Андреєва Альона Олександрівна
учитель-методист Миколаївського ліцею №55
Тема. Подорож до країни Орфографії. Підсумковий урок з вивчення орфографії у 5-му класі
Мета. Повторити, узагальнити і закріпити знання учнів, здобуті під час вивчення тем з розділу мови – орфографія. Удосконалювати правописні навички школярів, закріплювати тісний зв'язок теоретичних знань з практичним їх втіленням. Урізноманітнювати форми перевірки орфографічної грамотності. Розвивати творче і логічне мислення, зосередженість, зв’язне граматичне мовлення. Виховувати любов і пошану до рідного слова.
Тип уроку. Урок – мандрівка.
Обладнання: Орфографічні словники, таблиця зі схемою маршруту.
Хід уроку
Девіз: Любіть красу своєї мови,
Звучання слів і запах слів:
Це квітка ніжна і чудова,
Кохання батьківських степів
Т.Масенко
Розпочнемо ми сьогодні урок з поетичних рядків про українську мову. (Один із учнів виразно читає поезію).
Такі поетичні рядки уже вкотре нагадують нам, що, ми, українці, повинні любити свою мову, шанувати її і, звичайно ж, знати. Удосконалювати знання, набувати нових умінь ви можете на уроках української мови. До бажаних результатів у навчанні приведе лише клопітка, напружена праця. Тільки ваше бажання, наполегливість, сила волі дадуть хороші результати.
Перегорнута остання сторінка розділу мови – орфографії. Сьогодні у нас підсумковий урок. Ми його проведемо у формі мандрівки по країні Орфографія, де будуть чекати на вас зустрічі з «героями» вивчених орфограм, з «мешканцями» ваших словників-довідників, будуть зупинки - відпочинки.
І. У подорож!
Зігріймо слово
1. А чи важливо знати напрямок свого маршруту? (Так давайте переглянемо його. Слайд із маршрутом на екрані ).
2. А що ж вивчає орфографія? (Відповіді учнів ).
2. Біля брами.
Орфографічний практикум
3. Таємничий ліс
Подолавши перші перешкоди, ми зразу ж потрапили у таємничий ліс до дідусів Иха та Еха.
Привітно, щиро і довірливо зустрічають вони нас. Але ж похрипли бідолашні, бо все змушені нагадувати учням, коли писати Е, а коли И.
А тут ще отримали листа старенькі від словникових слів, які стурбовані тим, що учні часто помиляються. Щоб їх заспокоїти, ми напишемо словниковий диктант. (Учні пишуть і по черзі коментують ).
Словниковий диктант
Апельсин, абрикос, алича, апетит, баскетбол, ведмідь, вулиця, велосипед, пшениця, неділя, чемпіон, лимон, дистанція, балерина, депутат.
4. Печера Мовчуна.
Ми просто не можемо обійти печеру Мовчуна, який тихо виспівує:
Я один в сім’ї такий
Кажуть, надто вже м’який,
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я – не зайвий знак.
1. Хто цей господар? (М’який знак)
2. Чому називає себе Мовчуном?
Хитромудро дивиться він на нас і посміхається. Напевно, добре знає, як легко, не знаючи правил, помилитись в його написанні.
Давайте правильно виконаємо завдання, щоб зникла глузлива посмішка з його обличчя.
5. Кам’яна перешкода
Відгадайте, хто міг це написати на камені?
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я –
Зразу стану потрібним і я.
learningapps. Апостроф
Гра “Упіймай знак”
6. Галявина загадок
Кросворд learningapps.
Діалог – суперечка
1. Діти, то які друзі розмовляють між собою?
(Префікси ПРЕ-, ПРИ -, ПРІ -)
2. Чому ж вони вихваляються?
7. Розподільний диктант
learningapps.
Фізкультхвилинка
8.Бабуся Капефетиха.
Роздумуючи над цим діалогом, ми й не помітили, як до нас підійшла бабуся. Вона назвала себе - Капефетиха і розповіла сумну історію про те, як у неї випав зуб, і вона тепер говорить: -с, -с, -с.
1. З якою ж орфограмою пов’язане її ім’я та історія?
(Написання префіксів с – і з - )
Вибірковий диктант (2 учні біля дошки)
З – С –
Збити, Списати
Зцідити Сказати
Зсунути Стягнути
Зшити Сходити
Зчесати Сформувати
9. (Слайд) Перепливти РІЧКУ МИЛОЗВУЧНІСТЬ зможуть лише ті, хто знає правила милозвучності української мови. Вслухайтесь у мелодику нашої мови.( Учитель читає вірш Д. Білоуса)
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить , той легко вчить:
Все, як пишеться, в ній
Вимовляється,
Все, як у пісні, у ній звучить.
(Слайд) Отже, завдання:
Заміни прикметником (спрощення)
Самостійна робота (чергування у-в)
Вписати у вірш потрібну літеру.
(У, в)чись, дитино, бо (в, у)читися треба!
(У, в)чися, голубко, бо розум не спить,
Хай серце (і, й) воля, (і, й) дух росте (у, в) силу,
Хай книжка розкрита любові навчить.
10. Долина привидів
“Четвертий зайвий”
11.Вхід до замку
Кахут
Ось ми і завершили нашу подорож країною Орфографії. Звичайно, не всіх мешканців ми відвідали, бо багатьох ще зовсім не знаєте. Нові орфограми будете вивчати у наступних класах.
Сьогодні ви добре попрацювали. Дякуючи своїй наполегливості старанності, ви засвоїли багато орфограм, а отже, підвищили рівень грамотності.
Недарма у народі кажуть: грамотний – видющий і на все тямущий.
(Учитель оцінює роботу учнів на уроці ).