25 лютого о 18:00Вебінар: Онлайн-дошка – допоміжний інструмент у роботі педагога

Плетіння гачком як вид декоративно – ужиткового мистецтва

Про матеріал
Одним із орієнтовних об’єктів проектно-технологічної діяльності учнів 7 – 8 класів є «Підставка для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо », яку можна виконати однією з основних технологій «Технологія виготовлення в’язаних виробів ». Конспект навчального заняття «Плетіння гачком як вид декоративно – ужиткового мистецтва» розрахований на одну годину із семи годин. Він допоможе ознайомити учнів із історією виникнення та розвитку плетіння гачком як виду декоративно - ужиткового мистецтва; з виробами, плетеними гачком; з використанням виробів, в’язаних гачком, для виготовлення одягу та оформлення інтер’єру; з інструментами і матеріалами для плетіння гачком; з послідовністю добору гачків і ниток для в’язання; з організацією робочого місця; з правилами безпечної праці та санітарно – гігієнічними вимогами під час в’язання гачком. Навчаться в’язати гачком підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо. Такі уроки сприятимуть вихованню поваги до традицій українського народу, вміння відчувати і розуміти прекрасне, виховувати уміння працювати в колективі, формувати ціннісне ставлення до праці.
Перегляд файлу

Тема      Плетіння гачком як вид декоративно – ужиткового мистецтва

Практична робота  Добирати нитки та гачки для виготовлення підставки для спецій, прикрас,                           сувенірів, квітів тощо

Мета   

навчальна   створити умови для засвоєння учнями знань з  плетіння гачком як про вид декоративно- ужиткового мистецтва; про вироби, плетені гачком та про використання їх для виготовлення одягу та оформлення інтер’єру; про інструменти та матеріали для плетіння гачком; про добір гачків і ниток; про організацію робочого місця та правила безпечної праці і санітарно – гігієнічні вимоги під час роботи гачком

розвиваюча       формувати вміння добирати нитки та гачки для плетіння підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо

виховна            виховувати повагу до традицій українського народу, вміння відчувати і розуміти                        

             прекрасне, працювати в колективі; формувати ціннісне ставлення до праці 

Ключові слова:  декоративно – ужиткове мистецтво, гачок, плетіння, нитки

Наочність:   інструкційні картки; підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо, в’язані гачком

Інструменти і матеріали: гачок, нитки

Тип уроку     Комбінований

Структурні елементи уроку

I          Організаційний момент

I I        Виявлення знань і вмінь учнів

I I I     Актуалізація опорних знань

IY       Мотивація навчальної діяльності

Y         Повідомлення теми уроку

YI       Визначення мети для учнів на урок

YII      Вивчення нового матеріалу

YIII    Осмислення учнями вивченого матеріалу

IХ       Формування умінь та навичок учнів

Х         Рефлексія

ХI       Завдання додому

ХII     Прибирання робочих місць

 I          Організаційний момент

*  Перевірка наявності учнів на уроці

*  Перевірка підготовки учнів до уроку

 

 I I        Виявлення знань і вмінь учнів

*  Які ви знаєте види декоративно – прикладного мистецтва?

*  Які вироби інтерєрного призначення є у вашій оселі?

*  Чи допомагали ви виготовляти вироби інтерєрного призначення?

 

I I I     Актуалізація опорних знань

 *Що ви знаєте про добір ниток та гачків для плетіння?

*Які бувають нитки та гачки для плетіння?

*Чи  вмієте використовувати вироби, плетені гачком для інтерєру?

 

IY       Мотивація навчальної діяльності

 Щоб виготовлені вашими руками підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів, плетені гачком, були

привабливими, ви повинні вміти добирати нитки та гачки для плетіння

 

Y         Повідомлення теми уроку

Плетіння гачком як вид декоративно – ужиткового мистецтва

 

YI       Визначення мети для учнів на урок

Знати    Плетіння гачком - вид декоративно – ужиткового мистецтва. Використання виробів, плетених

              гачком, для оформлення інтерєру. Інструменти і матеріали для плетіння гачком

Вміти    Добирати нитки та гачки для виготовлення підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів

 

YII      Вивчення нового матеріалу

 

Плетіння гачком - вид декоративно – ужиткового мистецтва

Плетіння гачком є не лише цікавим і захоплюючим заняттям для багатьох людей, а й одним із видів декоративно – ужиткового мистецтва. Красиві, оригінальні, вишукані в’язані речі демонструють на виставках народної творчості, фотографії та схеми кращих зразків друкують у періодичних виданнях, спеціальній літературі. Особливо цінні вироби зберігаються у залах музеїв країни.

 Виготовляти в’язані вироби люди навчилися дуже давно. Дві тисячі років до нашої ери єгиптяни носили в’язаний одяг. В Європу в’язання прийшло значно пізніше, і в ХІІІ – ХY століттях у багатьох Європейських країнах (Іспанії, Італії, Англії, Франції, Шотландії) цей вид рукоділля досяг високого рівня. В’язали найрізноманітніші вироби – шкарпетки, рукавички, капелюхи, верхній одяг, предмети інтер’єру.

 В’язанням у середньовічній Західній Європі залюбки займалися чоловіки. У великих містах були організовані цехи ручного виготовлення шовкових шкарпеток. В Україні в’язані речі  також не новинка. Із літературних джерел відомо, що в ХІ столітті київські монахи в’язали собі головні убори, які називалися «клобуки». Масово цей вид рукоділля поширився на початку ХХ століття.

В’язання виробів гачком є улюбленим заняттям  багатьох жінок. Воно дає змогу одягнутися і оздобити свій дім красиво, оригінально й зручно, не витрачаючи на це багато коштів. Уміння майстерно  в'язати приносить справжню насолоду.

 

Використання виробів, в’язаних гачком, для виготовлення одягу та оформлення інтер’єру

Серед виробів, в’язаних гачком, найбільшою популярністю користуються предмети оздоблення житла – серветки, диванні подушки, скатертини, занавіски тощо. Ці декоративні в’язані вироби роблять житло затишним. Важливо лише, щоб вони були виконані зі смаком і пасували до меблів, посуду та інших речей у кімнаті.

Гачком в’яжуть також різні види одягу – шкарпетки, шапочки, рукавички, кофти, жилети, шарфи тощо. Цікавими і своєрідними є дитячі іграшки, в’язані гачком із яскравої чи пухнастої пряжі.

 

Інструменти і матеріали для плетіння гачком

Для виготовлення в’язаних виробів необхідні такі інструменти та матеріали: гачки та нитки.

Гачок – це в’язальний інструмент, який складається з ручки, стержня і головки з борідкою. Виготовляють гачки із різних матеріалів: металу, пластмаси, деревини. Розрізняють гачки короткі (12 -15 см) і довгі (35-45 см). Також гачки виготовляють різні за товщиною. Залежно від товщини вони мають номер від 1 до 6.  Номер гачка – це діаметр його головки в міліметрах. Наприклад, гачок №2 має діаметр головки 2 мм.

Для в’язання виробів гачком використовують різні нитки: бавовняні, лляні, вовняні, шовкові, синтетичні. Нитки добирають залежно від призначення виробу та узору в’язання. Товстими вовняними нитками можна в'язати шапочки, шарфи, шкарпетки, диванні подушки, верхній одяг. Для серветок, комірців, занавісок використовують тонкі нитки – бавовняні, синтетичні. Промисловість випускає спеціальні нитки для в’язання ажурних виробів. Найчастіше ці нитки білого кольору, тонкі, блискучі й шовковисті.

 

Добір гачків і ниток

 Послідовність добору інструментів і матеріалів для в’язання така: спочатку добирають нитки залежно від призначення виробу і виду узору, а потім добирають гачок відповідно до товщини нитки. Чим товща нитка, тим товстіший треба брати гачок. Нитка повинна бути у півтора рази товща від товщини гачка в місці заглиблення біля борідки гачка. Найкраще перевірити відповідність гачка пров’язуванням петель. Гачок повинен легко і повністю захоплювати нитку і при цьому не розділяти її на волокна. Нитка під час в’язання не повинна зіскакувати з гачка.

 Купуючи гачок, особливу увагу слід звертати на якість головки. Занадто гостра головка буде проколювати палець, а тупою головкою незручно вводити гачок в петлю.

 

Організація робочого місця

В’язання гачком потребує великої зосередженості уваги, точних і вмілих рухів, обережного користування гострим гачком. Для того, щоб організм людини менш втомлювався під час в’язання, а робота виконувалася чітко, охайно, легко, потрібно правильно організувати своє робоче місце, додержуватись правил безпечної праці та санітарно – гігієнічних вимог.

 

Правила безпечної праці та санітарно – гігієнічні вимоги під час в’язання гачком

*  Під час в’язання сидіти прямо, не напружуючись і не сутулячись, спиною опиратися на спинку стільця

*  В’язання тримати на відстані 30 – 35 сантиметрів від очей

*  Забезпечити достатнє освітлення робочого місця, світло має падати зліва

*  Гачком працювати обережно, не розмахувати ним у повітрі і не підносити близько до обличчя

*  Лікті під час роботи тримати опущеними

*  Клубок ниток розмістити внизу у кошику чи коробці так, щоб нитка легко розмотувалася з клубка

*  Після закінчення роботи гачок заховати у шкатулку

 

YIII    Осмислення учнями вивченого матеріалу

* Діти, що ви можете розповісти про в’язання гачком як про вид декоративно – ужиткового мистецтва?

*  Для виготовлення яких виробів використовується  в’язання гачком?

*  Які інструменти і матеріали необхідні при в’язанні?

*  Що ви можете розповісти про гачок?

*  Які нитки використовуються для в’язання?

*  Як правильно добрати нитки та гачки для в’язання?

* Яких правил техніки безпеки та санітарно – гігієнічних вимог необхідно дотримуватися при в’язанні?

 

IХ       Формування умінь та навичок учнів

Вимоги до практичної роботи

*  Аналіз завдань практичної роботи

*  Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами

*  Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно – гігієнічних вимог під        час виконання практичної роботи

*  Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними картками

*  Контроль учителя з метою виявлення  знань та вмінь учнів

*  Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)

*  Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів

Практична робота

  Дібрати нитки залежно від призначення виробу ( для виготовлення підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів  тощо)

  Дібрати гачок відповідно до товщини нитки 

*Підбиття підсумків практичної роботи                     

 

Х         Рефлексія

Учитель:          

 *  Що нового ви дізналися на уроці?

 * Які інструменти і матеріали необхідні при в’язанні?

* Що ви можете розповісти про гачок?

* Які нитки використовуються для в’язання?

* Як правильно добрати нитки та гачки для в’язання?

* Яких правил техніки безпеки та санітарно – гігієнічних вимог необхідно дотримуватися при в’язанні?

 

Учитель:            Чого навчилися?      (Метод мікрофона)

*  Дібрати нитки залежно від призначення виробу ( для виготовлення підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів  тощо)

 *  Дібрати гачок відповідно до товщини нитки 

Діти, я вдячна всім вам за співпрацю і розуміння. Ви були старанними і відповідальними в оволодінні новими знаннями і практичними вміннями під час добору ниток та гачків для виготовлення підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів  тощо. Молодці!

 

ХI       Завдання додому

 На наступному уроці ми будемо з вами вивчати тему « Основні елементи плетіння гачком. Закріплення останньої петлі. Умовні позначення елементів на схемах для плетіння гачком, читання схем. Правила догляду за в’язаними  виробами»

 Принесіть гачки, нитки, схеми для в’язання гачком

 

ХII     Прибирання робочих місць

 

 

docx
Додано
5 жовтня 2019
Переглядів
795
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку