Початкові уявлення про іменник. Складання речень.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з іменником; з термінами «назв істот» і « назв неістот», ознайомити учнів про традиції українського народу та цикли зимових свят; вчити правильно складати речення з іменниками, збагачувати словниковий запас учнів і вдосконалювати навички грамотного письма, виховувати уважність, старанність.
Перегляд файлу

Тема: Початкові уявлення про іменник. Складання речень.

Мета: ознайомити учнів з іменником; з термінами «назв істот» і « назв неістот», ознайомити учнів про традиції українського народу та цикли зимових свят; вчити правильно складати речення з іменниками, збагачувати словниковий запас учнів і вдосконалювати навички грамотного письма, виховувати уважність, старанність.

Обладнання: підручник «Українська мова, 2 клас» (М.Д.Захарійчук), таблиця-схема, картки завдання, мультимедійна презентація.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: парна, групова, фронтальна.

Методи роботи: дидактичні ігри  «Перетворімо неістоту на істоту», «Добери слово».

Форма проведення: урок – подорож.

                                    ХІД УРОКУ

І. . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання.

Вже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок мови починаймо.

Чи цікаво вам дізнатись,
Що сьогодні може статись?
Ну то сідайте зручніше
Попрацюємо скоріше.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Вступне слово.

- Прийшла зима. Випав сніг, настали морози і вкрилися кригою ріки. В селі всі господарські роботи закінчено. Господарі ховають інструмент, лагодять сани, їздять до млина та готуються до Різдвяних свят... Господині прядуть. Дівчата вишивають і щоранку вмиваються «першим снігом». Парубки допомагають батькам, а у вільний час заважають дівчатам вишивати. Наближається період ворожіння, а разом із цим надходить і час старих традиційних розваг.

2.Тітонька Зима нам посилає першу сніжку. Давайте з вами разом перевіримо, як впорались ви з домашнім завданням.

Вправа 2

( списати другий абзац, підкреслити слова, які відповідають на питання хто?, зробити звуко-буквену схему виділеного слова.)

                                             

  Щороку землероби(хто?) орють, розпушують, удобрюють ріллю, сіють зерно. Потім комбайнери(хто?) збирають урожай. Господарі(хто?) спокійні за хлібний урожай тоді, коли він потрапить у зерносховища. Мірошники(хто?) намелють білого борошна, а пекарі (хто?)спечуть духмяний хліб.

Ріллю [= о = : о] -5 б., 4зв., 2 скл.

            [р'іл':у]

         пр. '':]

         гол. [і, у]

         дзв. [р'': ]

         гл. немає

- Добре! Тітонька Зима нам підготувала з вами завдання, і нам треба їх виконати. Готові працювати? Тож часу уже не гаймо! До роботи поспішаймо. І розпочну я урок з такої приємної традиції, як Святий Миколай.

1. Традиція День Святого Миколая

   Святий Миколай – чудотворець, чарівник. У ніч на 19 грудня, він розносить дарунки дітям, вітає із зимою, благословляє на добрі вчинки. Увечері вручаючи кожній дитині гостинець, святий Миколай згадував все добре, що вона зробила протягом року, і докоряв їй за нечемні вчинки. Діти  вірили в існування цього мудрого дідуся і намагалися не гнівати “діда Миколая”, який знає про все. 3.Каліграфічна хвилинка

 Сьогодні ми повторимо написання великої та маленької букви «Вв».

 Зима нам посилає другу сніжку-це загадки, спробуйте відгадати.

4. Відгадайте загадки. 

1.)Влітку медом ласував,

 Досхочу малини мав,

А як впав глибокий сніг,

Він поспати трохи ліг.  (Ведмідь)

2.)Тканий, найчастіше ворсистий,з візерунками виріб для вкривання підлоги, оздоблювання стін . (Килим)

— На яке питання відповідає слово Ведмідь?

Відповідає на питання «Хто?»

Скажіть, слово «ведмідь» жива чи нежива істота?

 Жива істота.

 Чому?

 Тому що ведмідь-це тварина, вона дихає, живиться.

 А килим на яке питання відповідає?

Відповідає на питання «Що?». Нежива істота.

5. Словникова робота.

 Давайте запишемо в зошит слова відгадки.

Скажіть, а як ще можна назвати маленького ведмідя?

А берліг чий?

Ведмідь, ведмежатко,ведмежий.

Молодці! У нас ще є слово килим.

А як можна назвати маленький килим?

А як би ми назвали доріжку?

Килим, килимочок, килимкова.

III.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Сьогодні, Тітонька Зима запрошує нас з вами до країни граматики. І в цій країні предсвятковий день-ярмарок.

 

IV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вчитель: Давайте з вами відкриємо підручники і попрацюємо на сторінці 65-66.

1.Формування понять неістот.

(фронтальна робота)

                                              Вправа 1

( Прочитати текст в особах, продовжити речення).

    Чого тільки немає на ярмарку! Понурих облич немає, бо всім весело.

  Писанки! Гуцульські писанки!

 – Купіть килим!

 – Ковдру!

– Хустки!

– Намисто!

– Беріть віночки білі!

– Продаю тарелі різьблені!

– Полив'яні глечики*!

 Може хтось знає що таке глечик?

Глечикце висока, кругла, переважно глиняна посудина, розширена в нижній частині; дзбан.

Ми з вами з'ясували що таке глечик. Скажіть будь-ласка, а Глечик жива чи нежива істота?

Нежива істота.

Поясніть чому?

Тому, що глечик не може дихати, живитися, її виробляє людина.

Молодці! - Давайте з вами разом продовжимо речення, і запишемо його у зошит.

ЩО продавали на ярмарку? Продовжіть речення.

( записуємо речення в зошит)

На ярмарку продавали: писанки, килими, ковдри, хустки, намисто, віночки, тарелі, глечики.

 Давайте перевіримо чи вірно ми виконали завдання, і прочитаємо правило на ст. 66.

Правило!

 Слова – назви неістот відповідають на питання ЩО?

Висновок:

: Ми тепер знаємо на яке питання відповідає нежива істота.

-Молодці! Ви впорались з цим завдання, і Тітонька Зима посилає нам наступну третю сніжку. І завдання для вас попрацювати в парах, спробуйте разом із своїм сусідом по парті, скласти речення наступної вправи.                    

2.Формування понять істот.

(парна робота)

                                       Вправа 2

(Прочитати текст, продовжити речення.)

    А сонечко вже за полудень хилиться, пора з ярмарку додому.

  Іде ведмідь, несе бочку  меду.

  Іде лисиця, несе солодкого півника на паличці.

  Біжить їжак – нитки несе. Хай жінка й чотири дочки рушники вишивають.

• ХТО? Повертався з ярмарку ? Продовжіть речення…

( записати речення в зошит).

 З ярмарку поверталися: …

Отже, давайте перевіримо.

-Яке речення ви записали у зошит?

(З ярмарку поверталися: ведмідь, лисиця, їжак.)

- Яке питання ви поставили до цих слів?

ХТО?

- Скажіть, це жива чи нежива істота. Чому?

Жива істота. Тому що це тварини.

Ми вже з вами знаємо на питання Що?відповідає нежива істота.

А тепер давайте звернемося до наступного правила, і перевіримо себе, вірно виконали вправу чи ні?

Правило!

Слова –назви істот відповідають на питання ХТО?

Молодці! Ви також впоралися з цим завданням, І Тітонька Зима посилає нам четверту сніжку. І наступна сніжка про традицію Нового року.    

2. Традиція «Новий рік»

 

    Вечір 31 грудня називали щедрим, або багатим, до нього готували багатий святковий стіл. Тоді ж вдавалися до різноманітних магічних ритуалів. Наприклад, господар підходив з сокирою до дерева, звертаючись до нього: "Як уродиш – не зрубаю, як не вродиш – зрубаю" – і тричі легенько торкався сокирою стовбура. Наслідком цих дій мав бути рясний урожай фруктів.

А як ми проводимо Новий рік?

 Купуємо ялинку, прикрашаємо її, готуємо святковий стіл…

Чудово! Як ми всі полюбляємо Святого Миколая і Новий рік. Ой, а ось Тітонька Зима надіслала нам ще сніжку, п’яту. І в посиланні завдання з вправи третьої. Давайте виконаємо.

Вправа 3

(дайте відповіді на запитання і запишіть).

- Що несе ведмідь?

Ведмідь несе бочку меду.

- Що несе лисиця?

Лисиця несе солодкого півника на паличці.

- Хто купив нитки?

Їжак купив нитки.

Тітонька Зима залишила нам Лист про іменник, давайте дізнаємося, що ж таке Іменник?

Іменник- це

1.Слова, які називають (або іменують)предмет;

2.Відповідає на питання Хто? Що?

3.Іменник- це частина мови.

Іменник! Він узяв собі на плечі

велике діло – визначити речі, -

ім'я,  найменування і наймення:

          Робота. Біль. І радість. І натхнення.

- Ось такий у нас чудовий іменник. Ой, діти щось ми трішечки засиділись і навіть трохи замерзли, давайте встанемо і порухаємося.

V.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

VІ.  Закріплення нового матеріалу

От ми з вами зігрілися, і Тітонька Зима хоче з вами пограти в гру, і надіслала шосту сніжку. Вам треба «перетворити істоту на неістоту».

1.3 м на полі він росте,

а з р у воді живе? (Мак - рак).

2.3 у смачний пшеничний білий хліб,

а замініть у на і — лісовий звірок,

який стрибає по деревах (Булка — білка).

Ви молодці! У нас ще одна гра, трішечки складнішою буде, спробуйте виконати. Нам треба розташувати іменники, а щоб правильно розташувати треба до кожного слова поставити питання. (ХТО?), або (ЩО?)

 

Назви живих предметів(Хто?)

  Назви неживих предметів (Що?)

 Кінь, лисиця, заєць, вовк.

  Річка, чобіток, ручка, булка.

 

3. Тренувальні вправи. Інтерактивний тренажер на «Королівському балі».

Прекрасно!Ми так добре працювали з вами, що Тітонька Зима нас вирішила відправити на Королівський бал. На цьому балі нам треба допомогти принцам запросити принцес на королівський бал. Треба обрати правильне питання. При виборі помилкової відповіді, ви почуєте звук розбитого дзеркала. При виборі правильної відповіді, принц подарує принцесі букет квітів, і вони відправляться до  палацу. Тож, поїхали.

Ви справились із завданням, яке нам Тітонька відправила. І за це вона вам посилає сьому сніжку, в якій розповідається про наступну традицію «Різдво.»

3. Традиція «Різдво»

 

        Різдво - Величне свято- народження Ісуса Христа відзначається 7 січня. Йому передував Святвечір, коли за столом збиралася вся родина. Вечеряти сідали усією сім’єю, коли зійде перша зірка. За повір’ям вона сповіщає про народження Христа. Першою їли кутю, а потім смакували 12 пісними стравами. Увечері 7 січня збиралися колядники і йшли по селу колядувати. Колядники брали із собою зірку, дзвоник і торбу на гостинці, скриньку на гроші. Гостинці призначалися самим колядникам, а гроші – церкві. Всі три дні Різдва в церкві йшла служба, а після неї люди святкували та вітали одне одного з урочистою подією.

VІ. Закріплення поняття «Іменник».

 Шли колядники загубили торбу, в цій торбі знаходились завдання. Давайте об'єднаємося в групи і спробуєте допомогти колядникам відшукати їхню торбинку. Вам треба дібрати іменники.

 І групі- зимові розваги, а ІІ групі – зимові явища. Починайте працювати.

І група

Зимові розваги- дібрати іменники.

( ковзани, сани, лижі, сніжки.)

ІІ група

Зимові явища-дібрати іменники.

(сніг, мороз, крига, холод,завірюха, ожеледиця).

Виконали? Давайте перевіримо вірно ви дібрали іменники чи ні.

 Молодці! Ми з вами допомогли колядникам відшукати їх торбинку. Вони дуже задоволені.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Ось, і підходить кінець нашого уроку. Давайте з вами відкриємо щоденники і запишемо домашнє завдання на середу.

Підручник ст.66 вправа глечик.

( записати в зошит «Хто кого чекає?» за зразком, як написано у підручнику.

VIIІ.Торбинка підсумку.

1.Прийом кубування.

 Що таке іменник?

Іменник- це частина мови.

 На які питання відповідає іменник?

Іменник відповідає на питання ХТО?, ЩО?

Наведіть приклад.

Наприклад: вовк, лисиця, заєць,їжак.(відповідають на питання ХТО?)

                     стіл, підручник, зошит, парта, ручка (відповідає на питання ЩО?)

Які молодці!

— А скажіть, які традиції українського народу ви запам'ятали?

Ми запам’ятали «День Святого Миколая», «Новий рік» і  «Різдво».

Що найбільше сподобалося?

Чого б вам хотілося побачити або дізнатися на наступному уроці?

2.Оцінювання.

 

Ви сьогодні Молодці! Я і Тітонька Зима дуже задоволена вами, ви впоралися зі всіма завданнями, ви плідно працювали. І за вашу роботу Тітонька, Вам передала невеличкий гостинець! Всім дякую за урок! Ми молодці!

 

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
2019
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку