Поговоримо про вихованість у спілкуванні.
Мета; Поглибити і поширити знання учнів про ввічливість; показати необхідність виконання правил культурної поведінки у спілкуванні, узагальнити знання учнів про правила поведінки вдома, в школі, в громадських місцях. Виховувати в учнів ввічливість, чемність, доброзичливість.
Форма. Бесіда
Як тільки не називають наше століття – космічне, атомне кібернетичне... Але має наш час важливу особливість, що дозволяє назвати його століттям спілкуванням.
Ми вчимося, виконуємо громадські доручення, беремо участь у мітингах та демонстраціях, буваємо в кіно, театрах, займаємося спортом, відвідуємо виставки, концерти, ходимо в гості.
У кожного з нас протягом одного дня відбуваються десятки, а той сотні контактів з іншими людьми.
І щоразу настрій, самопочуття, працездатність людей багато в чому залежать від того, чи привітні вони були, доброзичливі або роздратовані, чи грубі, чи знайшли правильну лінію поведінки.
Це дуже важливо – знайти другу лінію поведінки, засвоїти науку спілкування, яка допоможе поводитись серед людей так, щоб їм було добре, приємно, зручно.
Найпростіша і найчастіша подія в житті кожного з нас – зустріч з іншою людиною. І відзначаємо ми цю подію вітанням. Не привітатися або не відповісти на вітання в усі часи і в усіх народів вважалося не вихованістю, неповагою до навколишніх.
Адже в коротких словах вітання дуже великий і важливий зміст: “ Я тебе бачу, людино і бажаю всього найкращого: здоров‘я, миру, щастя.” Ось що означає проста звичайна фраза “ Доброго дня”
Учень. Доброго дня ми один одному побажали,
Хоча були зовсім незнайомі.
Що особливого ми “ цим сказали” ?
Просто “доброго дня”
Адже більше нічого ми не сказали.
Чому ж на краплину сонця збільшилось в світі?
Чому ж на краплину щастя збільшилося в світі?
Чому ж на краплину радіснішим стало життя?
Вчитель. Так про дивну фразу вітання писав, поет Володимир Слоухін.
Запам’ятайте: привітатися так, щоб “на краплинку сонця збільшилось” в світі, теж треба вміти. От, наприклад, постарайтесь відповісти на такі запитання?
Аналіз ситуацій.
1.Ти ідеш з товаришем вулицею. Він привітався з незнайомою тобі людиною, зупинився. Чи треба й тобі вітатися?
2.Ви увійшли в автобус із задньої площадки. Біля передніх дверей побачили друзів.Чи треба привітатися з ними. Якщо треба, то як це зробити?
3.Чи можна замість “доброго дня” говорити “привіт”?
4.У шкільному, коридорі розмовляють вчителі. Йдучи перед початком занять до класу, Ігор побачив свого класного керівника і проходячи повз вчителів, ввічливо сказав: “Доброго дня, Іване Михайловичу”.
Чи не скажете, яку помилку допущено? А, може, все гаразд?
Вчитель. Не виключено, що думки ваші різні. Проте сперечатися тут особливо немає чого, бо існують для таких випадків певні правила поведінки, які всі разом називають словом “етикет”.
Ми живемо серед людей, і наші слова, жести, вчинки не байдужі тим, хто нас оточує.
Ви ніколи не замислювалися, а навіщо, власне кажучи, люди ходять в гості? Для цього, мабуть є, чимало причин?
І зрозуміло, що протягом тривалого часу виробились цілком певні уявлення про те, як поводитись хазяїнові і як гостю.
Здається, теоретично ми знаємо ці правила, а практично буваємо далекими від них.
Розмовляла я зі своєю знайомою про те, як пройшов день народження в дочки.
Сподіваюся, всі здогадалися, як я це визначила.
Часто гості порушують й інші правила поведінки.
Пропоную вам сценку про те, як один хлопчик гостював в іншого і виявився не дуже хорошим гостем. Знайдіть і полічіть у його поведінці помилки. Будьте уважні, бо помилок дуже багато.
Сценка “В гостях”.
Володя: Петю, приходь до мене десь о 6 годині. Я тобі новий велосипед свій покажу. Магнітофон послухаємо.
Петро: Добре, прийду.
(Годині о 7-ій Володя перестав чекати гостя)
Володя: Вже 7 година, а Петро так і не прийшов. Мабуть, піду ще раз повторю вірш з літератури.
(Настирливий стук у двері )
Петро: Привіт! Це я.
(Пройшов до кімнати, кинув мокрий плащ і кашкета на крісло і оглядівся )
А у вас нічого. Це що таке?
Володя: Це батькові подарували.
Петро: З чого це зроблено: з дерева чи металу?
(Хруснуло щось)
А це де купили? Скільки коштує?
А це мені зовсім не сподобалося. Навіщо тримати в домі різний мотлох?
(Підійшов Петрик до туалетного столика. Відкрив духи, понюхав, побризкався дезодорантом, понюхав крем, лизнув його, сказавши, що пахне лимоном ).
Володя: Петрику, я тебе чаєм з лимоном зараз пригощу.
Петро: Ні, Володю, чаю я й вдома нап”юся. Краще наріж ковбаси. Я ще й цукерки люблю.
(Поїв Петрик )
(Гупаючи черевиками, гість помчав додому )
Аналіз поведінки гостя.
Вчитель. А у вас друзі не бувало таких гостей? Як ви до них ставитесь?
Не кожен вміє бути справжнім і щедрим господарем, бо це не так вже й просто, як здається на перший погляд.
Щоб переконатися в цьому, я пропоную розглянути кілька ситуацій.
Ситуаційні завдання.
Ситуація 1. Олексій повертався зі школи з друзями. Хлопці розпочали цікаву розмову. Не хотілося розлучатися.
Олексій запропонував “ Ходімо до мене. Продовжимо розмову, поїмо”.
Хлопцям відчинила Олексієва мама. Вона була в старому одязі. В руках ганчірка. Вона прала і прибирала.
Хлопці почали відмовлятися. Господиня вмовила хлопців залишитися.
Всім було ніяково не добре. Хто в цьому винен?
Ситуація 2. Батьків не було в дома. Наталка в дома сама дивиться мультфільми.
Стук в двері. У дверях дядько Микола, який працює з татом.
Наташа нетерпляче дивиться на гостя і мовчить.
А як ви вчинили б на місці дівчинки?
Ситуація 3. Ігор вчиться у другу зміну. Скоро в школу. Уроки не вивчені. Мама просила начистити картоплі. Але хлопець ніяк не може взятися за роботу. З ранку до нього завітали два сусідоньки хлопчики і все не йдуть. Пограли ігри на комп’ютері, по дресирували кицьку Ясю. Відпрацювали на килимі прийоми самбо. Спорожнили коробку з цукерками. Включили карооке почали співати під мелодію карооке.
Що ж робити? Відіслати їх додому? Як же обов’язок гостинного господаря? Виконати обов’язок? А уроки, мамина просьба?
Ситуація 4. Дванадцятиріччя – дата серйозна. Іринка з мамою ретельно готувалися до дня народження. Були різні страви, напої, десерт.
Швидко впорались з частуванням і занудьгували. Дівчатка збилися на дивані і розглядали фотографії, перешіптувалися. Хлопці почали грати в шашки.
Іринка принесла великий торт. Але їсти вже ніхто не хотів. Дівчинка включила музику, але і танців не вийшло.
Як ви гадаєте чому не вийшло свята?
Підсумок.
Давайте, друзі, разом поміркуймо, яким повинен бути хорошим господар, яких правил він повинен дотримуватися, щоб гостям у його домі було добре і затишно. В цьому нам допоможе таблиця “Правила для вихованого господаря”
Учні тлумачать кожне правило.
1