Тема. Погода та її елементи
Мета: дати учням поняття про погоду та її складові елементи; формувати практичні вмінь аналізувати і пояснювати причини зміни погоди; розвивати спостережливість, кмітливість; виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду та її зміни.
Обладнання:підручник ст..12-14,мультфільм «Рослини і тварини – барометри»,загадки,щоденник вражень.
1.Вітання
Промінчик осінній заглянув у клас
І в коло велике зібрав, друзі, нас.
Давайте з’єднаєм долоньки свої
І радо всміхнемось –
Я – вам, ви – мені.
2.Щоденні новини
-Скажіть, яка зараз триває пора року?
-Назвіть основні ознаки осені
- Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Яке число?
-Тепло чи холодно надворі?
-Який стан неба?
-Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Робота над загадками
1.Семиколірне коромисло над рікою звисло. ( веселка)
2. Сіре сукно заглядає у вікно. ( туман)
3.Коли нема – чекають, коли прийде – тікають. ( дощ)
4. Що плаче без голосу? ( роса)
5.Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила.
( хмара)
6.Таке велике, що займе весь світ, таке мале,що в щілину зайде.
( повітря)
7. Хто співає, свище, плаче, а ніхто його не баче? ( вітер)
8.Сидить дід за подушками, стріля в бабу галушками? ( грім)
9.Що без леза та без зуба розтина міцного дуба? ( блискавка)
10.Без рук, без олівця, малює без кінця? ( мороз)
III. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми з’ясуємо, які показники допоможуть охарактеризувати погоду, як можна передбачити погоду за народними прикметами
IV.Вивчення нового матеріалу
1.Робота за підручником (ст..12-14)
а)Бесіда
- Які бувають дні? (Дні бувають ясні, похмурі, хмарні.)
-Які бувають опади?
- Які ви знаєте явища природи?
-Які ж показники допоможуть охарактеризувати погоду? (Температура повітря, хмарність, вітер, опади, інші явища природи)
Фізкультхвилинка
б)Робота над віршем «Про погоду»
Робота над прислів ями і приказками про погоду
1.Змалої хмари великий дощ буває.
2.Без вітру і трава не шелестить.
3.Суши, доки ясний день.
Гра «Дощик»
в)Перегляд мультфільму «Рослини і тварини – барометри»
V. Узагальнення і систематизація знань .
Учитель наводить приклади прогнозування погоди за народними прикметами.
• Тепла осінь — на довгу зиму.
• Чим тепліший і сухіший вересень, тим пізніше настане зима.
• Великі і високі мурашині купи восени — на сувору зиму.
• Коли журавлі пролітають низько над землею, то це точна прикмета, що вже недалеко й зима, похолодання, а то й морози.
• Грім у листопаді — на малосніжну зиму.
• Нічний вітер віщує дощ наступного дня .
• Червоний місяць — на вітер, блідий — на дощ.
• Якщо восени сніг випаде рано — і весна буде рання.
• Якщо до середини жовтня з беріз не осипається листя — сніг ляже пізно.
• Комарі в листопаді — м’яка зима.
• Пізній листопад — до суворої і затяжної зими.
1.Робота учнів в щоденнику вражень.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.
— Які показники характеризують погоду?
— Для чого люди спостерігають за погодою?
— Які народні прикмети передбачення погоди ви запам’ятали?
." Рослини-барометри".
-кульбаба – перед негодою її квітки закриваються, а коли рослина відцвіла , на місці суцвіття утворюється пухнаста кулька, яка , відчуваючи негоду, складається, немов парасолька;
-лугова конюшина – чутливо реагує на тепло, вологу, зміну атмосферного тиску: до негоди вона складає свої листка і схиляє голівки;
" Тварини – барометри".
-павуки – не переносять вологості, тому ранком вони з"являються тоді, коли нема роси, Побачивши павука ввечері , можна сміливо очікувати гарну погоду наступного дня;
- жаба – якщо озерні жаби вилізли на берег – це на дощ;
- горобці – купаються в піску – до дощу.