Поетичний майстер-клас "Поезія - це мова всеосяжна"

Про матеріал

Розробка покликана допомогти дітям усвідомити усю красу і велич поезії, особливість людей, які пишуть вірші, розвивати талант віршування. Діти є не просто слухачами, а й активними учасниками даного заходу, які вправляються в мистецтві написання віршів, а на завершення пишуть власні вірші на будь-яку тематику, мають можливість поділитися своїми творами, порадуватись своїм успіхам і успіхам друзів.

Перегляд файлу

 

Картинки по запросу поезія 

 

                                          ПОЕЗІЯ – ЦЕ МОВА ВСЕОСЯЖНА

 

 

 

 

 

 

Вітаю усіх! Мені дуже приємно вас бачити! І сьогоднішню зустріч, яка називається «Поезія _ це мова всеосяжна» звісно ж хочеться розпочати поетичними рядками:

Поезії казковий світ,

Поезії ясний політ,

Поезії священний храм

Нехай відкриється всім нам.

Отож, я щиро запрошую усіх на якийсь час з головою зануритись в такий безмежний і захоплюючий світ її величності поезії.

Ми, Українці, є дуже поетичною нацією. Наша мова українська надзвичайно красива і мелодійна . Душа наша співуча. Ми дуже чуйні, ми емоційні і саме тому нам хочеться не просто говорити, нам хочеться говорити віршами.

Що ж це таке – поезія?

Тлумачний словник дає кілька пояснень цього слова.

  1. Це словесна художня творчість; мистецтво художнього відображення дійсності в словесних образах.
  2. Це твори, написані віршами, ритмізованою мовою. Сюди ж відноситься сукупність віршованих творів певного народу. І сюди ж відноситься художня творчість якого-небудь поета або групи поетів.
  3. Також поезія – це окремий твір, написаний ритмізованою мовою: вірш.
  4. І у переносному значенні під словом поезія ми розуміємо щось прекрасне, величне, піднесене, те що нас хвилює, діє на нашу уяву.

Поезія – це надзвичайно важливе культурне явище у житті людства. І на підтвердження цього 21 березня відзначається всесвітній день поезії.

Поети – особливі люди. Вони здатні будь-якій людській думці надати красивих, мелодійних форм, в обмеженому часі і просторі надавати рис безмежності подіям, почуттям. Поети – філософи, які по особливому бачать і сприймають все навколо і по особливому це передають.

Послухайте як самі поети оспівують поезію.

Ігор Федчишин 

Поезія - це той дзвінкий струмок, 
Що витікає з надр душі твоєї, 
Це мрії у тлумаченні думок, 
Що з вірою вселяються в надію! 

Поезія - це струни відчуттів, 
Це музика Вселенської любові, 
Поезія - це скарб усіх віків, 
Це діамант величиною в слово! 

Олександр Олехо 

Поезія 

Поезія – це жінка без прикрас 
у образі прекрасної Мадонни. 
І що їй перебіжний час? - 
у млі віків блищать її корони. 

Бо має хрест – любити світ людей 
та мріяти про речі досконалі, 
шукати світло в темряві очей 
і руйнувати помисли погані. 

Здіймаючи у височінь просте, 
вона царить над спраглими умами 
і дум її натхнення золоте 
осяяне ліричними словами. 

Поезія – це завжди крок вперед 
від суєти, буденної нудоти 
у стан душі, окриленої в лет 
до неба слів, до вільної свободи. 

Картинки по запросу поезія

Багато, власне, і думок стосовно поезії стали крилатими виразами. Так, наприклад:

“Поезія   це  найвеличніша  форма,  в  яку  може  втілитися  людська  думка”
Альфонс  де  Ламартін,  французький  поет,  історик  і  політичний  діяч.

“Поезія  привідкриває  покривало  над  прихованою  красою  світу,  вона  знайомить  нас  із  незнайомим”
Шеллі,  Персі  Бисші  (1792   1822).  Англійський  поет,  драматург  і  есеїст.  Захист  поезії  (1821)

“Поезія   це  найвища  ступінь  художньої  літератури...”  Стівенс,
Волліс  (1879   1955).  Американський  поет,  есеїст,  драматург  і  юрист.  Манірна  християнка  бальзаківського  віку  (1923)

“Поезія  так  відрізняється  від  прози,  як  танець  від  прогулянки  пішки”.
Вейн,  Джон  (1925   1994).  Англійський  поет,  письменник  і  критик
Передача  по  Бі  Бі  Сі,  1976


“Жодна  людина  ніколи  не  була  великим  поетом,  не  ставши  одночасно  одним  із  глибоких  філософів”
Колерідж,  Сам’юель  Тейлор  Англійський  поет,  філософ  і  критик.  
“Що  таке  поезія?   Це  відчуття  минулого  світу  і  майбутнього.”  Байрон,  Лорд  (1788   1824).  Англійський  поет,  сатирик,  мандрівник.

 

http://svitppt.com.ua/images/34/33131/960/img4.jpg

— Чим же відрізняються прозові твори від віршованих? Розглянемо два приклади

Осінь. Спочатку вона пишна, золота й сонячна, а потім сумна, дощова, холодна. Листя на деревах постійно змінює колір, а згодом і зовсім опадає на землю.

І другий:
Осінній вальс в повітрі відкружляв

Останнім трепетним багряно-жовтим листом,

Ключ журавлів печально проспівав,

Горобина позбулася намиста.

Змальовано в обох уривках осінь. Перший своїм звучанням близький до розмовної мови, другий — до пісенної

Щоб це пояснити, давайте позначимо наголошений і ненаголошений склад в обох текстах і складемо схему.

 Як чергуються склади (наголошені і ненаголошені) у прозовому уривку? (Невпорядковано.) А у віршованому уривку? (Впорядковано, внаслідок цього віршований текст звучить ритмічно.)

Як створюється віршований ритм? (Упорядкованим чергуванням наголошених і ненаголошених складів.)

— То що буде основною ознакою віршованої мови? (Ритм.)

Це певний порядок, у якому розміщуються в стопі ударні і ненаголошені склади.

.. До Для української поезії характерне силабо-тонічне віршування. З грецької мови: (склад+наголос).

Це означає, що в основі лежить однакова кількість складів у рядках, які римуються, визначено послідовність наголошених і ненаголошених складів у рядках.

 

 

Співзвучні закінчення рядків у вірші називають римою. Рими надають віршеві милозвучності, пісенності. У тих рядках, які римуються між собою, обов'язково є однакова кількість наголошених і ненаголошених складів, чітко визначене чергування наголошених складів з ненаголошеними.

 Коли 1-й рядок римується з 3-ім, а 2-й з 4-им — перехресне римування;

1-й з 4-им, 2-й з 3-ім — кільцеве римування,

1-й з 2-им, 3-й з 4-им — парне римування.

Юні поети жвавіше, яскравіше здатні сприймати поетичне слово. Пов’язано це з їхньою безпосередністю, здатністю бачити навколишній світ у різноманітних фарбах і помічати те, на що дорослі вже давно уваги не звертають.

Всі діти складають вірші, отримуючи при цьому надзвичайне, величезне задоволення від власного римування, від радості створення свого твору. Вірші, написані дитиною, відрізняються образністю, барвами. Корній Чуковський говорив: «На початку життя ми всі — поети і лише потім поступово починаємо говорити прозою». Проте, мені хочеться побажати вам  ніколи не переходити тільки на прозу. Пишіть вірші, удосконалюйте свої навички, розвивайтесь, ставте перед собою прекрасну світлу мету і йдіть до неї. А ще прислухайтеся до ваших наставників. Свого часу мене вчила римувати Богославець Раїса Павлівна, в минулому мій вчитель, а на разі колега. Свого часу мене підштовхнула розвивати і використовувати свій талант Лаврук Надія Миколаївна. І сьогодні, вибачте за мою нескромність, я можу похвалитись ось такою збірочкою своїх віршів. Сьогодні уже моя вихованиця Бородич Алінка планує видати свою власну збірочку поезій. І мене це надзвичайно радує. Я навіть в якійсь мірі пишаюсь цим. Тому я ще раз  ще раз прошу кожного, у кого в душі загорілась  свічечка таланту поетичного слова, не вгашайте цього вогнику, а розвивийте.

До речі, саме цим ми зараз і займемось.

 

1.

І розпочнемо ми з вами з складання чистомовок.

Чистомовки — це римовані речення, в яких перша час­тина — це три-, шестиразове повторення якогось складу, друга — коротка фраза, ритм і рима якої відповідає першій частині.

Наприклад:

Ва-ва-ва – поримуємо…. Слова

Ам – ам – ам – це робити ….. легко нам.

Отож, я пропоную поскладати тематичні  чистомовки до тем: «Весна», «Літо», «Зима», «Осінь».

ВЕСНА

На на на – вже….

Ки ки ки – потекли…

Ля ля ля – співає…..

Ли ли ли – квіти…

Ло ло ло – як нам….

Рі рі рі – сонечко ….

Ам ам ам – світить ….

Хи хи хи – вертають ….

До до до – в’ють….

Ень ень ень – став вже….

Иві иві иві – ми ….

 

 

ЗИМА

Ма ма ма – вже ….

Ив ив ив – сніг….

Оз оз оз  - на вікні…..

Іти іти іти – нам….

Іжки іжки іжки – граємось…

Ата ата ата – мчимо…

Ижі ижі ижі – одягнули…

Ри ри ри – їдемо….

Ік ік ік – скоро…

Ає ає ає – ялинка….

Да да да – прийде….

Унки унки унки- принесе…

 

ОСІНЬ

Ла ла ла – осінь ….

Итя итя итя – жовтим…

Іше іше іше – стало….

Оший оший оший – день…

Ари ари ари – небо…

Ає ає ає – дощик….

Али али али – урожай…

Ирій ирій ирій – птахи…

Ує ує ує – все навкруг…

Оли оли оли – діти…

Ули ули ули – вже пальто…

Ають ають ають – всі …

 

 

ЛІТО

Іти іти іти – як радіють…

Ас ас ас – літечку…

Че че че – сонечко ….

Іли іли іли – ягідки…

Ад ад ад – рясно…

Инку инку инку – ми…

Ік ік ік – йдемо…

Ати ати ати – будем….

Ку ку ку – плавати …

Іс іс іс – підемо….

Би би би – зберемо ….

 

 

 

2. Гра «Збирачі рим»

 

Наприклад:

Віє – сіє, гріє, мріє, мліє, діє

Інший - 

Мати –

Стало –

Трави –

Сісти –

Крила –

Спомин –

Речі –

Дзвони –

Сяє –

Віри -

Вчить-

3.Давайте разом з вами зіграємо в гру, яка називається БУРІМЕ. Суть її полягає в тому, щоб до поданих рим скласти вірш.

Наприклад: рими

                     весна – ясна

                     Квіти – діти.

Вірш: Мчить до нас весна

           Весела і ясна.

           Розквітають квіти,

           Веселяться діти.

1.Літо – діти.

  Ллються – вються

 

2. наша – каша.

    Сісти – їсти.

 

3. ясно – рясно.

    Всюди – люди

 

4. Діло – вміло.

     Руки - стукав

 

 4.Завдання називається «Віднови вірш»

Меж, знає, не, мрія, крилата

Би, серце, не, яким, було

І, віри, й, сили, вона, додасть

В, холод, і, тепло, принесе.

 

Навчить, долати, усе, вона

До, крок, за, йти, мети, кроком.

На, є, те, і, крилата, вона

Вести, щоб, самих, зірок, до

 

(Не знає меж крилата мрія

Яким би серце не було.

Вона додасть і сили й віри

І в холод принесе тепло.

 

Вона навчить усе долати,

Йти до мети за кроком крок.

На те вона і є крилата,

Щоб вести до самих зірок)

 

 

Вірші — це емоції, одягнені в слова.

І недаремно тема нашої зустрічі «Поезія – це мова всеосяжна» Поезія здатна охопити усі сфери нашого життя. Сьогодні уся Україна проживає під впливом певних емоцій. І, відповідно, виникли нові теми для віршів. Н поетичних сайтах ці теми обєднали в одну: вірші про АТО. У цій темі переплітаються і біль і втрати, і гордість, і патріотизм, і благородство душ, а іноді і ницість. Проте сьогодні ми хочемо запропонувати вам написати по кілька рядочків власних віршів, які могли б підтримати наших солдат, розказати їм про те, що ними пишаються, їх чекають, їх не забувають.

Ми щойно трішки так би мовити розім’ялись. І зараз я пропоную вам кілька шаблонних рядочків на дану тематику, які могли б бути використані як початкові рядки віршів, або просто – вписатись у ваш віршів. Можете написати свій вірш і без них. Як підказує серце, що лежить на душі, це політ вашої думки і вашої фантазії. Просто пам’ятайте про те, що десь хтось чекає можливо саме ваших слів.

 

Картинки по запросу ато

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу ато

 

 

 

 

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу ато

 

 

 

 Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу ато

 

 

 

 

 

 

 

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу ато

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВЕСНА

 

На- на- на – вже….

Ки –ки- ки – потекли…

Ля -ля -ля – співає…..

Ли –ли- ли – квіти…

Ло- ло -ло – як нам….

Рі- рі- рі – сонечко ….

Ам- ам -ам – світить ….

Хи -хи -хи – вертають ….

До- до -до – в’ють….

Ень -ень -ень – став вже….

Иві –иві- иві – ми ….

 

 

ЗИМА

Ма- мА- ма – вже ….

Ив –ив- ив – сніг….

Оз- оз -оз  - на вікні…..

Іти- іти- іти – нам….

Іжки- іжки- іжки – граємось…

Ата- ата- ата – мчимо…

Ижі -ижі -ижі – одягнули…

Ри -ри -ри – їдемо….

Ік -ік -ік – скоро…

Ає –ає- ає – ялинка….

Да- да -да – прийде….

Унки- унки- унки- принесе…

 

ОСІНЬ

Ла –ла- ла – осінь ….

Итя –итя- итя – жовтим…

Іше- іше -іше – стало….

Оший- оший -оший – день…

Ари- ари -ари – небо…

Ає -ає -ає – дощик….

Али -али -али – урожай…

Ирій- ирій -ирій – птахи…

Ує -ує -ує – все навкруг…

Оли- оли- оли – діти…

Ули -ули -ули – вже пальто…

Ають –ають- ають – всі …

 

 

ЛІТО

Іти- іти- іти – як радіють…

Ас –ас- ас – літечку…

Че -че -че – сонечко ….

Іли- іли -іли – ягідки…

Ад- ад -ад – рясно…

Инку- инку -инку – ми…

Ік- ік- ік – йдемо…

Ати -ати -ати – будем….

Ку- ку- ку – плавати …

Іс –іс- іс – підемо….

Би- би- би – зберемо ….

 

 

 

 

 

 

Інший - 

 

Мати –

 

Стало –

 

Трави –

 

Сісти –

 

Крила –

 

Спомин –

 

Речі –

 

Дзвони –

 

Сяє –

 

Віри –

 

Вчить -

 

 

 

1.Літо – діти.

  Ллються – вються

 

 

2. Наша – каша.

    Сісти – їсти.

 

 

3. Ясно – рясно.

    Всюди – люди

 

 

4. Діло – вміло.

     Руки - стукав

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Завдання називається «Віднови вірш»

 

Меж, знає, не, мрія, крилата

Би, серце, не, яким, було

І, віри, й, сили, вона, додасть

В, холод, і, тепло, принесе.

 

 

Навчить, долати, усе, вона

До, крок, за, йти, мети, кроком.

На, є, те, і, крилата, вона

Вести, щоб, самих, зірок, до

 

 

docx
Пов’язані теми
Людина і світ, Майстер-класи
Додано
8 травня 2018
Переглядів
5093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку