Тема: Побутові та фантастичні казки. Народні уявлення про добро і зло в казках. Українська народна казка «Яйце-райце».
Мета: разом з учнями опрацювати зміст казки «Яйце райце», зясувати її тему, ідею, головну думку, проаналізувати сюжет, навчитися отримувати задоволення від роботи з народною творчістю, оцінювати вчинки героїв з позиції гуманізму; знати різницю між добром і злом, як у казках так і реальному світі, допомогти розібратися в навчальному змісті казок; прищеплювати любов до своєї культури і повагу до свого народу, виховувати любов до природи рідного краю; прищеплювати бажання робити добро; розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання і детального переказування, мовлення, пам’ять.
Очікувані результати: діти самостійно опрацьовують матеріал казки, без читання вголос, за допомогою медіа ресурсів; уміє характеризувати вплив окремих деталей, критично сприймати зміст казка, робити висновки і узагальнення; уміє відтворювати почуте і застосовувати в подальшому для освітньої діяльності.
Хід уроку
І. Організаційний момент, підготовка до уроку.
Любі мої діти сьогодні розпочнемо наше знайомство з фантастичним видом казок народної творчості нашого народу. Я впевнена з дитинства кожен з нас любить слухати ці дивовижні історії в яких добро завжди перемагає зло, ця істина була, є і завжди буде актуальною, скільки будуть жити люди. Тому сьогодні ми вкотре поринемо у світ казки і разом з головними героями переможемо зло.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Починається гра демонструванням учителем ілюстрацій до вивчених казок – учні озвучують назви казок.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети кроку.
ІV. Робота над темою уроку.
Яйце — символ зародження Всесвіту, Сонця з його весняним відродженням, життя та його безсмертя й воскресіння. У міфах багатьох народів світу саме яйце є світотворчим початком.
У багатьох народів існує поняття світового або космічного яйця, з якого народжується Всесвіт. Одна половина яйця стає небом, інша — землею, а жовток— сонцем. «Різні народи світу шанували яйце і мали власну атрибутику його возвеличення. Яйце прикрашали і в Давньому Єгипті, Греції, Римі, Стародавньому Китаї. Індійськими племенами навколо нього було створено безліч міфів і легенд. Та, мабуть, жоден з народів не доніс до сьогодення свої автохтонні графічні уявлення про життя так виразно, як український».
У слов'ян яйце було символом сонячного культу, зародження життя, символ бога сонця. Звичай зустрічі весни був пов'язанний з поверненням птахів. Птахи — це вісники весни, пробудження та відродження до нового життя природи. Птахи перебуваючи «у небі», несуть людям утіху від сонця, а в собі носять яєчко — емблему сонця-життя, народження, воскресіння. Тому наші пращури надзвичайно їх шанували. Існує думка, що первісно галунки розписувались на яйцях летючих птахів, таких, як бузьки, журавлі та гуси, які на своїх крилах приносили людям сонячне тепло, гніздилися біля людських обійсть, висиджували пташенят, які знову ж здатні були виношувати в собі велику життєдайну і чарівну силу сонця. Досі збереглись у писанкових орнаментах їхні «крильця» та «лапки». Далеко пізніше, наші предки почали розписувати курячі яйця, пов'язуючи їх з культом Сонця, адже півень першим сповіщає про його прихід. Також яйце посідало важливе місце у ритуалах родючості. Звідси писанка у Великдень є символом родючості. В давнину воно символізувало — добро, радість, щастя, любов, достаток.
У Давньому Єгипті воно символізувало потенційну можливість, сім'я зародження, таїну життя. Якщо заглянути до єгипетської міфології, то там знаходимо одного з єгипетських богів, що мав пряме відношення до яйця на ім'я Пта, або Патах, що близьке до звучання українського Птах. На одному із збережених барельєфів, Пта тримає в одній руці яйце, а із підпису, під ним, дізнаємося, що дане яйце зображує сонце.
Грецькі філософи вважали, що спочатку був час, потім з'явились Земля і порожнеча. Небо зліпило срібляне яйце, з якого народився бог Ерос, божественний творець людей.
У Китаї вважали, що перша людина з'явилася з яйця, що впало з неба у воду, котра покривала землю. Також у звичаях китайців є ритуальне використання фарбованих яєць, пов'язаних з когутом, який щоранку співає гімн Сонцю.
У християнській символіці яйце може означати непорочне народження, життя та воскресіння. Писанка стала символом радості і віри у Воскресіння Ісуса Христа як символу всепрощення.
Писанка — символ вічного життя.
В Україні до культу родючості з давніх часів належить звичай розмальовувати курячі або декоративні яйця — писанки. Писанка багата символічними образами. Кожний регіон України має свої особливості у визначенні кольорів та орнаментів, тобто свою власну символіку. У християнську добу всі ці символічні мотиви пов'язувалися з Великоднем. З яйцем зв'язана віра про те, що ним можна начарувати добрий урожай.
Яйце — не тільки джерело родючості землі, але й різних щедрот. Воно дає людині не лише необхідність, а й багатство.
https://www.youtube.com/watch?v=CFCrCQlTszs
Сажень – давня міра довжини, що дорівнювала 2.134м
Ялівка – корова, яка не дає приплоду.
Бгати шишки – випікати спеціальні булочки з якими в давнину запрошували на весілля.
Цебрина – велика дерев’яна посудина, зо нагадує відро, яку використовують у господарстві.
Вернути – нестримно рухатися великою масою.
Небіж – син брата, або сестри.
Байдак – річкове плоскодонне судно. 17-18 ст. використовували, як спосіб переправи через водойму.
Комора – окрема будівля для зберігання зерна.
Жайворонок — символ весни, «божа пташка», «духовна» складова людини. Верхній світ на Дереві Життя.
Миша — давній хнотичний, земний символ, відноситься «диявольських».
Нижній світ на Дереві Життя.
Отже, «духовне» начало разом із земним-підземним, поєдналися через спільну дію — засіяли поле — людську душу.
За міфологічними уявленнями, орел є царем птахів, а в давніх релігіях він подекуди ще й уособлює головного бога або шамана. У легендах орел добуває вогонь, світло. У міфології багатьох народів орел причетний до світотворення.
Ніким не народжений, він існував іще до початку світу. За переказами, він здатний себе оновлювати: як виповниться йому п’ятсот років, летить орел до сонця, купається там у чарівному озері й знову стає молодим.
У фольклорі орел так чи інакше пов’язується з першотворенням. Казка “Яйце-райце” починається з міфу про війну птахів і звірів. Це було у прадавні часи, тоді звірі перемогли, бо комашня повідкушувала птахам пір’я коло крил.
У християнстві число три фігурує:
- Свята Трійця: Бог-Отець, Бог-Син та Святий Дух.
- Три волхва принесли дари Ісусу, що народився в Назарет.
- Ісус Христос воскрес ранком на третій день.
- Після Воскресіння Ісус тричі являвся людям.
- Приказка: «Бог Трійцю любить».
В слов’янскій міфології 3 — одна з трьох священих цифр. Позначає:
1) кількість священих цифр;
2) трійковість світобудови (три сфери буття, які мають відповідну символіку, відображену в Дереві Життя: коріння — покійні Предки (Нава), стовбур — живі люди (Ява), крона з гілками й листям — світ Богів (Права).).
Має своє зображення в магічних і народних орнаментах.
V.Закріплення набутих знань, умінь та навичок.
1. Робота за змістом твору.
Тема : боротьба добра і зла; повчальна розповідь про те як мізерне зернятко стало причиною великої війни між царем-жайворонком і царицею-мишею, що призвело до негараздів і довгих пошуків гармонії між світами.
Ідея: чесність і відданість, щедрість, гострий розум, вірність принципам добра, пам’ять про предків - зброя добра.
Проблема: матеріальна залежність і духовні поривання, великодушність та дріб’язковість, дотримання даного слова, довіра та підступність, родинні стосунки, нагороди та покарання, гармонія та негаразди.
2. Складання сенкану до казки.
Епітети - образне означення. Це означає, що таке слово додає образну, емоційну характеристику особи, явища, предмета.
Порівняння - метод наукового дослідження, пізнання дійсності, покликаний встановити спільні й відмінні ознаки між процесами, явищами, об'єктами.
Персонажі тварин: птиця-жайворонок, орел, дядько орла, цариця-миша, брат орла, батько орла, змія, зміїна дочка, змій, золотий заєць.
Персонажі людей: стрілець, син стрільця.
VІ. Підсумок уроку
Продовжіть речення
- «Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася…»
- «Для мене було новим…»
- «Найцікавішим відкриттям для мене сьогодні стала інформація про…»
VІІ. Домашнє завдання