Тема. Тиск. Одиниці тиску.
Мета уроку : сформувати в учнів поняття про тиск, як про фізичну величину; дослідити на уроці залежність тиску від сили тиску та від площі поверхні; навчати розв'язувати задачі на тиск та застосовувати знання про тиск у повсякденному житті; показати зв'язок фізики як науки з іншими предметами шкільного курсу; розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу; виховувати любов до фізики як науки та почуття власної безпеки.
КЗ «Великолепетиський опорний заклад ЗСО I-III ступенів»
Урок фізики
Тема. Тиск. Одиниці тиску.
Вчитель фізики :
Тичківська Т.М.
Епіграф до уроку: "Знання тільки тоді знання, коли воно
придбане зусиллями думки, а не
пам'яті"
А. Н. Толстой
Мета уроку : сформувати в учнів поняття про тиск, як про фізичну величину; дослідити на уроці залежність тиску від сили тиску та від площі поверхні; навчати розв’язувати задачі на тиск та застосовувати знання про тиск у повсякденному житті; показати зв’язок фізики як науки з іншими предметами шкільного курсу; розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу; виховувати любов до фізики як науки та почуття власної безпеки.
Обладанання: проектор, презентація, бруски, динамометри, дидактичний
матеріал, карточко-семафори.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: творча лабораторія.
Елементи нових педагогічних технологій:
- проблемне навчання;
- взаємодіюче навчання;
- непряме навчання;
- групова та колективна форма навчальної діяльності учнів.
Методи та прийоми:
- створення проблемної ситуації;
- фізичний експеримент;
- частково науковий, демонстраційний;
- прийоми моделювання мислення учнів;
- „мозковий штурм”;
- метод прес.
Хід уроку
. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ (2 хв)
Вітання, фіксація відсутніх, готовність до уроку.
Інтерактивна вправа «Бартер». Я на свої долоні (показую їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер (обмін), а наскільки він успішний, побачимо в кінці уроку.
. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ (7 хв)
Для плідної роботи на уроці давайте згадаємо раніше вивчений матеріал. Для цього візьміть аркуші, які лежать у вас на партах і заповніть таблицю.
Назва фізичної величини |
Маса |
Площа |
Сила |
Буквене позначення |
|
|
|
Одиниця вимірювання |
|
|
|
(Слайд №3-4)
Тепер візьміть олівці в руки та звірте свої результати з написаними на дошці.
Зараз проведемо невеличке «Бліц-опитування». (Слайд №5)
Я вам буду задавати питання, а ви — швиденько на них давати відповідь.
1. Які сили в природі ви знаєте? ( сили тяжіння, сила пружності, сила тертя, вага тіла)
2. Як називається сила, з якою Земля діє на тіло? (сила тяжіння)
3. Нагадаємо формулу для обчислення сили тяжіння (F=mg)
4. Як називається сила, з якою тіло, внаслідок його притягання до Землі діє на горизонтальну опору або на вертикальний підвіс? (Вага тіла)
5. Яке її буквене позначення? ( Р)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
Відео «Маша і ведмідь» (серія 14) (елементи технології проблемного навчання)
(Слайд №6)
Як ви гадаєте, чому Маша взула ласти?
(відповіді учнів)
Щоб зменшити тиск.
Як ви гадаєте, що чинить більший тиск: жало бджоли під час укусу людини чи танк на поверхню дороги?
(Відповіді учнів)
Звичайно, ви скажете, що танк. А насправді, ні. Виявляється, що бджола чинить тиск у 500 разів більший, ніж танк. (Слайд №7)
IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку (3 хв)
Отже, сьогодні ми дізнаємось, що таке тиск, від яких величин він залежить, в яких одиницях вимірюється.
Відкрийте зошити, запишіть дату і тему сьогоднішнього уроку: «Тиск. Одиниці тиску». (Слайд №8)
Прошу вас сформулювати для себя мету уроку. Мета повинна розпочинатися словами:
“Я дізнаюсь ….” (Метод прес)
“Я навчуся….”. (Слайд № 9) (Учні відповідають)
Після висловів, підводжу підсумок:
На уроці я дізнаюсь:
- що називається тиском;
- якою буквою позначается;
- в яких одиницях вимірюється;
- формулу, за якою можна розрахувати тиск;
- від чого залежить тиск.
Я навчуся:
- застосовувати формулу тиску для розв»язування задач;
- розраховувати тиск, який чинять різні тіла.
V. Пояснення нового матеріалу ( 13 хв)
Проведення експериментів (|Елементи стратегії непрямого навчання| експериментально-дослідницька робота)
№1 У кути невеликої дошки забивають цвяхи. Спочатку цвяхи, вбиті в дошку, встановлюють на піску вістрями вгору і кладуть на дошку гирю (мал.1). В цьому випадку головки цвяхів трохи вдавлюються в пісок. Потім дошку перевертають і ставлять цвяхи на вістря (мал.2).
Як залежить глибина занурення цвяха від площі?
(В цьому випадку площа опори менша, і під дією тієї ж сили цвяхи значно заглиблюються в пісок.)
№2 «Забий гвіздок» (Яким боком забивають гвіздок? Чому?)
№3 «Відріж скибку хліба» (2 ножі: тупий та гострий. Яким краще різати?
Чому?)
Питання для обговорення: (взаємодіюче навчання:обговорення, дискусія, аргументування)
Як напрямлена прикладена сила?
- Від чого залежить дія прикладеної сили?
Висновки:
- Результат дії сили залежить від її величини, напрямку та точки
прикладання і від площі поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.
Дану силу називають силою тиску. Вона позначається F, вимірюється
у Н.
- Від того, яка сила діє на кожну одиницю площі поверхні залежить
результат дії цієї сили.
(Протягом уроку демонструються слайди презентації - Інформаційні технології)
Тиск — це фізична величина, що показує, з якою силою тіло діє на
одиницю площі поверхні перпендикулярно до неї. (Слайд №12)
(Слайд №13)
Вихвалявся бегемот
Маю я найбільший рот
Комара почувся писк:
«Зате в мене більший тиск.
Невеличку силу маю,
Твою шкіру протикаю».
Сперечатись більш не стали,
Бо маленька площа жала.
Як поділиш F на S,
Тиску формулу знайдеш.
Вона чисельно дорівнює відношенню сили тиску до площі поверхні, на
яку діє ця сила
(Слайд №14)
або
де р— тиск, F -— сила, що діє на поверхню, і S — площа поверхні.
У Міжнародній системі одиниць (СІ) тиск виражають у Паскалях (Па).
Ця одиниця названа так на честь видатного французького вченого Блеза
Паскаля (1623-1662).
(Слайд №15) Коротка довідка про Паскаля ( історична довідка)
Одиниця тиску була названа на честь французького вченого XVII століття (сучасника такої історичної особистості, як кардинал Ришельє) Блеза Паскаля. За своє коротке життя (учений помер від хвороби у віці 39 років) ця талановита людина зробила ряд відкриттів не тільки у фізиці, але й у математиці (написав ряд робіт з теорії чисел, з теорії ймовірності, сконструював першу механічну рахункову машинку) і навіть залишив свій слід у суспільному житті Франції (створив перший у Франції вид суспільного транспорту — омнібуси: карети, запряжені кіньми, які ходили з інтервалом в 15 хвилин)
1 Па - це тиск, який створює сила 1 Ньютон на площу поверхні 1 м2.
Тиск в один паскаль дуже малий тиск. Такий тиск на горизонтальну
поверхню площею 1 м2 чинить тіло масою 102 г.
Тому на практиці застосовують кратні одиниці:
(Слайд №16)
1 гектопаскаль=100 Па = 1 гПа;
1 кілопаскаль = 1000 Па = 1 кПа;
1 мегапаскаль = 1 000000 Па = 1 МПа.
(Слайд №17)
Скарбничка цікавих фактів
- Супертиск!
Сучасні суперпреси створюють тиск 750 000 кПа. Найбільший постійний тиск у 170 ГПа створено в гігантському гідравлічному пресі з алмазним покриттям в інституті Карнегі, Вашингтон, США.
- У живій природі
Копита оленів роздвоєні і широко розсовуються, що дозволяє їм не провалюватися в сніг. На снігу олень почуває себе приблизно як людина на лижах.
- Еверест — це межа?
Для Землі — так! Для Землі критична висота гір — 30 км. Якби земні гори були вищими, той тиск біля підніжжя гори був б настільки великим, що породи плавилися б, а висота гори в такий спосіб зменшувалася б до критичного значення. У реальності ж висота гір на Землі ніде не досягає критичного значення через вплив навколишнього середовища — вивітрювання, вологості тощо. А для Місяця гори, подібні до Евересту,— звичайна справа.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
(Слайд №18)
Фронтальний експеримент. (робота в групах)
(Представники груп роблять висновки своєї роботи)
Способи зміни тиску. (слайд №19)
Приклади збільшення тиску: добре загострені леза різальних та вістря
колючих предметів (ножиці, ножі, шило; зуби кігті, шипи)
(Слайд №20) (інтеграція)
Приклади зменшення тиску: фундамент споруд, шини автомобілів,
гусеничні трактори і танки.
Тиск у природі (частково пошуковий метод у
поєднанні з репродуктивним)
(Слайд №21) голки, шипи, кігті, зуби, ікла, жала, роги
Індивідуальна робота на карточках
(Слайд№22)
(групове тестування)
Учні ніби семафорять літерами відповіді на запитання ( у кожного учня
на парті таблички з літерами).
Тест (Слайд №23) (синтез думок)
1. Не зовсім сумлінна учениця, бажаючи визначити свій тиск на стілець,
ділила площу поверхні стільця на свою вагу. Ваша порада:
А) продовжувати далі;
Б) ділити вагу на площу;
В) не знущатися зі стільця.
2. Порадьте, як можна змінити тиск:
А) змінити силу й площу поверхні
тіла;
Б) змастити поверхню мастилом;
В) змінити колір тіла.
3. Дівчина захотіла залишити ще глибший слід на вогкому піску. Що Ви
їй порадите?
А) надіти лижі;
Б) взути туфлі на підборах;
В) не займатися дурницями.
4. Дай пораду рятівникам, які намагаються витягти з ополонки
потопельника, а навкруги – тонка крига.
А) швидко до нього бігти;
Б) йти повільно;
В) повзти на животі.
Розв’язуємо якісні задачі
VII Домашнє завдання
1. Визначити тиск, який чинить кожен на підлогу. (творче завдання)
2. Вивчити параграф 12
(Слайд №24)
VIIІ Підсумок уроку
1. Сьогодні ми розглянули…
2. На мою думку…
(Слайд №26)