Навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)
комбінованого типу №7 – загально освітня школа (І ступеня)
Пластилінографія, як засіб розвитку дрібної моторики рук
дітей з особливими потребами
.
Вихователь: Пахолюк В.
м.Ковель. 2021р.
Анотація
Корекція розвитку. Пластилінографія, як засіб розвитку дрібної моторики рук
дітей з особливими потребами
/Методичні рекомендації, м. Ковель, 2021р./
Упорядник:
Пахолюк Валентина Тимофіївна - вихователь
НВК «ДНЗ №7 – ЗОШ»
педагогічний стаж роботи 49 років
спеціаліст вищої категорії, вихователь - методист
Рецензент:
Чубата Віра Созонівна - завідувач НВК «ДНЗ №7 – ЗОШ»
Актуальність проблеми обумовлена необхідністю розвитку дрібної моторики рук, емоційної сфери дітей з особливими потребами та поліпшення психічного і фізичного розвитку як основних складових здоров'я дитини.
Описані методи і прийоми використані в роботі з дітьми під час занять корекції розвитку відповідно «Програми з корекційно – розвивальної роботи для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх закладів для дітей із порушенням опорно – рухового апарату». Зміст матеріалу представлений за розділами: малюємо пластиліном; пластилінографія; пластилін та його особливості; прийоми і способи пластилінографії; види пластилінового живопису; додатки.
Методичні рекомендації «Пластилінографія, як засіб розвитку дрібної моторики рук дітей з особливими потребами» рекомендовано для вчителів та вихователів, які працюють з дітьми, що потребують педагогічної корекції.
Матеріали схвалено педагогічною радою НВК «ДНЗ №7 –ЗОШ»
м. Ковеля
протокол № від
Завідувач В.С.Чубата
Зміст
Вступ
Присутність дитячої творчості в житті кожної дитини незамінне і необхідно для його повноцінного розвитку. Творчі заняття допомагають формувати фантазію, дрібну моторику рук, сприяють посидючості, дають можливість дитині по-іншому пізнати навколишній світ.
Метод малювання пластиліном з'явився відносно недавно, але відразу знайшов свою популярність не тільки серед дітей, але і дорослих. Вважається, що такий вид малювання був придуманий англійцем Джеймсом Меем, завдяки якому була створена популярна у Великобританії квіткова виставка з пластиліну. Трохи пізніше методикою малювання пластиліном скористалася художниця з Канади - Барбара Рейд, проілюструвавши дитячу повість.
Малювання пластиліном це в першу чергу вид мистецтва, який поєднує в собі жанри об'ємного зображення і плоску живопис. Пластиліном є матеріал, який використовується для ліплення, до складу якого входить глина, віск, а також додаються жири та вазелін, завдяки яким матеріал не висихає. З його допомогою можна створювати не тільки вироби, а справжні художні твори мистецтва,
Пластилінографія
Пластилінографія відноситься до нетрадиційної техніці ліплення, вона являє собою малювання пластиліном на будь-якій щільної основі. Предмети і об'єкти при цьому виходять рельєфними.
Це один з видів народної творчості та декоративного і прикладного мистецтва в естетичному розвитку людей. Являє собою створення ліпних картин із зображенням більш-менш опуклих, напівоб'ємних об'єктів на горизонтальній поверхні. Основний матеріал — пластилін. Можливе використання комбінованих технік. Наприклад, декорування поверхні бісером, насінням рослин, природним матеріалом. У деяких випадках в техніці пластилінографія проводиться модифікація виробів, що призводить до створення оригінальних творів. Наприклад, на плоскій поверхні графічно зображується пейзаж, а деталі переднього плану зображуються пластилінографією.
Для малювання пластиліном знадобляться наступні матеріали:
Створення виробів в техніці пластилінографія складається з наступних операцій:
1. Вибираємо малюнок-основу для створення картини з пластиліну. Для самих маленьких художників почати малювання пластиліном найкраще з веселки. Переносимо ескіз зображення на картон, звертаючи увагу на те, на якому тлі буде краще виглядати обрана картинка: білому або кольоровому.
2. Відокремлюємо від брусків пластиліну невеликі шматочки і наносимо їх на основу у відповідності з задумом. При цьому використовуємо різні прийоми ліплення: це — шматочок пластиліну знаходиться між долонями або долонею і дошкою, розкочується за допомогою прямолінійних рухів кистей, набуваючи при цьому циліндричну форму;
3. Для створення картин з пластиліну з великою кількістю деталей, а також більш виразним промальовуванням предметів можна використовувати медичний шприц без голки. Всередину шприца поміщають брусочок пластиліну і обережно нагрівають, а потім обережно видавлюють довгими тонкими «нитками». Для більш товстих ниток можна використовувати кондитерський шприц. Нагріти шприц можна зануривши його в ємкість з гарячою водою, або поклавши на батарею опалення.
4. Для отримання більш м'яких переходів між квітами та отримання необхідних відтінків пластиліну, різні кольори пластиліну змішують просто в руках. При цьому потрібно пам'ятати про наступні нюанси: не варто змішувати більше двох кольорів пластиліну одночасно, інакше колір вийде тьмяним.
Що таке пластилін, знає кожен. Хоча б раз у житті ліпив неповторні шедеври. Адже пластиліном можна не тільки ліпити, але і малювати.
Нам знадобляться:
Розпочати задуману композицію слід з ескізу на листку паперу. Обрати колір зображення і фону, не забуваючи про контрастність і поєднання кольорів: жовтий предмет буде здаватися більш яскравим на зеленому тлі, синій на жовтому і т.п.
Рекомендовані кольори для фону - всі відтінки синього і зеленого; сірий; чорний. Головне в картині - це не фон, а задумане зображення, тому фон не повинен бути занадто яскравим і впадати в очі. Те ж саме стосується і полів картини - їх колір повинен поєднуватися як з основними кольорами зображення, так і з кольором фону. Універсальні поля - білі. Поля потрібно виготовити з плівки-самоклейки і наклеювати після повного завершення роботи.
При ліпленні картин потрібно пам'ятати про деякі особливості роботи з пластиліном. Наприклад, такі.
Заняття малювання з пластиліну розвиває у дітей дрібну моторику рук. Виконані роботи з пластиліну нагадують дітям гру в якій вони були художниками і з задоволенням беруть участь в занятті. Під час таких занять діти з особливими потребами шостого, сьомого років життя закріплюють вміння малювати пластиліном (відокремлювати по маленькому шматочку і пригладжувати його за формою; створювати різноманітні ковбаски потрібного кольору, змішувати кольори пластиліну у вигляді ковбасок або кульок; розмазувати пальчиком.) Сприяють зняттю м'язової напруги і розслаблення пальців рук. Розвивають творчу уяву.
Коли ми дорослі чуємо про пластилін, то в нашій пам'яті постають яскраві картинки з дитинства. Чому ж наша пам'ять звертається саме до дитинства? Саме в дитинстві ми вперше дізнаємося про існування пластиліну. Робота з пластиліном — заняття не тільки цікаве, але й надзвичайно корисне для дітей. Виконуючи пальчиками різні вправи, дитина добре розвиває дрібну моторику рук. Кисті рук набувають рухливості, гнучкості, зникає скутість рухів, що є дуже корисним при письмі.
Існує декілька технік і прийомів малювання пластиліном.
Першу техніку можна так і назвати — художнє малювання пластиліном. Його наносять мазками на картон. «Картини», виконані в такий спосіб, виглядають так, начебто намальовані фарбами.
Поверхня мазків із пластиліну може виглядати по-різному. Щоб зробити її гладкою і блискучою, потрібно попередньо змочувати пальці у воді. Але робити це слід злегка, щоб картонна основа в жодному разі не розмокнула.
Можна зробити поверхню картини дещо шорсткуватою. Для цього на поверхню наносять рельєфні точки, штрихи, смужки, зиґзаґи або якісь фігурні лінії. Працювати можна не тільки пальцями рук, але й стеками.
Є інший спосіб малювання пластиліном. Але він більше схожий на декоративний прийом, тому що нагадує щось середнє між аплікацією й малюванням. Для малювання в цей спосіб потрібно виліпити частково або повністю всі складові деталі майбутнього зображення, наносячи їх на пластилінове «полотно». Працюючи, діти можуть придумувати казку й додавати героїв у своїй картині.
Можна не просто ліпити, але й робити різні мозаїки з маленьких пластилінових кульок. Цей простіший, але й більш копіткий процес зацікавить посидющу дитину, яка може тривалий час виконувати монотонну роботу.
Під час занять із малюком потрібно постійно розмовляти, складати невеликі розповіді, казки, у яких головним героєм буде сама дитина. Так організоване заняття стимулює розвиток мовлення, сприяє збагаченню словникового запасу, учить будувати діалог із дорослим та іграшковими персонажами. Заняття необхідно проводити весело, легко, емоційно. Стежити за тим, щоб дитина не стомлювалася.
Дуже важливо, щоб дитина відчувала повагу до своїх творів, значущість своєї роботи. Тому частіше слід хвалити її за старання й не боятися перехвалити. Таке ставлення до дитини сьогодні допоможе підтримувати постійний творчий пошук, почуватися впевненим і затребуваним у майбутньому.
Техніка полягає в розмазування пальцем невеликих шматочків пластиліну.
Зручніше за все використовувати вказівний палець, мазки можна робити різної довжини, дивлячись що необхідно зобразити - довгі деталі (стовбур дерева, хвиля, травинка) або короткі (пелюстка квітки, промені сонця, листя).
Можна використовувати таку техніку - розмазувати по черзі різними пальцями обох рук, це корисно і для пальчиків, і для мозкової діяльності.
Скачати на дошці невеликі пластилінові кульки, придавити до основи. За допомогою цього прийому можна виконати об'ємні деталі або заповнити ними контури малюнка.
Скачати невеликі кульки, потім по черзі розплющити їх на основі. Можна використовувати їх як окремі елементи, разом з іншими, а можна заповнити ними всю поверхню.
Техніка та ж, що і на невеликих шматочках, тільки пластиліном покриваються великі площі. Можна поєднувати різні кольори, змішувати їх, варіювати товщину шару.
На поверхню, заповнену шаром пластиліну, або окремі деталі нанести різні візерунки методом прошкрабування. Зробити це можна за допомогою різних інструментів - паличок, зубочисток, ковпачком ручки і т. п. Оригінально виглядають і надають обсяг візерунки з спіралей.
Діти дуже люблять цей прийом. Потрібно скачати невеликий шматок пластиліну в ковбаску і придавити до основи. З таких ковбасок можна зробити: орнаменти, сніжинки, закриття їх в спіраль, перекрутити разом дві або три ковбаски різних кольорів. Варіацій використання цього прийому - безліч.
Якщо в малюнку потрібно багато однакових рівних ковбасок, зручніше зробити їх за допомогою шприца (або часничниці). Знадобиться шприц зі зрізаним гострим наконечником і ємкість з гарячою водою. Помістити пластилін в шприц, опустити у воду на одну хвилину і поступово видавити пластилін з шприца на основу. Зачекати, поки матеріал трохи охолоне і затвердіє. Далі можна надавати ковбаскам необхідну форму.
Оригінально виглядає поєднання різних прийомів - об'ємна аплікація і фон, виконаний методом розмазування.
Користь цього заняття в тому, що діти вивчають форми, властивості предметів, розвивають рухи пальців, що допомагає розвивати мову.
При вивченні предметів розвивається спостережливість і уява дітей, ліплення допомагає їм творити і фантазувати.
На заняттях розвивається координація рухів, узгодженість в діях очей і рук, діти вчаться працювати з інструментами.
Техніка цього виду творчості проста і доступна кожному, все необхідне легко придбати в магазині, тому нескладно організувати заняття вдома.
Цією оригінальною творчістю слід займатися разом з дітьми, захопленість педагогів та батьків неодмінно передасться дітям і з цього заняття можна отримати велику користь. Це не тільки розвиток фантазії і творчості дітей, а й розширення їх знань про природу, розвиток розумових здібностей, уваги, пам'яті, моторики рук. Це творчість допоможе урізноманітнити і сімейне дозвілля.
Види пластилінового живопису.
Програмові завдання
Художнє малювання пластиліном
Зміст навчального матеріалу
1)Техніко-технологічні відомості
Властивості пластиліну. Кольори пластиліну. Підготовка пластиліну – розминання (підігрівання). Вид ліплення площинне (розмазування пластиліну по картону та розмазування пластиліну відповідно до обраного малюнка). Інструменти та пристосування для малювання пластиліном,їх призначення та правила користування: стека, підкладна дощечка та картон. Послідовність дій під час малювання пластиліном за зразком. Організація робочого місця і правила догляду за ним. Санітарно-гігієнічні вимоги.
2) Трудові операції
Підготовка пластиліну до роботи (поділ цілого шматка пластиліну на частини, розминання, відщіпування). Розтягування пластиліну по поверхні картону відповідно до малюнка. Нанесення, стеком на поверхню малюнка крапок, штрихів, смужок, фігурних ліній. Оздоблення малюнка кольоровим пластиліном.
Показники розвитку дітей
Діти мають уявлення про властивості пластиліну, як про матеріал для ліплення; знають і називають властивості пластиліну та кольори; знають про підготовку пластиліну до роботи та про площинний вид ліплення; знають про призначення засобів праці (стеки, підкладні дошки та картон); знають про послідовність дій під час малювання;вміють організовувати своє робоче місце та доглядати за ним; дотримуються правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних умов.
Вміють виконувати трудові операції (поділ цілого шматка пластиліну на частини, розминання, відщіпування, розтягування пластиліну, нанесення крапок, штрихів, смужок, фігурних ліній) за наслідуванням і допомогою дорослого; малює за зразком та з допомогою дорослого.
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи
Формування організаційних умінь навчально-практичної діяльності. Розвиток сприймання на основі формування дій обстеження предмета. Формування початкового уявлення про площинне малювання. Розвиток мислення на основі формування умінь порівнювати, знаходити однакове, різне у виробах. Формування діяльності на основі розвитку рухів дрібної моторики в процесі виконання операцій з пластиліном. Розвиток умінь виконувати трудові операції за наочною основою (показом, малюнком). Розвиток пам’яті на основі запам’ятовування дій з пластиліном. Розвиток умінь аналізувати зразки робіт. Виховання особистісної якості охайності в роботі.
Декоративне малювання пластиліном
Зміст навчального матеріалу
1)Техніко-технологічні відомості
Стилізовані фігури, овочів, тварин, дерев та їх пропорції. Підготовка пластиліну – розминання (підігрівання). Вид ліплення площинне (розмазування пластиліну по картону, ліплення стилізованих фігур та притискання пластилінових фігур до пластилінового фону). Інструменти та пристосування для виготовлення стилізованих фігур, їх призначення а правила користування: стека, підкладна дощечка та картон. Послідовність дій під час малювання пластиліном за зразком. Просторове розташування деталей на фоні. Організація робочого місця і правила догляду за ним. Правила безпечної праці на робочому місці. Санітарно-гігієнічні вимоги.
2) Трудові операції
Поділ цілого шматка пластиліну на частини. Розминання, відщіпування, розтягування пластиліну по картону створюючи фон, розкочування пластиліну долонями на підкладній дошці та між долонями, скочування та сплющування між пальцями. Притискання до поверхні стилізованої фігури. Оздоблення малюнка кольоровим пластиліном.
Показники розвитку дітей
Дати дітям уявлення про стилізовані фігури; діти знають як підготувати пластилін до роботи; як виготовляти пластиліновий фон; як ліпити стилізовані фігури дерев; як притиснути пластилінові фігури до пластилінового фону які інструменти та пристосування можна використовувати під час виготовлення стилізованих фігур; мають уявлення про послідовність дій під час малювання пластиліном за зразком; мають уявлення про просторове розташування деталей на фоні за зразком; дотримуються правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних умов.
Вміють виконувати трудові операції (поділ цілого шматка пластиліну на частини, розминання, відщіпування, розтягування розкочування, скочування) під керівництвом педагога або батьків. Малюють пластиліном за зразком та допомогою педагога або батьків.
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи
Формування організаційних умінь навчально-практичної діяльності. Розвиток сприймання на основі формування дій обстеження предмета. Формування діяльності на основі розвитку рухів дрібної моторики в процесі виконання трудових дій з пластиліном. Розвиток мовлення на основі збагачення словника назвами дій. Розвиток пам’яті на основі запам’ятовування дій з пластиліном. Розвиток уміння аналізувати зразки виробів. Виховання особистісної якості охайності в роботі.
Пластилінова мозаїка
Зміст навчального матеріалу
1)Техніко-технологічні відомості
Мозаїка. Види мозаїки. Пластилінова мозаїка. Стилізовані фігурки предметів та їх пропорції. Підготовка пластиліну – розминання (підігрівання). Вид ліплення площинне (розмазування пластиліну по картону створюючи фон, ліплення стилізованих фігур з пластилінових кульок до пластилінового фону). Інструменти та пристосування для виготовлення стилізованих фігур, їх призначення та правила користування: стека, підкладна дощечка та картон. Послідовність дій під час малювання пластиліном за зразком. Просторове розташування деталей на фоні. Організація робочого місця і правила догляду за ним. Правила безпечної праці на робочому місці. Санітарно-гігієнічні вимоги.
2) Трудові операції
Поділ цілого шматка пластиліну на частини. Вправляння в розминанні, відщіпуванні розтягуванні пластиліну по картону створюючи фон, скочуванні пластиліну долонями на підкладній дошці та між долонями. Визначення просторового розташування предметів на фоні. Викладання пластилінових кульок на пластиліновий фон, створюючи стилізовану фігуру. Притискання до поверхні пластилінових кульок, створюючи стилізовані фігури. Оздоблення малюнка кольоровим пластиліном
Показники розвитку дітей
Дати дітям уявлення про мозаїку; про види мозаїки, як підготувати пластилін до роботи. Вправляти вміння дітей у виготовленні пластилінового фону; у ліпленні стилізованих фігур у техніці мозаїка, у створенні пластилінової мозаїки на пластиліновому фоні. Дати дітям уявлення про послідовність дій під час створення пластилінової мозаїки, про просторове розташування деталей на фоні;Закріплювати вміння організовувати своє робоче місце та доглядати за ним; дотримуватися правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог, безпечної праці.
Вправляти у виконанні трудових операції (поділ цілого шматка пластиліну на частини, розминання, відщіпування, розтягування, скочування, притискання) під керівництвом дорослого. Малювати за зразком та з допомогою педагога або батьків.
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи
Формування організаційних умінь навчально-практичної діяльності. Розвиток пам’яті на основі пригадування властивостей пластиліну. Розвиток просторового орієнтування на площині, на основі розташування деталей за словесними вказівками. Формування діяльності на основі розвитку дрібної моторики в процесі виконання трудових дій з пластиліном. Розвиток мовлення на основі збагачення словника назвами дій. Розвиток пам’яті на основі запам’ятовування. Розвиток уміння аналізувати зразки робіт. Виховання особистісної якості охайності в роботі.
Рельєфне малювання пластиліном
Зміст навчального матеріалу
1)Техніко-технологічні відомості
Рельєф. Види рельєфів. Пластиліновий рельєф. Стилізовані фігурки предметів та їх пропорції. Підготовка пластиліну – розминання (підігрівання). Вид ліплення площинне (розмазуваня пластиліну по картону створюючи фон, ліплення стилізованих фігур з пластилінових ковбасок та притискання ковбасок до пластилінового фону). Інструменти та пристосування для виготовлення стилізованих фігур, їх призначення та правила користування: стека, підкладна дощечка та картон. Послідовність дій під час малювання пластиліном за зразком. Просторове розташування деталей на фоні. Організація робочого місця і правила догляду за ним. Правила безпечної праці на робочому місці. Санітарно-гігієнічні вимоги.
2) Трудові операції
Поділ цілого шматка пластиліну на частини. Розминання, підщипування, розтягування пластиліну по картону створюючи фон, розкочування пластиліну долонями на підкладній дошці та між долонями. Визначення просторового розташуваня предметів на фоні. Викладання пластилінових ковбасок на пластиліновий фон, створюючи стилізовану фігуру. Притискання до поверхні пластилінових кульок, створюючи стилізовані фігури. Оздоблення малюнка кольоровим пластиліном.
Показники розвитку дітей
Дати дітям уявлення про рельєф, про види рельєфів, про пластиліновий рельєф. Продовжувати навчати готувати пластилін до роботи, виготовляти пластиліновий фон. Навчати ліпити стилізовані фігурки у техніці рельєф, дотримуючись послідовності дій під час створення пластилінового рельєфу. Закріплювати вміння про просторове розташування деталей на фоні, закріплювати вміння організовувати своє робоче місце та доглядати за ним, вміння дотримання правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог.
Закріплювати вміння виконувати трудові операції (поділ цілого шматка пластиліну на частини, розминання, відщіпування, розтягування, розкочування, викладання, притискання, оздоблення) під керівництвом дорослого, малювати за зразком та з допомогою дорослого.
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи
Формування організаційних умінь, навчально-практичної діяльності: розташовувати матеріали та інструменти на робочому місці. Розвивати мовлення на основі збагачення словника назвами властивостей матеріалів та засобів праці. Розвивати просторове орієнтування на площині, на основі розташування деталей за словесними вказівками. Формувати діяльність на основі розвитку дрібної моторики в процесі виконання трудових дій з пластиліном. Закріплювати розвивати мовлення на основі збагачення словника назвами дій. Продовжувати розвивати пам'ять на основі запам’ятовування дій з пластиліном. Закріплювати вміння аналізувати зразки виробів. Виховувати особистісні якості охайності в роботі.
Календарне планування
1 година (35хв ) на тиждень
Художнє малювання
№ п\п |
Зміст роботи |
Кількість годин |
Дата проведення |
1. |
Фон |
1 год |
|
2. |
Небо |
1 год |
|
3. |
Трава |
1 год |
|
4. |
Листя |
1 год |
|
5. |
Гриби |
1 год |
|
6. |
Сонечко, хмаринки |
1 год |
|
7. |
Вода, водорості, камінці, рибки (за вибором) |
1 год |
|
Декоративне малювання пластиліном
№ п\п |
Зміст роботи |
Кількість годин |
Дата проведення |
1. |
Гриб |
1 год |
|
2. |
Осінній лист |
1 год |
|
3. |
Метелик |
1 год |
|
4. |
Осінь |
1 год |
|
5. |
Сніжинка |
1 год |
|
6. |
Ялинка |
1 год |
|
7. |
Сніговик |
1 год |
|
8. |
Зимовий ліс |
1 год |
|
Пластилінова мозаїка
№ п\п |
Зміст роботи |
Кількість годин |
Дата проведення |
1. |
М’ячик |
1 год |
|
2. |
Квітка |
1 год |
|
3. |
Гриби |
1 год |
|
4. |
Метелик |
1 год |
|
5. |
Ріпка |
1 год |
|
6. |
Букет квітів |
1 год |
|
7. |
Коник |
1 год |
|
8. |
Курочка |
1 год |
|
9. |
Котик |
1 год |
|
10. |
Композиція з казки «Лисичка та журавель» |
1 год |
|
11. |
Композиція з казки «Рукавичка» |
1 год |
|
Рельєфне малювання пластиліном
№ п\п |
Зміст роботи |
Кількість годин |
Дата проведення |
1. |
Фрукти (груші, сливи, вишні та інше |
1 год |
|
2. |
Метелик |
1 год |
|
3. |
Квіти |
1 год |
|
4. |
Веселка |
1 год |
|
5. |
Птахи |
1 год |
|
6. |
Слоненя |
1 год |
|
7. |
Заєць |
1 год |
|
8. |
Композиція до казки «Колобок» |
1 год |
|
Додатки. Фотогалерея: шаблони зображення фруктів, овочів, тварин та інше.
Перед тим, як приступити до роботи з пластиліном, дитині необхідна картинка-основа, або шаблон. Діти зазвичай малюють їх самостійно. Дітям з особливими освітніми потребами педагог пропонує готові силуети. Шаблони бувають простими (предметне зображення) або представляють собою складні сюжетні композиції з безліччю дрібних деталей.
Такий метод пластилінової живопису зі шприца не зможенікого залишити байдужим. Головним інструментів при малюванні пластиліном є руки, проте, на сьогоднішній день, існує велика різноманітність і інших допоміжних інструментів, одними з яких часто використовуються одноразові медичні шприци без голок. З їх допомогою можна не тільки деталізувати і зробити більш виразними частини предмета, а й отримати велику кількість однакових предметів картини.
Для малювання таким методом відмінним вибором стануть пластиліну марок «Гамма», «Centrum», «Faber», «Jovi» - вони яскраві, пластичні і якісні.
Прикладом малювання з використанням шприца є виготовлення трави, гілок або павутини, щоб їх зробити, необхідно:
Малюємо ковбасками та джгутами
Складність техніки малювання пластиліном ковбаскою і джгутиком полягає в тому, що слід їх робити однакової товщини.
Пластилінова мозаїка