Календарно-тематичне планування уроків з інтегрованого курсу " Я досліджую світ" у 2 класі на основі Типової навчальної програми, розробленої під керівництвом О. Я. Савченко (Наказ МОН України
від 08.10.2019 року № 1272), за підручником : Н. О. Будна, Т. В. Гладюк,
С. Г. Заброцька, Л. В. Лисобей, Н. Б. Шост «Я досліджую світ» - Тернопіль: Навчальна книга «Богдан», 2019 ; робочим зошитом:
Н.О. Будна. Я досліджую світ. 2 клас. Робочий зошит. Ч.1. - Тернопіль: Навчальна книга «Богдан», 2019.
Природнича, громадянська та історична, соціальна та здоров'язбережувальна освітні галузі
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
Пояснювальна записка
Зазначені освітні галузі можуть реалізовуватись окремими предметами або в інтегрованому курсі за різними видами інтеграції (тематична, процесуальна, міжгалузева; в межах однієї галузі; на інтегрованих уроках, під час тематичних днів, в процесі проектної діяльності) за активного використання міжпредметних зв’язків, організації різних форм взаємодії учнів. Для розв'язання учнями практичних завдань у життєвих ситуаціях залучаються навчальні результати з інших освітніх галузей.
Метою навчальної програми «Я досліджую світ» є особистісний розвиток молодших школярів на основі формування цілісного образу світу в процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв'язувати практичні задачі.
Досягнення поставленої мети передбачає розв’язання таких завдань:
˗ формування дослідницьких умінь, опанування доступних способів пізнання себе, предметів і явищ природи і суспільного життя (спостереження, обстеження, дослід, практична робота, вимірювання, систематизація, класифікація, встановлення логічної та часової послідовності подій, критична оцінка побаченого (почутого), встановлення зв’язків і залежностей в природі і суспільстві, між станом довкілля і діяльністю людини, впливу поведінки на здоров'я та безпеку, залежності результату від докладених зусиль, аналіз наслідків ризикованої поведінки);
˗ виховання активної позиції щодо громадянської і соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, інтересу до пізнання історії та природи свого краю і країни; пошани до символів держави, ініціативної поведінки у громадських акціях, у відзначенні пам'ятних дат і подій;
˗ розвиток толерантності у соціальній комунікації, ціннісного ставлення до природи та її пізнання, до приватного життя інших людей, усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя в суспільстві, інші соціальні навички щодо взаємодії і співпраці в різних видах діяльності;
˗ створення умов для самовираження учнів у різних видах діяльності, становлення екологічно грамотної та соціально адаптованої особистості.
Тематичну основу курсу складають змістові лінії, які визначені Державним стандартом початкової освіти і охоплюють складники названих вище галузей в їх інтегрованій суті, а саме:
«Людина» (пізнання себе, своїх можливостей; здорова і безпечна поведінка);
«Людина серед людей» (стандарти поведінки в сім'ї, в суспільстві; моральні норми; навички співжиття і співпраці);
«Людина в суспільстві» (громадянські права та обов'язки як члена суспільства. Пізнання свого краю, історії, символів держави. Внесок українців у світові досягнення);
«Людина і світ» (толерантне ставлення до різноманітності світу людей, культур, звичаїв);
«Людина і природа» (пізнання природи; взаємозв'язок об'єктів і явищ природи; рукотворний світ людини; відповідальна діяльність людини у природі; роль природничих знань і технологій у житті людини; залежність між діяльністю людини і станом довкілля).
Типова навчальна програма дає змогу вчителеві самостійно обирати й формувати інтегрований та автономний спосіб подання змісту із освітніх галузей Стандарту, добирати дидактичний інструментарій, орієнтуючись на індивідуальні пізнавальні запити і можливості учнів (рівень навченості, актуальні стани потреб, мотивів, цілей, сенсорного та емоційно-вольового розвитку). Особливого значення у дидактико-методичній організації навчання надається його зв'язку з життям, з практикою застосування здобутих уявлень, знань, навичок поведінки в життєвих ситуаціях. Обмеженість відповідного досвіду учнів потребує постійного залучення й аналізу їхніх вражень, чуттєвої опори на результати дослідження об'єктів і явищ навколишнього світу.
Педагогічна стратегія, яка опиралась на наслідувальні механізми у розвитку пізнавальних процесів молодших школярів, і передбачала пріоритетне використання зразків, алгоритмів, поетапного контролю й корекції, збагачується полісенсорним підходом, що зумовлює дослідницьку поведінку учнів, сприйняття ними властивостей і якостей предметів і явищ природного і соціального оточення, спрямовуються у сферу пошукової діяльності.
На основі Типової програми вчитель може створювати різні варіанти інтегрованої програми за таким алгоритмом:
˗ визначення цілей навчання;
˗ створення картки понять з інших предметів (асоціативної павутинки, курсів, галузей, які допоможуть досягти цілей);
˗ структурування програми за темами;
˗ вибір діяльності учнів, яка забезпечить інтегроване навчання;
˗ розроблення показників досягнення очікуваних результатів.
Можливі засоби інтеграції в процесі реалізації програми «Я досліджую світ» передбачають включення учнів в практику виконання різноманітних завдань дослідницького характеру, як от:
˗ дослідження-розпізнавання (Що це? Яке воно? Обстеження за допомогою органів чуття, опис, порівняння з іншими предметами, явищами; спільне – відмінне, до якого цілого воно належить);
˗ дослідження-спостереження (Як воно діє? Що з ним відбувається? Для чого призначене?);
˗ дослідження-пошук (запитування, передбачення, встановлення часової і логічної послідовності явищ, подій; встановлення причинно – наслідкових зв’язків (Чому? Яким чином? Від чого залежить? З чим пов’язано?), догадка, висновок узагальнення). Типова освітня програма,
розроблена під керівництвом Савченко О. Я.
Календарно-тематичне планування уроків з інтегрованого курсу « Я досліджую світ» у 2 класі
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. (ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.10.2019 року № 1272)
За підручником: Н. О. Будна, Т. В. Гладюк,
С. Г. Заброцька, Л. В. Лисобей, Н. Б. Шост «Я досліджую світ» - Тернопіль: Навчальна книга «Богдан», 2019 ;
Н.О. Будна. Я досліджую світ. 2 клас. Робочий зошит. Ч.1. - Тернопіль: Навчальна книга «Богдан», 2019
Годин на рік – 105
3 години на тиждень
1 семестр
п/п |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання здобувачів освіти |
Освітні галузі |
Примітка
|
|||
|
|
МОЯ ШКОЛА У школі |
|
|
|
|
||
1
|
|
Вступ до курсу «Я досліджую світ».
Права та обов’язки школярів. |
С.5-6; З. – с.3 |
досліджує зміни, що відбуваються; [2 СЗО 3.2] не порушує права інших дітей, виявляє і засуджує вчинки, які ображають або принижують інших; [2 ГІО 6.2], [2 ГІО 6.3]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
2
|
|
Безпека у школі.
|
С.8; З. – с.4
|
пояснює, від чого залежить безпека на вулиці, вдома, у школі; [2 СЗО 2.4] розпізнає та описує небезпеку вдома або в школі; [2 СЗО 2.1]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична
|
|
||
3 |
|
Шляхи виходу учнів зі школи у разі виникнення надзвичайних ситуацій. |
С.10 З. – с.5
|
пояснює, від чого залежить безпека на вулиці, вдома, у школі; [2 СЗО 2.4] розпізнає та описує небезпеку вдома або в школі; [2 СЗО 2.1]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна/
|
|
||
|
|
Мій клас |
|
|
|
|
||
4 |
|
Спільнота класу. |
С.14 З. – с.6
|
дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших; [2 ГІО 6.2] висловлює оцінні судження щодо вчинку, події, явищ; [4 СЗО 2.2], співпрацює в групах для досягнення спільних цілей [2 ГІО 7.2] |
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
5 |
|
Культура спілкування. |
С.16 З. – с.7
|
доречно вживає слова чемності; [2 СЗО 4.4] |
Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
6 |
|
Шкільні традиції. |
С.18 З. – с.8
|
дотримується встановлених правил поведінки під час державних свят, класних, шкільних і громадських заходів [2 ГІО 2.3]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
|
|
Мікрорайон школи |
|
|
|
|
||
7
|
|
Дорога до школи.
|
С.22 З. – с.9
|
ухвалює рішення щодо простих побутових ситуацій з користю для здоров’я і безпеки; [2 СЗО 2.3] пояснює, від чого залежить безпека на вулиці, вдома, у школі; [2 СЗО 2.4]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
8 |
|
Безпека на дорозі. Дорожня розмітка.
|
С.24 З. – с.10
|
ухвалює рішення щодо простих побутових ситуацій з користю для здоров’я і безпеки; [2 СЗО 2.3] пояснює, від чого залежить безпека на вулиці, вдома, у школі; [2 СЗО 2.4]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
9 |
|
Перехід дороги на регульованому і нерегульованому перехресті.
|
С.26 З. – с.11
|
ухвалює рішення щодо простих побутових ситуацій з користю для здоров’я і безпеки; [2 СЗО 2.3] пояснює, від чого залежить безпека на вулиці, вдома, у школі; [2 СЗО 2.4]
|
Соціальна і здоров’язбережу вальна/ громадянська та історична |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
МІЙ ДІМ – МОЯ ЗЕМЛЯ. Планета Земля |
|
|
|
|
||
10 |
|
Земля та її форма. Земля – планета, на якій я живу. Міні-проєкт « Мій дім – моя Земля» |
С.32 З. – с.12
|
має уявлення про форму Землі, вплив Сонця на сезонні явища в природі, причини змін пір року; [2 ПРО 3.1] називає пори року та відповідні їм місяці, явища в живій та неживій природі у різні пори року, умови вирощування рослин; [2 ПРО 1.5] |
Природнича/ Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
11 |
|
Обертання Землі. Доба. Чому буває день і ніч?
|
С.34 З. – с.13
|
розпізнає зміни в живій та неживій природі; [2 ПРО 4.3] виконує дослідницькі завдання: досліджує добові і сезонні зміни у природі; визначає суттєві ознаки об’єктів неживої та живої природи на основі проведених досліджень; [2 ПРО 1.4]
|
Природнича |
|
||
12 |
|
Обертання Землі. Рік. Місяць Чому бувають пори року? Вплив Сонця на сезонні явища в природі
|
С.36 З. – с.14
|
має уявлення про форму Землі, вплив Сонця на сезонні явища в природі, причини змін пір року; [2 ПРО 3.1] називає пори року та відповідні їм місяці, явища в живій та неживій природі у різні пори року, умови вирощування рослин; [2 ПРО 1.5] |
Природнича |
|
||
|
|
Я пізнаю природу |
|
|
|
|
||
13 |
|
Явища природи. |
С.40 З. – с.15
|
розпізнає зміни в живій та неживій природі [2 ПРО 4.3]
|
Природнича |
|
||
14 |
|
Як відбувається колообіг води в природі? Дослідження-спостереження «Міні-кухня колообігу води» |
С.42 З. – с.16
|
виконує дослідницькі завдання: досліджує властивості води [2 ПРО 1.4]
|
Природнича |
|
||
15 |
|
Чому буває вітер? Дослідження-спостереження « Ловець вітрів» ( Як побачити вітер?) |
С.44 З. – с.17
|
виконує дослідницькі завдання: досліджує властивості повітря [2 ПРО 1.4]
|
Природнича |
|
||
|
|
Я спостерігаю за погодою |
|
|
|
|
||
16 |
|
Погода та її складові. Як передбачають погоду? Дослідження-пошук « Хто такі синоптики?» |
С.48. З. – с.18, 20
|
фіксує результати досліджень доступними способами і робить висновки; [2 ПРО 1.5]
|
Природнича/ Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
17
|
|
Як вимірювати температуру? Міні-проєкт « Модель термометра» |
С.50. З. – с.19
|
виконує дослідницькі завдання: вимірює температуру повітря, води; [2 ПРО 1.4]
|
Природнича/ Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
18 |
|
Підсумковий урок. Повторення та узагальнення вивченого. Діагностична робота з тем « Моя школа», «Мій дім – моя Земля» |
С.30, 56 |
застосовує знання про природу в навчальних і життєвих ситуаціях; [2 ПРО 3.1]
|
Природнича/ Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
|
|
ОСІНЬ Мої герої |
|
|
|
|
||
19 |
|
День захисника України. Міні-проєкт « Листівка захиснику України» |
С.76. З. – с.27
|
розпитує і збирає інформацію про свій край і державу, історичні події, відомих осіб; [2 ГІО 3.1]
|
Громадянська та історична |
|
||
20 |
|
Ми пам’ятаємо наших героїв. Зайдімо у музей. |
С.77-79. З. – с.28-29
|
розпитує і збирає інформацію про свій край і державу, історичні події, відомих осіб; [2 ГІО 3.1] розпитує старших про минуле, бере активну участь у спільних заходах державного значення; [2 ГІО 7.1] |
Громадянська та історична |
|
||
|
|
Осінні явища в природі |
|
|
|
|
||
21 |
|
Пори року та їх ознаки. Осінні явища в неживій природі.
|
С.58. З. – с.20
|
спостерігає за тваринами, добовими і сезонними змінами у природі; визначає суттєві ознаки об’єктів неживої та живої природи на основі проведених досліджень; [2 ПРО 1.4]
|
Природнича/ Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
22 |
|
Які зміни відбуваються в природі восени. Екскурсія. Дослідження-спостереження « Де зустріти осінь?» |
|
спостерігає за тваринами, добовими і сезонними змінами у природі; визначає суттєві ознаки об’єктів неживої та живої природи на основі проведених досліджень; [2 ПРО 1.4] визначає мету дослідження, обирає послідовність дій і обладнання для його виконання; [2 ПРО 1.2] виконує дослідницькі завдання: досліджує властивості повітря, води, ґрунту, гірські породи, рослини своєї місцевості; вимірює температуру повітря, води; спостерігає за тваринами, добовими і сезонними змінами у природі; визначає суттєві ознаки об’єктів неживої та живої природи на основі проведених досліджень; [2 ПРО 1.4]
|
Природнича/ Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
23 |
|
Осінні явища в житті рослин. Плоди і насіння рослин. Дослідження-розпізнавання « Що із чого виростає?» |
С.60, 62. З. – с.22-23
|
виконує дослідницькі завдання: досліджує рослини своєї місцевості; добовими і сезонними змінами у природі; визначає суттєві ознаки об’єктів неживої та живої природи на основі проведених досліджень; [2 ПРО 1.4] класифікує за певними ознаками рослини і своєї місцевості[2 ПРО 4.3]
|
Природнича/ Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
|
|
Осінні турботи тварин та людей |
|
|
|
|
||
24 |
|
Як тварини готуються до зими? .
|
С.66 З. – с.24
|
називає пори року та відповідні їм місяці, явища в живій та неживій природі у різні пори року [2 ПРО 1.5] класифікує за певними ознаками тварин своєї місцевості [2 ПРО 4.3]
|
Природнича |
|
||
25
|
|
Осінь – грибна пора. Дослідження-розпізнавання « Знайомі незнайомці серед грибів» Осінні турботи в містах і селах рідного краю. |
С.69, 71. З. – с.25-26
|
називає пори року та відповідні їм місяці, явища в живій та неживій природі у різні пори року [2 ПРО 1.5] наводить приклади зв’язку людини і природи; [2 ПРО 3.1] робить висновок: природа потребує охорони; [2 ГІО 2.2]
|
Природнича/ Соціальна і здоров’язбережувальна
|
|
||
26 |
|
Підсумковий урок. Повторення та узагальнення вивченого. Діагностична робота з теми «Осінь» |
С.84 |
застосовує знання про природу в навчальних і життєвих ситуаціях; [2 ПРО 3.1]
|
|
|
||
|
|
МОЄ ЗДОРОВ’Я Здорове тіло |
|
|
|
|
||
27 |
|
Пізнання себе, своїх можливостей, здорова і безпечна поведінка. Я росту і розвиваюсь. |
С.86 З. – с.30
|
досліджує зміни, що відбуваються з людиною [2 СЗО 3.4]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
28 |
|
Моя гігієна. |
С.88 З. – с.31
|
визначає здорові та шкідливі звички, правила догляду за органами тіла; [2 СЗО 3.1] |
Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
29 |
|
Фізичні вправи і здоров’я. |
С.90 З. – с.32
|
визначає здорові та шкідливі звички, правила догляду за органами тіла; [2 СЗО 3.1] |
Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
|
|
Харчування та здоров’я |
|
|
|
|
||
30 |
|
Моє харчування. |
С.94 З. – с.33
|
досліджує зміни, що відбуваються з людиною [2 СЗО 3.4]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
31 |
|
Частини тіла людини та їх функції. Як правильно доглядати за порожниною рота? Міні-проєкт « Чому не боїмося стоматолога?» |
С.96 З. – с.34-35
|
визначає здорові та шкідливі звички, правила догляду за органами тіла; [2 СЗО 3.1] |
Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
32 |
|
Як поводитися за столом? Дослідження-пошук « З чим їдять етикет?»
|
С.98 З. – с.35-36
|
дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших; [2 ГІО 6.2] |
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
|
|
Як уберегтися від хвороб |
|
|
|
|
||
33 |
|
Здоров’я та хвороби. |
С.102 З. – с.36-37
|
досліджує зміни, що відбуваються з людиною [2 СЗО 3.4]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
34 |
|
Інфекційні захворювання. Міні-проєкт « Хвороби брудних рук» |
С.104 З. – с.37-38
|
досліджує позитивні і негативні впливи на вибір здорової та безпечної поведінки; [2 СЗО 3.3] досліджує зміни, що відбуваються з людиною [2 СЗО 3.4] |
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
35 |
|
Загартовування. |
С.106 З. – с.38-39
|
визначає здорові та шкідливі звички, правила догляду за органами тіла; [2 СЗО 3.1] |
Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
|
|
Мої звички |
|
|
|
|
||
36 |
|
Корисні та шкідливі звички. |
С.110 З. – с.39-40
|
визначає здорові та шкідливі звички, правила догляду за органами тіла; [2 СЗО 3.1] |
Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
37
|
|
Розпорядок дня школяра. Порядок і дисципліна. |
С.112 З. – с.40-42
|
описує себе, свій характер, захоплення, що відрізняють від інших; [2 ГІО 6.1] дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших; [2 ГІО 6.2] |
Соціальна і здоров’язбережувальна/ громадянська та історична |
|
||
38 |
|
Підсумковий урок.. Повторення та узагальнення вивченого. Діагностична робота з теми «Моє здоров’я»
|
С.118 |
застосовує знання про природу в навчальних і життєвих ситуаціях; [2 ПРО 3.1]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
|
|
ЗИМА Зимові явища в природі |
|
|
|
|
||
39 |
|
Ознаки зими в неживій природі.
|
С.120 З. – с.43
|
називає пори року та відповідні їм місяці, явища в живій та неживій природі у різні пори року; [2 ПРО 1.5] досліджує зміни, що відбуваються; [2 СЗО 3.2] |
Природнича/ Соціальна і здоров’язбережувальна
|
|
||
40 |
|
Які зміни відбуваються взимку в природі. Екскурсія. Дослідження-спостереження « Де зустріти зиму?»
|
|
розпізнає зміни в живій та неживій природі; [2 ПРО 4.3] визначає мету дослідження, обирає послідовність дій і обладнання для його виконання; [2 ПРО 1.2] виконує дослідницькі завдання: досліджує властивості повітря, води, ґрунту, гірські породи, рослини своєї місцевості; вимірює температуру повітря, води; спостерігає за тваринами, добовими і сезонними змінами у природі; визначає суттєві ознаки об’єктів неживої та живої природи на основі проведених досліджень; [2 ПРО 1.4]
|
Природнича |
|
||
41
|
|
Рослини взимку. Тварини взимку. |
С.122, 124 З. – с.44-45
|
класифікує за певними ознаками рослини і тварин своєї місцевості, тіла неживої природи; [2 ПРО 4.3] робить висновок: природа потребує охорони; [2 ГІО 2.2]
|
Природнича/ громадянська та історична |
|
||
|
|
Зимові турботи людей |
|
|
|
|
||
42 |
|
Турбота людей про тварин узимку. Міні-проєкт « Моя годівничка» |
С. 128 З. – с.46
|
наводить приклади зв’язку людини і природи; [2 ПРО 3.1] робить висновок: природа потребує охорони; [2 ГІО 2.2]
|
Природнича/ громадянська та історична |
|
||
43 |
|
Праця людей узимку. |
С.130 З. – с.47
|
наводить приклади зв’язку людини і природи; [2 ПРО 3.1]
|
Природнича/ громадянська та історична Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
44 |
|
Правила безпечної поведінки взимку. Складання пам’ятки |
С.131 З. – с.48
|
пояснює, від чого залежить безпека на вулиці, вдома, у школі; [2 СЗО 2.4]
|
Соціальна і здоров’язбережувальна |
|
||
45 |
|
Підсумковий урок. Повторення та узагальнення вивченого. Діагностична робота з теми «Зима» |
С.136 |
застосовує знання про природу в навчальних і життєвих ситуаціях; [2 ПРО 3.1]
|
|
|
||
46 |
|
Резервний урок
|
|
|
|
|
||