Подорож у часі і просторі Скруджа. Елементи фольклору

Про матеріал
Скруджеве каяття. "Різдвяна пісня в прозі" Ч. Діккенса. Формувати компетентності: предметні (знання особливостей перебігу літературного процесу ХІХ ст.; розуміння значення творчого доробку Ч. Діккенса для розвитку романістики; розуміння сутності «теорії» головного героя повісті «Різдвяна пісня у прозі»; уміння характеризувати образ головного героя літературного твору; творчі здібності; аналітичне мислення; культуру мовлення; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички самостійної роботи; пізнавальну активність; комунікативну : навички спілкування в колективі; інформаційну : уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну : прагнення зрозуміти світ довкола себе; прагнення літературної освіченості; почуття справедливості й гуманізму).
Перегляд файлу

СКРУДЖЕВЕ КАЯТТЯ

«Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса: система уроків

6 клас

 

Урок № 1

Тема уроку: Подорож у часі і просторі Скруджа. Елементи фольклору.

 

Мета уроку : формувати компетентності: предметні (знання особливостей перебігу літературного процесу ХІХ ст.; розуміння значення творчого доробку Ч. Діккенса для розвитку романістики; розуміння сутності «теорії» головного героя повісті «Різдвяна пісня у прозі»; уміння характеризувати образ головного героя літературного твору; творчі здібності; аналітичне мислення; культуру мовлення; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички самостійної роботи; пізнавальну активність;  комунікативну : навички спілкування в колективі; інформаційну : уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну : прагнення зрозуміти світ довкола себе; прагнення літературної освіченості; почуття справедливості й гуманізму).

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Обладнання: портрет Ч. Діккенса, дошка прикрашена так, щоб створити різдвяний настрій: гілочка ялини з новорічними дзвіночками, листівки з різдвяними малюнками. На дошці написаний епіграф і тлумачення слова «гуманізм», мультимедійне обладнання.

Структура уроку:

  1. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
  2. Оголошення теми уроку, епіграфа.
  3. Навчальні ситуації:

а) розповідь вчителя про життєвий і творчий шлях письменника;

б) евристична бесіда;

в) бесіда за запитаннями вчителя та коментоване читання фрагментів твору;

г) інсценування;

д) словникова робота.

4. Підсумки уроку.

5. Виставлення та мотивація оцінок.

6. Домашнє завдання.

Випереджальні завдання до уроку:

  1. Підготувати повідомлення про життя і творчий шлях Ч. Діккенса.
  2. Прочитати повість Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».
  3. Два учні готують інсценівку епізоду повісті.

Хід уроку

«Нехай буде над кожним з нас Боже благословення, його любов та ласка!»

«У кожної людини душа не повинна бути замкнена».

Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»

1.Слово вчителя про життя та творчість Ч. Діккенса.

 

«На фабриці вакси 11-річний хлопчик разом з іншими дітьми цілий день наклеював ярлики на банки з ваксою. Працювали в напівтемному та затхлому приміщенні, де хазяйнували щурі. Під час обідньої перерви діти ледве встигали з’їсти свої бутерброди.

Одного разу хлопчик відчув себе нездоровим на роботі – він взагалі був хворобливим. Товариш поклав його на солому та доглядав за ним. Ввечері пішов провести друга додому, бо боявся, що йому одному буде важко іти. Хлопчик дорогою думав про те, як позбутися супроводжуючого. Дійшовши до гарного будинку, він запевнив, що вже прийшов і попрощався. На всяк випадок довелося подзвонити у чужу квартиру. А вся справа в тому, що на той час будинком хлопчика була в’язниця, де жила його сім’я, бо батько збанкротував. Тоді він і подумати не міг, що через деякий час стане знаменитим на всю Англію письменником».

Запитання до учнів:

  1. Як ви думаєте, хто був тим хлопчиком?
  2. Що вразило вас у долі письменника?  (Учні розповідають цікаві факти біографії Ч. Діккенса).

Коментар вчителя. У лютому 1843 року Ч. Діккенсу, який на той час уже мав всенародну популярність, запропонували виступити у пресі з підтримкою проведення закону про обмеження робочого дня на заводах і фабриках. Письменник вирішив написати памфлет «До англійського народу на захист дитини-бідняка», але натомість було запропоновано створити цілий цикл оповідань до Різдва, повчальних за змістом: «Дзвони», «Одержимий», «Битва життя» і «Різдвяна пісня в прозі» - «повість про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет». Сам письменник дуже любив Різдво і вірив, що це свято допомагає примирити ворогів, порозумітися різним людям.

Запитання до учнів:

  1. Що ви знаєте про Різдво? Чи подобається це свято вам?

(Відповідь: Різдво святкують у всьому світі. Це день народження Ісуса Христа. Католики святкують Різдво 24 грудня, а православні – 7 січня. У цей день колядують, збираються на різдвяну вечерю усією родиною).

ІІ. 1. Бесіда за запитаннями вчителя та коментоване читання фрагментів твору.

  1. Скажіть, чи знайшли спогади Ч. Діккенса про його дитинство відображення у повісті «Різдвяна пісня»?
  2.   Життя якої родини зображено у творі?
  3. Переказати епізод святкування Різдва у родині Кретчитів (від слів «може втіха виявляти ту. снагу...» до слів «... як провели вкупі час»).
  4.   Як жила родина писаря?

(Відповіді підтвердити цитатами з тексту).

(Орієнтовані відповіді учнів: «Родина Кретчитів була не пишна. Повбирані вони були погано, черевики промокали, одежа зношена; Петер добре знав, де міститься позичкова каса. Але Кретчити були щасливі, вдячні за те, що мали, задоволені одне за одного та з того, як провели вкупі час» Родина була дружна. Найбільше любили і жаліли маленького каліку Тайні Тіма. Поважали батька – старша дочка Марта не хотіла засмутити його навіть задля жарту. Любили один одного. Боб Кретчит заробляв лише 15 шилінгів на тиждень, Марта ще тільки вчилася у швачки, тому родина жила дуже бідно).

Вчитель. Доповнити словесний портрет родина писаря нам допоможе гра «Вгадай ім’я». Про кого з членів родини Кретчитів ці слова:

а) «Була вбрана убого, в сукні, двічі перелицьованій, але прикрашеній стьожками; ті стьожки дуже дешеві, але за невеликі гроші надають сукні краси.» (пані Кретчит).

б) «На ньому були «страшенно великі батьківські комірці, що Боб дав йому задля свята. Кінці тих комірців лізли йому в рот, але він дуже тішився зі свого убору та мріяв про те, щоб показатися у ньому десь у хорошому товаристві» (Петер).

в) «На ньому була довга шалька з торочками; старе вбрання було позашиване, що було святочне. Він ніс на плечах Тайні Тіма, бо той ходив на милиці» (Боб Кретчит).

Отже сім’я писаря була дуже бідною, але дружною.

Скажіть, чи були Кретчити та їх діти добрими, адже часто злиденне існування робить людей злими?

(Відповідь учнів: Боб і його діти зображені добрими, людяними. Маленький каліка Тайні Тім має чуйне серце і бажає всім людям : «Нехай буде над кожним з нас Боже  благословення, його любов та ласка!» Хоч Скрудж був «страшилом» для усієї сім’ї , але у різдвяний вечір  і його згадують добрим словом).

  1. Підведення підсумку бесіди:

Які почуття  викликали у вас образи писаря та його рідних? Яка риса характеру об’єднує всіх Кретчитів? (Людяність).

Коментар вчителя. Так, людяність притаманна цим героям. Вони не мають грошей, зате їх серця сповнені любові і поваги до людей. Їх родина – щаслива, бо вони люблять і поважають одне одного.

  1. Словникова робота:

Слово людяність – це синонім слова «гуманізм» - це чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до гідності.

Гуманістичний зміст повісті допомагають розкрити не тільки образи Боба Кретчита та його родини. Хто ще з героїв твору любить людей, турбується про них? Щоб відповісти на це запитання, покличемо на допомогу персонажів повісті (інсценування епізоду).

Племінник: З веселим Різдвом, дядечку! Щасти вам Боже! (Промовляє, заходячи у контору).

Скрудж. Що за дурниці!

Племінник: Різдво дурниці, дядечку!?

Скрудж: «Веселе Різдво!» Яке ти маєш право веселитися? З якої речі тобі радіти? Ти, здається, доволі вбогий...

Племінник: Змилуйтеся! Скажіть, яке ви маєте право сумувати? Ви, здається, доволі багаті! Та не гнівайтеся ж...

Скрудж: Як же не гніватися, коли світ заселений такими дурнями, як ти! Я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою і поховав би, застромивши йому ялинку в серце!

Племінник: Я вважаю Різдво святом найкращим в році; добрий, веселий, привітний день! Єдиний з усіх днів, коли вузькі серця ширшають. Я певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати; я славлю його!

Коментар вчителя: Племінник теж людина не багата, але добра. Щороку перед Різдвом він запрошує дядька на вечерю, хоч той відмовляється. Фред знає, що святкування Різдва завжди пов’язане з примирення ворогів та взаєморозумінням між людьми і хоче врятувати Скруджа від самотності і злості, що панують в його серці. Він шкодує дядька. Але самому «жмикруту» здається, що у нього все в порядку.

Гуманізм, любов до людей, людяність – полягають у тому, щоб допомогти грішній душі «переродитися», змінитися.

  1. Бесіда за запитаннями вчителя:
  1. Хто ж допомагає змінитися Скруджеві?
  2. За що був покараний Марлей, і що він побажав Скруджеві?
  3. Для чого автор, на вашу думку, створив образ Марлея?

(Орієнтовні відповіді: автор створив образ Марлея, щоб показати, що кожна людина відповідає перед Богом за свої вчинки. Марлей сказав: «Сьогодні я прийшов для того, щоб сказати, що ти можеш мати надію минути моєї долі. У кожної людини душа не повинна бути замкнена» )

Вчитель: Отже, дух Марлея прийшов врятувати душу «старого грішника» Скруджа. Бо таким чином він може спокутувати і свої гріхи.

Чи зустрічалась вам подібна думка раніше? У якому з вивчених творів? (М. Гоголь «Страшна помста», частина VI – Катерина випускає на волю Чаклуна і каже: «Але я врятувала душу, зробила святе діло»)

Чи зміг Марлей «зробити святе діло», врятувати душу Скруджа? Які рядки твору переконують нас у цьому? (Строфа V «Різдвяної пісні» - закінчення).

ІІІ. Підведення підсумків уроку за допомогою запитань:

  1. Що означає слово «гуманізм»?
  2. Чи можна Ч. Діккенса назвати письменником-гуманістом?
  3. У чому полягає, на ваш погляд, головна думка повісті «Різдвяна пісня в прозі»?
  4. Назвіть героїв твору, які є прикладами добра, людяності, чуйного ставлення до людей.
  5. Образом якого персонажа твору Ч. Діккенс підтверджує свою думку про можливість духовного відродження людини?

IV. Виставлення і мотивація оцінок.

V. Домашнє завдання:

1. Зі словника виписати тлумачення слова «деградація».

2. Усно відповісти на запитання: Чи обов’язково бути багатим для того, щоб бути щасливим? (на прикладі життя родини Кретчитів). Чи може зла людина стати доброю і що для цього потрібно?

3. Підготувати переказ фрагментів подорожі Скруджа з духами.

Завдання № 1 обов’язкове для всіх учнів. Тим учням, яким важко відповісти на запитання № 2, пропонується завдання № 3.

 

 

 

 

doc
Додано
2 січня
Переглядів
130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку