План уроку
Історія України
5 клас
Тема: Історико – географічні регіони України та їхні особливості.
Мета:
-пробуджувати любов до батьківщини і до рідного краю;
заохочувати вивчати історію власного народу в цілому і його окремих частин;
покращувати вміння користуватись картою та показати користь карти у вивченні історії;
дати дітям інформацію про історико-географічні регіони України.
Цілі (з точки погляду учня):
- дізнатися, які є історико-географічні регіони України, Що вплинуло на їх формування,
Вміти знаходити історико-географічні регіони на карті України та співвідносити їх з адміністративними областями.
Змістові лінії:
- вивчення карти історико-географічних регіонів України;
- опрацювання чинників, що вплинули на формування історико-географічних регіонів України та свого власного зокрема.
Тип уроку – комбінований.
Методи та прийоми:
- робота з картою історико-географічних регіонів України та адміністративною картою України;
- робота з контурною картою;
- робота з текстом підручника;
- висловлення власних вражень;
-гра;
- формулювання питань до вивченого матеріалу.
Хід уроку.
Актуалізація опорних знань
Вчитель: - що ми знаємо з минулого року про територію України, її кордони, утворення держави?
(Діти кажуть про територію, кордони України, проголошення незалежності та прийняття Конституції України)
Вивчення нового матеріалу:
І. Як виникли історико-географічні регіони.
Розповідь вчителя - вчитель пояснює причини виокремлення історико-географічних регіонів, показує їх на карті, дає визначення, яке діти читають у підручнику.
Закріплення.
Вчитель запитує:
- які чинники впливають на формування історико-географічних регіонів?
- чим відрізняються історико-географічні регіони України?
- що таке історико-географічний регіон?
ІІ. Які історико-географічні регіони є на теренах України.
1)Робота учнів з текстом підручника.
Завдання - прочитати перший абзац пункту 2 параграфа 8 і назвати особливості меж історико-географічних регіонів.
Вчитель - називає і показує історико-географічні регіони на карті, учні продовжують.
Завдання учням - знайти на карті і назвати і показати свій історико-географічний регіон.
2) Відеофільм або презентація етнографічних особливостей того чи іншого регіону (одяг, житло, заняття, фольклор тощо) або розгляд ілюстрацій у підручнику;
діти описують особливості побаченого одягу чи житла тощо.
Завдання дітям:
- ознайомитися з останнім абзацом другому пункту та дізнатися, де можна на власні очі побачити пам'ятки про життя та побуті населення України ( Національний музей народної архітектури України, Національний історико-географічний заповідник "Переяслав".
Закріплення: - які історико-географічні регіони виокремлюють на теренах України?
- чим вони відрізняються?
- покажіть їх на карті.
ІІІ. Практичне заняття "історико-географічні регіони на карті України"
Завдання дітям:
1) позначити на контурній карті межі свого історико-географічного регіону;
2) позначити на контурній карті сусідні регіони або ті які вони хотіли відвідати;.
3) діти обмінюються картами з товаришами і обговорюють, висловлюють свої враження, свою думку.
Підсумкове закріплення
Діти поділяються на дві групи.
1)На дошці написано анаграми, з яких учнів мають упізнати назви історико-географічних регіонів України - яка група швидше і більше.
2) кожен учень ставить запитання по вивчений темі іншій команді, на яке ті мають відповісти.
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання.
- вивчити параграф вісім
- встановити, як природні умови нашого історико-географічного регіону вплинули на одяг, житло, заняття, їжу та звичаї населення.