Енергія та способи її збереження
Програма курсу за вибором (факультативу)
Допрофільна підготовка 8-9 класи (35 год)
Пояснювальна записка
Серед навчальних предметів середньої школи фізика займає одне з провідних місць. Це є відображенням того об'єктивного загальновідомого факту, що фізика-основа сучасної техніки і багатьох сучасних виробництв та технологій. Знання законів природи, які вивчає фізика, вміння пояснювати явища природи, вільно орієнтуватися в яскравій і швидкій круговерті природних явищах - невід'ємна ознака і риса сучасної освіченої людини. Освіта у сфері енергозбереження–процес надбання та засвоєння знань про основи енергозбереження, виховання у учнів прагнення економії енергетичних ресурсів, небайдужого ставлення до нераціонального використання енергії. Вивчаючи фізику в середній школі в учнів може скластися думка про те, що ця наука обмежується шкільною лабораторією.
Головною метою вивчення курсу є збільшення обсягу знань про енергію та її розумне використання. Формування ощадливого ставлення до використання енергії як елементу філософії раціонального природокористування. Також, даний курс є гарною професійною орієнтацією. Підготовка висококваліфікованих фахівців у галузі енергозбереження різних напрямків.
Комунальна установа
«Великолепетиський центр по обслуговуванню закладів освіти»
Районний методичний кабінет
КЗ « Великолепетиський опорний заклад ЗСО І-ІІІ ступенів «
Програма курсу за вибором (факультативу)
Енергія та способи її збереження
|
Автор: Т.М. Тичківська – вчитель фізики, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», вчитель-методист
Енергія та способи її збереження
Рецензенти: Н.С. Шолохова - кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії та методики викладання природничо-математичних та технологічних дисциплін
В.Г. Ворона – вчитель фізики, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», вчитель-методист Рубанівської ЗОШ I-III ступенів №1 Херсонської області
Адресується вчителям фізики та природознавства для використання під час проведення занять курсів за вибором чи факультативів
Розглянуто і затверджено на засіданні кафедри природничо-математичних та технологічних дисциплін комунальної установи «Херсонська академія неперервної освіти» (протокол №1 від 29.01.2015 року)
Енергія та способи її збереження
Програма курсу за вибором (факультативу)
Допрофільна підготовка 8-9 класи (35 год)
Пояснювальна записка
Серед навчальних предметів середньої школи фізика займає одне з провідних місць. Це є відображенням того об'єктивного загальновідомого факту, що фізика-основа сучасної техніки і багатьох сучасних виробництв та технологій. Знання законів природи, які вивчає фізика, вміння пояснювати явища природи, вільно орієнтуватися в яскравій і швидкій круговерті природних явищах - невід'ємна ознака і риса сучасної освіченої людини. Освіта у сфері енергозбереження–процес надбання та засвоєння знань про основи енергозбереження, виховання у учнів прагнення економії енергетичних ресурсів, небайдужого ставлення до нераціонального використання енергії. Вивчаючи фізику в середній школі в учнів може скластися думка про те, що ця наука обмежується шкільною лабораторією.
Головною метою вивчення курсу є збільшення обсягу знань про енергію та її розумне використання. Формування ощадливого ставлення до використання енергії як елементу філософії раціонального природокористування. Також, даний курс є гарною професійною орієнтацією. Підготовка висококваліфікованих фахівців у галузі енергозбереження різних напрямків.
Мета курсу досягається шляхом реалізації наступних задач:
• ознайомлення учнів з основними джерелами енергії та деякими їхніми характеристиками;
• виявлення причин втрати енергії (енергетичних ресурсів);
• визначення шляхів збереження енергії (енергетичних ресурсів);
• формування екологічної культури та потреби у дбайливому використанні енергії (енергетичних ресурсів);
• формування громадянської позиції щодо збереження енергетичних ресурсів України;
• розвитку організаторських та творчих здібностей.
Більша частина навчального часу курсу "Енергія та способи її збереження " відводиться на виконання експериментальних і практичних робіт, творчих завдань, аналіз шляхів економії енергії та їх реалізації.
Організації навчання курсу сприятиме використання групової роботи, проблемного навчання, методу проектів, дидактичних ігор. Ефективність засвоєння програмного матеріалу можна поліпшити завдяки застосуванню сучасних інформаційних технологій навчання,збільшенню у навчанні питомої ваги самостійної роботи учнів.
Рекомендації щодо роботи з навчальною програмою: розподіл годин у програмі орієнтований. Учитель може вносити зміни до розподілу годин, відведених програмою на вивчення окремих тем, змінювати послідовність вивчення питань. Учитель має право вирішувати, як виконати той чи інший експеримент.
Тематичний план курсу
«Енергія та способи її збереження»
Теми |
норми навчальної роботи, год |
||
всього |
теоритичної |
практичної |
|
1.Земля та сонячна система. |
3 |
3 |
1 |
2. Сонце – природне джерело енергії. |
6 |
6 |
1 |
3.Світло та його характеристики |
4 |
4 |
2 |
4. Тепло та способи його отримання.
|
2 |
2 |
1 |
5. Кругообіги в природі. |
8 |
8 |
1 |
6. Енергія. |
4 |
4 |
1 |
7. Використання енергії людиною |
4 |
4 |
3 |
8. Економне використання енергії у нашому домі
|
2 |
2 |
2 |
9. Захист творчих робіт |
2 |
2 |
|
Всього |
35 |
35 |
12 |
Зміст навчального матеріалу і вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
|
1.Земля та сонячна система. 1.1. Місце Землі у сонячній системі. 1.2. Будова Землі. 1.3. Атмосфера Землі Практичні роботи 1.Обертання Землі навколо Сонця. |
Учні повинні знати: - будову Землі; - склад атмосфери; - будову сонячної системи. |
|
2. Сонце – природне джерело енергії. 2.1. Роль Сонця у природі. 2.2. Температура та способи її вимірювання. 2.3. Температура як характеристика ступеня нагрітості тіл. 2.4. Термометр, його будова і принцип дії. 2.5. Вимірювання температури тіла людини.. 2.6. Клімат Землі. Практичні роботи 1. Вивчення термометра і вимірювання температури. Демонстрації: 1. Термометри. 2. Вимірювання температури.
|
Учні повинні знати: -що таке температура та її одиниці вимірювання; -будову та принцип дії рідинного термометра; -що таке Сонце; -причини зміни денної та нічної температур; -роль атмосфери для Землі; -основні складові сонячного випромінювання; Учні повинні вміти: -вимірювати температуру повітря та рідини; -знаходити середньодобову та середньомісячну температуру; -пояснювати причини кругообігу води; -пояснювати причини утворення вітру.
|
|
3.Світло та його характеристики. 3.1. Сонячне випромінювання. 3.2. Структура світла. 3.3. Фотометрія. 3.4. Приймачі світла. Демонстрації 1. Розкладання білого світла. 2. Залежність освітленості від кута падіння світла
|
Учні повинні знати: -основні складові сонячного випромінювання; -поняття світла; -роль світла у природі; -чому бачить людина; -про залежність освітленості від кута падіння світла. Учні повинні вміти: -оцінювати освітленість.
|
|
4. Тепло та способи його отримання. 4.1. Штучне отримання тепла. 4.2. Природнє отримання тепла. Практичні роботи 1.Теплозабезпечення та освітленність у класі.
|
Учні повинні знати: -способи отримання штучної теплоти; -способи отримання штучного світла; -одиниці вимірювання освітленості; -теплові норми та норми освітленності в приміщеннях. Учні повинні вміти: -користуватися люксометром.
|
|
5. Кругообіги в природі. 5.1. Кругообіг води в природі. 5.2. Утворення хмар. Опади. 5.3. Споживання води і заходи для її економії. 5.4. Кругообіг речовин в природі. 5.5. Вуглекислий газ - продукт життя і діяльності людини. 5.6. Кисень. 5.7. Рослинний світ як джерело кисню на Землі. Зелені рослини - легені планети. 5.8. Використання кисню атмосфери в живому світі та в народному господарстві. Практичні роботи 1.Визначення витрат кисню учнями і персоналом школи. Демонстрації 1. Випаровування води. 2. Конденсація пари.
|
Учні повинні знати: -поняття фотосинтезу; -залежність інтенсивності випаровування води від температури; -чому утворюється туман і випадає роса; -що являють собою хмари; -приклади витрати кисню і виділення вуглицю транспортними засобами; -поняття кругообігу речовин в природі. Учні повинні вміти: -проводити розрахунки витрат кисню людиною та транспортними засобами; -проводити розрахунки відновлення кисню деякими видами рослин.
|
|
6. Енергія. 6.1. Поняття енергії. 6.2. Види енергії: механічна, теплова, електрична, хімічна, атомна. 6.3. Одиниці вимірювання енергії. Необхідність економії енергії. 6.4. Перетворення енергії одного виду в інший, закон збереження енергії
Демонстрації 1. Перетворення механічної енергії в теплову. 2. Перетворення теплової енергії в механічну. Практичні роботи 1.Перетворення одного виду енергії в інший.
|
Учні повинні знати: -види енергії; -перетворення одного виду енергії на інший; -безпечне використання електричної енергії. Учні повинні вміти: -порівнювати енергію тіл виражену у джоулях і калоріях; -визначати вид енергії тіла; -мотивувати необхідність бережливого використання енергії; -наводити приклади перетворення енергії.
|
|
7. Використання енергії людиною. 7.1. Комунольно-побутовий сектор та його проблеми. 7.2 Сільське господарство 7.3 Транспорт. 7.4 Будівництво. Практичні роботи 1.Ситеме теплопостачання та водопостачання школи. 2. Види конвеїрів. 3.Принцип дії двигуна внутрішнього згорання.
|
Учні повинні знати: - систему тепло- і водопостачання будівель; - шляхи водо збереження; - заходи безпеки на будівельному майданчику; - види сільськогосподарських підприємств; - енергетичні процеси в різних видах транспорту. Учні повинні вміти: - оцінювати вартість теплопостачання; - оцінювати вартість водопостачання; - виконувати правила безпеки життєдіяльності на будівельному майданчику; - оцінювати швидкість руху транспортних засобів.
|
|
8. Економне використання енергії у нашому домі 8.1. Облік електроенергії, газу та води у нашому домі. 8.2. Тепло у нашому домі. Практичні роботи 1. Ведення журналу добових витрат електричної енергії вдома. 2. Участь у шкільному конкурсі на найтепліший класний кабінет.
|
Учні повинні знати: - споживання електроенергії в будинку; - шляхи зменшення електроспоживань; - джерела теплоти в будинку; - шляхи зменшення втрат води; - шляхи економії газу. Учні повинні вміти: - знімати показання електролічильника; - використовувати знання для економії електроенергії;
- використовувати знання для зменшення витрат теплової енергії, та газу.
|
|
9. Захист творчих робіт ( проектів)
|
Учні повинні вміти: -працювати з науково-популярною літературою, довідниками; -складати повідомлення та реферати; -виступати з доповідями, використовуючи Internet-ресурс та ІК-технології. |
|
Орієнтовні теми навчальних проектів
Очікуваний результат після вивчення курсу:
Прогнозований результат вивчення курсу:
Критерії оцінювання результатів виконання програми курсу «Енергія та способи її збереження» мають відповідати наказам МОН №371 від 05.05. 2008 року і №1222 від 28.08. 2013 року.
Процедури оцінювання навчальних досягнень учнів:
- знання основних понять та положень теорії (закони, правила, формули, фізичні величини та одиниці вимірювання). Перевіряється тестуванням;
- уміння використовувати теоретичні знання при поясненні способів збереження енергії. Перевіряється постановкою дослідів, експериментів, уміння знімати, розраховувати потрібні дані та робити висновки.
- уміння отримувати, вивчати, систематизувати і узагальнювати інформацію отриману з різних джерел. Оцінюються виступи, доповіді, реферати, презентації.
- уміння прогнозувати оптимальні способи збереження світла, води та тепла у власній оселі. Оцінюється виклад думок учнів під час бесіди та опитувань.
- уміння створювати проекти під час дослідження проблем. Оцінюється презентації та виступи учнів.
Ресурси для реалізації основних завдань курсу.
Міжпредметні зв’язки, які реалізуються при вивченні курсу: фізика, математика, біологія, хімія, інформатика, екологія, економіка.
Джерела інформації для учнів:
Джерела інформації для вчителів:
1 В.І. Лукашик . Збірник задач з фізики М. «Просвещение». 1991.
2. Л.А. Кирик «1001 задача» «Гімназія», Харків 2002
3. М.И. Блудов. Беседы по физике. М. «Просвещение». 1992.
4. Низамов И.М. Задачи по физике с техническим содержанием. - М.: «Просвещение», 1986.
5. Физика. Астрономія. 7-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів О.І Ляшенко, О.І. Бугайов, Є.В. Коршак, м.т. Мартинюк, М.І. Шут ВТФ «Перун», 2005
Компютерна підтримка
ФіЗИКА, 7-9 кл. Бібліотека наочностей по фізиці