна мета діяльності в новому 2023-2024 навчальному році – надання психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану, збереження і зміцнення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей здобувачів освіти, створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку всіх учасників освітнього процесу.
При складанні річного плану роботи практичного психолога, було враховано рекомендації, надані у наступних документах:
•Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 №2145-VIII
•Указ Президента України від 25 травня 2020 року №195/2020 «Про національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі»
•Наказ МОН від 22.05.2018 №9 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України»
•Етичний кодекс практичного психолога від 18.12.1990 року
•Лист МОН України від 14.06.2022 № 1/6355-22 «Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою»;
•Лист МОН України від 30.05.2022 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні»; •Лист МОН України від 13.05.2022 № 1/5119-22 «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні»; •Лист УНМЦ НАПНУ від 26.04.2022 № 43 "Про інформування щодо надання психологічної та соціально-педагогічної допомоги учасникам освітнього процесу";
•Лист МОН України від 12.04.2022 № 1/4068-22 "Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України";
•Лист МОН України від 04.04.2022 № 1/3872-22 "Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»;
•Лист МОН України від 29.03.2022 №1/3737-22 "Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні";
•Лист МОН від 30.11.2020 №6/1427-20 «Про затвердження професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти»
•Наказ МОН №691 від 19.10. 2001 року «Про затвердження Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти»
•Лист МОН від 24.07.2019 №1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України»
•Лист МОН від 16.07.2021 №1/9-363 «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2021/2022 н. р.»
•Лист ІМЗО від 04.12.2020 №22.1/10-2496 «Про методичні рекомендації щодо проведення профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти»
•Лист МОН від 11.02.2020 №1/9-80 «Про затвердження наказу МОН від 28.12.2019 No 1646
•Лист МОН від 14.08.2020 №1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)» •Лист МОН від 31.03.2020 №063/3996 «Про план заходів спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти»; •Лист МОН від 29.12.2018 №1/9-790 щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу; •Лист МОН від 10.09.2019 №1/9-570 щодо проведення в закладах освіти Всеукраїнського тижня з протидії булінгу;
•Лист МОН від 17.11.2020 №6/1379-20 «Щодо Європейського дня захисту дітей від сексуальної експлуатації і сексуального насильства та Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»»;
•Лист МОН від 10 березня 2021 р. №1/9-128 «Щодо необхідності проведення додаткових профілактичних заходів в середовищі дітей та підвищення обізнаності батьків»;
•Лист МОН України від 05.08.2020 р. № 1/9- 420 «Щодо організації роботи закладів загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році» ,Лист МОН від 30.11.2020 № 6/1427 -20 « Про затвердження професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти», Лист МОН від 27.11.2000 № 109 «Про тривалість робочого тижня практичних психологів-соціальних педагогів», Листа МОН №1/3737 -22 від 29.03.2022 «Про забезпеченням психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану».
І. АНАЛІТИЧНА ЧАСТИНА
У 2022-2023 навчальному році основною метою психологічної служби школи було соціально-психологічне забезпечення процесу реформування освіти на всіх її рівнях, здійснення психологічної експертизи, соціально-психологічної корекції, соціальної реабілітації учнівської молоді, психологічна просвіта всіх учасників навчально-виховного процесу, в умовах воєнного стану в Україні.
Систематична робота психологічної служби протягом року намагалась забезпечувати своєчасне вивчення психологічного та фізичного розвитку дитини, мотивів її поведінки і навчальної діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання.
Аналітична частина річного плану складена на основі вивчення підсумкових документів навчального закладу, а також на основі результатів спостережень та досліджень, проведених психологічною службою школи.
Враховуючи результати досліджень, були проведені відповідні психолого– педагогічні заходи: тренінгові заняття; заняття з циклу індивідуальна корекційно– відновлювальна робота.
Здійснювався контроль за адаптацією учнів при переході до середньої та старшої школи.
Проведені дослідження особливостей розвитку особистості обдарованих дітей. З цими учнями проведено корекційно-розвиваючу роботу «Формування обдарованості учнів».
Для учнів 9 і 11 класів проведена діагностика професійної спрямованості і відповідна профорієнтаційна робота: довірчі бесіди зі школярами за результатами тестування, рольові ігри, тренінгові заняття.
Протягом року проводилась просвітницька діяльність: виступи на педагогічних радах, нарадах при директору, психолого-педагогічних консиліумах, участь у класних батьківських зборах, загальношкільних батьківських конференціях.
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАЮЧА ЧАСТИНА
Методична робота на 2023-2024 навчальний рік запланована з урахуванням провідної проблеми школи – «Соціалізація особистості на засадах створення сприятливого освітнього середовища в умовах компетентнісного підходу».
Тема, над якою працює психологічна служба: «Вивчення і створення психологічних умов, що максимально сприяють повноцінному особистісному та інтелектуальному розвитку учнів, формуванню соціальної активності, адаптації у колективі, поваги один до одного».
В 2023-2024 навчальному році планується продовження роботи по соціальному захисту дітей, по профілактиці та корекції девіантної поведінки дітей. Проведення індивідуально-психологічної роботи з усіма учасниками освітнього процесу, пов’язаного з охороною їх здоров’я шляхом консультацій, спрямованих на розв’язання проблем особистого життя, корекції та проектування життєвого шляху індивідуальності. Проводення просвітницько пропагандистської роботи з підвищення психологічної культури вчителів та батьків.
На підставі аналізу роботи психологічної служби школи були виділені пріоритетні напрямки роботи:
Робота з молодшими школярами направлена на підготовку дитини до навчання, адаптацію до шкільного життя, формуванню готовності до переходу у середню школу учнів 4 класу.
Робота з учнями середньої школи спрямована на допомогу в адаптаційний період п’ятикласників, роботу з дітьми, що мають ознаки шкільної дезадаптації, допомога в соціалізації учнів 9-х класів, профорієнтація.
Робота з педколективом орієнтується на оптимізацію емоційних станів, попередження «професійного вигорання», гуманізацію взаємин вчитель – учень, творче подолання конфліктів, консультування із складних проблем навчання та виховання дітей, допомозі у проведенні індивідуальної роботи з учнями.
Очікувані результати:
• Подолання кризових станів.
• Виключення випадків булінгу (цькування), домашнього насильства та дискримінації серед учасників освітнього процесу;
• Подолання питань адаптації серед учнівської молоді;
• Підвищення відповідальності учнів, формування здатності протистояти негативному впливу однолітків, дорослих та кризовим ситуаціям. • Збереження та поліпшення психічного здоров’я учасників освітнього процесу.
ІІІ. ЗМІСТОВНА ЧАСТИНА
№ з/п |
Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти |
Термін проведення |
Де і з ким проводиться |
|
Діагностика |
||||
1. |
Виявлення сімей, родичі яких перебувають у військовій зоні та переселенців. |
Вересень ІІ тиждень |
Учні школи |
|
2. |
Відвідування уроків у 1,5,10-х класах з метою вивчення індивідуальних, психологічних особливостей учнів методом спостереження. |
Вересень ІІІ тиждень |
1,5,10 клас |
|
3. |
Вивчення рівня адаптованості до навчання учнів 5, 10-х класів, новоприбулих учнів.(Методика Фурмана) |
Вересень ІV тиждень |
Учні 5,10 класів |
|
4. |
Проведення дослідження мікроклімату в групах, системи взаємовідносин в групах, соціометричного статусу здобувачів освіти (мет. Дж. Моррено). |
Жовтень |
6,7,8 класи |
|
5. |
Анкета для педагогів та батьків на виявлення проявів тривожності дитини. |
Жовтень |
Учасники ОП |
|
6. |
Діагностика стану психологічного клімату класів |
Упродовж року |
Учні 1-11-х |
|
7. |
Дослідження адаптації учнів 1 класів . Головань Н.О. «Ми готові до школи?» |
Жовтень І-ІІ тиждень |
Учні 1 класу |
||
8. |
Виявлення дітей, що потребують підвищеної психологічної уваги, методом бесіди і спостереження (записи в журналі спостережень і консультацій). |
Протягом року |
Учні 1-11 класів |
||
9. |
Соціометричні дослідження 1, 5,10,11кл. (Дж. Морено). |
Жовтень І –ІІ тиждень |
1,5,10-11 клас |
||
10. |
Анкетування «Булінг чи конфлікт». |
Жовтень ІІІ тиждень |
5-8 класи |
||
11. |
Заняття з елементами тренінгу «Інтернет – частина нашого життя». |
Жовтень ІV тиждень |
5-8 класи |
||
12. |
Анкетування «Безпечний інтернет та соціальні мережі». |
Листопад ІІ тиждень |
Учні 5-8 класів |
||
13. |
Вивчення рівня схильності до стресу (методика Фрідмана,Розенмана) |
Листопад ІІ тиждень |
Учні 9-11 класів |
||
14. |
Вивчення обізнаності проблеми ВІЛ\СНІДу. Анкетування |
Грудень І тиждень |
10 клас |
||
15. |
Вивчення рівня страхів та тривожності учнів 1-4 класів.(Є.Рогова). |
Лютий І тиждень |
1-4 клас |
||
16. |
Тест професійної спрямованості особистості(Методика Д. Голланда). |
Лютий ІІ тиждень |
9, 11 клас |
||
17. |
Діагностика рівня емоційного вигорання за методикою В.В.Бойко. |
Березень І тиждень |
Вчителі |
||
18. |
Вивчення особистих рис школярів. Методика особистісної діагностики Т. Лірі. |
За потребою |
9-11 клас |
||
19. |
Вивчення рівня агресії, Методика Басса-Дарки |
Квітень ІІ тиждень |
6-11 клас |
||
Профілактика |
|||||
1. |
Тренінгове заняття «Ти-частинка Всесвіту». |
Вересень ІV тиждень |
5 клас |
||
2. |
Заняття з елементами тренінгу «Маркери булінгу» (профілактика булінгу, насильства в учнівському середовищі). |
Жовтень ІІ тиждень |
6-8 клас |
||
3. |
Перегляд мультфільмів « Права та обов’язки дитини в Україні». |
Жовтень ІІ тиждень |
Учні 2-4 класів |
||
4. |
Заняття з елементами тренінінгу «Від миру вдома до миру в світі». |
Жовтень ІІІ тиждень |
5-8 клас |
||
5. |
Акція «День позитиву». |
Листопад І тиждень |
Учасники ОП |
||
6. |
Заняття з елементами тренінгу «Як отримувати задоволення від життя?» (профілактика тютюнопаління, наркоманії) Розвиток здоров'язберігаючих компетентностей молоді. |
Листопад ІІ тиждень |
9-11 класи |
||
7. |
Акція« 16 днів проти насильства» (за окремим планом). |
Листопад |
Учасники ОП |
8. |
Тренінг «Дозволь собі бути щасливим». |
Грудень ІІІ тиждень |
9-11клас |
9. |
Тренінгове заняття на тему «Згуртування колективу» |
Жовтень |
Пед.колектив |
10. |
Заняття з елементами тренінгу на покращення міжособистісних стосунків «учень-учень», «учень-вчитель», «учень-батьки». |
Грудень ІІІ тиждень |
5-9 клас |
11. |
Бесіда «Свідомий вибір професії – шлях до успіху». |
Січень ІІІ тиждень |
9,11 клас |
12. |
Слухаємо. Чуємо. Спілкуємося реально. Безпека у віртуальному просторі. |
Лютий, березень |
2-4 класи |
13. |
Година психолога «Протидія булінгу. Правила безпечної роботи в мережі інтернет» |
Лютий |
7-9 клас |
14. |
Тиждень соціально-психологічної служби школи. До всеукраїнського дня психолога (23.04). |
Квітень ІІІ тиждень (за окремим планом) |
Учні школи, педагоги, соціальний педагог |
15. |
Година психолога «Попереду у нас 5 клас» |
Травень І –ІІІ тиждень |
Учні 4 класу |
Корекція |
|||
1. |
Інтерактивні заняття на тему: - «Тривога, страх і паніка: як подолати»; «Психологічна сапопідтримка». - «Цінні ресурси педагогічної діяльності». |
Вересень |
Учні 1-4 класів |
2. |
Корекційно-розвивальна робота з дітьми з низькою здатністю до адаптації (розробка Л.В. Туріщева). |
Жовтень – грудень |
1 клас |
3. |
Корекційно-розвивальна програма «Навчаюся й радію!» |
Жовтень січень |
Учні 1 класу |
4. |
Корекційні заняття з учнями з низьким рівнем адаптації (підвищена тривожність) |
Листопад |
Учні 5, 10 класів |
5. |
Індивідуальна корекційно-розвивальна робота з учнями, які мають низький статус в учнівських колективах. |
Жовтень Грудень |
Учні школи |
6. |
Комплекс розвивальних вправ «Ігри та вправи для розвитку уваги, пам’яті, мислення й уяви дітей зі стійкими порушеннями пізнавальної діяльності». |
Жовтень - квітень |
Учні 5-8 класів |
7. |
Індивідуальна корекційна робота за запитом батьків, дітей, вчителів. |
За запитом |
За запитом Учні школи |
8. |
Тренінг «Збереження та зміцнення психологічного здоров'я педагога» |
Січень |
Педагогічний колектив |
9. |
Корекційна програма «Уникнення конфліктності». |
Лютий Березень |
Учні 6-9 класів |
Консультування |
|||
1. |
Консультування батьків підлітків в умовах війни». |
Протягом навчального року |
Вчителі, батьки, учні 1- 11 класів |
2. |
Рекомендації «Навчання під час війни». |
Вересень |
Учасники ОП |
3. |
Консультативні бесіди за результатами діагностики. |
Протягом навчального року |
Вчителі, батьки, учні 1, 5, 10 класів |
4. |
Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу з питань протидії булінгу |
Протягом навчального року |
Учасники ОП |
5. |
«Права та обов’язки. Правила учнів». |
Жовтень ІІІ тиждень |
Учні 2-4 класів |
6. |
Індивідуальне консультування батьків, діти яких навчаються в 9, 11 класах |
Січень |
Батьки учнів 9 та 11 класів |
7. |
Індивідуальні та групові консультації для батьків і педагогів на тему: «Як подолати агресію» (за запитом чи потребою ) |
Протягом навчального року |
Батьки, педагогічний коллектив |
Просвіта |
|||
1. |
Цикл онлайн-лекцій: «Життя в умовах воєнного стану».
хвилюванням».
|
Протягом навчального року |
Учасники ОП |
2. |
Бесіди з вчителями про індивідуальні особливості першокласників та проблеми, які були виявленні під час дослідження готовності до шкільного навчання. |
Вересень - жовтень |
Педагоги |
3. |
Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу |
Протягом навчального року |
Учасники ОП |
4. |
Виступи на засіданнях шкільної ради профілактики з питань порушення поведінки учнів у школі. |
Протягом року (за окремим графіком) |
Учні, вчителі, батьки |
5. |
Виступи на нарадах перед пед. колективом з різних питань на запити класних керівників, батьків, адміністрації школи. |
Жовтень, січень, березень |
Педколектив |
6. |
Тиждень соціально-психологічної служби школи. До всеукраїнського дня психолога (за окремих планом) |
Квітень ІІІ тиждень |
Учні школи |
7. |
Участь в батьківських зборах. Психологічна просвіта батьків. |
Вересень Жовтень, |
Батьки |
8. |
Групова дискусія з питань формування навичок здорового способу життя на тему « Моє життя – мій вибір! |
Травень І тиждень |
9-11 клас |
Організаційно-методична функція, зв’язки з громадськістю |
|||
1. |
Планування роботи практичного психолога на рік, на місяць погодження робочих планів. |
Протягом року |
Психолог |
2. |
Виготовлення буклетів, пам’яток «Тривожні діти», «Дитячі страхи. Як їх подолати.», «Як знизити відчуття тривоги», «Способи подолання тривоги». Розробка психологічних рекомендацій. |
Протягом року |
Психолог |
3. |
Підготовка до проведення розвивальних та корекційних занять, до виступів на батьківських зборах, педагогічних нарадах, семінарах для педагогів, районних психологічних семінарів. |
Протягом року |
Психолог |
4. |
Складання індивідуальних психологічних карт на дітей «групи ризику» та розробка рекомендацій учителям, батькам щодо роботи з дітьми з високим рівнем дезадаптації. |
Протягом року |
Психолог |
5. |
Оформлення робочого кабінету; |
Протягом року |
Психолог |
6. |
Консультації з методистами МОІППО |
Протягом року |
Психолог |
7. |
Оновлення сторінки психолога на сайті закладу освіти. |
Протягом року |
Психолог |
8. |
Складання звіту про виконану роботу: за півріччя; за рік. |
Грудень, Травень |
Психолог |
9. |
Підбір діагностичного інструментарію, оформлення наочностей та роздаткового матеріалу для проведення заходів просвітницького та профілактичного характеру. |
Протягом року |
Психолог |
10. |
Розробка рекомендацій вчителям, батькам, учням. |
Протягом року |
Психолог |
11. |
Заповнення щоденної документації. |
Протягом навчального року |
Психолог |
12. |
Участь в методичних заходах, конкурсах спеціалістів психологічної служби системи освіти. |
Протягом року |
Психолог |
Здійснення власного професійного розвитку та саморозвитку |
|||
1. |
Самоосвіта (в т.ч. онлайн-курси), вивчення передового досвіду психологів та психотерапевтів. |
Протягом року |
|
2. |
Участь у інтервізійних групах практичних психологів. |
За потреби |
|
3. |
Курси підвищення кваліфікації практичних психологів на базі МОІППО. |
За окремим графіком |
|
Щомісячна циклограма
Серпень
Вересень- жовтень
Листопад
Грудень
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень