Календарно-тематичне планування
навчального матеріалу
з біології 8-й клас
70 годин – 2 години на тиждень.
Складено згідно навчальної програми з біології для 6-9 класів, що затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804.
Підручник - Біологія : підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2021.
№ з/п |
Тема уроку |
Лабораторні роботи |
Домашнє завдання |
Дата за планом |
Дата за фактом |
Помітка |
Вступ. Організм людини та його вивчення (2 год) |
||||||
|
Біосоціальна природа людини. Особливості анатомії та фізіології людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
|
Читати та виконати завдання §1-2. Переглянути конспект у зошиті та відео-урок. |
|
|
|
|
Значення знань про людину, для збереження її здоров’я. |
|
Читати та виконати завдання §2. Переглянути конспект у зошиті. |
|
|
|
Тема 1. Організм людини як біологічна система (8 год) |
||||||
|
Організм людини як біологічна система. |
|
Читати та виконати завдання §3. Опрацювати конспект у зошиті. |
|
|
|
|
Різноманітність клітин організму людини. Тканини. |
Лабораторне дослідження №1 «Ознайомлення з мікропрепаратами тканин людини». |
Читати та виконати завдання §4. Опрацювати та вивчити конспект у зошиті. Переглянути відео-уроки. |
|
|
|
|
Органи та системи органів організму людини. |
|
Читати та виконати завдання §5. Опрацювати та вивчити конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Поняття про механізми регуляції. Нервова регуляція. Рефлекс. |
|
Читати та виконати завдання §6-7. Опрацювати та вивчити конспект у зошиті. |
|
|
|
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
|
Читати та виконати завдання §8. Опрацювати конспект у зошиті. |
|
|
|
|
Імунна регуляція. Імунітет. |
|
Читати та виконати завдання §9. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. Підготуватися до тематичного оцінювання. |
|
|
|
|
Узагальнення з теми 1 «Організм людини як біологічна система». |
|
|
|
|
|
Тема 2. Опора та рух (6 год) |
||||||
|
Значення опорно-рухової системи, будова та функції. Кістки, хрящі. З’єднання кісток. |
Лабораторне дослідження №2 «Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканин людини». |
Читати та виконати завдання §10-11. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-уроки. |
|
|
|
|
Огляд будови скелета людини. |
|
Читати та виконати завдання §12. Вивчити конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Функції та будова скелетних м’язів. М’язова система людини. |
Лабораторне дослідження №3 «Мікроскопічна будова м’язової тканини людини». |
Читати та виконати завдання §13. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-уроки. |
|
|
|
|
Опорно-рухова система людини. |
Практична робота № 1 «Визначення розташування й функцій окремих кісток, суглобів та м’язів». |
Переглянути конспект у зошиті. |
|
|
|
|
Робота та втома м’язів. |
Лабораторне дослідження №4 «Розвиток втоми при статичному і динамічному навантажені. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми». |
Читати та виконати завдання §14. Переглянути конспект у зошиті. Міні-проект «Рухова активність – основа фізичного здоров’я». |
|
|
|
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Захворювання та пошкодження опорно-рухової системи. Профілактика захворювань опорно-рухової системи. Надання першої медичної допомоги при пошкодженнях опорно-рухової системи. |
|
Дослідницький практикум №1 «Визначення особистої постави». Читати та виконати завдання §15. Переглянути конспект у зошиті та відео-урок. Підготуватися до тематичного оцінювання. Міні-проект «Гіподинамія – ворог сучасної людини». |
|
|
|
|
Узагальнення з теми 2 «Опора та рух». |
|
|
|
|
|
Тема 3. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини (4 год) |
||||||
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Процеси та етапи метаболізму людини. |
|
Читати та виконати завдання §16. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Харчування людини. Їжа та її компоненти. Раціональне харчування. Значення збалансованого харчування для збереження здоров’я. Харчові та енергетичні потреби людини. |
|
Дослідницький практикум №2 «Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла». Читати та виконати завдання §17-18. Переглянути конспект у зошиті та відео-урок. Міні-проект «Збалансоване харчування». |
|
|
|
|
Вітаміни. |
|
Вивчити конспект у зошиті. |
|
|
|
|
Порушення обміну речовин та його профілактика. |
|
Переглянути конспект у зошиті. Тестове завдання з теми 3 «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини». |
|
|
|
Тема 4. Травлення (6 год) |
||||||
|
Травлення людини, його значення. Будова травної системи людини. Травні ферменти. |
|
Читати та виконати завдання §19. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Процес травлення в ротовій порожнині. Ковтання. |
Лабораторне дослідження №5 «Зовнішня будова зуба». |
Читати та виконати завдання §20. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Травлення в шлунку та кишечнику. Всмоктування |
|
Дослідницький практикум №3 «Дія ферментів слини на крохмаль». Читати та виконати завдання §21-22. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Регуляція травлення. Мікробіота травної системи. |
|
Читати та виконати завдання §23. Опрацювати конспект у зошиті. |
|
|
|
|
Харчові розлади та їх запобігання. Захворювання травної системи та їх профілактика. Гельмінти в організмі людини та профілактика проти них. |
|
Читати та виконати завдання §23. Переглянути конспект у зошиті та відео-урок. Підготуватися до тематичного оцінювання. |
|
|
|
|
Узагальнення з тем 3 та 4 «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. Травлення». |
|
|
|
|
|
Тема 5. Дихання (3 год) |
||||||
|
Значення дихання. Будова дихальної системи людини. |
|
Читати та виконати завдання §24-25. Опрацювати та вивчити конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Газообмін в легенях і тканинах. Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. Утворення звуків. |
|
Читати та виконати завдання §26. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Захворювання дихальної системи та їх профілактика. |
|
Читати та виконати завдання §27. Переглянути конспект у зошиті. Тестове завдання з теми 5 «Дихання». |
|
|
|
Тема 6. Транспорт речовин (8 год) |
||||||
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Формені елементи крові. Лімфа. Тканинна рідина. |
Лабораторна робота №1 «Мікроскопічна будова крові людини». |
Читати та виконати завдання §28. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Групи крові. Переливання крові. Зсідання крові. |
|
Читати та виконати завдання §29. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Імунна система. Імунітет. |
|
Читати та виконати завдання §30-31. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Імунні реакції організму людини. Імунізація. Алергія. СНІД. |
|
Читати та виконати завдання §32. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Серце, його будова та функції. Серцевий цикл. Робота серця. |
|
Читати та виконати завдання §33. Опрацювати та вивчити конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Система кровообігу. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Артеріальний тиск. |
Лабораторне дослідження №6 «Вимірювання частоти серцевих скорочень». |
Читати та виконати завдання §33-34. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Серцево-судинні захворювання та їх профілактика. Кровотечі. Перша медична допомога при кровотечах. |
|
Дослідницький практикум №4 «Самоспостереження за частотою серцевих скорочень». Читати та виконати завдання §35. Переглянути конспект у зошиті та відео-урок. Підготуватися до тематичного оцінювання. Міні-проект «Внесок українських вчених у вивчені серцево-судинної системи». |
|
|
|
|
Узагальнення з тем 5 та 6 «Дихання. Транспорт речовин». |
|
|
|
|
|
Тема 7. Виділення. Терморегуляція (6 год) |
||||||
|
Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
|
Читати та виконати завдання §36. Переглянути конспект у зошиті та відео-урок. |
|
|
|
|
Утворення сечі. Регуляція сечовиділення. |
|
Читати та виконати завдання §37. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Захворювання сечовидільної системи та їх профілактика. |
|
Читати та виконати завдання §37. Переглянути конспект у зошиті та відео-урок. |
|
|
|
|
Значення і будова шкіри. Похідні шкіри. Терморегуляція. |
Лабораторна робота №2 «Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями». |
Читати та виконати завдання §38. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Захворювання шкіри та їх профілактика. Перша медична допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження) та сонячних ударах. |
|
Читати та виконати завдання §39. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. Підготуватися до тематичного оцінювання. Міні-проект «Догляд за шкірою». |
|
|
|
|
Узагальнення з теми 7 «Виділення. Терморегуляція». |
|
|
|
|
|
Тема 8. Зв’язок організму людини з навколишнім середовищем. Нервова система (5 год) |
||||||
|
Нервова регуляція. Будова нервової системи. Центральна та периферична нервова система. |
|
Читати та виконати завдання §40. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Спинний мозок. |
Лабораторне дослідження №7 «Вивчення будови спинного мозку людини». |
Читати та виконати завдання §41. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Головний мозок. |
Лабораторне дослідження №8 «Вивчення будови головного мозку людини». |
Читати та виконати завдання §42-43. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Соматична та вегетативна нервова система. |
|
Читати та виконати завдання §44. Опрацювати конспект у зошиті. |
|
|
|
|
Захворювання нервової системи та їх профілактика. |
|
Читати та виконати завдання §45. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. Тестове завдання з теми 8 «Нервова система». |
|
|
|
Тема 9. Зв’язок організму людини з навколишнім середовищем. Сенсорна система (6 год) |
||||||
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
Читати та виконати завдання §46. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Зорова сенсорна система. Будова ока. Зір людини. Сприйняття світла, кольору, простору. Гігієна зору. |
Лабораторне дослідження №9 «Визначення акомодації ока». |
Читати та виконати завдання §47-48. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Слухова сенсорна система. Будова вуха. Гігієна слуху. |
Лабораторне дослідження №10 «Вимірювання порога слухової чутливості». |
Читати та виконати завдання §49. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю. |
|
Читати та виконати завдання §50-52. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-уроки. |
|
|
|
|
Порушення роботи сенсорних систем. Захворювання органів сенсорних систем та їх профілактика. |
|
Переглянути конспект у зошиті. Підготуватися до тематичного оцінювання. |
|
|
|
|
Узагальнення з тем 8 та 9 «Зв’язок організму людини з навколишнім середовищем. Нервова та сенсорна система». |
|
|
|
|
|
Тема 10. Вища нервова діяльність (5 год) |
||||||
|
Поняття про вищу нервову діяльність, та її основні типи. Умовні та безумовні рефлекси. |
Лабораторне дослідження №11 «Визначення реакції зіниць на світло». |
Дослідницький практикум №4 «Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту». Читати та виконати завдання §53-55. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Поняття про сигнальні системи. Мова. Мислення. Свідомість. Навчання та пам’ять. |
|
Читати та виконати завдання §56-57. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини. Формування особистості. |
|
Переглянути конспект у зошиті. |
|
|
|
|
Сон. Біоритми. |
|
Читати та виконати завдання §59. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Вплив токсичних речовин на нервову систему й поведінку людини. |
|
Переглянути конспект у зошиті. Тестове завдання з теми 10 «Вища нервова діяльність». |
|
|
|
Тема 11. Ендокринна система (3 год) |
||||||
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. Гуморальна регуляція. Гормони. |
|
Читати та виконати завдання §60-61. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Стрес. Захворювання ендокринної системи та їх профілактика. |
|
Читати та виконати завдання §62. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. Міні-проект «Йододефіцит в організмі людини, та його наслідки». |
|
|
|
|
Взаємодія регуляторних систем організму людину. |
|
Узагальнення з тем 10 та 11 «Вища нервова діяльність. Ендокринна система». |
|
|
|
Тема 12. Розмноження і розвиток людини (7 год) |
||||||
|
Репродуктивна система людини. |
|
Читати та виконати завдання §63. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Статеві клітини. Статеве дозрівання. |
Лабораторна робота №3 «Будова статевих клітин». |
Читати та виконати завдання §64. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Запліднення. Спадковість і спадкові захворювання людини. |
|
Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Вагітність. Ембріональний розвиток людини. |
|
Читати та виконати завдання §65. Опрацювати конспект у зошиті. Переглянути відео-урок. |
|
|
|
|
Постембріональний розвиток людини. |
|
Читати та виконати завдання §66. Переглянути конспект у зошиті та відео-урок. Міні-проект «Тійм’ячка». |
|
|
|
|
Репродуктивне здоров’я. Захворювання репродуктивної системи та їх профілактика. |
|
Читати та виконати завдання §66. Переглянути конспект у зошиті та відео-урок. |
|
|
|
|
Узагальнення з теми 12 «Розмноження і розвиток людини». |
|
Підготувати цікавий матеріал до уроку. |
|
|
|
Узагальнення (1 год) |
||||||
|
Цілісність організму людини. Підсумок роботи за рік. |
|
|
|
|
|