"Школа майбутнього першокласника". Авторська профілактична програма. Практичні заняття.

Про матеріал

Початок систематичного навчання у школі є стресовою ситуацією в житті дитини, оскільки пов'язаний із необхідністю адаптуватися до нових мікросоціальних умов.

Цей процес супроводжується різноманітними зрушеннями у функціональному стані і значною мірою позначається на психоемоційній сфері.

Від благополуччя адаптаційного періоду під час вступу до школи значною мірою залежить успішність подальшої соціальної діяльності дитини. Чим краще підготовлена дитина до всіх змін, пов'язаних із початком навчання в школі, подоланні труднощів в соціалізації, тим успішнішою почуватиметься вона в освоєнні знань.

Авторська профілактична програма містить матеріали для практичного використання у подоланні проблем адаптації майбутніх школярів до навчання у школі.

Буде корисною у роботі практичних психологів та соціальних педагогів ДНЗ та ЗНЗ.

Перегляд файлу

«Школа майбутнього першокласника»

Авторська профілактична програма

 

Автор: Петринко Людмила Володимирівна, практичний психолог 

ОЗ «Підкамінська ЗОШ І-ІІІ ст.»

Бродівського  району

Львівської області

 

Актуальність проблеми: 

Актуальність вибраної теми визначається вимогами Нової української школи, метою якою є внесення корективів у систему навчання в початковій школі, тому що інтенсифікація учбової діяльності, спостережувана останніми роками, збільшила психологічне навантаження на дітей і визначила необхідність повторного поглибленого аналізу соціально-психологічного розвитку дитини, яка починає навчання у школі, пов'язаного зі шкільною адаптацією. Шкільна дезадаптація призводить до зниження учбової мотивації, деформації міжособових відносин, розвитку невротичних станів, формування девіантних форм поведінки. 

Мета: підвищити рівень соціально-психологічного і особистісного розвитку дітей, необхідного для навчання у школі та самореалізації у житті.

Предмет: первинна адаптація першокласників.

Об’єкт: діти, які ідуть до школи (6-7 років) 

Завдання:

v  встановити емоційний контакт з дітьми; створити в дітей позитивний емоційний фон, без якого ефективна соціалізація неможлива;

v  підвищувати рівень розвитку пізнавальних процесів та дрібної моторики рук за допомогою розвивальних вправ та ігор з урахуванням вікового розвитку особистості дитини в цілому;

v  розширювати світогляд, збагачувати новою інформацією;

v  розвивати і вдосконалювати комунікативні здібності та навички;

v  сприяти формуванню в дітей необхідних знань, умінь і навичок для підвищення результативності майбутньої шкільної діяльності;

v  створювати можливості для саморозкриття та самовираження дитини;

v  підвищувати пізнавальний інтерес та навчальну мотивацію;

v  знизити рівень страху перед навчанням у школі.

Форма роботи: групова (15-20 дітей)

Цільова аудиторія: діти, які ідуть до школи, батьки, вчителі.

Обсяг : 8 занять.

Тривалість одного заняття:  2 години 5 хвилин з двома перервами по 10 хвилин.

Вимоги до приміщення: класна кімната, у якій діти навчатимуться надалі. 

Вимоги до впроваджувача: працівник психологічної служби.

Спрямованість використаних методик і технологій:

       розвиток когнітивної сфери;

       розвиток дрібної моторики рук;

       розвиток навиків ефективного спілкування;

       розвиток навиків саморегуляції;

       формування адекватної самооцінки;

       профілактика шкільних страхів і тривожності.

Матеріали та обладнання для роботи: 

       м’ячик або м’яка іграшка; 

       папір формату А-4;

       кольорові олівці або фломастери;

       прості олівці, гумки, стругачки;

       бланки для письмових вправ;

       набір дерев’яних іграшок;

       набір шкільних предметів; 

       іграшковий автомобіль;

       лялька;

       деталі конструктора; 

       2 шкільні портфелі;

       набір геометричних фігур з кольорового картону;

       бланки-взірці для складання танграм; 

       картки з зображенням овочів і фруктів; 

       набір з декількох пар картонних рукавичок;  

       розвивальне відео;

       мультимедійні засоби.

Строки реалізації програми: серпень – вересень.

Етапи реалізації програми:

І етап – робота з дітьми 

ІІ етап – робота з батьками, вчителями 

Очікуваний результат: 

       у дітей підвищиться рівень розвитку пізнавальних процесів та дрібної моторики рук, саморегуляції; 

       сформується соціальна позиція «Я-учень»; 

       діти оволодіють великим обсягом інформації про школу; 

       закріплять навики у встановленні причинно-наслідкових зв’язків, аналізі та синтезі інформації, розв’язуванні проблемних завдань, 

       оволодіють навиками конструктивного та ефективного спілкування з майбутніми однокласниками;

       у дітей підвищиться навчальна мотивація;

       вдосконаляться навики висловлення власних думок, аналізу емоцій;

       знизиться рівень страху перед навчанням у школі.

 

Структура та зміст профілактичної  програми

«Школа майбутнього першокласника»

Зміст занять

Мета вправ та ігор

Заняття 1.

 

1

Привітання 

«Добрий день»

Налаштувати дітей на початок  роботи

2

М’ячик знайомства

Познайомитися  з дітьми 

3

Вправа «Слова вітання»

Повторити  правила спілкування з дорослими, однолітками 

4

Розминка 

«Плесни в долоні»

Активізувати дітей. Розвиток фонематичного слуху, уваги.

5

Вправа «Знайомий звук»

Розвиток фонематичного слуху, слухової уваги

6

Загадки 

Розвиток процесів мислення

7

Вправа «Що змінилося?»

Розвиток спостережливості, зорової уваги та пам’яті

8

Мультфільм «Перший раз у перший клас»

Вступна бесіда про школу

9

Вправа «Сокіл і лисиця»

Розвиток довільності та уваги, покращення настрою

10

Прощання 

 

Заняття 2.

 

 

1

Привітання «Добрий день»

 

2

Знайомство  

«Познайом з сусідом»

Пригадати імена дітей

3

Розминка «Живе – не живе»

Зняття емоційної напруги, розвиток слухової уваги, мислення

4

Вправа «Подорож до країни шкільних предметів»

Ознайомлення зі шкільними предметами та їх призначенням

5

Гра «Спіймайте звук»

Розвиток слухової уваги

6

«Зайчик і лисичка»

Розвиток слухової уваги, зняття втоми

7

Вправа «Фігури»

Повторення геометричних фігур, розвиток спостережливості

8

Мудрі уроки тітоньки Сови «Образливі слова»

Правила спілкування з ровесниками

9

Вправа 

«Австралійський дощ»

Покращення настрою, зняття втоми.

10

Прощання 

 

Заняття 3.

1

Привітання

 

2

Вправа «Комплімент» 

Створення позитивної атмосфери, підвищення самооцінки у дітей

3

Вправа «Бабусин кошик»

Розвиток пам’яті 

4

Розвиваюче відео 

« Цифри»

Повторення цифр від 1 до 10

5

Вправа 

«Продовж візерунок»

Розвиток дрібної моторики рук

6

Вправа «Їжачок»

Розвиток пізнавальних процесів: уваги, пам’яті, мислення.

7

Гра «Най-най»

Розвиток вміння порівнювати і співставляти предмети

8

Мудрі уроки тітоньки Сови «Папуга дражнилка»

Правила спілкування з ровесниками

9

Пантоміма «Їмо фрукти»

Навики невербального спілкування

10

Прощання 

 

Заняття 4.

1

Привітання 

 

2

Розминка 

«Заборонений рух»

Розвиток уваги, зняття емоційної напруги

3

Вправа «Обід для звіряток»

Розвиток дрібної моторики рук

4

Вправа 

«Шкільний предмет»

Знайомство зі шкільними предметами

5

Розвиваюче відео 

«Абетка для малят»

Знайомство - повторення букв

6

Вправа 

«Домалюй малюнок»

Розвиток творчої уяви, дрібної моторики рук

7

Мудрі уроки тітоньки Сови «Повірити в себе»

Формування позитивного самоставлення

8

Гра «Танграм»

Розвиток просторової уяви, повторення геометричних фігур

 

9

Вправа «Квіточка»

Зняття втоми, піднесення настрою

10

Прощання 

 

Заняття 5.

1

Привітання звірят

 

2

Вправа «Який Я?»

Визначення емоційного стану та налаштування дитини на роботу

3

Гра  «Знайди пару» 

Розвиток навиків невербального спілкування

4

Загадки «Явища природи»

Розвиток спостережливості, уваги

5

Вправа 

«Куди іти курчатку?»

Розвиток дрібної моторики рук

6

Вправа «Що не так?»

Розвиток спостережливості, уваги, пам’яті

7

Вправа 

«Що станеться, якщо…?»

Діагностика ставлення до школи і навчання

8

Мудрі уроки тітоньки Сови

«Найкрасивіший»

Формування адекватної самооцінки

9

Вправа «На прогулянці» (пантоміма)

Зняття втоми, покращення настрою

10

Прощання 

 

Заняття 6.

1

Привітання 

 

2

Вправа «Скажи своє ім’я» 

Визначення самоставлення та самосприйняття у дітей

3

Вправа «Одягаємося на прогулянку»

(пантоміма)

 

Розвиток невербальної передачі інформації, зняття напруги

4

Вправа «Візерунки»

Розвиток дрібної моторики рук, виконання заданих дії 

5

Розвиваюче відео 

«Цікава абетка»

Повторення букв

6

Вправа «Допоможемо художникові»

Розвиток дрібної моторики рук, уваги

7

Гра «Тварини»

Розвиток уваги, зняття втоми

8

Мудрі уроки тітоньки Сови «Не треба ображати друзів»

Розвиток позитивного ставлення до однолітків

9

Гра «Я готуюся до школи»

Формування позитивної навчальної мотивації, коригування негативного ставлення до школи

10

Вправа «Клубочок»

Згуртування дітей, емоційне зближення

11

Прощання 

 

Заняття 7.

1

Привітання 

 

2

Вправа «Я люблю…»

Саморозкриття, емоційне зближення, вподобання дітей

3

Вправа «Рукавички»

 

Розвиток уваги, попарний вибір

4

Скласти розповідь за малюнком

Розвиток процесів мислення, уяви

5

Вправа «Червона Шапочка йде до бабусі.»

Розвиток дрібної моторики рук

6

Розвиваюче відео 

«Цікава математика»

Повторення цифр

7

Вправа 

«Хто з ким розмовляє?»

Розвиток дрібної моторики рук, уваги

8

Вправа «Портфель»

Закріплення знань про шкільні предмети 

9

Мудрі уроки тітоньки Сови «Квіти дружби»

Розвиток товариських та дружніх почуттів у дітей

10

Танок настрою

Зняття втоми, покращення настрою

11

Прощання 

 

Заняття 8.

 

1

Привітання 

 

2

Вправа «Настрій моря»

Зняття емоційної напруги, налаштування на роботу

3

Вправа «Мишенята йдуть додому»

Розвиток уваги, дрібної моторики рук

4

Вправа «Яке слово зайве?»

Розвиток  процесів мислення, уваги, спостереження

5

Гра «Три рухи»

Розвиток уваги

6

Гра 

«Варимо борщ та компот»

Розвиток  процесів уваги, мислення

7

Вправа 

«Якби я був чарівником…»

Розвиток уяви, діагностика провідних інтересів, потреб

8

Мудрі уроки тітоньки Сови «Разом веселіше»

Згуртування дитячого колективу, розвиток навиків взаємодопомоги

9

Бесіда-гра 

«Я  йду до школи» 

Підбиття підсумків про ставлення дітей до школи і навчання

10

Вправа 

«Австралійський дощ»

 

Зняття емоційної напруги, втоми, покращення настрою

11

Прощання

 

 

Використана література: 

Дем’яненко О. Розвиток мислення дітей дошкільного віку// Психолог.-2008.-№ 16. Вкладка.

Єремеєва В., Хрізман Т. Хлопчики та дівчатка: два різні світи. - К.: Редакції загально педагогічних газет, 2003. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).

Залєська І., Орєхова С. Розвиток емоційно-вольової сфери дітей старшого дошкільного віку// Психолог.-2008.-№ 22-24. Вкладка.

Коробко С., Коробко О. Робота психолога з молодшими школярами: Методичний посібник. – 2-ге видання. – К.: Літера ЛТД, 2008. – 416 с.

Маргулян І. Підготовка до систематичного навчання в школі// Психолог.-2008.-№ 22-24.- С.22-27.

Марінушкіна О. Труднощі навчання і виховання першокласників та шляхи їх подолання// Психолог. - 2005.- № 36. – С. 11 – 16.

Михайленко М. Розвиток соціальної впевненості дітей старшого дошкільного віку// Психолог.2008.-№ 3. Вкладка.

Я хочу, я можу, я буду добре вчитись / Упорядник Т.Гончаренко. – К.: Редакції загально педагогічних газет, 2003. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»). http://albioniko.kiev.ua/psihologichna-pidgotovka-do-shkoli http://doshkolenok.kiev.ua/pervoklashki/461-pidgotovka-pershoklasnyka.html http://ostriv.in.ua http://osvita.ua/school/method/psychology

 

 

pdf
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку