Розробка уроку з курсу «Я досліджую світ» з теми «Повітря» (2 клас)

Про матеріал
Розробка уроку за програмою на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ з курсу «Я досліджую світ» з теми «Повітря» (2 клас) містить елементи дослідницької діяльності
Перегляд файлу

 

Розробка уроку з курсу «Я досліджую світ»

з теми «Повітря» (2 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Тема. Повітря. Демонстрація властивостей повітря.

 Мета:

  • формування предметних компетентностей: Дати уявлення про існування повітря, його роль для живих організмів; ознайомити з поняттям «вітер», пояснити його утворення, розвивати спостережливість, дослідницькі вміння, уміння аналізувати й робити висновки; прищеплювати бажання пізнавати навколишній світ; виховувати інтерес до довкілля;
  • формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність використовувати інформацію з різних джерел для виконання розумових і практичних дій, виділяти смислові елементи інформації; з допомогою вчителя чи товаришів ставити питання до окремих речень, уривків; соціальної: удосконалювати вміння самоорганізовуватися до виконання різних видів навчально-пізнавальної діяльності в групі, точно висловлювати думки під час організації спільної навчальної діяльності, уміти за потреби звернутися за допомогою до однокласників чи вчителя; загальнокультурної: учити дотримувати норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті самостійно опрацьованого матеріалу.

Освітні галузі, які задіяні

- Природнича;

- Мовно-літературна;

- Математична.

Очікувані результати навчання:

  • описує зміни, що відбуваються з повітрям (розширення під час нагрівання і стискання під час охолодження);
  • ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації;
  • обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила;
  • вирішує, що він / вона хотів / хотіла б дослідити;
  • підтримує аргументами власні думки або спростовує їх.
  • називають властивості повітря.
  • досліджують властивості повітря;
  • складає задачу на основі отриманих знань.

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал, повітряні кульки, лінійки, круглі колби з трубочками, склянки з водою, серветки, ноутбук, мультимедійна дошка.

Перебіг заняття

І. Вступна частина

1. Організаційний момент

Ранкова зустріч з теми: «Повітря»

Мета: формувати в учнів почуття дружності та єдності, з’ясувати роль повітря в житті людини, виховувати екологічну свідомість.

Привітання

Доброго ранку! Доброго дня!

Доброго — вчора, сьогодні, щодня ...              

Хай не псується годинник на вежі.              

Хай буде все на землі, як належить.                    

Кожному дому щастя бажаю.            

Маку — цвітіння, житу — врожаю,             

Небові — миру, голубу — неба,

Кожній дитині — всього, що треба.             

Хай усміхаються діти щодня.             

Доброго ранку! Доброго дня!

Любі мої дітки! Я рада вас вітати цього чудового дня.

Сьогодні ми будемо вітатися з вами, передаючи по колу м’ячик та промовляючи побажання ( «Бажаю здоров’я…», «Бажаю успіхів на уроці…» і т.д.) по колу.

 2. Щоденні новини

 Повідомлення синоптиків

Календар погоди

Повідомлення синоптика:

Сьогодні___ (число)__________ (місяць)_________ (день тижня).

На дворі________ (пора року).

Стовпчик термометру показує ___ (градусів), ________ (тепло/холодно).

Коли в ранці я йшла/йшов до школи небо було _____(ясним, похмурим).

Опади (були/не було)

3. Гра «Мій розумний дзвінкий м’яч»

Зараз ми відновимо в пам’яті деякі знання про природу через гру «Мій розумний дзвінкий м’яч».

Кожен учень по черзі ударяє об підлогу м’яч і називає: три назви рослин, три назви тварин, три назви птахів, три живих природних тіла, три неживих природних тіла, три природних явища і т.д.

Діти, скажіть, чому наш м’ячик такий пружний, і що допомагало йому відскакувати від підлоги? (варіанти відповідей дітей)

Що є в середині м’ячика?

Так, це повітря!

4. Повідомлення вчителя « Що таке повітря?»

Ви відчули, як рухається повітря, і лагідно торкнулося вашого обличчя? Це і є вітер. Коли ми відчиняємо двері з теплої кімнати в холодну, то відчуваємо як із холодної в теплу надходить повітря. Це відбувається тому,що з кімнати зверху виходить тепле легке повітря,а на його місце в кімнату заходить холодне повітря знизу,бо воно важче. Повітря весь час рухається. Наша  земля нерівномірно нагрівається  сонцем не тільки впродовж дня,а й протягом року. Повітря дістає тепло від землі. Нагріваючись,воно розширюється та піднімається вгору. Замість нього надходить повітря з інших місць. Цей рух повітря утворює вітер. Вітер буває легенький і сильніший, холодний і теплий. Вітер переносить тепле повітря із жарких країн у холодні, а холодне повітря – у жаркі країни.

Тому в  жарких країнах стає прохолодніше, а в холодних тепліше. Вітер розриває, то зганяє хмари. В результаті падає дощ влітку, а взимку – сніг. Вітер – велика сила.

5. Групова робота

– Діти, оберіть будь ласка повітряну кульку улюбленого кольору. Ті, в кого кульки однакових кольорів об’єднайтеся в групи!

Вправа «Магніт». Обговоріть в групі  і запишіть на кружечках кольору вашої групи все, те що вам відомо про повітря і приклейте навколо центрального слова «ПОВІТРЯ»:

6. Технологія «Мікрофон»

  • ­Що ви знаєте про повітря?
  • Повітря є скрізь.
  • Воно без запаху і кольору тощо.

7. Вправа «Я почну, а ти продовжуй».

  • Без повітря немає…(життя)
  • Без води можна прожити кілька…(днів), а без повітря кілька…(хвилин)
  • Не забруднюй повітря, бо …(це шкодить здоров’ю)

 

ІІ. Основна частина

     1. Опрацювання матеріалу уроку

1) Слово вчителя. Ми помандруємо повітряним простором аби більше дізнатися про повітря та вітер, проведемо дослідження повітря і визначимо його властивості, доводитимемо, що воно рухається.

Навколо нас є повітря. Проте ми його не бачимо, воно невидиме. Повітря заповнює всі проміжки, тріщинки й щілини в предметах. Повітря є й у воді. Куди б ми не пішли, куди б не поїхали морем чи суходолом, як би високо не піднялись на літаку — всюди є повітря. Земля оточена з усіх боків шаром повітря. Повітрям ми дихаємо, без нього не можуть жити ні люди, ні рослини, ні тварини.

Отже, пові́тря — природна  суміш газів, з яких складається  повітряна оболонка планети.

  1. Слухання казки

Про сонце, мороз і вітер

Ішли сонце, мороз і вітер широкою дорогою усі три і зустрічають чоловіка.

— Здоров був!

— Доброго здоров'я!

Привітались і пішли, ті собі, а той собі; і задумались тоді: кому той чоловік здоров'я бажав — чи на всіх, чи, може, одному? повернулись, наздогнали того чоловіка:

— Обожди, чогось запитаємо в тебе.

Той обождав, підходять вони до нього:

— Кому, чоловіче, ти сказав доброго здоров'я — чи одному, чи на усіх?

— Ні,— каже,— одному я сказав.

— Котрому ж ти казав?

—Найдужчому,— каже,— я бажав здоров'я.

Обернулись і йдуть собі назад, сонце й каже:

— Я його попечу!

А мороз каже:

— Я його заморожу.

А вітер каже:

— Ти не спечеш, а ти не заморозиш, бо як ти будеш пекти, а я буду холодний вітер віять, а як ти, морозе, будеш морозить, то я притихну, і він не змерзне.

 

  • Як ви зрозуміли головну думку казки? (Без вітру мороз не заморозить, сонце не припече)

 

  1. Руханка «Пузир».

 Усі тримаються за руки, утворюючи коло, промовляють:

Роздувайся пузир, роздувайся великий.

Залишайся таким і не лопайся.

Водночас розширюють коло, тримаючись за руки, поки учитель не скаже: «Пузир лопнув!»

Діти присідають навшпиньки і кажуть: «Хлоп!». Потім усі рухаються до центру, промовляючи: «Ш – ш – ш!»

Гра розпочинається спочатку.

 

  1. Проведення дослідів

Роздати на групу по картці із зображенням різних інструментів: –– Обведіть те, що може знадобитися для дослідження

властивостей повітря.

 

 

  • Дослід "Розширення та стискання повітря".

Візьміть круглу колбу з трубочкою і опустіть її у склянку з водою.

Нагрійте рукою повітря в колбі.

Ви помітили, що з трубочки виходять бульбашки, бо під час нагрівання повітря розширюється.

Покладіть на колбу клаптик тканини, змочений холодною водою. Спостерігаємо, як у трубочку заходить вода, бо під час охолодження повітря стискається.

Записати висновки в зошити.

 

Перегляд мультфільму «Фіксики. Повітряна куля»

(https://www.youtube.com/watch?v=3c2Qzrjx0Z8)

  • Дослід "Чи має повітря вагу?"

Візьміть дві кульки, однакові за розмірами, дві нитки однакової довжини, щоб перев’язати надуті кульки, лінійку, голку. Прив’яжіть надуті кульки на кінцях лінійки так, щоб вона врівноважилася на пальці. Одну з кульок обережно проткніть голкою. Зверніть увагу, як ціла кулька потягне край лінійки донизу.

Записати висновки в зошити.

  • Хвилинка-цікавинка: Доросла людина робить 15 дихальних рухів (вдихів/видихів) за 1 хвилину, а новонароджена дитина – 55 дихальних рухів за 1 хвилину.
  • Проведіть дослідження в парах.

Порахуйте, скільки дихальних рухів за 1 хвилину робить кожен з вашого класу. Запишіть результати.

Складіть задачу на основі отриманих вами результатів

дослідження.

  • Дослідження "Чисте повітря".

Поміркуйте, чисте чи забруднене повітря на території школи. Які припущення висловили учні?

Відобразіть відповіді в діаграмі.

Зразок:

Яких відповідей виявилося більше? На скільки більше?

Перевіримо припущення.

– Декілька днів тому ми з вами розмістили частинки клейкої стрічки у трьох різних місцях: на шкільному подвір’ї, біля дороги, у садку/парку, у класі.

Сьогодні, ви перед уроком зняли ці стрічки, тож розмістемо їх на чистому аркуші паперу. Порівняйте їх. Зробіть висновок про те, у якому місці повітря чистіше. Чому? (припущення дітей)

Записати висновки в зошити.

 - Порадьтеся в групах і скажіть, чи потрібно людям дбати про чистоту повітря. Як це зробити? (Підготовлений учень читає вірш «Дерева - легені Землі.»)

            Повітря нам потрібне всім

            І дорослим, і малим.

           Мені, тобі, звірятку, пташці,

           Листочку, квіточці, комашці.

 

                                         Чи під воду ми пірнаєм –

                                         Усе повітря споживаєм.

                                         Комашка по землі повзе -

                                         І та повітрям дихає.

 

            Вітер крила обертає молодого вітряка,

            І вітрила надуває величезного човна.

           А щоб повітря чистим було,

           Потрібно, щоб дерев багато росло.

2. Узагальнення й систематизація вивченого

Про які таємниці повітря ви дізналися? Заповніть таблицю і представте її іншим групам.

  1. Гра «Так чи ні?»
  • Відповіді дайте одним словом: згодні – «так», незгодні – «ні».
  • Холодне повітря піднімається вгору? (Ні)
  • Повітря зберігає тепло? (Так)
  • Повітря рухається? (Так)
  • Повітря погано стискається? (Ні)
  • Повітря розширюється під час нагрівання? (Так)
  • Повітря добре оберігає взимку землю від промерзання? (Так)

 

  1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
  • Продовжте речення:
  • Повітря потрібне…
  • Ми не відчуваємо вагу повітря, оскільки…
  • Повітря від нагрівання…
  • Повітря при охолодженні…

ІІІ. Заключна частина

 Підсумок уроку. Рефлексія

Учитель  пропонує  учням  сісти  в  коло  на  килимку  і  пригадати,  що  сьогодні протягом дня їх найбільше  вразило? Що нового  вони дізналися? Що розкажуть про день у школі своїм рідним?

Вправа « Мікрофон»

- Сьогодні на уроці я дізнався…

- Мені найбільше сподобалося…

- Я запам’ятав …

- Розкажу батькам…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Асанова Оксана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Маєвська Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Радул Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Мырза Катюша
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Нетеса Алиса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Черепара Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Додано
1 жовтня 2019
Переглядів
28682
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку