Розробка уроку з курсу «Я досліджую світ»
з теми «Повітря» (2 клас)
Тема. Повітря. Демонстрація властивостей повітря.
Мета:
Освітні галузі, які задіяні
- Природнича;
- Мовно-літературна;
- Математична.
Очікувані результати навчання:
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал, повітряні кульки, лінійки, круглі колби з трубочками, склянки з водою, серветки, ноутбук, мультимедійна дошка.
Перебіг заняття
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
Ранкова зустріч з теми: «Повітря»
Мета: формувати в учнів почуття дружності та єдності, з’ясувати роль повітря в житті людини, виховувати екологічну свідомість.
Привітання
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго — вчора, сьогодні, щодня ...
Хай не псується годинник на вежі.
Хай буде все на землі, як належить.
Кожному дому щастя бажаю.
Маку — цвітіння, житу — врожаю,
Небові — миру, голубу — неба,
Кожній дитині — всього, що треба.
Хай усміхаються діти щодня.
Доброго ранку! Доброго дня!
Любі мої дітки! Я рада вас вітати цього чудового дня.
Сьогодні ми будемо вітатися з вами, передаючи по колу м’ячик та промовляючи побажання ( «Бажаю здоров’я…», «Бажаю успіхів на уроці…» і т.д.) по колу.
2. Щоденні новини
Повідомлення синоптиків
Календар погоди
Повідомлення синоптика:
Сьогодні___ (число)__________ (місяць)_________ (день тижня).
На дворі________ (пора року).
Стовпчик термометру показує ___ (градусів), ________ (тепло/холодно).
Коли в ранці я йшла/йшов до школи небо було _____(ясним, похмурим).
Опади (були/не було)
3. Гра «Мій розумний дзвінкий м’яч»
Зараз ми відновимо в пам’яті деякі знання про природу через гру «Мій розумний дзвінкий м’яч».
Кожен учень по черзі ударяє об підлогу м’яч і називає: три назви рослин, три назви тварин, три назви птахів, три живих природних тіла, три неживих природних тіла, три природних явища і т.д.
Діти, скажіть, чому наш м’ячик такий пружний, і що допомагало йому відскакувати від підлоги? (варіанти відповідей дітей)
Що є в середині м’ячика?
Так, це повітря!
4. Повідомлення вчителя « Що таке повітря?»
Ви відчули, як рухається повітря, і лагідно торкнулося вашого обличчя? Це і є вітер. Коли ми відчиняємо двері з теплої кімнати в холодну, то відчуваємо як із холодної в теплу надходить повітря. Це відбувається тому,що з кімнати зверху виходить тепле легке повітря,а на його місце в кімнату заходить холодне повітря знизу,бо воно важче. Повітря весь час рухається. Наша земля нерівномірно нагрівається сонцем не тільки впродовж дня,а й протягом року. Повітря дістає тепло від землі. Нагріваючись,воно розширюється та піднімається вгору. Замість нього надходить повітря з інших місць. Цей рух повітря утворює вітер. Вітер буває легенький і сильніший, холодний і теплий. Вітер переносить тепле повітря із жарких країн у холодні, а холодне повітря – у жаркі країни.
Тому в жарких країнах стає прохолодніше, а в холодних тепліше. Вітер розриває, то зганяє хмари. В результаті падає дощ влітку, а взимку – сніг. Вітер – велика сила.
5. Групова робота
– Діти, оберіть будь ласка повітряну кульку улюбленого кольору. Ті, в кого кульки однакових кольорів об’єднайтеся в групи!
Вправа «Магніт». Обговоріть в групі і запишіть на кружечках кольору вашої групи все, те що вам відомо про повітря і приклейте навколо центрального слова «ПОВІТРЯ»:
6. Технологія «Мікрофон»
7. Вправа «Я почну, а ти продовжуй».
ІІ. Основна частина
1. Опрацювання матеріалу уроку
1) Слово вчителя. Ми помандруємо повітряним простором аби більше дізнатися про повітря та вітер, проведемо дослідження повітря і визначимо його властивості, доводитимемо, що воно рухається.
Навколо нас є повітря. Проте ми його не бачимо, воно невидиме. Повітря заповнює всі проміжки, тріщинки й щілини в предметах. Повітря є й у воді. Куди б ми не пішли, куди б не поїхали морем чи суходолом, як би високо не піднялись на літаку — всюди є повітря. Земля оточена з усіх боків шаром повітря. Повітрям ми дихаємо, без нього не можуть жити ні люди, ні рослини, ні тварини.
Отже, пові́тря — природна суміш газів, з яких складається повітряна оболонка планети.
Про сонце, мороз і вітер
Ішли сонце, мороз і вітер широкою дорогою усі три і зустрічають чоловіка.
— Здоров був!
— Доброго здоров'я!
Привітались і пішли, ті собі, а той собі; і задумались тоді: кому той чоловік здоров'я бажав — чи на всіх, чи, може, одному? повернулись, наздогнали того чоловіка:
— Обожди, чогось запитаємо в тебе.
Той обождав, підходять вони до нього:
— Кому, чоловіче, ти сказав доброго здоров'я — чи одному, чи на усіх?
— Ні,— каже,— одному я сказав.
— Котрому ж ти казав?
—Найдужчому,— каже,— я бажав здоров'я.
Обернулись і йдуть собі назад, сонце й каже:
— Я його попечу!
А мороз каже:
— Я його заморожу.
А вітер каже:
— Ти не спечеш, а ти не заморозиш, бо як ти будеш пекти, а я буду холодний вітер віять, а як ти, морозе, будеш морозить, то я притихну, і він не змерзне.
Усі тримаються за руки, утворюючи коло, промовляють:
Роздувайся пузир, роздувайся великий.
Залишайся таким і не лопайся.
Водночас розширюють коло, тримаючись за руки, поки учитель не скаже: «Пузир лопнув!»
Діти присідають навшпиньки і кажуть: «Хлоп!». Потім усі рухаються до центру, промовляючи: «Ш – ш – ш!»
Гра розпочинається спочатку.
Роздати на групу по картці із зображенням різних інструментів: –– Обведіть те, що може знадобитися для дослідження
властивостей повітря.
Візьміть круглу колбу з трубочкою і опустіть її у склянку з водою.
Нагрійте рукою повітря в колбі.
Ви помітили, що з трубочки виходять бульбашки, бо під час нагрівання повітря розширюється.
Покладіть на колбу клаптик тканини, змочений холодною водою. Спостерігаємо, як у трубочку заходить вода, бо під час охолодження повітря стискається.
Записати висновки в зошити.
Перегляд мультфільму «Фіксики. Повітряна куля»
(https://www.youtube.com/watch?v=3c2Qzrjx0Z8)
Візьміть дві кульки, однакові за розмірами, дві нитки однакової довжини, щоб перев’язати надуті кульки, лінійку, голку. Прив’яжіть надуті кульки на кінцях лінійки так, щоб вона врівноважилася на пальці. Одну з кульок обережно проткніть голкою. Зверніть увагу, як ціла кулька потягне край лінійки донизу.
Записати висновки в зошити.
Порахуйте, скільки дихальних рухів за 1 хвилину робить кожен з вашого класу. Запишіть результати.
Складіть задачу на основі отриманих вами результатів
дослідження.
Поміркуйте, чисте чи забруднене повітря на території школи. Які припущення висловили учні?
Відобразіть відповіді в діаграмі.
Зразок:
Яких відповідей виявилося більше? На скільки більше?
Перевіримо припущення.
– Декілька днів тому ми з вами розмістили частинки клейкої стрічки у трьох різних місцях: на шкільному подвір’ї, біля дороги, у садку/парку, у класі.
Сьогодні, ви перед уроком зняли ці стрічки, тож розмістемо їх на чистому аркуші паперу. Порівняйте їх. Зробіть висновок про те, у якому місці повітря чистіше. Чому? (припущення дітей)
Записати висновки в зошити.
- Порадьтеся в групах і скажіть, чи потрібно людям дбати про чистоту повітря. Як це зробити? (Підготовлений учень читає вірш «Дерева - легені Землі.»)
Повітря нам потрібне всім
І дорослим, і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці,
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаєм –
Усе повітря споживаєм.
Комашка по землі повзе -
І та повітрям дихає.
Вітер крила обертає молодого вітряка,
І вітрила надуває величезного човна.
А щоб повітря чистим було,
Потрібно, щоб дерев багато росло.
2. Узагальнення й систематизація вивченого
Про які таємниці повітря ви дізналися? Заповніть таблицю і представте її іншим групам.
ІІІ. Заключна частина
Підсумок уроку. Рефлексія
Учитель пропонує учням сісти в коло на килимку і пригадати, що сьогодні протягом дня їх найбільше вразило? Що нового вони дізналися? Що розкажуть про день у школі своїм рідним?
Вправа « Мікрофон»
- Сьогодні на уроці я дізнався…
- Мені найбільше сподобалося…
- Я запам’ятав …
- Розкажу батькам…
Додатки