Урок з соціально-побутового орієнтування для шкіл, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, для роботи в інклюзивних класах
Соціально-побутове орієнтування
Тема. Спеціалізовані промтоварні магазини, їх призначення, відділи. Правила поведінки в магазині. Послідовність придбання товарів.
Мета. Поширити знання дітей про види магазинів та їх призначення, вчити правильно орієнтуватися у виборі відділів магазину, проводити корекційну роботу по розрізненню смакових якостей, виховувати культуру поведінки в магазині, поповнювати словниковий запас учнів.
Обладнання. Схематичні картки, лото «Магазин», картка з текстом для читання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Створення робочого настрою.
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок СПО починаймо.
Стали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
Й працювати почали.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Так, сьогодні ми поведемо розмову про магазини та їх види, а також згадаємо порядок придбання товарів та правила поведінки в магазині.
IV. Робота над темою урока.
А почнемо ми нашу розмову з екскурсії в минуле.
1.Розповідь вчителя «Історія виникнення магазинів».
(В ході розповіді проводиться словникова робота)
Словникова робота.
Глашатаї – люди, що оголошували якусь нову інформацію.
Купці –люди, що привозили в країну товар, який купили за кордоном.
Ремесленики – люди, які володіли якимось одним ремеслом (професією).
Галантерейні товари – (з фран. мови – ввічливість) – товар для чемного вигляду (краватки, зонти, сумочки, стрічки)
Лубочні книги – книги, що виготовлялись з тонкої внутрішньої кори, яка знаходилась зразу після зовнішньої грубої.
Крамарі – (крам-дрібний товар), люди, що продають різноманітний дрібний товар.
Коробейники – люди-продавці, які носили перед собою короб, у якому знаходився товар.
Лавочка – звичайна хата, в якій стояли довгі лав из різноманітним товаром.
- Шлях до сучасних магазинів був дуже довгим. В Київській Русі торгівля зявилась у 8-9 століттях. Центрами торгівлі були ринки. Вони складалися з несчисленних торгових рядів. Кричали, проходячи між рядів, глашатаї; штовхались в пошуках вигідних покупців ремесленники і купці. Влітку над торговою площею клубився пил, а в осінні місяці тут стояла непролазна грязь.
У старій Русі продажею галантерейних товарів, ситцю, лубочних книг і картин займались дрібні торговці, яких називали крамарі. Тільки наставало літо, як коробейники зі своїм безхитрісним товаром зявлялися в містах. Під стать їм торговці-рознощики, що бродили вулицями міста і продавали чай, млинці, різноманітне варення.
Основу міської торгівлі складали різноманітні лавочки. Їх власники кожної весни набирали собі в якості помічників сільських хлоп̕ яків, які повинні були займатись різноманітною підсобною роботою – наводити порядок у лавці, допомагати покупцям донести додому куплений товар і т.д. За всі ці послуги хлопчикам дозволялось житии і їсти в будинку лавочника. Сам лавочник дотримувався закону – вдало розрекламувати і вигідніше продати свій, нехай і неякісний, товар.
Довгі роки видну роль в торгівлі відігравали прасоли-скупщики, які ходили селами і скуповували продукти у селян, а потім вигідно перепродували їх більш великим торговцям. Популярним торговим закладом був лабаз (від татарського «лапас» - навіс). Лабаз – це лавка чи амбар (склад), де зберігали і одночасно продавали різноманітні товари. Саме на зміну лавкам і лабазам прийшли сучасні магазини.
2.Основні види сучасних магазинів.
- Які ж вони, сучасні магазини? Розібратись нам допоможуть схематичні картки. Покладіть їх перед собою.
Слово «магазин» походить з французької мови, італійською «magazine” перекладається як набір однотипних товарів.
До основних ознак, що визначають тип магазину, належать:
• асортиментний профіль;
• розмір торговельної площі.
При організації мережі магазинів у містах і селищах міського типу можна користуватися номенклатурою типів магазинів, впровадженою ще у 1981 році. Вона містить основні й додаткові типи магазинів.
Основні типи магазинів — це об'єкти роздрібної торгівлі, на основі яких у перспективі повинна бути створена раціональна система торговельного обслуговування населення. Магазини цієї групи створюються шляхом нового будівництва і реконструкції діючих об'єктів зі зміною в разі потреби
їхнього асортиментного профілю.
До основних типів належать:
• магазини з універсальним асортиментом товарів і комплексного попиту (типу "Універмаг", "Універсам", "Дитячий світ", "Товари для дітей", "Товари для молоді", "Продукти" та ін.);
• спеціалізовані магазини (типу "Одяг", "Взуття", "Тканини", "Галантерея — парфумерія", "Господарські товари", "Побутова хімія", "Меблі", "Радіотовари", "Ювелірні вироби і годинники", "Товари для спорту і туризму" "Книги" та ін.);
• комісійні магазини (універсальні, спеціалізовані)
Додаткові типи магазинів призначені для поповнення, розширення і поглиблення сфери діяльності основних типів магазинів. Вони використовуються у випадках, коли в населеному пункті основні типии відсутні або недостатньо розвинуті, тобто додаткові типи є альтернативою основних типів магазинів. Прикладами магазинів додаткового типу можуть бути магазини з назвою "Товари для жінок", "Товари для чоловіків", "Дитячий одяг", "Дитяче взуття", "Іграшки", "Подарунки", "Робочий одяг", "Сантехніка" та ін. Рекомендовані варіанти торговельної площі кожного з
додаткових типів магазинів значно менші, ніж торговельна площа відповідного основного типу магазину.
Супермаркети – це універсальні магазин из промисловим і продовольчим відділенням, кафе, дитячою кімнатою, ігровими куточками, іншими соціальними зручностями. Супермаркети — великі магазини самообслуговування з широким асортиментом переважно продовольчих товарів і великими обсягами товарообороту. У їх роботі застосовується прогресивна технологія.
- Які супермаркети вам знайомі?
Типи магазинів не є незмінними. Вони вдосконалюються під впливом процесів, пов'язаних із переходом до ринкової економіки, науково-технічного прогресу й інших
Дедалі більшого визнання і поширення набувають гіпермаркети, де застосовується самообслуговування і торгівля зі знижками, їх зручно відвідувати усією родиною і здійснювати покупки на тривалий час.
(Робота з друкованим текстом, читання «ланцюжком»)
У супермаркетах завжди можна придбати основні продукти харчування. В цих магазинах є різні відділи. У кожному відділі є набір своїх продуктів. Так, у відділі «Бакалія» продаються різні крупи, цукор, чай, борошно, олія тощо; у відділі «Молочний» - молочні продукти.
- Що ми відносимо до молочних продуктів?
- А що можна придбати у відділі «Хліб»?
- Які відділи супермаркету ви ще знаєте?
Перед тим, як відправитись до магазину за покупками, потрібно разом з батьками чи старшими родичами чітко визначити% які продовольчі товари необхідно придбати, скільки і на яку суму грошей.
У магазині спочатку знайдіть необхідний відділ, де продається кожний із потрібних вам товарів. Роздивіться, чи є такий товар, подивіться на його ціну і порівняйте з ціною, що узгодили вдома.
Зверніть увагу, де знаходиться касса. Вона може бути у кожному відділі чи на виході з супермаркету. Не забувайте забирати здачу, якщо вона є.
Після такого попереднього ознайомлення можна розпочинати придбання необхідних для вашого дому товарів.
- Хто з вас уже допомагає батькам і самостійно ходить до магазингу?
- Які товари вам доводилось купувати?
- У яких магазинах ви здійснювали покупку?
V. Фізкультхвилинка .
Руки в сторони та вгору –
На носочки піднялись.
Підніміть голівку вверх
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводимо,
Опускаємо плавно вниз
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли – руки прямо
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали,
Нахил вліво – раз, два, три!
Повертаємося вправо – раз, два, три.
Все виконуємо гарно
Вліво, вправо повернулись.
Ось розминці вже й кінець.
Хто старався – молодець!
VІ. Повторення правил поведінки в магазині.
Сюжетно-рольова гра «У магазині».
Вибирається 2 учні – продавець і покупець. Мама попросила купити у продовольчому магазині хліб, молоко та цукор. Ваші дії.
Словникова робота
Наші гроші вірно називаються «гривня» - срібна монета з часів Київської Русі ХІст. вагою 205 грамів, а «гривна» - це жіноча металева прикраса на шию.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
(Відгадати загадку, у якому відділі супермаркету чи в якому спеціалізованому магазині цей товар можна придбати)
Із-за гір, з долин, із-за морів
Чути в ньому двоє голосів.
Полетять дротами голоси,
лиш до вуха трубку піднеси. (Телефон)
Як навколо об’їси – серединки не проси.
Ми такі гостинці – дірка в серединці. (Бублик)
Дуже я потрібна всім – і дорослим і малим.
Всіх я розуму учу, а сама завжди мовчу. (Книга)
На городі виростаю, урожай в землі ховаю,
У підвалі я зимую, всіх я досита годую. (Картопля).
Я кислий, був зелений, дозрів – і пожовтів.
Із теплих країн, малята, до чаю прилетів.
Хоч кислий я – зі мною чай смачніш,
Добавлю аромату – і станеш здоровіш. (Лимон)
Він охоче пил вдихає,
Не хворіє, не чихає. (Пилосос).
Пузатий, носатий, на плиті стояв, сопів,
Та раптом сумну пісню засвистів. (Чайник)
У зеленому береті, у червоному кашкеті
Як лукавий командор – хто це? Звісно, …(Помідор)
Не має рота й язика, та цілий день не замовка.
Воно говорить і співає, танцюй собі, коли заграє. (Радіо)
Крізь морозів шум і рик пагінець з землі проник.
Він не тільки пустунець – лікар славний,
Як кусне білим зубом за язик. Що це друзі? Це…(Часник)
Біля тіла вуха, а голови нема. (Каструля)
В землю кидалося, на повітрі розгулялося,
В печі гартувалося, запахом своїм всіх приваблює. (Хліб)
У кожного учня картки-полиці із зображенням «Цукор». «Сіль». Вам треба розкласти по «полицях» картки з продуктами, які смакують вам більше солодкими, чи які їсте більше з сіллю.
(Самостійна робота учнів. Перевірка – робота в парах)
VІІІ. Підсумок уроку.
Хто трудився на уроці – той, звичайно, молодець.
Ну а зараз, мої любі, уроку нашому кінець