Подолання кризових ситуацій та техніки зцілення у конфліктний і постконфліктний період. Тренінг для психологів та педагогічних працівників.

Про матеріал

Подолання кризових ситуацій та техніки зцілення у конфліктний і постконфліктний період.

Тренінг для психологів та педагогічних працівників.

Мета: Сформувати в учасників тренінгу уявлення про особливості подолання кризових ситуацій та методи профілактичної роботи в закладах освіти в конфліктний та постконфліктний період з урахуванням вже наявного у них життєвого досвіду.

Цільова аудиторія: практичні психологи, соціальні педагоги, класні керівники, вчителі.

Очікувані навчальні результати:

Знання:

• категорій потреб дитини, які є важливими чинниками формування поведінкових моделей у підлітковому віці;

• причин формування негативних моделей поведінки підлітків;

• методів і технік подолання кризових ситуацій;

Уміння:

• аналізувати та виявляти причини формування негативних поведінкових моделей учнів/вихованців;

• визначати потреби підлітків, які потребують подальшого розвитку;

• розпізнавати етапи проживання втрати та способи їх подолання;

• стимулювати вираження емоцій та почуттів через когнітивно-поведінкову сферу.

Набуття досвіду:

• навики роботи з методами і техніками психо-соціальної підтримки учасників навчально-виховного процесу в кризових ситуаціях

Перегляд файлу

image

Мета: Сформувати в учасників тренінгу уявлення про особливості подолання кризових ситуацій та методи профілактичної роботи в закладах освіти в конфліктний та постконфліктний період з урахуванням уже наявного у них життєвого досвіду.

Цільова аудиторія: практичні психологи, соціальні педагоги, класні керівники, вчителі. Очікувані навчальні результати:

Знання:

     категорій потреб дитини, які є важливими чинниками формування поведінкових моделей у підлітковому віці;

     причин формування негативних моделей поведінки підлітків; методів і технік подолання кризових ситуацій; Уміння:

     аналізувати та виявляти причини формування негативних поведінкових моделей учнів/вихованців;

     визначати потреби підлітків, які потребують подальшого розвитку;

     розпізнавати етапи проживання втрати та способи їх подолання;

     стимулювати вираження емоцій та почуттів через когнітивно-поведінкову сферу.

Вироблення установок:

     компетентності;

     професіоналізму;

     відповідальності;

     інноваційності;

     гнучкості;

     рефлексії. Набуття досвіду:  

     навики роботи з методами і техніками психо-соціальної підтримки учасників навчально-виховного процесу в кризових ситуаціях

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

Форма проведення: тренінг Час проведення: 2 години

 

1.                     Вправа «Олівець».

Мета: налаштувати учасників на продуктивну групову діяльність, встановлення контакту, активізувати членів групи, підняти настрій, зняти емоційне напруження, створити атмосферу групової довіри і прийняття.

 

2.                     Знайомство.

Мета: самопрезентація учасників тренінгу Матеріал: МАК-карти «Монстрики почуттів».

Завдання:

     з запропонованих персонажів оберіть того, який вам до вподоби на даний момент; 

     опишіть 2-3 реченнями «Який він?»;

     дайте відповідь на запитання «Чого він найбільше хоче?»

 

Самопрезентація та обговорення.

 

3.                     Вправа «Модель безпечної поведінки» 

Мета: набуття навиків визначення основних життєвих потреб дітей та підлітків; вміння аналізувати та виявляти причини формування негативних поведінкових моделей учнів/вихованців.

Матеріал для роботи:аркуш з вказаними групами потреб, ручки.

Тренер. Організовуючи превентивну та профілактичну роботу в закладах освіти в конфліктний та постконфліктний період, слід враховувати, що діти/вихованці, залежно від віку, вже мають певний життєвий досвід, на формування якого впливає рівень задоволення основних потреб дитини на кожному з вікових етапів. У свою чергу, задоволеність чи незадоволеність основних потреб дитини має безпосередній вплив на формування її поведінкових моделей.

Основні потреби можна об’єднати у такі групи:

І. Опікунські потреби (наприклад: безпека, харчування, зовнішній вигляд, одяг, особиста територія, власність).

ІІ. Потреби розвитку (наприклад: стан здоров’я, фізичний та статевий розвиток, навчання, освіта, вподобання, зацікавлення, хобі, духовні потреби (релігія, традиції, знання про суспільство та Всесвіт, культура, правила етики та естетики, вміння організації відпочинку), емоційні потреби, почуття власної вартості (приналежність, неповторність, влада, взірці), життєві вміння, задоволення та розваги) 

ІІІ. Соціальні потреби (спілкування з родиною, друзями, ровесниками, вміння працювати в команді тощо) Хід роботи:

Тренер об’єднує учасників у 3 малі групи (за категоріями потреб).  1 етап.

Завдання. Розпишіть, задоволення яких потреб необхідно дитині (відповідно з отриманим підписаним аркушем), щоб вона почувалася комфортно.

2  етап (використовується метод «Карусель»).

Завдання: проаналізувати та прописати на отриманому від іншої групи аркуші усі можливі ситуації в житті дитини, через які її потреби з відповідних категорій можуть залишитися повністю або частково не задоволені.

3  етап (використовується метод «Карусель»).

Завдання : продемонструвати на отриманій «життєвій моделі дитини»  наслідки незадоволення відповідної категорії потреб: формування характеру та

поведінки підлітків під впливом визначених ситуацій. 4 етап.

Тренер. До кожної групи повернулися «діти», які пережили психологічну травму, тому що опинилися в кризовій ситуації.

Презентація отриманих результатів.

Запитання для обговорення: 

1. Що ви відчували, коли:

  створювали «моделі задоволеної дитини»?

  руйнували моделі інших?

  отримали свою зруйновану модель?

2.                        Чи хотіли б ви відновити свої моделі? Чи легко це буде зробити?

3.                        Що легше – запобігти руйнуванню чи відновлювати?

 

Тренер підбиває підсумок та наголошує на тому, що моделі поведінки людини формуються під впливом багатьох чинників. Проте кожна з названих ситуацій у житті дитини дорівнює втраті.

4.                        Вправа «Стежка втрат» 

Тренер. Що ж відбувається з дитиною, яка щось втрачає у своєму житті? Що вона відчуває?

Пригадайте три події у своєму житті, які асоціюються зі словом «ВТРАТА». Спробуємо  вибудувати “Стежку втрат”. На кожному з етапів «стежки втрат» необхідно аналізувати почуття та дії людини:

ВТРАТИ

(здоров’я, близькі люди, гідність, самооцінка, матеріальні втрати)

1.    ШОК

2.    ВІДМОВА ПОВІРИТИ (ЗАПЕРЕЧЕННЯ)

3.    ПЕРЕГОВОРИ

4.    ЗЛІСТЬ (екстернальна: злість на інших (асоціальні дії); інтернальна: злість на себе (аутоагресія, депресія).

5.    РОЗУМІННЯ

6.    ПРИЙНЯТТЯ

7.    ЗДАТНІСТЬ ПОДОЛАТИ ВТРАТУ

 

Запитання для обговорення:

Як довго може тривати кожен з етапів переживання втрати?

Які фактори можуть впливати на особливості переживання втрат тією чи іншою людиною (природа втрати, вік людини, її життєвий досвід, ступінь прив’язаності до особи чи до речей, кількість попередніх втрат, присутність тих, хто зможе допомогти)?

Чи важливо практичному психологу (соціальному педагогу чи будь-якому з педагогічних працівників) знати етапи, які проходить дитина у своєму переживанні втрат та можливі моделі поведінки на цих етапах? Чому?

Тренер. Будь-яка втрата – це травма, яка може мати негативний вплив на психофізіологічне здоров’я людини. Тому практичним психологам важливо знати дитячі реакції на травму, ознаки та симптоми посттравматичного стресового розладу у дітей, володіти навиками першої психологічної  допомоги (додаток 1, 2,3), методами і техніками профілактики наслідків травматичних подій та посттравматичних стресових синдромів. 

 

                             5.          Техніка-мотив «Безпечне місце».

Мета: навики візуалізації, релаксації, визначення безпечного місця для черпання ресурсів у кризових і травматичних ситуаціях.

Хід  вправи. Мотив можна задавати як у індивідуальній формі, так і у груповій. Коли мотив задається індивідуально, психолог постійно підтримує діалогічний зв'язок з клієнтом. При груповій формі імагінації можливе як мовчазне уявлення образу, так і спільне, при якому учасники по черзі озвучують свої фантазії. 

 

Супровід імагінації 

-        Зручно влаштуйтесь, можна заплющити очі, відчуйте, як дихання вирівнюється, а тіло поступово набуває приємної розслабленості (якщо мотив задається дітям, вони можуть не заплющувати очі і відразу зображувати уявлений образ на папері).

-        Уявіть собі безпечне місце, будь-яке безпечне місце, яке ви бачили, або яке малює вам ваша уява. Все, що уявляється — добре, з будь-яким образом можна

працювати. Як тільки ви щось уявите, скажіть про це.

-        Яка погода в образі? Який час доби? Пора року? Який ви маєте вигляд у цьому образі? В якому віці ви себе відчуваєте? Який у вас настрій?

-        Роздивіться уважніше безпечне місце. Наскільки воно є надійним? Як ви відчуваєте себе тут? Чи потрібно посилювати безпечність цього місця — якщо так, то як ви це зробите?

Що вам хотілося б зробити у цьому місці?

-        Як ви себе почуваєте? (запитання про посилення надійності безпечного місця слід повторювати доти, доки клієнт відчує повну безпеку, спокій та відчує себе

розслаблено).

-        Уявлення образу добігає кінця — чи є щось важливе, що ви ще не встигли зробити? Чи можете ви зараз закінчити уявлення цього образу? Виберіть місце у образі, де вам було б комфортно завершити цю фантазію. Запам’ятайте все добре і, коли будете готові, потягніться, як після сну і відкрийте очі.

 

Запитання для обговорення:

-        Як ви себе почуваєте?

-        Що вам сподобалось у образі?

-        Були моменти, які вам не сподобались?

-        Були моменти, які вас здивували, неочікувані для вас?

 

Далі слід попросити намалювати уявлене.

Коментар. Можна використовувати техніку «Улюблена тварина в безпечному місці»

(Додаток 5)

 

6.                      Вправа «Чарівна скринька»

Мета: створення позитивного настрою на завершальному етапі тренінгового заняття.

Тренер. У кожного з нас в житті виникали ситуації, коли ми потребували слушної життєвої поради. Пропоную вам скористатися послугами «Чарівної скриньки» і отримати корисну пораду, якою ви зможете скористатися найближчим часом.

 

 

7.                      Рефлексія заняття.  Метод «Завершення речення».

Мета: підбиття підсумків заняття.

Матеріали: «Дерево життя», стікери, ручки.

Тренер. Пропоную вам завершити речення, записати його на стікерах і прикріпити до «Дерева життя».

Запропоновані речення:

-        Я дізнався …

-        Мені сподобалося…

-        У своїй роботі я буду використовувати… 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1.       Алімов О.Ф., Афанасьєва Н.Є. Психологічне консультування в екстремальних та кризових умовах: Навчальний посібник. – Х.: УЦЗУ, 2008. – 122 с.

2.       Пісочна терапія в роботі з дошкільниками / Упоряд. Л. А. Шик, Н. І. Дикань, О. М. Гладченко, Ю. М. Черкасова — Х. : Вид. група «Основа», 2012. — 127, [1] с.

3.       Правила безпеки та можливості отримання допомоги у період конфлікту в Україні : метод. рек. – К. : Агентство “Україна”. – 2014. – 48 с.

4.       Профілактика та корекція посттравматичних стресових розладів: психологічні аспекти. Методичний посібник / Упор. : Д.Д. Романовська, О.В. Ілащук. – Чернівці : Технодрук, 2014. – 133 с.

5.       Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій: методичний посібник / З. Г. Кісарчук, Я. М. Омельченко, Г. П. Лазос, Л. І. Литвиненко… Царенко Л. Г.; за ред. З. Г. Кісарчук. – К. : ТОВ “Видавництво “Логос”. – 207 с. 

6.       Психологічна профілактика суїцидальних тенденцій проблемної особистості/В. Рибалка. —К.: Шк. світ, 2009. — 128 с. —(Бібліотека «Шкільного світу»).

7.       Психолого-педагогічна робота з дітьми, схильними до прояву девіантної, делінквентної поведінки (з досвіду роботи спеціалістів психологічної служби системи освіти України) [Електронний ресурс] / авт. кол.: О. П.

Абухажар, Н. М. Акімова, В. В. Білецька та ін ; упор.: В. Г. Панок, Ю. А. Луценко – К. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2014.- 497 с.

8.       Психосоциальная поддержка в кризисной ситуации. Методическое пособие для педагогов. — Детский фонд ООН UNICEF, Всеукраинский союз молодежных общественных организаций, «Христианская ассоциация молодых людей Украины» (YMCA Украины). — К., 2015. — 76 с.

9.       Сыропятов О.Г, Дзеружинская Н.А. Техники психотерапии при ПТСР: практическое пособие.- К.: Украинская военно-медицинская академія. 2014

10.    Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навчальнометодичний посібник. – К. : Агентство “Україна”. –2015. – 176 с.

11.    Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період : метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, О.В.Залеська та ін. – К.: МЖПЦ «ЛаСтрада-Україна», 2014. – 84 c .

 

 

pdf
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
2196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку