Вибір професії – це друге
народження людини.
Є. А. Клімов
Вибір професійного шляху багато в чому визначає нашу долю. Від того, наскільки вірно вибраний життєвий шлях, залежить місце кожного серед людей, задоволеність роботою, фізичне та психічне здоров’я, радість та щастя…
Обставини свідчать про те, що для самостійного і свідомого вибору професії, а саме такий вибір повинні зробити старшокласники, необхідні знання, уявлення про те, яких особистісних якостей, здібностей вимагає та чи інша професія. Які можливості вони забезпечують людині для професійної кар’єри і чи є попит на спеціалістів за тією чи іншою професією на ринку праці.
Найбільшої актуальності професійна орієнтація набуває в старших класах в період активної професійної визначеності особистості. Саме тому даний тренінг призначений для використання в практичній профорієнтаційній роботі з учнями 9-11 класів.
Мета: формувати навички самоаналізу, допомогти старшокласникам у визначенні своєї мети стосовно майбутньої професії, намітити шляхи її досягнення, дати рекомендації щодо правильного вибору професії, формувати в учнів потребу у самовдосконаленні, розвивати в учнів уміння та навички організації оптимального спілкування.
Тренінгові заняття «Світ професії і твій вибір»
Мета: привернути увагу учнів до питання важливості вибору професії; вчити бачити свої реальні перспективи і можливості, нести особисту відповідальність за своє майбутнє; розвивати вміння планувати і досягати професійних цілей, раціонально використовувати час; формувати відповідальне ставлення до вибору професій; розвивати навички культури спілкування.
Обладнання: плакат з правилами роботи в групі; макет дерева, листочки, плоди – яблуко; чарівний мішечок , смужки, ручки; бланки з назвами професій та вимогами до професій; м'ячик.
Хід заняття
І. Вступна частина.
Доброго дня всім присутнім.
Перш ніж розпочати розмову про вибір професії , хочу розповісти вам про розсудливого ослика.
Притча «Розсудливий ослик».
Голодний ослик опинився на однаковій відстані від двох однакових оберемків сіна. Один зліва, інший справа, обидва однаково гарні і обидва на однаковій відстані. Ослик ніяк не міг визначитись до якого оберемка підійти, так і помер з голоду. Отже, щоб зробити вибір потрібно діяти і ми з вами розпочнемо.
2. Вправа «Знайомство».
Мета: ближче познайомити учасників тренінгу один з одним та з тренером, створити позитивний настрій, підготувати групу для подальшої спільної роботи.
Хід проведення: перший учасник (за бажанням, можна почати з тренера) називає своє ім’я і свою позитивну рису на першу букву свого імені.
3. Правила роботи
Демонструю плакат з правилами роботи в групі і пропоную учням додати свої.
Правила:
- говорити від свого імені;
- бути активними;
- бути толерантними;
- слухати один одного;
- кожна думка має право на існування і висловлення.
4. Оголошення теми та мети заняття.
5. Вправа «Очікування».
Напишіть будь ласка свої очікування на листочках від сьогоднішнього тренінгу. Потім по черзі зачитати та прикріпити на макет дерева.
ІІ. Основна частина.
«Ким ви працюєте?» - це чи не найперше запитання, яке ставлять під час знайомства будь-якій дорослій людині. «Ким працюють твої мама й тато?» - цікавляться навіть діти. І це не випадково, адже професія – одна з найважливіших характеристик людини.
Ви теж підійшли до цієї межі, за якою вже слід вибирати життєвий шлях. І тут важливо не помилитися.
Як говорив філософ Сенека : «Якщо людина не знає, до якої пристані вона прямує, для неї жодний вітер не буде попутним».
Адже вибір професії – це велика відповідальність. Відповідальність перед батьками, перед суспільством, та найголовніше – перед собою. Відповідальність перед собою, мабуть, найважливіша, і полягає вона в тому, щоб обрати саме свій життєвий шлях і ним йти. Бо тільки сама людина може побачити до чого в неї більший хист, до чого відчуває вона покликання. Кожен відчуває, що йому легше «дається» і, отже, чому зможе присвятити життя. І тут головніше – не схибити. Вибір професії – це друге народження.
Мета: визначити рівень знань учасників групи, початкове ставлення до проблеми, створити підґрунтя для подальшої роботи.
Завдання: учасникам потрібно назвати одне, два слова, які спадають їм на думку коли вони чують слово «професія». Учасники по колу висловлюють одну, дві асоціації, які викликає дане слово. Асоціації записуються на дошці. Після цього всі названі асоціації обговорюються, з’ясовуються причини виникнення подібних асоціацій.
Асоціації бувають різними, найчастіше вони відображають особистісне ставлення людини до тієї проблеми, яка її хвилює ( може навіть не усвідомлене).
У первісному суспільстві не існувало проблеми вибору професії, тому що в той час кожен умів робити усе для забезпечення життя. З розвитком людства відбувається збільшення розподілу праці, тому і виникають професії. В наш час за підрахунками спеціалістів нараховують понад 50 тисяч професій.
Професія – це визначений вид трудової діяльності, що виник у результаті суспільного розподілу праці і вимагає для її виконання здібностей, теоретичних знань, практичних навичок, які набуваються в процесі спеціального навчання і досвіду роботи.
Слід відмітити, що кількість професій швидко змінюється. Щорічно виникає більше 500 нових професій, причому процес природного відмирання старих професій проходить значно повільніше ніж народження нових. Цікаво, що більше 50% існуючих в наші дні професій ще 30 років тому взагалі були не відомі. Особливо багато нових професій являють собою різновидності назв різних агентів і менеджерів, наприклад, комерційний агент, рекламний агент, менеджер з персоналу, фінансовий менеджер, менеджер з реклами, офіс-менеджер тощо.
Відносно нові професії з’явилися в галузі інформаційного проектування і забезпечення: менеджер інформаційних систем, адміністратор комп’ютерних мереж, адміністратор баз даних, інженер системотехнік, спеціаліст з комп’ютерного дизайну тощо.
Наведені факти ситуації вибору професії переконливо свідчать, що для його правильності необхідно знати, з чого вибирати. Для цього доцільно мати класифікацію професій, виділення певних груп, об’єднаних спільністю вимог до працівника.
Тобто, орієнтація в світі професій можлива за наявності добре розробленої класифікації професій. З метою ознайомлення зі світом професій найкраще користуватися класифікацією професій, побудованою за ознаками, які йдуть безпосередньо від людини як учасника праці.
Справді, коли людина працює, її увага спрямовується на предмет праці. Те, що потрібно робити з предметом – мета праці, що реалізується за допомогою тих чи інших засобів, і що для людини суттєво – у певних умовах. Саме на цих чотирьох ознаках і будується профорієнтаційна класифікація професій (дивись табличку додаток) розроблена Є. Климовим.
В залежності від предмету праці усі професії розділяються на п’ять типів:
«людина – природа» (усі професії, пов’язані з рослинництвом, тваринництвом і лісовим господарством; представники цього типу мають справу з рослинними й тваринними організмами, мікроорганізмами й умовами їхнього існування) це такі професії як: садівник, зоотехнік, мисливець, лісник, ветеринарний лікар, геолог, бджоляр, рибалка.
«людина – техніка» (усі технічні професії; працівники цих професій мають справу з неживими, технічними об’єктами праці). Це такі професії як: сантехнік, автослюсар, інженер, механік, технолог, шофер.
«людина – людина» (усі професії, пов’язані з обслуговуванням людей, зі спілкуванням; предметом інтересу, розпізнання, обслуговування). Це такі професії як: продавець, юрист, бармен, вчитель, перукар.
«людина – знакова систем» (усі професії, пов’язані з обчисленнями, цифровими й іншими знаками, у тому числі й музичні спеціальності; природні й штучні мови, умовні позначки, символи, цифри, формули). Це такі професії як: програміст, нотаріус, касир,бухгалтер, програміст, кресляр.
«людина – художній образ» (усі творчі спеціальності; явища, факти художнього відображення дійсності ). Це такі професії як: дизайнер, візажист, хореограф, архітектор, скульптор, художник, музикант.
4.Фізкультхвилинка
Назвати одну емоцію або почуття і запам’ятати, що назвали. Тренер називає якусь ситуацію і кидає м’ячик іншому учасникові, пропонуючи продовжити речення і назвати свою емоцію чи почуття.
Наприклад: «Коли я стою у черзі, то відчуваю…»
5.Робота в групах
Зараз ми закріпимо свої знання по працюючи в групах. Кожній групі роздаю бланки з професіями ти вимогами до професії. Ваше завдання визначити до якого типу відносяться ці професії.
Обговорення:
- Чи можуть люди помилятися у своєму виборі? Якщо так, то чому?
- На вашу думку, чи треба знати правила вибору професії?
- Що це за правила?
Необхідно підвести учнів до самостійного висновку, чому люди припускаються помилок у виборі своєї професійної кар’єри, що необхідно знати, аби такого не сталось.
Висновок: необхідні певні специфічні знання щодо основ вибору професії. Це особливо важливо за умов конкурентного середовища та потреб ринку праці, що формується в Україні. В умовах жорстокого ринку праці, можливо, доведеться неодноразово змінювати професію, спеціальність, посаду та ін.
Тому необхідно бути готовим до цих змін психологічно і вибирати професію усвідомлено.
6. Інформаційне повідомлення ”Основні помилки при виборі професії»
1. Помилкове уявлення про зміст деяких професій.
2. Захоплення зовнішньою характеристикою професії.
3. Вибір професії під впливом товаришів, друзів (за компанію).
4. Не зовсім правильне уявлення про творчі можливості професій – не має не творчих професій, є не творче відношення людей до діяльності.
5. Ототожнення навчального предмету з професією.
6. Недостатнє знання професії.
7. Вибір професії під впливом випадкових обставин.
8. Ототожнення, при виборі вашої професії, із ставленням до представника тієї чи іншої професії.
9. Невміння правильно оцінити свої нахили, здібності, можливості.
10. Забобони честі (поділ професій на престижні і непрестижні).
11. Незнання основних дій в процесі обґрунтування і вирішення задачі при виборі професії.
Обговорення. Пояснення не зрозумілих учасниками помилок.
Висновок: помилки допущенні при виборі професії жорстоко мстять за себе, якщо не відразу, то з часом – точно.
7.Вправа «Гра в лотерею»
Мета: показати учасникам наслідки випадкового вибору професії; дати зрозуміти необхідність активних дій щодо вибору професії
Обладнання: картки, ручки, чарівний мішечок.
Інструкція.
Вам потрібно на маленьких аркушах записати професію, яку ви б хотіли отримати. Потім ми перемішуємо всі картки і кожен витягує випадково одну (як лотерейний квиток)
Обговорення:
Що ви відчували, коли витягнули те, що не записували?
Що відчували, коли витягли те, що вам до вподоби?
ІІІ. Заключна частина
На дошці прикріплене дерево, намальоване на ватмані. Якщо здійснилися всі ваші очікування, які ви очікували від тренінгу, промовте, які саме та приклейте плід – яблучко на дерево.
Колись у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин (вельможа). Аж ось країною пройшов поголос, що з’явився найрозумніший мудрець.
Почув це і мандарин. Він розлютився: як якийсь там чинець може бути найрозумнішим у світі? Запросивши мудреця до себе у палац, задумав обдурити його: «Я візьму у руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. Як скаже живе - роздушу метелика, а як – мертве – випущу його…» І ось настав день зустрічі. До зали, де на троні сидів мандарин і тримав за спиною метелика, ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання.
Зло посміхаючись мандарин запитав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Все в твоїх руках!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю. Отже, лиш від вас залежить: буде ваше життя цікавим, змістовним чи навпаки.
Вибір професії – це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас.
Список використаної літератури
с. 11 – 15.
с.108 – 109.
3. Міщанін Н. Проблема професійного самовизначення // Психолог. –
2012.- № 7, с. 14 – 16.
4. Скворчевська О.В, Нурєєва О.С. Класні години з психологом. – Основа,
2008. – 96 – 102 с.