Конспект уроку із зарубіжної літератури у 6 класі
Тема уроку: Подорож Скруджа у часі і просторі. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.
Мета уроку:
допомогти учням простежити життєвий шлях Скруджа, його мандри у часі та просторі, зрозуміти причини деградації та еволюції Скруджа;
продовжувати формувати навички психологічного аналізу й синтезу літературного персонажа; продовжувати розширювати словниковий запас; поглиблювати навички виразного читання, аналізу образів, уміння робити узагальнення; допомогти учням зрозуміти моральні цінності, які сповідує родина Кретчитів; виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати, повагу до близьких та рідних людей, неприйняття в собі надмірної жаги до збагачення;
Тип уроку: урок узагальнення набутих знань і формування на їхній основі
вмінь та навичок
Обладнання: роздатковий матеріал, комп’ютерне обладнання.
ХІД УРОКУ
...Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч. Діккенс
І. Перевірка домашнього завдання.
Вчитель. Шановні діти, домашнім завданням Вам було опрацювати біографію Чарльза Діккенса та прочитати повість «Різдвяна пісня в прозі». Вам пропоную заповнити пропуски в картках. Ви весь матеріал знаєте, вірте в себе і виконуйте, не хвилюючись.
Картка. Чарльз Діккенс народився в країні_________. Його дитинство пройшло ________, тому що батько________. Він почав працювати в ____ років. Працював в __________, ____________, _____________. За своє життя він написав дуже багато творів, серед них____________, ___________, _________________.
У повісті «Різдвяна пісня в прозі» головний герой ___________. Він не любив свято ____________. Перед цим святом до нього прийшов привид його колишнього компаньйона ____________, щоб попередити про трьох__________. Він відвідав три часових простори, а саме___________, ________, ___________. Після чого допоміг маленькому хворому хлопчику ___________.
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Тема відображена на мультимедійній дошці та дублюється вчителем.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя.
Кожен із нас з кожним днем росте й розвивається. У будь-який момент у нас можуть змінитися погляди на життя, але перед тим, як настане цей переломний момент, повинен відбутися привід, що спричинив ці зміни. От і Скрудж перетворюється: від ненависника Різдва та знедолених, ціль якого тільки гроші, до волонтера, помічника бідних та, просто, усміхненої людини.
2. Знайомство з епіграфом до уроку (зображений на дошці)
Головний персонаж «Різдвяної пісні в прозі» англійського письменника Чарльза Діккенса вважав, що щастя можуть принести тільки гроші.
А сам автор говорив, що «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність». Ці слова ми взяли епіграфом до нашого уроку
І от, сьогодні ми підтвердимо чи спростуємо це висловлення протягом уроку.
3. Словникова робота
Вчитель. Шановні діти, запишіть, будь-ласка визначення, якими ми будемо користуватися в зошит. (терміни відображені на мультимедійній дошці)
Динаміка - стан руху, хід розвитку, зміни чого-небудь
Деградація – поступове погіршання, втрата якихось якостей,
властивостей; занепад, виродження
Еволюція – процес зміни, розвитку кого-, чого-небудь
4. Повторення теорії літератури.
Вчитель. Діти пригадайте, що таке композиція твору.
Для того , щоб нам краще орієнтуватися в повісті давайте структуруємо композицію повісті «Різдвяна пісня в прозі»
Композиція твору
Експозиція — життя Скруджа на початку твору, ставлення до Різдва
Зав'язка — поява привида Марлі
Розвиток дії — подорожі Скруджа з Духами минулого,
теперішнього та майбутнього Різдва
Кульмінація — присутність Скруджа на власних похоронах
і біля своєї могили
Розв'язка — переродження Скруджа
5. Евристична бесіда.
- Чи можете ви назвати Марлі справжнім другом для Скруджа?
Чому ви так міркуєте?
6. Гронування.
Вчитель. Діти, створіть дві характеристики Скруджа, яка характеризує його поведінку на початку твору та в кінці.
Образ Скруджа (на початку)
Образ Скруджа (в кінці)
Бесіда за гронуванням.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Отже, ніякі гроші не замінять друзів, сім’ю, теплоту від суспільства. Адже найбільше чого злякався Скрудж – це самотність.
Назвіть, будь-ласка, традиції святкування Різдва вашої сім’ї. Напишіть ці традиції на ангелочках, що є на ваших партах та прикріпіть їх на ялинку
V. Підбиття підсумків уроку
Вчитель. Кожний день ми робимо вибір і головне, щоб він був гуманний до нас та інших людей. Нехай матеріальне не затьмарює нам очі, і ми не забували про духовність.
Прийом «Продовжи речення» (кожен з учнів дістає картку і дає відповідь на одне із запитань)
VІ. Завдання додому
Пройти онлайн-тест за повістею Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»