Заняття з систематизації голосних звуків, їх акустичних та артикуляційних ознак. «Подорож Даринки у замок голосних звуків».
Цілі:
КОРЕКЦІЙНО-ОСВІТНІ:
Узагальнити та систематизувати знання дітей про голосні звуки: їх акустичні, артикуляційні ознаки, складоутворюючу роль голосного.
Удосконалювати навички звукового аналізу шляхом виділення звуку зі слів;
Закріпити навички фонематичного синтезу.
Удосконалювати координацію мовного видиху та голосу.
Проводити роботу з профілактики дисграфії та дислексії.
Проводити роботу з формування та диференціації понять «звук – буква».
КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЮЧІ:
Активізувати та розвивати словник та лексико-граматичний лад мови.
Розвивати слухову увагу, пам'ять, активізувати мовленнєву діяльність.
Розвивати загальну моторику, вивчати та координувати вимову з рухом.
Розвивати міжпівкульну взаємодію головного мозку, бінокулярний зір.
Формувати вміння орієнтуватися у просторі.
КОРЕКЦІЙНО-ВИХОВНІ:
Виховувати вміння уважно слухати вчителя, виконувати поставлене завдання.
Виховувати доброзичливе ставлення одне до одного.
Формувати навички співробітництва, взаєморозуміння із однолітками.
Індивідуальна робота: дописування (відновлення) літери з відсутніми елементами.
Попередня робота: знайомство дітей з поняттям «голосні звуки»
Обладнання та демонстраційний матеріал:
- лялька Даринка-мандрівниця,
-картинки із зображенням різних мімічних виразів,
-«Чарівний мішечок» з різними іграшками/предметами,
-букви, ребуси, хмаринки та крапельки з голосними звуками,
-картинки із зображенням кота, жука, тигра, ему, риби для звукового аналізу,
-картинка «Літери в траві»,
-букви з відсутніми елементами для індивідуальної роботи
Хід заняття:
Оргмомент.
Вчителька: Здрастуйте, діти! Сьогодні на нас чекає зустріч із Даринкою-Мандрівницею. Давайте повторимо, у чому різницю між звуком і буквою? (Букви ми пишемо, читаємо і бачимо, а звуки ми чуємо і вимовляємо).
Завдання «Дізнайся голосні звуки».
Вчителька: А зараз я беззвучно вимовлю ряд звуків, а ви здогадайтеся, які це звуки і промовте їх вголос.
Даринка:
- Сьогодні ми вирушимо в гості до голосних звуків.
- Отже, всі підвелися і на місці покрокували.
Психогимнастіка.
Даринка: А ось уже і Замок голосних звуків з’явився.
- Скільки ми знаємо голосних звуків? (Шість).
Вчителька:
- У кожного звуку свій характер: А - радісний і веселий, У - похмурий, сумний, О - дуже любив усьому дивуватися, І - грайливий і усміхнений, Е - повільний і задумливий, И - найсерйозніший і найсуворіший.
(Всі ознаки звуків супроводжуються мімікою).
Вправа « Спів звуків».
Вчителька:
- Звуки були всі різні, але дуже дружні, бо всі вони любили співати. Голоси їх звучали гарно, дзвінко. Вміли звуки співати і дуже тоненько, і дуже високо:
- А, У, О, І, Е, И.
І низько:
- А, У, О, І, Е, И.
Даринка: Давайте спробуємо заспівати високо. (Діти співають високо і піднімаються навшпиньках, піднімаючи руки нагору).
Даринка: Молодці, а тепер заспіваємо низько. (Діти співають низько і при цьому присідають, опускають руки донизу).
Гра «Чарівна кімната»
Вчителька:
- Звуки-господарі хочуть із вами пограти. Вони приготували для вас завдання. Ось чарівна кімната. У ній сховалися різні предмети, називаючи по одному предмету з кімнати, необхідно сказати його назву, виділити і назвати звук, з якого починається це слово. Показати потрібну літеру, яка відповідає даному звуку.
Пальчикова гімнастика "Покажи букву" (за допомогою карток)
Ребуси.
Дарина:
- Ось ще одне завдання від голосних звуків – ребуси.
Голосні звуки зашифрували різні слова: тут імена дітей, які дуже добре навчаються і знають усі літери та звуки (ВАНЯ, ВОВА, ВАЛЯ), далі столовий предмет (ВІДЕЛКА), а це страшний сірий звір (ВОВК), це те, що нам допомагає (НАУКА).
Вправа «Буквений дощ»
Даша:
- У Замку голосних звуків, як і в нас, часто йдуть дощі. Тільки дощ там не звичайний, а буквений.
Падають краплі дощу,
Я їх в долоні ловлю.
На кожній краплі дощу
Літеру швидко знайду.
Дуже нам хочеться знати,
Де ж їм у слові стояти?
Вчителька: Давайте спочатку їх прочитаємо (-У, А, І, И, Е, У, О, А).
Вчителька: А тепер визначте, в які слова впадуть ці крапельки з літерами? (На дошці виставляються картинки із зображенням кота, жука, тигра, ему, риби)
(Діти вимовляють слово (кіт, жук, тигр, ему, риба), виділяють голосні звуки і ставлять крапельку з літерою в потрібне місце у слові).
Профілактика оптичної дисграфії.
Даринка:
- Ой, діти, поки ми грали, щось трапилося з нашими літерами
Знову не можу я зрозуміти,
Куди в думках моїх летіти.
Скрізь і всюди оточують загадки
Голосних букв знайди відгадки.
Вчителька:
- Голосні букви сховалися від дощу в траву, і видно лише половинки букв. Здогадайтеся, які це букви?
Даринка:
- Поки літери лежали в траві, деякі їх елементи стерлися. Спробуйте відновити, дописати їх (індивідуальна робота за столами).
Підведення підсумків.
Даринка:
- Ну от, діти, час нашої подорожі добігає кінця. Час повертатися.
Вчителька:
Що вам сподобалося під час нашої подорожі? Що ми сьогодні вивчали? (Голосні звуки).
Вчителька пропонує ще раз згадати, що було цікавого під час подорожі та наголошує тему, яку вивчали.
Даринка роздає дітям розмальовки замку.
1