Тема уроку: Початок українського національного відродження. «Будителі» Закарпаття. Товариство галицьких греко-католицьких священників. «Руська трійця».
Мета: з’ясувати яку роль відіграли греко-католицькі священники у національному відродженні на західноукраїнських землях.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, проектор.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та мети уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Історичний диктант
III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Утвердження української національної свідомості в Західній Україні було процесом важким і повільним. Західноукраїнське суспільство наприкінці XVIII — у першій половині XIX ст. було аграрним, традиційним і провінційним. У ньому, за винятком духівництва, не було соціальних верств, здатних сприйняти ідею народності, а потім національну ідею.
Реформи Марії Терезії та Йосифа ІІ носили позитивний характер:
Негативною стала діяльність наступних монархів:
Бесіда
1. Яка верства населення і чому відігравала роль духовного лідера в Західній Україні?
2. Як це вплинуло на особливості національного руху в Західній Україні?
Робота з історичною інформацією
Опрацюйте документи наведені в підручнику на с. 63-64.
Із праці О. Субтельного «Україна. Історія»
«Говорити про західноукраїнську інтелігенцію початку XIX ст. — значить говорити про духовенство. І справді, оскільки духовенство було єдиною соціальною групою, що могла користуватися перевагами вищої освіти в Австрійській імперії, вища освіта на Західній Україні практично стала синонімом освіти богословської. Так, на початку 1840-х років із майже 400 студентів Львівського університету та інших закладів 295 навчалися теології, у той час як майже вся решта займались філософськими дисциплінами, котрі також належали до курсу богослов’я. Іншим доказом переважання священиків серед інтелігенції є те, що із 40 книжок, написаних між 1837 і 1850 рр. українською мовою, 40 належало перу священиків.
Я. Грицак
...Греко-католицьке духовенство прибрало на себе роль лідера в селянському середовищі... унаслідок того, що в XVI-XVII ст. українська знать відцуралася від свого суспільства і перейшла в католицизм. ...Виникали цілі династії священиків, які на багато поколінь пов’язувалися зі своєю околицею. Часті зібрання, тривалі відвідини, взаємні шлюби перетворили греко-католицьке духовенство на тісно сплетену спадкову касту із розвиненим почуттям групової солідарності.
Запитання
1. Чому саме греко-католицькі священики виявилися тією силою на західноукраїнських землях, яка була здатна очолити національне відродження?
2. Чи можна сказати, що певна автономія греко-католицької церкви стала своєрідним «майданчиком свободи» для національного відродження?
Опрацюйте матеріал підручника с. 64-67 та складі таблицю за зразком.
Регіон |
Представники та діяльність |
Результат |
Закарпаття |
А. Бачинський:
|
|
О. Духнович, І. Базилович, М. Лучкай:
|
|
|
Галичина |
М. Левицький, І. Могильницький:
|
|
Буковина |
І. Велигорський |
|
Опрацюйте документ на с. 66.
Робота з літературним джерелом
Олександр Духнович утверджував національну свідомість українців також своїми поезіями. Значну популярність серед закарпатців мав його патріотичний вірш:
Я русин був, єсьм і буду,
Я родився русином,
Чесний мій рід не забуду,
Останусь його сином.
Русин був мій батько, мати,
Руская вся родина,
Русини сестри і браття,
І широка дружина.
Я світ узрів під Баскидом,
Перший воздух руський ссав,
Я кормився руським хлібом,
Русин мене колисав.
Запитання
Конспективний виклад матеріалу. Діти записують за вчителем.
Використовуються уривки із «Читанки» М. Шашкевича та «Русалки Дністрової».
Завдання
Опрацювати матеріал підручника на с. 68-69.
Запитання
IV. ПУДСУМКИ УРОКУ
Бесіда
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати §9
2. Скласти історичний портрет одного з діячів періоду за схемою:
1. Священник / науковець
2. Патріот
3. Національний «будитель»