Міністерство освіти і науки України
Новгород– Сіверська державна гімназія імені К.Д. Ушинського
Свято «Зустріч птахів»
Підготувала і провела
вихователь
Кунцевська В.В.
2019 рік
Мета: привернути увагу школярів до охорони птахів; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати добре ставлення до пернатих друзів; закладати основи екологічної культури учнів.
Обладнання: мультимедійна презентація, музичний запис «Голоси птахів».
Оформлення класу: репродукції із зображенням птахів, виставка художніх творів.
Хід заняття:
Вихователь: Земля приваблива у різні пори року. А весною земля найпрекрасніша. Після довгого зимового сну прокидається природа, оживає, наповнюється життєдайною енергією і народжує нове життя. З давніх-давен у нашого народу було одне з найулюбленіших свят – зустріч весни, що проходило пишно і радісно. Весну, за уявленням предків, приносили на крилах птахи. Перші весняні промені сонця пригрівають землю, швидкі струмочки біжучи співають свою пісню, а піддані пташиного царства повертаються додому з вирію. Як же скучили вони за домівкою, а ми - за ними. І тому сьогодні ми проведемо свято зустрічі птахів, щоб друзі наші менші знали, що ми з нетерпінням чекали на їх повернення. (слайд 2-4)
Вчитель: День птахів в екологічному календарі з'явився одним з перших. Його стали відзначати з початку 20 століття — в 1902 році була складена Міжнародна конвенція з охорони птахів, а в 1906 році вперше його відзначили одночасно у багатьох країнах світу. Дата свята — 1 квітня обрана не випадково, саме в цей день представники кількох держав підписали конвенцію.
Діти присвячують його маленьким друзям: розвішують на деревах тисячі пташиних будиночків, влаштовують їдальні для милих гостей, проводять свята-зустрічі з птахами, яких на земній кулі налічується 9000 видів.
(слайд 5)
21 березня – День весняного рівнодення. З цього дня розпочинається справжня весна, і птахи починають масово прилітати з вирію. А щоб весна була дружньою, родючою, багатою на пташиний спів, матері за народною традицією напередодні випікали з тіста фігурки у вигляді птахів. Їх називали “жайворонками” чи “голубами” і давали дітям, щоб вони ходили вулицями і закликали птахів із вирію. ( слайд 6)
Учень :
Після довгої зими,
Снігу й хуртовини,
Повертають з чужини
Птахи - друзі людини.
Щоб люту зиму пережить,
Були в краю чужому.
І подолавши довгий шлях
Летять вони додому.
Лиш сніг розтанув
І землі з’явились чорні латки,
Граки – передвісники весни
Лаштують гнізда – хатки.
За ними прилетять шпаки,
А потім дрозди, й крижні,
І жайворонки, й журавлі,
І чаплі дивовижні.
І залунає ніжний спів
В очікуванні дива:
Поповнення в кожнім гнізді
І вся земля щаслива.
Ведучий 1: Традиції українського народу тісно пов’язані з фольклором, а одним з різновидів фольклору є прислів’я. Тому, я пропоную вам доповнити прислів’я про птахів.(слайд 7)
У всякої пташки свої ….. (замашки)
Видно птаха по ……(польоту)
Де багато пташок, там нема …..(комашок)
Всяка пташка своє гніздо….( знає)
Вліз між ворони, …….(кракай), як і вони.
Ворона хоч мала, а …..(рот) великий.
Горобець маленький, а ….(серденько) має.
Журавлі прилетіли –…..( весну) принесли.
Де ластівка не літає, а на весну …..( додому) прилітає.
Ластівка весну починає, …..(осінь) накликає.
Ведучий 2: Молодці, ви чудово впоралися з цим завданням, а наступним буде відгадати за картинкою які птахи першими повертаються на Чернігівщину. ( слайд 8- 13)
Ведучий 1: - Чому птахи летять ключем?( відповіді дітей)
У зграї птахів завжди є особини сильніші і менш сильні. Щоб зграя надто не розтягувалася при далекому польоті і не втрачала відсталих, вона повинна рухатися з середньою постійною швидкістю, найбільш вигідною для більшості птахів. Для цього потрібно дотримуватися певного постійного такту польоту. Вся зграя птахів летить за лідером. У безладній групі цього дуже важко домогтися, а при правильному польоті, особливо при польоті “ключем”, ватажок знаходиться на очах у всієї зграї. Гуси та журавлі летять ключем. Чайки та чаплі, летять шеренгою, поперечним рядом. Що стосується дрібних пташок, то деякі з них летять скопом, безладною купою. Тому-то багато хто з них відстають і губляться в дорозі.
Журавлі і дикі гуси летять клином, дрозди й шпаки зграями, дикі качки – косяком, а чайки, кулики та чаплі – шеренгою. (слайд 14)
Вихователь: Так і ми з вами повинні триматися одним колективом, щоб не розгубитися, бо разом ми сильні.
-А куди ж саме повертаються птахи? ( до своїх домівок)
-А якщо немає домівки, або її зруйновано, куди повертаються птахи? ( будують або відновлюють гнізда)
Ведучий 2: Будування гнізда досить складний процес і відбувається він частіше навесні під час шлюбного періоду. Гнізда бувають прості і складні, а інколи і вишукані. Розміщуватись можуть на відкритих і у закритих місцях. У їхньому будівництві завжди вражає:
Ведучий 1: Всі особини одного виду майструють однаково, тому за формою гнізда можна визначити вид птаха. Будують птахи свої гнізда в основному для висиджування потомства. Адже гніздо захищає і зберігає яйця від переохолодження, а після появи пташенят, захищає їх. Для зігрівання птахи використовують мох, пух, суху траву, шерсть тварин… Яйця у багатьох птахів мають маскуюче забарвлення. Вони забарвлені у той же колір, що і оточуюче середовище: кора дерева, лісова підстилка, ґрунт. Не маскують свої яйця лише ті птахи, хто гніздиться у дуплах, норах чи інших укриттях. ( слайд 16 -22 )
Учениця:
Навесні птахи радо вертають назад
Навесні птахи радо вертають назад,
Відійде мороз лютий і снігопад.
Тепло прийде, і сонце пригріє,
І маленьку пташину зігріє.
Тут знайомі ліси, тут знайомі поля
І поживою повниться наша земля.
Кожна пташка знайде собі їжу:
Хробака чи комашечку свіжу.
Шпаки радо заселять шпаківні нові.
Вернуть ластівки в гнізда, під стріхи, старі.
Горихвістка знайде собі місце в дуплі.
Сірий жайворонок збудує житло на землі.
Для нащадків своїх птахи «хатки» будують,
Мов колискою гнізда пташенятам слугують.
Сидять милі малята і підростають,
А батьки від небезпеки їх захищають.
Коли молодь пташина вже підросте
І у пір’я ошатне вбереться своє.
Ось тоді й починається вільне життя,
І радість свободи, і нові відкриття.
Ведучий 2: Цікаво знати ( народознавча хвилинка)
Гнізда лелек, голубів, ластівок на будинку або поблизу житла людей у минулому вважались оберегом, не лише для будинку, а й домашніх тварин. Тому заборонялось їх чіпати, тим більше розоряти. Як результат порушення заборони могли бути різного роду нещастя: пожежа, загибель домашнього скоту, хвороби і смерть. Вважалось, тому хто буде відганяти від пташиних гнізд котів, собак та інших хижаків, буде все життя везти у справах.
Не можна чіпати пташине гніздо через те, що його створив Бог, бо він може наказати винуватця. Заборонялось кидати на птахів каміння чи будь-що, щоб у майбутньому ті не виклювали очі.
Вихователь: - Але є і такі птахи, які не будують собі гнізда, назвіть їх.
(відповіді дітей)
Ведучий 1: Шпак звичайний радо займе будиночок, що зробили люди.
Сова займає чужі гнізда , вже готові, і веде себе в них як вдома. Сокіл кібчик забирає гнізда у грака або ворони. Зозуля, як відомо, відкладає яйця в чужі гнізда. Чистуни, кладуть своє єдине яйце на голому виступі скелі. Деякі види куликів, відкладають яйця прямо на піщаний берег, без ніякої підстилки. Кладку віднайти досить важко, так як яйця схожі на гальку.
Рухлива гра «Зозуля і птахи»
Ведучий 2: Орли та лелеки, передають свої гнізда у спадковість. Гніздо білого лелеки проіснувало 400 років.
Найважчим у світі визначено гніздо білоголових орланів, яке важило 2 т. Найсучасніше гніздо, тобто зроблене “за новітніми технологіями” – це вороняче гніздо, яке звите із алюмінієвого дроту.
Гніздо чубатих стрижів – найкрихкіше – крихітна пластинка із слини і пари шматочків кори дерева. Витримує вагу всього одного маленького яєчка. Батьки в цей час сидять поруч на гілочках.
Пальмові стрижі влаштовують спартанські гнізда. Пояснюється це тим, що вони наносять на нижню частину листка пальми смужку слини, а на неї приклеюють два яєчка. Пташенята ростуть в цьому “гнізді” у підвішеному стані.
Найміцніші гнізда будують пташки руді пічники. Роблять вони їх із грудочок глини, змішаною із гноєм. Коли гніздо висохне на сонці, його не можна розбити, навіть, кувалдою. ( слайд 23)
Вихователь: Тому, сьогодні ми з вами зробимо ще одну корисну справу. Розвісимо шпаківні та дуплянки в шкільному парку. Ці будиночки зробили хлопці 10 класу на уроках трудових технологій. Вони намагалися зробити їх комфортними і зручними для птахів. Незабаром шпаки повернуться і їх чекатиме новосілля. (слайд 24)
Закликаю вас берегти рідну природу і наших вірних друзів – птахів. Пам’ятайте, що для пташки найголовніше це воля. Милуйтеся, захоплюйтеся, насолоджуйтеся цими творіннями природи! (слайд 25)
Учень:
Ось із вирію линуть і линуть птахи,
Повертають додому пернаті
І на крилах несуть вони сонця тепло,
Ну, а люди птахам дуже раді.
Їх стрічають у селах, містечках, й містах,
Змайстрували дуплянки й шпаківні,
Ну, а дехто з птахів роблять житла самі
І співають при цьому чарівно.
Згодом з’являться в гніздах пташенята малі,
Жовтороті, голодні малята,
А батьки невгамовно їжу будуть нести
Не жаліючи власні крилята.
Повертайтесь додому птахи навесні,
Вас чекають, чекають, чекають,
Бо з наступним прильотом птахів на Україну
Люди мирні надії плекають.
( акція «Подаруємо домівку пташці»)