Урок фізики. Тема. Тиск. Одиниці тиску.

Про матеріал

Тема. Тиск. Одиниці тиску.


Мета уроку : сформувати в учнів поняття про тиск, як про фізичну величину; дослідити на уроці залежність тиску від сили тиску та від площі поверхні; навчати розв'язувати задачі на тиск та застосовувати знання про тиск у повсякденному житті; показати зв'язок фізики як науки з іншими предметами шкільного курсу; розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу; виховувати любов до фізики як науки та почуття власної безпеки.


Перегляд файлу

КЗ «Великолепетиський опорний заклад ЗСО I-III ступенів»

 

 

 

 

 

Урок фізики

 

 

 

 

Тема. Тиск. Одиниці тиску.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель фізики :

Тичківська Т.М.

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф до уроку:                                               "Знання тільки тоді знання, коли воно

 придбане зусиллями думки, а не          

                                                                                                            пам'яті"

                                                                                             А. Н. Толстой

Мета уроку :  сформувати в учнів поняття про тиск, як про фізичну величину; дослідити на уроці залежність тиску від сили тиску та від площі поверхні; навчати розв’язувати задачі на тиск та застосовувати знання про тиск у повсякденному житті; показати зв’язок фізики як науки з іншими предметами шкільного курсу; розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу; виховувати любов до фізики   як науки та почуття власної безпеки.

Обладанання:   проектор,  презентація,  бруски,  динамометри,  дидактичний

матеріал, карточко-семафори.

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: творча лабораторія.

   Елементи нових  педагогічних технологій:

-  проблемне навчання;

-  взаємодіюче навчання; 

-  непряме навчання;

-  групова та колективна  форма  навчальної  діяльності учнів. 

Методи та прийоми:

-  створення проблемної ситуації;

-  фізичний експеримент;

-  частково науковий, демонстраційний;

-  прийоми моделювання мислення учнів;

-  „мозковий штурм”;

-  метод прес.

 

Хід уроку

.  ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ (2 хв)

Вітання, фіксація відсутніх, готовність до уроку.

Інтерактивна вправа «Бартер». Я на свої долоні (показую їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер (обмін), а наскільки він успішний, побачимо в кінці уроку.

. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ (7 хв)

  Для плідної роботи на уроці давайте згадаємо раніше вивчений матеріал. Для цього візьміть аркуші, які лежать у вас на партах і заповніть таблицю.

Назва фізичної величини

Маса

Площа

Сила

Буквене позначення

 

 

 

Одиниця вимірювання

 

 

 

(Слайд №3-4)

Тепер візьміть олівці в руки та звірте свої результати з написаними на дошці.

Зараз проведемо невеличке «Бліц-опитування». (Слайд №5)

 Я вам буду задавати питання, а ви — швиденько на них давати відповідь.

1. Які сили в природі ви знаєте?    ( сили тяжіння, сила пружності, сила тертя, вага тіла)

2. Як називається сила, з якою Земля діє на тіло?    (сила тяжіння)

3. Нагадаємо формулу для обчислення сили тяжіння      (F=mg)

4. Як називається сила, з якою тіло, внаслідок його притягання до Землі діє на горизонтальну опору або на вертикальний підвіс?            (Вага тіла)

5. Яке її буквене позначення?              (  Р)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

Відео «Маша і ведмідь» (серія 14) (елементи технології проблемного навчання)

(Слайд №6)

Як ви гадаєте, чому Маша взула ласти?

(відповіді учнів)

Щоб зменшити тиск.

Як ви гадаєте, що чинить більший тиск: жало бджоли під час укусу людини чи танк на поверхню дороги?

(Відповіді учнів)

Звичайно, ви скажете, що танк. А насправді, ні. Виявляється, що бджола чинить тиск у 500 разів більший, ніж танк. (Слайд №7)

IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку    (3 хв)

Отже, сьогодні ми дізнаємось, що таке тиск, від яких величин він залежить, в яких одиницях вимірюється.

Відкрийте зошити,  запишіть дату  і тему сьогоднішнього уроку: «Тиск. Одиниці тиску». (Слайд №8)

Прошу вас сформулювати для себя мету уроку. Мета повинна  розпочинатися  словами:

“Я дізнаюсь ….”   (Метод прес)

“Я навчуся….”. (Слайд № 9) (Учні відповідають)

Після висловів, підводжу   підсумок:

На уроці я дізнаюсь:

- що називається тиском;

- якою буквою позначается;

- в яких одиницях вимірюється;

- формулу, за якою можна розрахувати тиск;

- від чого залежить  тиск.

Я навчуся:

- застосовувати формулу тиску для розв»язування  задач;

- розраховувати тиск, який чинять  різні тіла.

V. Пояснення нового матеріалу ( 13 хв)

Проведення експериментів (|Елементи стратегії непрямого навчання|  експериментально-дослідницька робота)

№1 У кути невеликої дошки забивають цвяхи. Спочатку цвяхи, вбиті в дошку, встановлюють на піску вістрями вгору і кладуть на дошку гирю (мал.1). В цьому випадку головки цвяхів лише трохи вдавлюються в пісок. Потім дошку перевертають і ставлять цвяхи на вістря (мал.2).

Як залежить глибина занурення цвяха від площі?

(В цьому випадку площа опори менша, і під дією тієї ж сили цвяхи значно заглиблюються в пісок.)

 

 

 

 

№2 «Забий гвіздок» (Яким боком забивають гвіздок? Чому?) 
№3 «Відріж скибку хліба» (2 ножі: тупий та гострий. Яким краще різати?

Чому?)

Питання для обговорення:    (взаємодіюче навчання:обговорення, дискусія,  аргументування)

Як напрямлена прикладена сила?

-  Від чого залежить дія прикладеної сили?

 Висновки:                                                                  

- Результат  дії  сили  залежить  від  її  величини,  напрямку  та  точки

прикладання і від площі поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.

Дану силу називають силою тиску. Вона позначається F, вимірюється

у Н.

- Від  того,  яка  сила  діє на  кожну  одиницю  площі  поверхні  залежить

результат дії цієї сили.

(Протягом уроку демонструються слайди  презентації  -                   Інформаційні технології)

Тиск — це фізична величина, що показує, з якою силою тіло діє на

одиницю площі поверхні перпендикулярно до неї.  (Слайд №12)

 (Слайд №13)

Вихвалявся бегемот

  Маю я найбільший рот

Комара почувся писк:

«Зате в мене більший тиск. 

Невеличку силу маю, 

Твою шкіру протикаю».

Сперечатись більш не стали, 

Бо маленька площа жала.
Як поділиш F на S, 

Тиску формулу знайдеш.

Вона чисельно дорівнює відношенню сили тиску до площі поверхні, на
яку діє ця сила

(Слайд №14)

або

де р— тиск, F -— сила, що діє на поверхню, і S — площа поверхні.

У Міжнародній системі одиниць (СІ) тиск виражають у Паскалях (Па).

Ця  одиниця  названа  так  на  честь  видатного  французького  вченого  Блеза

Паскаля (1623-1662).

(Слайд №15)  Коротка довідка про Паскаля                      ( історична довідка)

 

 

Одиниця тиску була названа на честь французького вченого XVII століття (сучасника такої історичної особистості, як кардинал Ришельє) Блеза Паскаля. За своє коротке життя (учений помер від хвороби у віці 39 років) ця талановита людина зробила ряд відкриттів не тільки у фізиці, але й у математиці (написав ряд робіт з теорії чисел, з теорії ймовірності, сконструював першу механічну рахункову машинку) і навіть залишив свій слід у суспільному житті Франції (створив перший у Франції вид суспільного транспорту — омнібуси: карети, запряжені кіньми, які ходили з інтервалом в 15 хвилин)

1 Па - це тиск, який створює сила  1 Ньютон на площу поверхні 1 м2.

Тиск  в  один  паскаль    дуже  малий  тиск.  Такий  тиск  на  горизонтальну

поверхню площею 1 м2   чинить тіло масою 102 г.

Тому на практиці застосовують кратні одиниці:

(Слайд №16)

1 гектопаскаль=100 Па = 1 гПа;

1 кілопаскаль = 1000 Па = 1 кПа;

1 мегапаскаль = 1 000000 Па = 1  МПа.

(Слайд №17) 1

Скарбничка цікавих фактів

-  Супертиск!

Сучасні суперпреси створюють тиск 750 000 кПа. Найбільший постійний тиск у 170 ГПа створено в гігантському гідравлічному пресі з алмазним покриттям в інституті Карнегі, Вашингтон, США.

-  У живій природі

Копита оленів роздвоєні і широко розсовуються, що дозволяє їм не провалюватися в сніг. На снігу олень почуває себе приблизно як людина на лижах.

 

- Еверест — це межа?

Для Землі — так! Для Землі критична висота гір — 30 км. Якби земні гори були вищими, той тиск біля підніжжя гори був б настільки великим, що породи плавилися б, а висота гори в такий спосіб зменшувалася б до критичного значення. У реальності ж висота гір на Землі ніде не досягає критичного значення через вплив навколишнього середовища — вивітрювання, вологості тощо. А для Місяця гори, подібні до Евересту,— звичайна справа.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

(Слайд №18)

Фронтальний експеримент.  (робота в групах)

  1.               Група. Визначте тиск підручника на парту за допомогою лінійки та динамометра. Запропонуйте способи зміни тиску
  2.               Група.   Визначте тис бруска ребром на парту за допомогою лінійки та динамометра. Запропонуйте способи зміни тиску
  3.               Група.   Визначте тис бруска широкою стороною на парту за допомогою лінійки та динамометра. Запропонуйте способи зміни тиску

(Представники груп роблять висновки своєї роботи)

Способи зміни тиску. (слайд №19)

Приклади збільшення тиску: добре загострені леза різальних та вістря

колючих предметів (ножиці, ножі, шило; зуби кігті, шипи)

(Слайд №20) (інтеграція)

Приклади зменшення тиску: фундамент споруд, шини автомобілів,

гусеничні трактори і танки.

Тиск у природі                                     (частково пошуковий метод у
                                                                   поєднанні з репродуктивним)

(Слайд №21) голки, шипи, кігті, зуби, ікла, жала, роги

                              

Індивідуальна робота на карточках

 

 

 

 

 

(Слайд№22)

(групове тестування)

Учні ніби семафорять літерами відповіді на запитання ( у кожного учня

на парті таблички з літерами).

 

Тест                                    (Слайд №23) (синтез думок)

1.  Не зовсім сумлінна учениця, бажаючи визначити свій тиск на стілець,

ділила площу поверхні стільця на свою вагу. Ваша порада:

А) продовжувати далі;

Б) ділити вагу на площу; 

В) не знущатися зі стільця.

2.  Порадьте, як можна змінити тиск:

А)  змінити  силу  й  площу  поверхні

тіла;

Б) змастити поверхню мастилом;

В) змінити колір тіла.

3.  Дівчина захотіла залишити ще глибший слід на вогкому піску. Що Ви

їй порадите?

А) надіти лижі;

Б) взути туфлі на підборах;

В) не займатися дурницями.

4.  Дай  пораду  рятівникам,  які  намагаються  витягти  з  ополонки

потопельника, а навкруги – тонка крига.

А) швидко до нього бігти;

Б) йти повільно;

В) повзти на животі. 

Розв’язуємо якісні задачі

VII Домашнє завдання

1.  Визначити тиск, який чинить кожен на підлогу. (творче завдання)

2. Вивчити параграф 12

(Слайд №24)

 

VIIІ Підсумок уроку

1. Сьогодні ми розглянули…

2. На мою думку…

(Слайд №26)

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Якимчук Леонід Олександрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
1315
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку