Тема. Поетична майстерня. Ліна Костенко "Соловейко застудився". Складання казки.
М е т а. Активізувати читацькі інтереси, розширювати знання учнів про творчість Л.Костенко; вчити правильно, виразно читати, аналізувати поетичні твори; висловлювати свої думки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчу уяву, мовлення; виховувати бережливе ставлення до природи як до найважливішої цінності.
О б л а д н а н н я: підручник "Літературне читання", 2 клас. (В.Науменко); таблиці для читання, аудіозапис,відеозапис, малюнки птахів, природних явищ, годівнички.
Хід уроку
I. Організація уроку.
Продзвенів уже дзвінок, починається урок. Працюватимемо старанно, щоб почути у кінці, що у нашім другім класі діти просто — молодці!
II. Хвилина емоційного настрою.
Діти, ось у мене чарівне дзеркало, той, хто зазирне до нього, має усміхнутися собі. А тепер я хочу, щоб ви подарували усмішки своєму другові. Отже, подарували усмішки один одному, тепер можемо розпочинати наш урок. Працювати ми повинні активно, дружно. Бути уважними, старанними. І в підсумку дізнаємося, корисним був наш урок чи даремним.
Урок має бути: Ми будемо:
- цікавим - дисциплінованими
- трохи казковим - уважними
- навчальним - зібраними
- продуктивним - активними
- творчим - творчими
III. Мовленнєва розминка. Вправи на розвиток читацьких навичок.
1. На етапі мовної розминки учні відповідають на запитання і виконують завдання:
• як співає зозуля?
• каркає ворона?
• глибокий вдих, на видих вимовляємо голосні звуки;
• надування повітряної кульки.
2. Чистомовка: ма-ма-ма — ой весела вже зима; ло-ло-ло — скільки снігу намело; мі-мі-мі — ми ще дітоньки малі; мо-мо-мо — пташкам корму ми дамо.
3. Розчитування за складовою таблицею: перший рядок сумно співаючи; другий - радісно; третій - перелякано; четвертий тільки дівчатка - спокійно п’ятий тільки хлопчики - спокійно.
IV. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
1. Гра « Мікрофон»
- Що запам’ятали з попередніх уроків про біографію Л. Костенко?
- Народилася на Київщині у 1930 році в м. Ржищів в учительській сім’ї.
-Закінчила Київський педагогічний інститут і Московський літературний інститут.
- Батько Л. Костенко знав 12 мов.
- Л. Костенко зараз проживає в Києві, їй 84 роки. Вона ще веде активний образ життя, пише вірші.
2.Робота над віршем Л. Костенко «Баба Віхола»
- виразне читання
- відшукати у вірші слова, які описують послідовність подій у вірші ;
( проїхала, стукала, вешталась, дайте решето, просію!, дайте ситечко, їхала, дихала… )
Фізкультхвилинка:
Замела метіль доріжки,
Всі садочки і лужки. Застрибали наші ніжки По сніжечку залюбки.
Снігу білого візьмемо І пограємо в сніжки.
Відпочили дружно всі?
3. Робота над віршем Л. Костенко «Пряля»
- Про яку прялю йде мова у віршику?
( Про зиму ).
- Як зобразила автор вірша зиму? ( В образі людини) - То в чому заключається незвичайність віршика?
( Це загадка ).
1) Виразне читання
2) Вибіркове читання:
- Знайдіть і прочитайте скільки снігу вже напряла праля? (Діти читають ) - Це мало чи багато? ( Багато ).
- А припинила вже зима сипати сніг чи продовжує? (Продовжує сипати)
- Це початок, середина чи кінець зими? Середина ) - Чому? ( Бо сніг ще не висипався ).
- Тепер визначаємо тему віршика. Це важко, тому можете порадитися між собою. ( Краса снігопаду, цікавий світ зимової пори ).
3) Мовчазне читання. Відшукайте в тексті слова- повтори. Підготуйтеся прочитати їх вголос.
- Що навчає нас робити цей віршик? (Любити природу, відчувати її красу).
Фізкультхвилинка:
Оченята доверху – радість, хмарка;
Оченята далеко – чи велика хмарка?
Плечі до голівки – дощик пішов;
Оченята вниз – вже калюжки;
Оченята по колу – вже навкруги калюжі!
Перейшли від сніжку до дощу – тобто? (Від зими до весни)
V.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже, діти, ми сьогодні відкриємо ще одну сторінку в світ природи. У цю подорож нас поведе уже знайома нам письменниця Ліна Костенко.
1.Відгадування загадки: • Хтось відкрив на небі душ, Повно на землі калюж.
І на нас водиця л’ється.
Як це явище зоветься? (Дощ)
— Буває, що дощ ллє і ллє. Кінця-краю йому немає. Не чути співу пташок. Сумно хлюпає дощ — сумно на душі.
2. Слухання шуму дощу – грамзапис.
- Які почуття викликає мелодія? (Сумно на душі, хочеться заховатися, щоб не застудитися).
— Через цей надокучливий дощ застудилася одна пташка. Яка — відгадайте!
■ Маленький, сіренький
По гаях літає, уночі співає.
Як сонце заходить,
Він чарівний спів заводить.
— Тьох-тьох-тьох,
Тіву-тів.— Лине радісно з гаїв.
То співаночка чия? Голосного. (Солов’я).
3.Перегляд відеозапису про солов’я, слухання солов’їного співу.
Вступна бесіда (під аудіозапис).
- Ми не уявляємо нашу природу без птахів. Вони у лісі, у полі, на луках, у парку, саду, біля нашого житла — скрізь вони привертають нашу увагу. Не можемо уявити лісу без чарівного співу птахів. Нас зачаровує пісня солов'я, спів веселого жайворонка. А як ми радіємо, коли до годівнички, яка у нас за вікном, прилітають синички, снігурі, горобчики. Птахи - невичерпне джерело радості, цікавості та захоплень. Соловей заслуговує на сердечну опіку людей
і як артист-співак, і як пожиточний птах, бо нищить шкідливих комах. Наш народ любить солов'я, у багатьох піснях його згадує. І навіть удалині від рідного краю не забуває про цього "народного" співака.
4. Послухайте наступний віршик Л. Костенко « Соловейко застудився» - читає вчитель.
- Про що віршик? ( Про дощ ).
- Визначте настрій вірша. Чим він викликаний?
- Яким був дощ?( Затяжним, набридливим, надокучливим…) - Кому завадив такий дощ? ( Соловейку) .
- Чому? ( Він застудився ).
- Як називається сильний дощ? ( Злива).
- Доберіть близькі за значенням слова. ( дощисько, ливень).
5. Словникова робота
- Прочитайте словосполучення, що є у віршику:
(пояснення значення слів);
ЗЛИВА
ПЕРІЩИТЬ ДОЩ - ллє;
ЛЕЖИТЬ ПІД ПЛЕДОМ - під одіялом; плаче груша, плаче слива (добір синонімів).
- Як розумієте значення цих слів?
6. Читання за логічними частинками:
читання 1-го рядка:
- Дощик, дощик, ти вже злива!
- Знайдіть слова-звертання – прочитайте.
- Як виділяються ці слова на письмі? ( Комами ).
- З якою інтонацією потрібно читати? ( З окличною ) .
- Прочитайте з правильною інтонацією.
Читання наступних рядочків до кінця.
- З якою інтонацією? ( Переконуючи дощик, що вже годі лити).
- Що у віршику казкового? ( Соловейко лежить під пледом, п’є чай).
7. Робота над усвідомленням прочитаного. Робота за ілюстрацією
- Діти, яка погода описана у вірші? Розгляньте малюнок. Чи відповідає він змісту вірша ?
Прочитайте рядки з вірша, які йому відповідають.
8. Вибіркове читання.
- Що казкового в цьому вірші? Доведіть рядками з вірша. З яких рядків видно, що дощ йде давно?
9. Робота в парах:
- Продовжимо казочку:
1) Чим можуть допомогти соловейку його друзі – такі ж соловейки? ( набрати з лугових квітів краплину меду і змастити горличко ).
2) Чим може допомогти вітер хворій пташині?
( Розігнати купчасті хмаринки, з’явиться сонечко, зі гріє соловейка. Він виздоровіє)
3) Чим може допомогти рослинний світ хворому соловейку?
( Прикривати листячком гніздечко, коли йде дощ; тримати гніздо міцно між гілками, щоб не здув вітер…).
-Ідея є, вдома складете кінцівку казочки.
10. Гра "Мікрофон".
- Що потрібно робити, щоб не захворіти?
VI. Підсумок уроку.
- Крок за кроком ми пройшли всі етапи нашого плану.
- Чи був наш урок корисним? Що вас здивувало на уроці? Яке відкриття ви зробили для себе?
- Чого навчають віршики Ліни Костенко? ( вчать спостерігати, фантазувати, творити… Нове – що персонажами зображення природних явищ можуть бу ти люди, звірі, рослини, тощо. Віршики схожі на казочки, приємні, написані ніжними, пестливими словами. ) VII .Домашнє завдання.
Придумати кінцівку до вірша-казки «Соловейко»