Година спілкування "Булінг"

Про матеріал
Мета: ознайомити з поняттям булінгу, його видами та проявами, розвивати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, толерантного спілкування; розвивати навички запобігання виникненню насильства в сім’ї, школі, серед однолітків; виховувати ввічливе ставлення один до одного. Обладнання: відео - сюжети, пам’ятки-рекомендації.
Перегляд файлу

Година спілкування «Булінг»

Мета: ознайомити з поняттям булінгу, його видами та проявами, розвивати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, толерантного спілкування; розвивати навички запобігання виникненню насильства в сім’ї, школі, серед однолітків; виховувати ввічливе ставлення один до одного.

Обладнання:

Відео - сюжети, пам’ятки-рекомендації.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент.

Оголошення теми та мети заняття.

 - Доброго дня, шановні учні 6-Б класу. Сьогодні ми з вами спробуємо обговорити важливу тему сьогодення, а саме тему насильства та жорстокості серед учнів.

 Кожному з нас хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлені на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти що таке булінг.

 Сподіваюся вам буде цікаво і ви з користю проведете час.

ІІ. Прийняття правил роботи

Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.

 ПРАВИЛА РОБОТИ:

1. Говорити від свого імені.

2. Бути доброзичливими і активними.

3. «Піднята рука».

4. Один говорить - усі слухають.

 Запитання до групи:

1. Чи згодні ви з правилами?

2. Чи маєте ще якісь пропозиції?

ІІІ.  Притча

- Перед тим як розпочати нашу розмову послухайте притчу, яка називається «Все в твоїх руках». (Відео №1 – 1.12)

Ця історія трапилась дуже давно у старовинно­му місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чо­ловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в до­лонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.

Так усе і сталося. Спіймавши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і на­справді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».

- Отже, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?

(Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».)

- Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — доб­ра чи зла, як вона ставитиметься до інших добре чи погано.

Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне. А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують ?

ІV. Інформаційне повідомлення «Що таке булінг?»

- Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного. Останніми роками визнано поширення в освітній практиці такого явища, як шкільний булінг.

То що ж таке булінг?

Булінг перекладається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною.

До вашої уваги коротке анімаційне відео, у якому ви дізнаєтеся що таке боулінг. Завдання для вас: уважно слухати і назвати головні ознаки булінгу.

(Відео №2. Все про булінг - 1.15).

- Які ознаки булінгу ви можете назвати? (Діти називають ознаки булінгу, піднімаючи руку.)

Висновок. Отже, все сказане вами можна підсумувати, що основними ознаками булінгу є:

  • агресивна і негативна поведінка;
  • здійснюється регулярно;
  • відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
  • така поведінка є навмисною.

V. Форми шкільного булінгу

 - А як же проявляється булінг  у школі? Пропоную переглянути наступний відеоролик. Завдання: після перегляду розповісти як саме може проявлятися булінг у школі, у класі?

(Відео №3.  Прояви булінгу у школі - 2.45). (Діти називають можливі прояви булінгу у школі).

  Висновок. Отже, форми шкільного булінгу можуть бути різними:

  • систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини);
  • задирство;
  • фізичні і психічні приниження;
  • різного виду знущання;
  • бойкот та ігнорування;
  • псування особистих речей та ін.

V. Жертви шкільного булінгу

- Найчастіше жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають:

  1. Фізичні недоліки: носять окуляри,  діти зі зниженим слухом, порушенням опорно-рухового апарату (наприклад ДЦП), тобто ті, що не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків.
  2. Особливості поведінки: замкнуті, сором`язливі, тривожні, імпульсивні, невпевнені в собі, нещасливі і ті, які мають занижену самооцінку.
  3. Особливості зовнішності: руде волосся, ластовиння, клаповухість, криві ноги, особлива форма голови, маса тіла (повні чи худі).
  4. Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.
  5. Страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію.
  6. Відсутність досвіду життя в колективі (домашні діти).
  7. Хвороби
  8. Низький інтелект і труднощі в навчанні.

 Висновок. Отже, кожен із нас рівний у своїх правах. Кожен із нас такий самий, але водночас такий різний. Хтось високий, а хтось ні. Ти вмієш жартувати, а я ні. Перелік таких порівнянь можна продовжити. Але всі можемо поважати один одного та дружити, навіть якщо ми дуже різні.

- Як на вашу думку можна зупинити булінг у класі? Як про це показано у відеоролику, який ми щойно переглянули? (Товаришувати усім). 

VІ. Поради дієвої поведінки в ситуації агресії

- Як діяти, коли до вас чинять агресивні дії, знущаються, насміхаються?

Відповідь на це питання ви знайдете, коли переглянете наступне відео і почуєте поради від психолога, працівника поліції.

(Відео №4. Телефон довіри)

Висновок. Запам’ятайте!

  • Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.
  • Ваша власність належить тільки вам.
  • Ви маєте право на допомогу.
  • Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
  • Дитина має право на вільне життя та світосприйняття. І якщо ви «не такі» як інші, маєте відмінність, то це не є ознакою вашого неподобства, а це є – ваша індивідуальність  і особистість. А найголовніше, що ви маєте право жити так, як вам хочеться і бути таким, як ви хочете. Але не забувайте, що ваша індивідуальність, не повинна приносити шкоду оточуючим.

VІІ.  Рекомендації дієвої поведінки, які можуть вплинути  на тих, хто поводиться агресивно.

 - На згадку про нашу годину спілкування я для вас підготувала рекомендації дієвої поведінки, які можуть вплинути  на тих, хто поводиться агресивно стосовно вас. Зараз ви їх отримаєте і прошу вас зачитати ці рекомендації за умови піднятої руки. (Учні по черзі за бажанням читають рекомендації).

1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
2. Стримуй гнів.
3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.

4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).

5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.

6. Поговори про це зі своїм братом, сестрою, знайомими.

7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

8. Усунь провокативні фактори.

9. Існує національна дитяча «гаряча лінія»  - телефон  0800500250.

ІІ.  Притча «Скільки важить сніжинка?»

- Для вас у мене є ще одна легенда, яка називається «Скільки важить сніжинка?». Спробуйте дати відповідь, чому зламалася гілка?

Притча «Скільки важить сніжинка?»

 Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:

— Скільки важить одна сніжинка?

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.

— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, — вела далі синичка.

 — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7.435.679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.

 - То чому ж зламалася гілка? Невже сніжинка має таку велику вагу? (Кожна сніжинка важить нічого, а разом вони сила).

- Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не зауважуючи цього.

Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди.

Я щиро вірю і повністю впевнена, що кожен з вас вживатиме такі слова, що підніматимуть настрій іншим, щоб будувати і не руйнувати. Адже те, що ми говоримо так чи інакше лишає слід у серці людини, якій ми це сказали. Ваш клас – це маленька сім’я. Мені, та й вам, хотілося б, щоб у вашій сім’ї завжди панувало добро, взаємоповага, не було сварок, лихослів’я. А  клас – це ще й частинка більшої сім’ї – вашої школи. Я переконана, що кожен із вас прагне, щоб ваша школа стала територією Добра. Тому пам’ятайте правило, яке називають Золотим «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм  і ви».

- Готуючись до заняття з вами я натрапила на такий вірш «Світ без насилля) автор Ірина Супрун. Послухайте, будь ласка. Саме словами цього вірша я хочу закінчити нашу зустріч.

 

Світ без насилля... (Ірина Супрун)

 

Мій улюблений світ - без насильства,

Без жорстокості, болю і зла,

Де народом заспівана пісня

Містить тільки хороші слова.

 

Мій улюблений світ - без насильства,

Де немає страждання й війни,

Де розквітла калина барвиста

И голосінь не почуєш сумних

 

Мій улюблений світ - це не казка,

А реальне щасливе життя,

Бо, звільнивши наш світ від насильства,

Можна сміло Іти в майбуття.

 

І коли на теренах країни

Без страждань заживе кожне місто,

Скажуть люди всієї країни:

Україна - це світ без насильства.

 

 

- Дякую за увагу! Наше заняття закінчилося.  До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендації дієвої поведінки,

 які можуть вплинути  на тих,

 хто поводиться агресивно

 

  1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
  2. Стримуй гнів.
  3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.
  4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
  5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
  6. Поговори про це зі своїм братом, сестрою, знайомими.
  7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
  8. Усунь провокативні фактори.
  9. Існує національна дитяча «гаряча лінія»-      телефон  0800500250.

 

 

 

Рекомендації дієвої поведінки,

 які можуть вплинути  на тих,

 хто поводиться агресивно

 

  1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
  2. Стримуй гнів.
  3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.
  4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
  5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
  6. Поговори про це зі своїм братом, сестрою, знайомими.
  7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
  8. Усунь провокативні фактори.
  9. Існує національна дитяча «гаряча лінія»-      телефон  0800500250.

 

 

 

Рекомендації дієвої поведінки,

 які можуть вплинути  на тих,

 хто поводиться агресивно

 

  1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
  2. Стримуй гнів.
  3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.
  4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
  5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
  6. Поговори про це зі своїм братом, сестрою, знайомими.
  7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
  8. Усунь провокативні фактори.
  9. Існує національна дитяча «гаряча лінія»-      телефон  0800500250.

 

 

 

Рекомендації дієвої поведінки,

 які можуть вплинути  на тих,

 хто поводиться агресивно

 

  1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
  2. Стримуй гнів.
  3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.
  4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
  5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
  6. Поговори про це зі своїм братом, сестрою, знайомими.
  7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
  8. Усунь провокативні фактори.
  9. Існує національна дитяча «гаряча лінія»-      телефон  0800500250.

 

 

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку