Педагогічний дайвінг «Форми роботи з казкою на уроках читання як один з напрямків арт-педагогіки»

Про матеріал
Матеріал для семінару вчителів початкових класів: Педагогічний дайвінг «Форми роботи з казкою на уроках читання як один з напрямків арт-педагогіки»
Перегляд файлу

Матеріали семінару
вчителів початкових класів

Педагогічний дайвінг

«Форми роботи з казкою на уроках читання як один з напрямків арт-педагогіки»

 « Казка – свіжий вітер, що роздмухує вогник

 дитячого мислення й мови»

                                  Василь Сухомлинський

  1. « Методи та прийоми роботи над казкою на уроках читання в початкових класах»                                                                      

 

  1. Використання методу  «Шість капелюхів»   (практичне застосування)

         

  Картинки по запросу "КНИГИ КАЗОК КЛІПАРТ" E:\фото\P90626-152234.jpg

 

 

 

 

 

СЕМІНАР

 

 

 

Арт-педагогіка  з'явилася в середині минулого століття, вона об'єднує арт-терапію та навчання. Дослідження показали, що заняття, що включають арт-педагогічні технології, дають більший виховний, розвиваючий і навчальний ефект. В особливій символічній формі: через малюнок, гру, казку, музику - ми можемо допомогти дитині дати вихід своїм емоціям, переживанням, отримати новий досвід вирішення конфліктних ситуацій.

 

Результат - спонукання дитини до прояву своїх творчих здібностей. Саме інтерес дитини до самої себе і до того, що її безпосередньо оточує, є одним з найбільш потужних чинників мотивації.

 

Метою активних методів навчання є розвиток:

• уваги;

• пізнавальної активності;

• розумових процесів;

• творчих здібностей;

• рефлексії;

• креативності.


Виділяють різні її види залежно від засобу впливу:

• музика - це музикотерапія;

• література, книга - це бібліотерапія;

• театр, образ - це імаготерапія;

• образотворче мистецтво - це ізотерапія;

• танець, рух - це кінезітерапія;

• гра - ігротерапія;

• пісок - пісочна терапія.

• казка - це казкотерапія;

 

Знайомство «Криголами»

Перш ніж розпочати свою роботу , ми з вами ближче познайомимося . Прошу написати на листочках по вертикалі своє ім̕ я. І за початковими літерами записати побажання з початком весни.

Щоб ми були:

 

Розминка

Пропоную виконати вправу , яка вимагатиме такого підходу до вирішення проблеми , коли застосовуються  різні способи мислення. Закресліть у рядку шість літер  таким чином, щоб літери , які залишаються (без зміни своєї послідовності ), складали б добре знайоме слово. (ШКІАСТЗЬЛІКТАЕР)

 

  •          Як саме ви працювали?
  •          Яке слово отримали?

Закресливши літери у словосполученнях «Шість літер» отримаємо відповідь «Казка»

Асоціативний кущ

Серед інтерактивних методів навчання вчителі нашої школи надають перевагу методу побудови асоціативного куща. На початку  роботи ми визначили слово «казка», тему над якою будемо проводити роботу. Прошу вас згадати все, що виникає в пам̕ яті стосовно цього слова і записати на листках. Фіксуємо відповіді у вигляді  своєрідного «куща» , який поступово «розростається» . Даний метод універсальний , бо може використовуватися під час вивчення будь якої теми.

Представлення робіт групами(слайд) Картинки по запросу "асоціативний кущ казка"

Картинки по запросу "асоціативний кущ казка"

-  Казка допомагає розвивати дітей, вчить їх бути добрими, чуйними не силоміць, а через висновки самої дитини. До того ж, казки служать моделями правильної поведінки для дітей, своєрідно готують їх до можливих складнощів життя. Казка - джерело повчальних розваг для дітей і нескінченна тема для творчості сучасного вчителя.

     Головна увага має бути зосереджена на тому, щоб діти свідомо розуміли текст казки, чітко уявляли послідовність розгортання подій і мотиви дій персонажів.

    У роботі над казкою ми  широко застосовуємо прийоми інсценізації і драматизації та виготовляємо з дітьми афіші до вистав.

  •          Ми пропонуємо виконати завдання , яке проводимо з нашими учнями.

Озвучування мультфільму «Гидке каченя» (уривок 1 хв.)

Переглянемо уривок. Ваше завдання придумати діалог для героїв казки.

Перегляд уривку.

Представлення діалогу (2 бажаючих) 

Робота з ЛЕГО

А тепер уявимо себе на пташиному подвір̛ ї і змоделюємо кожен свого героя даної казки та охарактеризуємо його одним словом.

 

Одним із творчих та інноваційних підходів учителя початкової школи до освітнього процесу є складання та застосування авторських дидактичних казок на уроках. Сьогодні на цьому заході ми презентуємо казку « Повір у себе» створену нашим авторським колективом вчителів початкової школи.

 І на прикладі цієї казки пропонуємо розглянути  інноваційний метод Шести Капелюхів Мислення Едварда де Боно.

Охарактеризувати основні ідеї методу шести капелюшків, допоможе легенда про старого майстра, яка є у вас на столах, а ви мені в цьому допоможете.

 Притча про старого майстра

  Існує легенда про старого майстра.

Колись давно, а може, й недавно, жив на світі старий мудрий майстер. З усіх земних багатств був у нього лише кольоровий фетр. Але майстер мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Він дарував людям щось більше, ніж головні убори ― капелюхи, кепки, панами й чепчики. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника  рішучими і натхненними. Чи ж варто говорити, як славився своїм умінням Майстер, які вдячні були йому люди за капелюхи, які несли Великий секрет Великого Майстра?..

Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам свою славу, майстерню, обрізки кольорового фетру й... шість різнокольорових капелюхів ― білий, чорний, жовтий, червоний, зелений і синій. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині.

― Мабуть, основна батьківська спадщина ― це ті гроші, які нам заплатить замовник капелюхів, ― вирішили сини майстра. Безумовно, вони коштують дуже дорого і ми станемо багаті! Ми поділимо гроші порівну й помандруємо світом, щоб знайти свою долю, ― планували сини.

Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.

І сини вирішили поділити між собою батьківську спадщину.

Спадщину старого майстра було розділено між його синами. Вони дбайливо зібрали обрізки кольорового фетру, замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку.

Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.

  •          Яким же став син ,якому дістався білий капелюх (характеристика кожного капелюха, яку зачитують присутні)

Білий капелюх

 

Син, який узяв собі Білий капелюх, став поважною людиною, посів високий пост радника в одній могутній країні, став чітким, послідовним і незворушним

 

 

 

 

 

 

Чорний капелюх

Володар Чорного капелюха став дотепним і в'їдливим. Розповідаючи

про людей, з якими його звела доля, він влучно описував їхні слабкі

сторони й недоліки, створюючи гротескові портрети.

 

 

 

 

Жовтий капелюх

зробив третього сина оптимістом. Виявилося, що він живе в

 найкращому місті, жителі якого ― чудові люди. Він радіє сонцю,

вирощує квіти й займається благодійництвом.

 

 

Червоний капелюх

Хазяїн Червоного капелюха був актором без амплуа! Завдяки

його емоційності й чутливості він геніально грав і драматичні, і комічні,

 й трагічні ролі. Як і хотів, він став дуже знаменитим. Але ― от лихо! ―

у звичайному житті йому так і не вдалося навчитися стримувати

 свої почуття...

 

 

Зелений капелюх

Хазяїн Зеленого капелюха був знаменитий, але скромний. Він прекрасно малював, складав вірші й писав музику. До всього, за що б не брався, він підходив по-своєму, нетрадиційно. Він мав чимало винаходів у різних галузях. його ідеї принесли успіх багатьом людям.

 

Синій капелюх

Останній із синів Капелюшника зняв свій Синій капелюх, і всі

брати побачили, скільки мудрості й любові випромінюють його очі. Він

став Учителем, багато хто звертався до нього за порадою, а король

довірив йому виховувати спадкоємця...

 

 

Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, адже він вже багато чого навчив, і приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.

З тих пір минуло багато, а може, і небагато часу, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне безперервно вчитися чогось нового...

  •          Принцип організації в режимі цієї технології полягає в тому , що кожен учень (учасник) у процесі обговорення проблем  «одягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «вимагає» колір одягнутого капелюха.

Уявіть себе учнями , на столах у вас лежить текст твору «Повір у себе».

Повір у себе

 

             Далеко-далеко у синьому океані, де безмежні, прозорі води купають в собі сонечко, глибоко-глибоко народився малесенький кит. Він мріяв піднятися на поверхню та випустити свій перший фонтанчик з води, але на заваді стояла його невпевненість. Всім відомо, що кити інакше дихати не можуть, тому мама ділилася своїм повітрям з ним. Минали дні, а китеня  все не могло подолати свій страх перед невідомим. З  часом воно підросло та випливати все таки боялося. Мама-кит манила сина безліччю зірок, ріжком місяця та яскравим сонцем, але  малюк все не наважувався зробити перший крок назустріч своїй мрії. Він просто дивився на  кораблі та  човники, що пливли по воді, із сірого дна океану. Інші кити, ті кого він вважав своїми друзями, часто докоряли та глузували з нього:

  •          Погляньте на цього велетня, він справжній боягуз! Тобі не місце серед нас! – щоразу  чув  він, пропливаючи повз них. 

Маленький кит став ще більш замкнений в собі та все ж глибоко в душі сподівався що мрія його здійсниться. Лише  матуся підтримувала його:

  •          Синку, я знаю, що настане день, коли ти подолаєш свій страх та все ж наважишся  піднятися на поверхню, щоб відчути смак свіжого повітря. Адже, я вірю в тебе, що ти зможеш і ти лише повір у себе!

               Та одного дня матуся занедужала і довго не підіймалася, щоб набрати повітря. Малюк почав дуже хвилюватися, адже від цього зараз залежало їх життя. Він не міг дати загинути їм обом. «Я вірю в тебе!»,  «Ти зможеш!», «Лише повір у себе!» - весь час звучало в його голові. Раптом китеня відчуло впевненість та надзвичайну силу :

  •          Я не можу матусю тебе підвести. Твоя віра в мене – це найцінніша моя нагорода!

                Малюк почав невпевнено підійматися. Зверху, на великому кораблі грала  музика, яка причаровувала та вабила його.  З кожним поштовхом він підіймався все вище й вище. І чим вище він підіймався, тим більше зростала його впевненість, а музика  ставала все гучніше і гучніше. Так маленький кит виплив подалі від корабля, адже мама казала, що підпливати близько - небезпечно. Захоплений  дивовижною мелюдією, що огорнула все навколо,  він спостерігав за силуетами людей на кораблі, дивився на  крихітні зірочки, які підморгували йому згори та відчував неймовірне щастя. 

  •          Яка краса! Дякую тобі, матусю, за віру та підтримку! Тепер я часто підійматимуся, адже тут стільки цікавого! - захоплено вигукнув малюк та випустив свій перший в житті фонтанчик з води.

Вдосталь надихавшись та набравши повні груди свіжого повітря, він впевнено та стрімко попрямував на дно океану, щоб потім знову піднятися на поверхню.

 

Перегляд презентації казки « Повір у себе».

Білий капелюх – збагачення себе новими конкретними знаннями,виділення фактів,цифр,відомостей.

Ще раз перегляньте очима текст і виберіть фактичну інформацію, що отримали з тексту.

Одягаємо капелюшок білий.

  •          Який  за жанром твір  «Повір у себе»?
  •          На скільки частин можна поділити казку?
  •          Хто є героями казки?
  •          Як ви розумієте слово океан?

Чорний капелюх – це вказівка на негативні сторони, помилки.

Ще раз перегляньте очима  текст і оцініть ,які проблеми і небезпеки могли б виникнути.

Отже ,одягаємо чорний капелюшок

Підтвердіть рядками твору :

  •          Як інші кити ставилися до нього ?
  •          Який настрій у маленького кита? Доведіть це рядками з твору.

 

Прослуховування запису

  •          Послухайте мелодію і відгадайте з чиїм настроєм вона співзвучна ?Як ви гадаєте?
  •          Чим може закінчитися такий настрій?
  •          Як така поведінка може в подальшому вплинути на життя китиняти?

Жовтий капелюх  - це оптимістичні, позитивні сторони, уміння побачити гарне в будь-якій ситуації.

Давайте приміряємо жовтого капелюшка.

  •          Який настрій у мами ? Підтвердити словами з тексту.
  •          Як би ви була на маминому місці?
  •          Чий настрій передає ця мелодія ?

Прослуховування запису

Червоний капелюх – це формування свого ставлення до подій та їхніх учасників.

Одягаємо червоного капелюха

  •          Який настрій твору?(Позитивний)
  •          Чи змінювався настрій впродовж твору?

У вас на столах лежать три смайлики.  Викладіть певний  настрій навпроти  відповідних частин тексту.

  •          Хто хоче прокоментувати свій вибір?Зачитайте речення,яке допомогло вам визначитися.

Зелений капелюх – втілення нових пропозицій,ідей, можливих альтернативних рішень.

Давайте приміряємо зеленого капелюшка

  •          Про що свідчать останні рядки твору?
  •          Можливо, ви передасте ці емоції?
  •          Який ще вихід можна було б знайти в цій ситуації?

Скласти СЕНКАН про маленького кита

Картинки по запросу "сенкан"

Презентація груп.

Як варіант, що у нас могло бути….

1.Китеня

2.Невпевнене,боязливе.

3.Плаває,хвилюється,пірнає.

4.Китеня  стало впевненим.

5. Кит

Моделювання в групах

  •          Шановні учасники, пропоную застосувати самостійно методи в групах

«Літературний крос»

Білий капелюшок моделює «літературний крос», робота з тлумачним словником.

Назва твору_______

Жанр ________

Автор_____________

Складається з _____частин

У тлумачному словнику «океан» – це_______________.

 

«Довідкове бюро»

Чорний «Критики» (довідкове бюро)

  •          Чому китеня було сумним?

Глузування друзів

Докори

Замкнутість

Зневіра

Сміття в океані

Забруднення води веде до загибелі риб.

Перешкода на шляху до успіху – брак віри у власні сили.

 

«Відправлення  смс-повідомлення китенятку»

Жовтий капелюшок створює смс- повідомлення для китеня.

Віра в себе рухає людину вперед.

 

«Палітра настрою»

Червоний  капелюшок складає «Палітру настрою»  (мовну і кольорову).

Дає характеристику головним героям.

Засмучений, мовчазний, журливий, сумний.

Оптимістичний, веселий, радісний, піднесений.

 

«Створення  мультфільму»

Зелений капелюшок  складає мультфільм. Пронумеруйте речення  по порядку .

 

1.Далеко-далеко у синьому океані, де безмежні, прозорі води купають в собі сонечко, глибоко-глибоко народився малесенький кит.

2. Всім відомо, що кити інакше дихати не можуть, тому мама ділилася своїм повітрям з ним.

3. Всім відомо, що кити інакше дихати не можуть, тому мама ділилася своїм повітрям з ним.

4. Та одного дня матуся занедужала і довго не підіймалася, щоб набрати повітря.

5. Зверху, на великому кораблі грала  музика, яка причаровувала та вабила його. 

6. Яка краса! Дякую тобі, матусю, за віру та підтримку! - захоплено вигукнув малюк та випустив свій перший в житті фонтанчик з води.

 

(Звучить музика)

  •          Перейдемо до афішування проблемної роботи
  •          З якої групи почнемо?

Презентація виконаних робіт групами.

Метод «Шести капелюхів» легко застосовується вчителем і дуже добре                      запам̕ ятовується дітьми , і візуалами, і аудіалами , і кінестетиками. Час почути  ваші враження .

Рефлексія - руханка «На добро» (звучить музика + рухи)

Підведення підсумків. Метод «ПМЦ»

Проблема розглядається з трьох точок зору – позитивної, негативної та цікаві аспекти даної проблеми.

Картинки по запросу "метод плюс мінус цікаво"

+

-

?

 

 

 

 

 Ми пропонуємо підвести підсумок нашої зустрічі ,використовуючи цей метод. У нас  три будиночки.

Бажаючі записують на листочку  все, що сподобалось на заході, що здалося цікавим та корисним і прикріплюють до віконечка будинка «Плюс».

На іншому листочку записуємо все, що не сподобалось і прикріплюємо до віконечка будинка «Мінус».

У віконечка будинка «Цікаво» прикріплюємо записані цікаві факти, про які дізнались на заході або свої роздуми.

За бажанням можете записати щось одне.

 

ВИСНОВОК: Діти дуже люблять слухати казки, а дорослі з великим задоволенням розповідають, читають їх дітям. Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона буде існувати стільки, скільки будуть жити люди.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
6 вересня
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку