Показове заняття гуртків «Фізичний альманах» (фізика) та «Майстриня» (трудове навчання) Тема. «Сніданок за законами фізики»

Про матеріал

Мета заняття. Навчити учнів 7 класу готувати сніданок, враховуючи закони фізики та дотримуючись правил техніки безпеки;

- систематизувати знання з теми «Тиск»;

- узагальнити знання з теми «Ведення домашнього господарства», оптимально сполучити навчання із застосуванням знань у проблемних ситуаціях;

  • - здійснювати наставницьку діяльність;
  • - виховувати уміння відстоювати свою точку зору,
  • - розвивати акуратність, естетичний смак.
Перегляд файлу

Показове заняття гуртків

«Фізичний альманах» (фізика) та «Майстриня» (трудове навчання)

Тема. «Сніданок за законами фізики»

Мета заняття.  Навчити учнів 7 класу готувати сніданок, враховуючи закони фізики та дотримуючись правил техніки безпеки;

- систематизувати знання з теми «Тиск»;

- узагальнити знання з теми «Ведення домашнього господарства», оптимально сполучити навчання із застосуванням знань у проблемних ситуаціях;

- здійснювати наставницьку діяльність;

- виховувати уміння відстоювати свою точку зору,

- розвивати акуратність, естетичний смак.

Обладнання: 6 яєць (два для сніданку), 1 склянка молока, батон, вершкова і рослинна олія, електрична плита, ніж.

Тип заняття . Узагальнення і систематизації знань.

Хід уроку

  1.      Організаційний момент.
  2.   Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
  •         Добрий день друзі. Сьогодні у нас незвичайна зустріч. Працюватимуть члени двох гуртків «Фізичний альманах»  та «Майстриня».
  •         Епіграфом нашої роботи будіть слова Конфуція:

Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу, я пам’ятаю.

Те, що роблю, я розумію.

Як ви розумієте цей вислів?

(діти висловлюють думки)

Учитель труд. навч. Пропонуємо пригоститись канапками з чаєм.

Учитель фізики. Як ви можете пояснити,  з точки зору природознавства, з яких речовин складаються запропоновані канапки..

Чи задумувались ви, які фізичні закони проявляються при приготуванні  повноцінного сніданку?

  1. Оголошення теми та очікуваних результатів.

Учитель фізики. Недаремно тема сьогоднішнього заняття «Сніданок за законами фізики». Слідкувати за правильністю думок гуртківців «Майстрині» та допомагати їм сьогодні будуть наші консультанти – члени  гуртка «Фізичний альманах», переможці шкільних та районних олімпіад з фізики, та незалежні експерти шкільного гуртка «Художня палітра»,  які в кінці уроку презентують своє бачення нашої роботи на папері.

Прошу вас сформулювати для себе мету нашого заняття. Яка повинна  розпочинатися  словами:

“Я дізнаюсь ….”

“Я навчуся….”.

(Учні відповідають)

Після висловів дітей, підводимо   підсумок:

На уроці я дізнаюсь:

- як закони фізики допомагають у приготуванні страв;

- технологію приготування їжі;

- розраховувати енергетичну цінність продуктів які входять до складу сніданку;

Я навчуся:

- застосовувати отриманні знання з фізики та трудового навчання на практиці;

- готувати сніданок;

- естетично оформляти приготовлені страви.

Учитель труд. навч. Сьогодні ми приготуємо найпростіший сніданок, який буде складатися з яєчні,  бутерброда та склянки молока.

Та перш, ніж  розпочати  роботу, згадаємо, що треба зробити з яйцями для того, щоб вживати їх у їжу? (Зробити первинну обробку яєць)

  •         Для чого така обробка? (Захист від бактерій)
  •         Назвіть основні правила обробки яєць.

1- тепл. вода 10 хв.,

2 – 0,5 % розч соди 10 хв.,

3 -  0,5 % розчин хлорного вапна 5 хв.,

4 – проточна вода 5 хв.

ІV.  Мотивація навчальної діяльності.

1 консультант. На столі 6 яєць. Два з них уже зварені і їх потрібно залишити на салат олив’є. Як їх можна знайти серед інших? Ваші пропозиції. Потрібно не тільки назвати ці способи, але й розібратися в їхній фізичній суті.

(Відповіді учнів)

Перший спосіб. Потрібно покласти яйце на стіл й обертати його навколо вертикальної осі. Варене яйце буде обертатися швидше, ніж сире. Чому? Варене яйце обертається як одне ціле; сире ж складається з окремих рідких частин: жовтка і білка. При обертанні сирого яйця ці частини володіють різною лінійною швидкістю: чим далі від осі обертання, тим ця швидкість більше; тому між частинами яйця виникає внутрішнє тертя, що гальмує рух.

Другий спосіб. Опустити яйця в солону воду; якщо вони однакового розміру, то сире яйце буде плавати на більшій глибині, ніж варене.

Третій спосіб. Оригінальний. Потрібно закріпити на столі всі яйця. Потім з рушниці вистрілювати в них по черзі. У варених яйцях залишиться вузький слід від кулі, що пролетіла, а сирі розлетяться на шматки в усі сторони — варені будуть виявлені. Навряд чи хтось користується цим способом, але цікава причина такого різного впливу  дії кулі на сирі і варені яйця.

  •         Чи знає її хтось із вас?

(відповіді дітей)

Вчитель фізики. Підказка. Все залежить від тиску. А що називається тиском? Назвіть одиниці вимірювання тиску? Сформулюйте закон Паскаля.

Консультант. При влученні кулі в сире яйце, тиск, що здійснюється на його рідкий уміст, буде передаватися за законом Паскаля в усі сторони без зміни.

Учитель труд. навч. Відокремивши варені яйця від сирих, починаємо готувати сніданок.   Визначені сирі яйця треба зварити. Та перед початком роботи – повторимо правила охорони праці при роботі з електричними приладами.

(Слайд інструкція техніки безпеки « Робота з електричними приладами»)

2 консультант. У яку воду будемо класти сирі яйця?

(відповіді дітей)

Можна в холодну, а можна і в гарячу. У холодній воді нагрівання відбувається одночасно, а в киплячій шкаралупа яйця може тріснути, як тонкостінна склянка. При великій різниці температур (кімнати й окропу) речовина усередині яйця розширюється при нагріванні дуже швидко, і шкаралупа тріскається. Як цього уникнути? Щоб яйце не тріснуло при опусканні в окріп, потрібно покласти яйце на металеву ложку повільно занурювати його в окріп. Яйця варимо від 4 до 10 хвилин.

( Варіння яєць)

2 консультант. Що роблять після того, як пройшов час, відведений для варіння яєць?

(Опускають у холодну воду)

-Навіщо?

Шкаралупа при швидкому охолодженні різко скорочує свої розміри, і в ній утворюються мікротріщини, що полегшують процес зняття шкаралупи.

Учитель фізики. Які явища ви спостерігали під час варіння яєць?

(відповіді гуртківців)

- А чи в будь- якій місцевості спостерігаються такі явища?

(Відповіді дітей)

2 консультант.

- Чому в горах важко зварити яйця?

- Яйце  може довго знаходитися в киплячій воді, але залишатися при цьому сирим. Чи насправді це так? Хтось зможе це пояснити?

(відповіді дітей)

Температура кипіння залежить від зовнішнього тиску (атмосферного).

  •         Що таке  атмосферний тиск?
  •         У високогірних районах атмосферний тиск значно нижчий, ніж біля поверхні Землі, а зі зменшенням тиску температура кипіння зменшується. Яка температура кипіння води? А от поблизу вершини Ельбрусу вона складає тільки 82 °С. Там атмосферний тиск дорівнює 0,5 атм.

(Охолодження зварених яєць)

Учитель труд. навч. А  яку страву можна ще швидко приготувати з яєць вранці на сніданок?

  •         Так, тепер будемо готувати яєчню.
  •         Що використовують для підсмаження яєчні?

Учитель фізики.

Чому ми смажимо на олії, а не на воді?

(відповіді гуртківців)

3 консультант. Напевно, нам необхідно з’ясувати, чим відрізняється процес варіння від процесу смаження. Коли ми варимо, продукти нагріваються до температури кипіння води, тобто до 100 °С або трохи більше, якщо додати солі. Вода виступає, 3 одного боку, як середовище, що забезпечує сталість 100-градусної температури, з іншого боку, вона обмежує зіткнення зі стінками посудини. При варінні ми нагріваємо продукти для їхнього розм’якшення, прагнучи цим істотно поліпшити засвоєння їжі. Білки і крохмаль більше піддаються обробці. Цей процес змінює мікроструктуру продуктів, виганяє з них леткі речовини. Іншим стає запах продуктів, міняється їхній зовнішній вигляд і об’єм, продукти адсорбують воду.

Коли ми смажимо, продукти знаходяться в олії, тобто в рідкому середовищі, температура якого може бути близько 300°С. При такій високотемпературній обробці істотного значення набуває процес окиснення продукту. Смажена їжа тому здобуває інший смак, рідина з неї випаровується. Чому ж ми все-таки смажимо на олії, а не на воді? Вода, потрапляючи на розпечену сковороду, температура якої вище 100 °С, починає миттєво випаровуватися, утворюючи безліч крапельок-кульок води, кожна з яких містить певну кількість розчиненого в ній повітря. Унаслідок нагрівання тиск усередині кульок зростає, вони лопаються. Розрив супроводжується виникненням ударної хвилі, яку ми сприймаємо, як тріск і шипіння. Коли ми наливаємо олію на розігріту до 300 °С сковороду, ми спостерігаємо таке саме явище, але при більш високій температурі.

Учитель труд. навч. Розпочнемо смаження, повторивши правила охорони праці при роботі з гарячими рідинами.

(Слайд інструкція з оорони праці «Робота з гарячими рідинами»)

Учитель труд. навч.  Виконуючи кулінарні роботи, необхідно не забувати і про естетику подачі страви, тому пропоную використати форми для смаження.

(Смаження яєчні)

Учитель фізики. Відгадайте загадку.

І поживне, і смачне,
          Біле, пінне, запашне.
           Залюбки малята п’ють,
           Здоровенькими ростуть.

(Молоко)

Наступний етап -  кип’ятіння молока.

  •         Які фізичні явища можна спостерігати при кип’ятінні молока?

(відповіді дітей)

Не можна забувати, що процес кип’ятіння молока супроводжується інтенсивним і різким збільшенням об’єму, у результаті чого ми говоримо, що молоко «біжить».

4 консультант. Молоко — це цінний харчовий продукт. Воно містить цукор, білки, жири, мінеральні речовини, вітаміни, ферменти. Порівняємо процес кипіння води і молока. Спочатку молоко, як і вода, нагрівається в каструлі завдяки конвекції — перемішуванню теплих і холодних мас. Наявність визначеної кількості жиру в молоці призводить до утворення маслянистої плівки. При нагріванні розчинене у молоці повітря розширюється і піднімається угору у вигляді бульбашок. Усередині кожної відбувається випаровування рідини. З підвищенням температури і в міру наближення її до температури кипіння тиск усередині бульбашки збільшується настільки, що, коли вона стає рівним зовнішньому (або трохи перевищує його), бульбашка лопається, і повітря виходить назовні. Масляниста плівка на поверхні для пари непроникна, тому пара, що вирвалася з бульбашок, змушує її підніматися. Молоко ніби розбухає, збільшується в об’ємі і «біжить», переливаючись через край каструлі.

(Кипятіння молока)

Учитель труд. навч. Молоко скипіло. Залишилося нарізати батон і приготувати бутерброди. Але перед цим слід повторити правила охорони праці з ріжучими інструментами.

(Слайд інструкція техніки безпеки « Робота з ріжучими інструментами»)

5 консультант. Спробуємо нарізати хліб гострою і тупою стороною ножа. Тупою стороною ножа різати важко. Чому? Сила тиску та сама, а площа опори різна. Чим більше площа опори, тим більше потрібно натискати, тому простіше і зручніше різати гострою частиною ножа.

(Приготування бутербродів)

Намастимо скибочки батона маслом, викладемо їх на тарілку. Сніданок готовий, І зроблено це не без участі фізики. Коли він буде з’їдений, кожен з тих, хто поїв, одержить визначену кількість енергії для своєї внутрішньої енергетичної установки. І цей запас енергії можна підрахувати.

100 г хліба, окислюючись в організмі, дають 877 кДж енергії;

20 г масла — 838 кДж,

2 яйця— 754 кДж,

1 склянка молока — 544 кДж.

 У сумі запас енергії складе 3013 кДж.

Щоб витратити таку кількість енергії, потрібно, наприклад, 335 разів рівномірно піднятися по сходах на п’ятий поверх. Адже людина масою 60 кг на один підйом — 15 м — витрачає 9 кДж енергії.

ІV. Підсумок уроку

У ч и т е л і.

  •         От і закінчилося готування сніданку з фізикою.

Повернемося до епіграфу. (коментарі від очікувань )

(Презентація сніданку).

- А зараз надаємо слово нашим незалежним експертам. (показ ескізів малюнків та їх художня презентація)

Висловлюємо подяку усім помічникам-консультантам та художникам-експертам за старанну підготовку і цікаві розповіді.

  •         Членам гуртка «Майстриня» за старання у вдосконаленні кулінарних навиків.

Сподіваємося, дорогі друзі, вам було цікаво, і ви дізналися багато нового.

- Сьогодні всі добре попрацювали .

На згадку про наше заняття гуртка ви отримаєте памятку з правилами охорони праці.Спробуйте приготувати сніданок вдома. Здивуйте своїх батьків знаннями з фізики.

До нових зустрічей!

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку