Навчальна:визначити рівень знань учнів з будови системи охолодження; визначити основні несправності системи охолодження; сформувати вміння учнів застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; засвоїти вимоги, що пред'являються до системи охолодження і обов'язки учнів по дотриманню правил з охорони праці;закріпити знання у використанні понять і термінів; Завдання уроку:
Розвиваюча: розвивати пізнавальну активність учнів, товариську взаємодопомогу та співробітництво; розвивати увагу, сприйняття і пам'ять учнів; розвивати творче та технічне мислення; розвивати вміння учнів систематизувати, аналізувати, узагальнювати знання, вміння робити висновки; розвивати інтерес до професії. Виховна: виховання культури поведінки, повагу до праці і людей; виховувати відповідальність, дисциплінованість; виховувати професійні переконання, любов до професії. Завдання уроку:
температурний режим роботи двигуна;призначення, класифікацію, загальну будову і дію системи охолодження;охолоджувальні рідини, їх використання;будову оболонки охолодження, радіатора, термостата, рідинного насоса;зовнішні ознаки несправностей системи охолодження, їхні причини і шляхи усунення;призначення, загальну будову і роботу повітряної системи охолодження. Учні повинні знати:
Робота двигуна залежить від температурного режиму. Перегрівання ДВЗПереохолодження ДВЗзменшується потужність через зростання механічних витрат на подолання сил тертя;зменшується наповнення циліндрів свіжим зарядом робочої суміші;нагрівається мастило, в'язкість його зменшується, мащення деталей погіршується;деталі інтенсивно спрацьовуються і змінюють свої механічні властивості.знижується потужність, підвищується витрата палива через погіршення умов утворення і згоряння робочої суміші;збільшуються затрати потужності на подолання сил тертя через погіршення мащення деталей при збільшенні в'язкості масла.
сорочка охолодження (порожнини блока і головки блока циліндрів); радіатора; верхній і нижній патрубок з’єднується з сорочкою охолодження; рідинний відцентровий насос; вентилятор; термостата;кришка з пароповітряним клапаном; зливний краник, встановлених на нижньому бачку радіатора і блока циліндрів. Загальна будова та робота системи охолодження
Трактора з двигунами рідинного охолодження. Трактора МТЗ-80 і МТЗ-82 (чотирициліндрові чотиритактні дизельні двигуни сімейства 4 Ч11/12,5 (моделі Д-240 і Д-243)Трактор Т-150, Т–150 К (СМД-62 V-подібний 6-ти циліндровий, чотиритактний, дизельний двигун (оснащений турбонаддувом з безпосереднім уприскуванням палива. Двигун ЯМЗ-236 Д (без турбонаддува, з займанням від стиснення).
Надійність роботи рідинної системи охолодження залежить від властивостей охолоджувальної рідини:достатньо теплоємкоювисока температура кипіннянизька температура замерзанняне мати схильності до утворення накипуне викликати корозії металевих деталейне пошкоджувати гумових та пластикових матеріалівбезпечна для людини в процесі експлуатаціїпожежонебезпечна, дешева, поширена. Охолоджувальні рідини
Радіатор призначений для охолодження рідини. Складається з верхнього і нижнього бачків, сполучених між собою серцевиною. Тепла вода двома трубопроводами подається із сорочок охолодження головок циліндрів у верхній бачок, в якому є заливна горловина з паровідвідною трубкою. Заливна горловина закривається кришкою з паровим і повітряним клапанами. Прилади системи охолодження
підтримує в системі надлишковий тиск 0,14 Мпа;підвищує температуру кипіння;зменшує пароутворення і витрату охолоджувальної рідини; відводить пари рідини з системи в атмосферу при її закипанні, коли тиск в системі збільшується до 0,15...0,17 МПа;сполучає атмосферу із системою при остиганні рідини;запобігає сплющенню і деформації трубок серцевини;Пароповітряний клапан ізолює систему охолодження від атмосфери при нормальному тепловому режимі
підтримує температуру охолодженої рідини при різних навантаженнях двигуна і температурах навколишнього повітря, забезпечує швидке прогрівання двигуна після його пуску; залежно від температури охолоджувальної рідини спрямовує потік із сорочки охолодження у верхній бачок радіатора або до насоса через відвідну трубку. Термостати бувають рідинні (сильфонні) і з твердим наповнювачем. Застосовують обидва типи термостатів. Термостат
заливати в систему чисту, м'яку воду;радіатор потрібно заповнювати до рівня горловини, під час роботи стежити, щоб рівень води був нижче за 8 см від верхньої площини заливної горловини;доливати воду в систему перегрітого двигуна слід поступово при працюючому двигуні;взимку не можна заливати занадто гарячу воду в холодний двигун. Правила які слід виконувати для забезпечення нормальної роботи системи охолодження:
ЩО: Перевірити рівень охолоджувальної рідини в радіаторі, усунути підтікання, у разі потреби долити воду;Очистити радіатор від бруду та рослинних решток;ТО – 1: Змастити підшипник рідинного насоса;Перевірити натяг паса вентилятора;ТО – 3: Промити систему охолодження розчином для видалення накипу;Сезонне обслуговування (СО): Перевірити роботу термостату та термометру;Установити або зняти утеплювальні чохли. Операції технічного обслуговування системи охолодження
1. На яких із зазначених двигунів використано повітряну систему охолодження?□ СМД-60; □ Д-240; □ Д-144; □ ЯМЗ-238.2. Який з приладів рідинної системи охолодження призначений для прискореного нагрівання двигуна?□ термостат; □ рідинний насос; □ вентилятор; □ радіатор.3. Для нормальної роботи двигуна температура охолоджувальної рідини має становити:□ 45...55 °С; □ 55...65 °С; □ 65...80 °С; □ 80...95 °С; □ 95...100 °С.4. Баки та серцевина радіатора двигунів Д-240 виготовлені з: □ латуні; □ сталі; □ алюмінієвого сплаву; □ бронзи. Дайте відповіді на запитання.