Концепцією Нової української школи одним із державних пріоритетів в освіті визначено особистісно орієнтоване навчання і виховання, що вимагає психологізації освітнього процесу шляхом підвищення психологічної компетентності всіх його учасників: учнів, вчителів, батьків.
Значна роль у вирішенні цього завдання належить психологічній службі системи освіти, яка має функціонувати як єдина система, що сприяє створенню умов для когнітивного й соціального розвитку особистості, збереження психічного здоров'я та надання психологічної підтримки всім учасникам освітнього процесу.
Фахівцям психологічної служби необхідно усвідомити свою важливу роль у період змін та впровадження інновацій у систему освіти, організувати такий психолого-педагогічний супровід освітнього процесу, при якому всі його суб'єкти зможуть якісно
по-новому розкрити свій освітній потенціал.
У контексті радикального оновлення системи освіти психологічна служба сучасного закладу освіти як ніколи покликана сприяти покращенню умов для розвитку кожного суб'єкта освітнього процесу, здійснювати психологічну підтримку й надавати допомогу учням, учителям, батькам.
Психологічний супровід педагогів в рамках концепції НУШ Попередження професійного вигорання та підвищення резилієнс педагогів в умовах змін Нової української школи.
(серія профілактичних занять з елементами практикуму для педагогів)
Концепцією Нової української школи одним із державних пріоритетів в освіті визначено особистісно орієнтоване навчання і виховання, що вимагає психологізації освітнього процесу шляхом підвищення психологічної компетентності всіх його учасників: учнів, вчителів, батьків.
Значна роль у вирішенні цього завдання належить психологічній службі системи освіти, яка має функціонувати як єдина система, що сприяє створенню умов для когнітивного й соціального розвитку особистості, збереження психічного здоров’я та надання психологічної підтримки всім учасникам освітнього процесу.
Фахівцям психологічної служби необхідно усвідомити свою важливу роль у період змін та впровадження інновацій у систему освіти, організувати такий психолого-педагогічний супровід освітнього процесу, при якому всі його суб’єкти зможуть якісно
по-новому розкрити свій освітній потенціал.
У контексті радикального оновлення системи освіти психологічна служба сучасного закладу освіти як ніколи покликана сприяти покращенню умов для розвитку кожного суб’єкта освітнього процесу, здійснювати психологічну підтримку й надавати допомогу учням, учителям, батькам.
Налагодження здорової психологічної взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу – це головна місія психологічної служби в контексті Нової української школи.
Саме фахівці психологічної служби стають важливими агентами змін, перебуваючи в центрі освітньої реформи і фасилітуючи дії всіх суб’єктів освітнього простору через організацію та здійснення відповідного психологічного супроводу на новому рівні.
Нині відбувається стрімкий процес психологізації освітнього процесу, який класик вітчизняної та світової педагогічної теорії і практики Василь Сухомлинський визначав як необхідну умову якісного функціонування освітнього середовища.
Нова українська школа-це ключова реформа Міністерства освіти та науки України, яка орієнтована на запровадження нового змісту сучасної освіти, що передбачає переорієнтацію навчання із засвоєння величезної суми знань на освоєння компетентностей та їх застосування на практиці. Основні засади реформи шкільної освіти викладено в Концепції Нової української школи.
Нова українська школа-це школа, в якій панують співпраця та взаєморозуміння між всіма учасниками освітнього процесу та батьками, прислухаються до думки кожного учня, вчать критично мислити та бути відповідальними громадянами. Це безпечне місце для дитини, де створено атмосферу довіри і взаємоповаги, де немає насильства та дискримінації.
Попередження професійного вигорання та підвищення резилієнс педагогів в умовах змін Нової української школи
Усе в твоїх рука
Тренінг
Мета: озброєння педагогів методами відновлення та регуляції власних психоемоційних станів
Малюнок на тему : «Моє ім’я»
Мета: знайомство учасників, зняття емоційного напруження, позитивне налаштування на заняття.
Ресурси: кольорові олівці, аркуші паперу.
Опис: учасникам пропонується подумати і намалювати своє ім’я, у вигляді символів, образів.
Обговорення:
Ранкове коло. Вправа-налаштування
Опис
Психологічний пазл. Правила роботи групи
Опис
Використовуючи заготовки, потрібно створити правила роботи, з’єднавши праву та ліву половинки так, щоб ліворуч були прислів’я, а праворуч – правила роботи.
Прислів’я |
Правила групи |
Вік живи-вік учись |
Будь відкритий до нових знань та ідей |
Можна й жартувати, а можна й діло робити |
Працюй у доброму гуморі |
Як тут говорити, коли не дають рота розкрити |
Не перебивай, говори по черзі |
Треба знати, що і де казати |
Не відхиляйся від теми обговорення |
Не допікай іншим, бо знайдуться ті, що тебе допечуть |
Дотримуйся конфіденційності роботи в групі |
Розкажи другу-піде по колу |
Не критикуй і не засуджуй жодних висловлювань учасників |
Обговорення, зворотна комунікація
Дерево досягнень. Мотиваційно-настановча вправа
Опис
Психолог звертає увагу на самотнє дерево (шаблон дерева).
У кожного з вас є листочки різного кольору. Я пропоную вам взяти один з них (будь якого кольору) і допомогти нашому дереву вкритися різнобарвними листям.
Інтерпретація
Коментар
Психолог наголошує, що краса дерева залежить від учасників, їх прагнень і очікувань.
Золота рибка. Вправа на підвищення рівня узгодженості внутрішньої групової взаємодії.
Опис
На столі стоїть коробка, у ній знаходяться картонні рибки золотистого кольору. З ватману вирізані контури великої риби (промальовані тільки рот і очі)
Інструкція
Нам всім хочеться спіймати (золоту рибку), яка виконала б усі наші бажання. Я попрошу кожного підійти до коробки і зловити свою «золоту рибку». Згадайте бажання на сьогоднішній день. Тепер спробуємо зробити з маленьких рибок одну величезну «золоту рибу» (педагоги приклеюють маленьких рибок, які виконують роль луски).
І нехай всі бажання, які ви загадали, здійсняться. А за допомогою цієї «золотої рибки» нас сьогодні будуть супроводжувати удача й успіх.
Інформаційне повідомлення.
Профілактика синдрому емоційного вигорання.
Упродовж навчального року не тільки учні, а і педагоги стомлюються, а втома і роздратованість призводить до синдрому емоційного або професійного вигорання.
Синдром емоційного вигорання-це стан, коли людина відчуває себе виснаженою морально, розумово і фізично. Все важче прокидатись в ранці, й починати трудову діяльність. Все складніше зосередитись на своїх обов’язках і виконувати їх своєчасно. Робочий день розтягується до пізньої ночі, руйнується звичний уклад життя, псуються стосунки з оточуючими.
Професійне вигорання- це синдром, що розвивається на фоні хронічного стресу, що призводить до виснаження емоційно - енергетичних та особистісних ресурсів працюючої людини.
Ефективним засобом профілактики синдрому є використання методів саморегуляції.
Природа людини така, що вона прагне до комфорту й усунення неприємних відчуттів. Існують природні способи регуляції, які включаються самі собою, спонтанно (неусвідомлені):тривалий сон, смачна їжа, спілкування з природою, тваринами, водні процедури, масаж, танці, музика тощо.
Природні прийоми регуляції організму:
Важливим є усвідомлення значущості впливу власних думок на поведінку і здоров’я. Що частіше ми дозволяємо собі негативні думки, то більше програмуємо себе на погане. І навпаки, позитивні думки допомагають нам почуватися краще і впевненіше, дають змогу конструктивно підходити до будь- якої ситуації та діяти розсудливо й ефективно.
Дуже важливо пам’ятати, що потрібно навчитися любити і поважати себе, аби поважати інших.
Потрібно пам’ятати, що не може бути такого вчителя, який би подобався всім. Одні шукають у педагогові чуйну матір, інші- вимогливого та справедливого батька, треті- ентузіаста, а четверті- ерудованого інтелектуала. Один учитель не може виправдати всіх цих очікувань.
Існує така формула щастя : «Буть тим, хто ти є , і роби те, що можеш».
Важливе у роботі вчителя – це віра в людей, незламна впевненість в успіху справи, за яку взявся. Життєві здобутки не даються без терпіння.
Задача вчителя сформувати у своїх учнів упевненість у тому, що особистий результат напряму залежить від докладених зусиль для досягнення мети, а випробування – додатковий шанс навчитися новому та стати кращим!
Основні симптоми синдрому емоційного вигорання. Вправа-активізація
Опис-інструкція
На картках у вас зашифровані основні симптоми емоційного вигорання, вам потрібно попрацювати з цими картками, з основного тексту знайти і вирізати основні симптоми, озвучити їх і приклеїти на аркуш для фліпчарту.
Картки із завданням
Обговорення, зворотня комунікація
Годинник. Малюнковий експрес-тест
Опис
Усе в нашому житті і в нашій професії пов’язано з часом, ми плануємо його для будь-чого, того чи іншого: особистого життя, професійної кар’єри, професійної діяльності та як завжди скаржимося на брак часу. Пам’ятаємо, що цінність- не годинник. А час. Я зараз вам пропоную такий малюнковий тест, назва якого «Годинник» .
Наручні та настільні, настінні та пісочні , кишенькові та камінні, баштові і «з зозулею»…Годинники роблять наше життя більш упорядкованим. У той же час, вони нагадують нам, що час не стоїть на місці, а значить потрібно поспішати, інакше все найцікавіше пройде повз нас. А ще за допомогою годинника можна визначити рівень нашої життєвої енергії. Це стверджують розробники графічного експрес- тесту, який так і називається «Годинник».
Інструкція
Пере вами схематично зображений будильник. Ваше завдання-перемалювати картинку на аркуш паперу і надати їй закінчений вигляд. Ви можете намалювати тільки необхідні відсутні деталі, а можете також виділити фон, додати якісь предмети інтер’єру … Як вашій душі завгодно.
Інтерпретація
СТРІЛКИ Отже, стрілки, невід’ємний атрибут будь яких годинників… Якщо на вашому малюнку вони спрямовані вгору –немає ніяких приводів для занепокоєння : з вашою життєвою енергією все гаразд: ви бадьорі, повні сил і вас, безсумнівно, чекають великі завершення. Якщо ж стрілки «дивляться» вниз, ймовірно, ваші сили закінчуються, а значить, є сенс подумати про «підзарядку». Справи йдуть зовсім погано, якщо ваш будильник показує половину шостої. Це свідчить про серйозний енергичний спад. І тут вже все не до роздумів: як би не склалися зараз ваші життєві обставини, здоров’я – передусім. Тому тайм-аут взяти безперечно варто.
ЦИФРИ Якщо ви зобразили, у першу чергу, цифри, зробили акцент саме на них, або- промалювали циферблат з особливою ретельністю, не забувши і про секундні ділення, отже, нині у вас дуже метушливе життя. Ймовірно, вам не вистачає розміреності та впорядкованості. Спробуйте, по можливості, навести порядок у повсякденних справах. Ставши до самого себе ефективним тайм – менеджером, ви з подивом виявите, що, розумно плануючи свій час, можна заощадити сили і встигнути набагато більше.
КНОПКА ДЗВІНКА Якщо ви заштрихували цей елемент, схоже те, чим ви зараз професійно займаєтеся,- аж ніяк не робота вашої мрії. Можливо, вам варто пошукати справу для душі. І тоді життя засяє новими фарбами , а ранковий дзвін будильника буде викликати не звичне роздратування, а радість від того, що починається новий, цікавий день.
ФОН Якщо ви приділили підвищену увагу фону, інтер’єру,, що оточує годинник,- намалювали стіл, «підклали» під будильник серветочку, «поставили» поруч з ним вазу з квітами, «розсипали» по стільниці олівці – ви, швидше за все, «підзаряджається», спілкуючись з іншими людьми. Світячись в суспільстві, ловлячи на собі захоплені погляди, привертаючи до себе підвищену увагу оточуючих,- ви черпаєте енергію і життєві сили. До речі, як давно ви ходили «у світ» востаннє? Можливо, це саме те, що вам зараз потрібно?
Обговорення, зворотна комунікація
Резилієнс. Мозковий штурм
Опис
Для того, щоб бути психологічно здоровим після перенесеного стресу або якоїсь неприємної для вас події, потрібно відновлювати свої сили, так званий резелієнс.
Резелієнс-це відновлення.
Апробація нетрадиційних оздоровчих технологій. Практикум
Важливою складовою підтримки на оптимальному рівні психологічного здоров’я педагога є вміння вчасно й ефективно зняти втому і напругу, своєчасний і активний відпочинок, зміна видів діяльності, вміння до всього ставитись з гумором. Є різні нетрадиційні технології для відновлення психічного здоров’я, тому, щоб трохи відпочити і відволіктися, я пропоную вам зараз їх спробувати.
І. Антистресова гімнастика
Людина цілеспрямовано за допомогою спеціального комплексу вправ стомлює свої м’язи. А вони в свою чергу автоматично розслабляються, У цей момент організм починає займатися заповненням витрачених ресурсів.
Комплекс вправ :
ІІ. Сміхотерапія
Сміх, позитивні емоції творять дива: змінюють імунітет, лікують хвороби, допомагають впоратися з непереборними труднощами.
Вчіться сміятися, смійтесь на здоров’я , і нехай не вичерпається джерело ваших веселощів.
Корисні рекомендації зі сміхотерапії:
ІІІ. Фототерапія
Фототерапія, дослівно-«світлолікування», у психології цей напрям застосовується для лікування депресій, страхів, виявлення сімейних стосунків, проблем. Адже кожен погодиться з тим, що фотографія в житті людини має велике значення і тому є ресурсною.
Кожна особиста світлина є одним з типів автопортрета, так званим «дзеркалом пам‘яті», яке повертає моменти і людей, які були забуті. Фототерапію можна розглядати як гру. Вона дозволяє «грати» з реальністю і її відображеннями, вибирати те, що для людини найбільш цікаве та важливе зараз, творчо комбінувати різні елементи реальності одне з одним і навіть створювати іншу, нову реальність.
Приємні літачки. Вправа-руханка
Інструкція
Психолог пропонує учасникам зробити з паперу маленькі літачки, написати на них комплімент, побажання і пустити літачок одне одному. Той, хто спіймав літачок, реагує на послання- приймає його, використовуючи невербальні заходи.
Обговорення. Зворотна комунікація
Коментар
Дуже добре, приємно отримувати компліменти і добрі слова від оточуючих, а ще приємніше робити компліменти та говорити приємні слова іншим.
Безпечне місце. Вправа- візуалізація
Опис-інструкція
Займіть зручну позу, закрийте очі. Намагайтеся уявити такі образи-картинки. Уявіть собі, що у вас є надійне та безпечне місце, в якому ви можете відпочивати, коли захочети. Дорогу в це безпечне місце знаєте тільки ви, ніхто інший вас там не потурбує. Не обов’язково, щоб це місце існувало в житті. Якщо у вас немає такого «притулку» в житті, придумайте його. Це може бути малий сільський будиночок у далекому селі або невелика квартира на околиці міста, про яку ніхто не знає. Це може бути все, що завгодно. Це може бути навіть космічний корабель, який забирає вас геть із Землі.
Подумки уявіть собі це місце. Опишіть речі, що знаходяться там, які з них вам подобаються і які створюють ваш життєвий простір.
Уявіть, що ви робите, коли відпочиваєте в своєму місці. Можливо, ви слухаєте музику, дивитеся на вогонь у камінні, читаєте, малюєте або щось інше. Намагайтеся думати про ті заняття, які вам найбільш приємні.
Побудьте в своєму безпечному місці стільки, скільки Вам ще потрібно, та повертайтеся.
Коментар
Протягом дня кожного разу, коли ви відчуваєте себе особливо втомленим і починаєте нервувати, на кілька хвилин уявіть собі своє безпечне місце
Корисне. Рефлексія
Мета: з’ясувати враження учасників від роботи на тренінгу.
Ресурси: таблиця з двох колонок: «Було корисно…» та «Ще хочу дізнатися та навчитися…»
Психолог пропонує учасникам пригадати все, що відбувалось протягом заняття, надавши відповіді для запитання:
Усі відповіді на перше та друге запитання психолог записує у таблицю.
Обговорення
IV. Пропоную вам притчу про наше життя і речі, які його наповнюють - важливі й дрібні. Якщо ми заповнюємо життя непотребом, то не залишається місця для цінних речей.
Професор філософії, стоячи перед своєю аудиторією, взяв п'ятилітрову скляну банку і наповнив її камінням, кожен - не менше трьох сантиметрів в діаметрі.
Наприкінці запитав студентів: чи повна банка?
Відповіли: так, повна.
Тоді він відкрив банку горошку та висипав її вміст у велику банку, трохи потряс її. Горошок зайняв вільне місце між каменями. Ще раз професор запитав студентів, чи повна банка?
Відповіли: так, повна.
Тоді він взяв коробку, наповнену піском, і насипав його в банку. Природно, пісок зайняв повністю існуюче вільне місце і все закрив.
Ще раз професор запитав студентів, чи повна банка? Відповіли: так, і цього разу однозначно, вона повна.
Тоді з-під стола він дістав кухоль з водою і вилив її в банку до останньої краплі, розмочуючи пісок.
Студенти сміялися.
- А зараз я хочу, щоб ви зрозуміли, що банка - це ваше життя. Камені - це найважливіші речі вашого життя: сім'я, здоров'я, друзі, свої діти - все те, що необхідно, щоб ваше життя залишалося повним навіть у випадку, якщо все інше втратиться. Горошок - це речі, які особисто для вас стали важливими: робота, будинок, автомобіль. Пісок - це все інше, дрібниці.
Якщо спочатку наповнити банку піском, не залишиться місця, де могли б розміститися горошок і камені. І також у вашому житті, якщо витрачати весь час і всю енергію на дрібниці, не залишається місця для найважливіших речей. Займайтеся тим, що вам приносить щастя: грайте з вашими дітьми, приділяйте час подружжю, зустрічайтеся з друзями. Завжди буде ще час, щоб попрацювати, зайнятися прибиранням будинку, полагодити і помити автомобіль. Займайтеся, насамперед, каменями, тобто найважливішими речами в житті; визначте ваші пріоритети: інше - це тільки пісок.
Тоді студентка підняла руку і запитала професора, яке значення має вода?
Професор усміхнувся.
- Я радий, що ви запитали мене про це. Я це зробив просто, щоб довести вам, що, як би не було ваше життя зайняте, завжди є трохи місця для дозвілля.
Додаток
Короткі поради, як боротись з вигоранням
Збережіть цю картинку собі та заглядайте туди кожен раз, коли відчуєте втому.