дати поняття учням про те, що жити треба чесно, правдиво, щоб слово ніколи не розходилось з ділом, а думка зі словом, до людей ставитись зі щирістю; розвивати вміння стримувати негативні емоції, виховувати в собі силу волі, гартувати характер; виховувати бажання бути чемним, добрим, чесним, вихованим.
Заняття «Чи вмієш ти дружити?»
Мета: дати поняття учням про те, що жити треба чесно, правдиво, щоб слово ніколи не розходилось з ділом, а думка зі словом, до людей ставитись зі щирістю; розвивати вміння стримувати негативні емоції, виховувати в собі силу волі, гартувати характер; виховувати бажання бути чемним, добрим, чесним, вихованим.
Обладнання: схема «Дружба»; лист однолітка Дмитра; малюнки «доброго» і «злого» серця.
Хід заняття
I. Вступна частина
1. Привітання
2. Повідомлення теми і мети заняття
- Діти, у світі дуже багато людей і всі вони різні, немає двох однакових. І якщо вони, навіть зовні схожі, бо близнята, то у них і характери різні, і думки, і погляди. Мабіть, тим і цікаві люди, що такі різні. Але живучи в нашому суспільстві, всі ми повинні дотримуватися визначених правил, щоб не було хаосу (відсутність порядку). Про них ви з самого раннього дитинства дізнаєтесь від батьків, вихователів, вчителів, що можна робити, а що ні, що добре, а що погано. Та є і такі моральні норми, які не прописані в законах і в правилах, але їх треба знати і виконувати, щоб бути морально чистим і світлим. То ж сьогодні ми поговоримо про те, якою людиною треба бути між людьми, щоб нікого не образити, не принизити, а в першу чергу себе самого не виставити на посмішище перед іншими. Не можна одне думати, а інше робити, одне говорити людині в очі, а інше поза очі. Ви зі мною згодні?
II. Основна частина
1. Робота зі схемою
- Подивіться, будь ласка, на цю схему (демонструю схему на дошці). Скажіть, які є найважливіші складники дружби.
2. Аналіз ситуації
... І тут до хати вскочив кошенятко Пух. Ми спершу й не зрозуміли, чому він такий сердитий; чому аж пирхає. Вже пізніше мама пояснила: дуже не сподобалося йому, що тут з'явився ще один кіт. Наш Пух з тим був зовсім не згоден.
Пух подивився на кошеня бридливо, мовби на якусь почвару. Навіть скривився. А воно зовсім не зважало на таку непривітність, йому, звичайно ж, хотілося з Пухом дружити.
Пух довго на те не погоджувався, та в нього не було вибору. Мусив визнати право кошеняти жити з ним поруч.
А воно – зовсім мале, та кігтики добрячі мало. Якось навіть подряпало Пухові носа, коли стрибнуло отак на нього. Бідолашний Пух аж занявчав з болю і тріснув лапою кошеня по голові. Оце вже на нього подіяло. Тепер воно тихесенько, наче аж навшпиньочки, підходило до Пуха й запитливо зазирало в очі. Пух одразу ж ставав привітнішим і вже не пирхав. Інколи пив з ним молоко. А притому навіть дозволяв, щоб воно облизувало йому білі краплі на носі.
— Отак і починається дружба, – сказала мама.
— Це ще не вона, – заперечив тато. – Справжня дружба в них попереду. Вона почнеться взимку. (М.Слабошпицький.)
•Як повівся Пух із маленьким норвезьким кошенятком?
•Чому тато вважає, що справжня дружба в них попереду?
•Якими є поки що взаємини між двома тваринками? Запам'ятаймо: дружба починається з приятелювання.
3. «Лист від друга»
- Дітки, саме до нашої теми у мене є лист від вашого однолітка Дмитра, він знаходиться у відчаї, і не знає що йому робити. Ось послухайте (читаю листа).
Був у мене друг-дружок.
Я ділив з ним пиріжок.
Іграшками теж ділився,
З ним ніколи не дражнився.
Він казав мені про те,
Що серце в мене золоте.
Я любив його без меж,
Він мене, здавалось, теж.
Та якось в погожу днину
Друг мій стрів одну дитину
І плітки став розпускати.
І таке йому казати,
Що поганий я, скупий,
Що невіглас я дурний.
Я почув це ненароком,
Він стояв до мене боком
І мене не помічав,
А тому таке казав.
Це так гидко, вам скажу,
Більше з ним я не дружу.
- Чи вам траплялись такі випадки? Яку б ви дали йому пораду? (відповіді дітей)
Запам'ятаймо: цінність дружби – у відвертості, щирості взаємин між людьми. Якщо стосунки будуються на вигоді та користолюбстві, то така дружба не має майбутнього.
4. Робота в парах
- Порадьтесь разом зі своїм товаришем по парті і розташуйте по висхідній риси, які для вас найогидніші у дружбі.
Дружба не терпить:
• брехні;
• заздрощів;
• повчань, зверхньої критики;
• приниження гідності;
• розголошення таємниць;
• зради;
• жорстокості;
• надокучливості.
5. Робота з малюнками: «добре» і «зле» серце
- Діти, у нас на дошці є два малюнки, «доброго» і «злого» серця. Давайте разом з вами визначимо, які якості людини роблять серце «добрим», а яке «злим». (щедрість, скупість, ввічливість, заздрість, працьовитість, делікатність, жадібність, справедливість, агресивність, доброта, брехливість)
6. Вчить народна мудрість
- Дітки, а давайте пограємо в гру «Склади прислів’я». Треба з цих частинок скласти народні прислів’я
• Дружба – як дзеркало: розіб'єш – не складеш.
• Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
• Друга шукай, а знайдеш – тримай.
• Щоб зберегти друзів, треба їм вибачати.
- Дякую, молодці. Ви всі добре попрацювали.
ІІІ. Заключна частина
- Давайте разом з вами пройдемо невеличкий тест «Чи надійний ти друг»?
1. Тест «Чи надійний ти друг»
1. Друг часто користується твоїми речами, але повертає їх неохоче. Цього разу він просить дорогу річ. Як ти вчиниш?
а) Даси йому;
б) скажеш, що в тебе її зараз немає;
в) відмовиш і поясниш справжню причину.
2. Ти відчуваєш, що у твого друга невдовзі будуть великі неприємності.
Як ти вчиниш?
а) Припиниш із ним стосунки;
б) вдаватимеш, що все гаразд;
в) відверто поговориш із ним.
3. Чи вважаєш ти, що твій друг повинен:
а) завжди всім ділитися з тобою;
б) говорити тільки те, що тобі подобається;
в) залишати свої думки та проблеми при собі.
4. Друг носить одяг, який йому не личить. Тоді ти:
а) скажеш йому про це;
б) спробуєш пояснити, чому цей одяг не слід носити;
в) промовчиш.
5. Ти вважаєш, що твій друг:
а) кращий ніж ти;
б) ти маєш більше переваг;
в) ви знаходитеся на одному рівні.
Підрахуй бали, користуючись таблицею:
Варіант відповідей |
а |
б |
в |
№ запит. |
|
|
|
1 |
1 |
2 |
3 |
2 |
1 |
2 |
3 |
3 |
3 |
2 |
1 |
4 |
2 |
3 |
1 |
5 |
2 |
1 |
3 |
11–15 балів. Ти – надійний друг. Твої друзі це знають і цінують.
6–10 балів. У тебе є друзі, але ти до них не завжди ставишся з повагою і терпінням, не переймаєшся їхніми проблемами. Щоб поліпшити ситуацію, пробуй ставити себе на місце тієї людини, якій потрібна твоя допомога.
5 балів. Ти певною мірою егоїст і звик звертати увагу тільки на себе. Така риса – перешкода справжній дружбі. Виявляй більше інтересу до інших людей та їхніх проблем.
2. Підведення підсумків. Рефлексія
«Віночок дружби»
- А на завершення нашого заняття, давайте створимо віночок дружби і в цьому колі скажемо один одному комплімент.