Позакласний виховний захід з математики для 5-6 класів
Подорож країною "Веселі математики"
Мета: поглибити знання учнів з математики у цікавій формі; розвивати логічне мислення, кмітливість, увагу; сприяти формуванню командного духу та вмінню працювати в колективі.
Обладнання:
Дошка або екран для презентації.
Маркери або крейда.
Картки із завданнями.
Призи для переможців.
Хід заходу:
1. Вступне слово вчителя.
Математика – мова Всесвіту
Математика – це не просто сукупність формул і чисел, це мова, якою говорить Всесвіт. Від найпростіших побутових задач до складних наукових досліджень – математика присутня скрізь. Вона допомагає нам зрозуміти закони природи, будувати будинки, створювати комп’ютерні програми, навіть готувати улюблену страву. Математика розвиває логічне мислення, пам’ять, увагу і просторову уяву. Саме тому вивчення математики – це не просто шкільна програма, а необхідна навичка для успішного життя в сучасному світі.
Чому математика важлива?
-
Логічне мислення: Математика вчить нас аналізувати інформацію, робити висновки і приймати обґрунтовані рішення.
-
Розв’язання проблем: Завдяки математичним знанням ми можемо знаходити нестандартні підходи до вирішення різних задач.
-
Творчість: Математика – це не тільки точні науки, але й простір для творчості і фантазії.
-
Практичні навички: Математика необхідна в повсякденному житті: при покупках, під час ремонту, у фінансах.
Отже, математика – це не просто наука, це ключ до розуміння світу навколо нас.
-
Оголошення теми та мети заходу.
-
Розподіл учнів на команди.
-
Оголошення складу журі.
2. Зупинка 1: «Розминка».
1/3 + 2/3 =
5/6 - 1/6 =
2/3 * 9 =
10/5 : 2 =
Для ускладнення:
(2 + 3) * 4
-5 + 8
2^3
3 * 4 - 2^2
-
Відповісти на запитання про геометричні фігури.
-
Яка фігура має три сторони?
-
Скільки кутів у квадрата?
-
Яка фігура не має кутів?
-
Що спільного у трикутника і квадрата?
-
Чим відрізняється круг від овалу?
-
Які види трикутників ти знаєш?
-
Що таке діаметр кола?
-
Які чотирикутники ти знаєш?
-
Як знайти периметр прямокутника?
-
Розв'язати логічні задачки.
Задачки на кмітливість:
1. У бабусі 5 онуків. Кожен онук має по одному кошеняті. Скільки всього лапок у всіх кошенят?
2.Є три ящики: червоний, синій і зелений. У одному ящику лежать яблука, в іншому – груші, а в третьому – і яблука, і груші. Відомо, що в синьому ящику не яблука. У зеленому – не груші. Що лежить у червоному ящику?
3.У класі 25 учнів. З них 12 дівчаток. Скільки хлопчиків у класі?
Задачки на просторову уяву:
-
Скільки кутів у квадрата?
-
Скільки граней у куба?
-
Яка фігура має найбільшу кількість сторін: трикутник, квадрат, п'ятикутник?
Задачки на розв'язання:
-
У вазі лежали яблука і груші. Яблук було на 3 більше, ніж груш. Всього фруктів було 15. Скільки було яблук і скільки груш?
-
За три зошити заплатили 18 гривень. Скільки коштує один зошит?
3. Зупинка 2: «Вірю-не вірю».
Команди повинні визначити, чи це правда чи ні, піднявши відповідну картку.
За кожну правильну відповідь команда отримує бал.
Прості твердження:
-
Вірю-не вірю: Сума двох парних чисел завжди парна.
-
Вірю-не вірю: У трикутника може бути два прямих кути.
-
Вірю-не вірю: Квадрат числа завжди більший за саме число.
-
Вірю-не вірю: У колі всі діаметри рівні.
-
Вірю-не вірю: Якщо від числа відняти нуль, то отримаємо те саме число.
Твердження середнього рівня:
-
Вірю-не вірю: Добуток двох непарних чисел завжди непарний.
-
Вірю-не вірю: У прямокутного трикутника гіпотенуза є найдовшою стороною.
-
Вірю-не вірю: Площа квадрата дорівнює добутку довжин двох його сторін.
-
Вірю-не вірю: Якщо поділити будь-яке число на нуль, то отримаємо нуль.
-
Вірю-не вірю: У будь-якому трикутнику сума гострих кутів дорівнює 90 градусів.
Складніші твердження:
-
Вірю-не вірю: Якщо додати до будь-якого числа одиницю, то отримане число буде ділитися на 2.
-
Вірю-не вірю: Існує таке натуральне число, яке ділиться на всі інші натуральні числа.
-
Вірю-не вірю: Серед будь-яких п’яти натуральних чисел завжди можна знайти два числа, різниця яких ділиться на 4.
-
Вірю-не вірю: Якщо перемножити всі натуральні числа від 1 до 10, то в отриманому добутку буде більше нулів, ніж інших цифр.
-
Вірю-не вірю: Існує прямокутник, у якого всі сторони різної довжини.
4. Зупинка 3: Тест «Перевір себе».
Командам роздаються тести з різнорівневими завданнями. Завдання можуть бути на знання формул, розв'язання рівнянь, геометричні побудови тощо. На виконання тесту відводиться певний час. Після закінчення часу команди здають тести на перевірку.
Інструкція: Оберіть одну правильну відповідь.
Частина 1. Знання формул
-
Яка формула використовується для обчислення периметра квадрата зі стороною а?
-
а) P = 4а
-
б) P = а²
-
в) P = 2а
-
г) P = а + а
-
д) P = а : 4
-
Як обчислити площу прямокутника зі сторонами а і b?
-
а) S = а + b
-
б) S = а - b
-
в) S = а * b
-
г) S = а : b
-
д) S = 2а + 2b
-
Яка формула використовується для обчислення об'єму куба з ребром а?
-
а) V = а
-
б) V = а²
-
в) V = а³
-
г) V = 6а²
-
д) V = 4а
Частина 2. Розв'язання рівнянь
-
Розв’яжи рівняння: x + 5 = 12
-
а) x = 7
-
б) x = 17
-
в) x = 2
-
г) x = -7
-
д) x = 5
-
Знайди значення x: 3x – 6 = 12
-
а) x = 2
-
б) x = 6
-
в) x = 9
-
г) x = 18
-
д) x = -2
Частина 3. Геометричні побудови
-
Яка фігура має всі сторони рівні і всі кути прямі?
-
а) Трикутник
-
б) Квадрат
-
в) Прямокутник
-
г) Коло
-
д) Трапеція
-
Як називається відрізок, що сполучає центр кола з будь-якою точкою кола?
-
а) Діаметр
-
б) Радіус
-
в) Хорда
-
г) Сегмент
-
д) Дуга
Частина 4. Задачі на логіку
-
У вазі лежало 10 яблук. Діти з’їли половину. Скільки яблук залишилось?
-
а) 5
-
б) 10
-
в) 15
-
г) 20
-
д) 2
-
Якщо сьогодні середа, то який день буде післязавтра?
-
а) Понеділок
-
б) Вівторок
-
в) Четвер
-
г) П’ятниця
-
д) Субота
-
У Сашка було 5 цукерок, а у Маринки – 3. Скільки цукерок потрібно віддати Марїнці, щоб у дітей стало порівну?
5. Зупинка 4: Математичні ребуси.
1.
Відповідь: Трикутник
Пояснення: Трикутник – це геометрична фігура, а буква "Т" всередині підкреслює це.
Відповідь: Квадрат.
Відповідь: Відрізок
Відповідь: Множник.
6. Зупинка 5: Заморочки з бочки.
Командам пропонуються нестандартні математичні задачі, які вимагають творчого підходу до розв'язання. За правильне розв'язання команди отримують додаткові бали.
Задачі на логіку та кмітливість:
-
Задача про монети: У кишені лежать 5 монет на загальну суму 50 копійок. Які це монети? (Можливі варіанти відповідей: 5 монет по 10 копійок, 1 монета по 20 копійок і 3 по 10 копійок тощо.)
-
Задача про цифри: Запиши число 100, використовуючи п’ять одиниць. (Можливий варіант: 111-11=100)
-
Задача про годинник: У скільки разів за добу годинна стрілка обгортає циферблат, а хвилинна? (Підказка: згадати, скільки хвилин у годині і скільки годин на добу)
Задача на просторову уяву:
-
Задача про кубик: Скільки різних прямокутників можна отримати, розрізавши кубик на дві частини площиною?
Задача на комбінаторику:
-
Задача про одяг: У дівчинки 3 блузки і 2 спідниці. Скільки різних образів вона може скласти?
Задача на здатність до аналізу:
-
Задача про фігури: Яку фігуру отримаємо, якщо з'єднаємо середини сторін квадрата?
Задача на нестандартне застосування знань:
-
Задача про торт: Круглий торт розрізали на 8 рівних частин. Скільки розрізів зробили?
7. Підведення підсумків.
-
Журі перевіряє роботи команд і оголошує результати.
-
Нагородження переможців призами.