Перевернутий урок з фізики.
Тема. Вільне падіння. Прискорення вільного падіння.
Мета уроку: закріпити з учнями уявлення про вільне падіння і рух тіла, кинутого вертикально вгору, як частковий випадок рівноприскореного руху при виконанні практичних завдань; розвивати критичне мислення та просторову уяву учнів, дослідницькі і творчі навички; виховувати почуття відповідальності, співпраці при самостійному опрацюванні навчального матеріалу.
Перевернутий урок.
Тема. Вільне падіння. Прискорення вільного падіння.
Мета уроку: закріпити з учнями уявлення про вільне падіння і рух тіла, кинутого вертикально вгору, як частковий випадок рівноприскореного руху при виконанні практичних завдань; розвивати критичне мислення та просторову уяву учнів, дослідницькі і творчі навички; виховувати почуття відповідальності, співпраці при самостійному опрацюванні навчального матеріалу.
Тип уроку: перевернутий урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання : Трубка Ньютона, м’ячик, інформаційна картка, таблиця на А-2, стробоскопічні фотографії, листки чистого паперу А-4.
Пам’ятка підготовки до уроку
Робота в дома
Учні отримують домашнє завдання яке представлене учителем.
Учитель готує для учнів матеріал для самостійного опрацювання.
Робота на уроці
Учні:
Учитель:
Структура уроку.
Завдання 1. Ознайомитися з теоретичним матеріалом з теми : «Вільне падіння. Прискорення вільного падіння.»
Посилання:
(https://www.youtube.com/watch?v=4K6Zkf6l96o.)
Завдання 2. Скласти ментальну карту до відеоролика ( параграфа) у робочому зошиті.
Завдання 3. Бути готовими дати відповіді на запитання:
3. Актуалізація опорних знань. (Закінчи речення)
4. Опрацювання самостійно вивченого матеріалу. Дослідницько-практична робота в групах.
Завдання для I групи. Дослідити одночасне падіння з однакової висоти
Пропонується 4 твердження. Довести їх або спростувати .
Твердження:
Завдання для II групи. Визначити прискорення вільного падіння за допомогою математичного маятника. Дослідити його залежність від довжини нитки.
( Групи роблять висновки своїх досліджень)
I група. Довести, що вільне падіння – це рівноприскорений рух під дією сили тяжіння без інших сторонніх впливів на них (демонстрація трубки Ньютона)
II група. Довести, що вільне падіння є рівноприскореним рухом. (стробоскопічні фотографії)
Групам з’ясувати які чинники впливають на прискорення вільного падіння. Знайти найбільші і найменші значення прискорення вільного падіння :
I група. На планетах Сонячної системи.
II група. Для деяких міст України.
Захист міні-проектів.
I група. Місто Піза. Пізанська вежа.
II група. Місто Абу-Дабі. Capital Gate tower
Учитель: Уявимо себе Галілеями 21 століття. Порівняємо дві вежі - Capital Gate і Пізанську вежу.
|
Пізанська вежа |
Capital Gate |
кількість поверхів |
15 |
35 |
Висота |
54,5 м |
160 м |
кут нахилу |
3.97 |
18 |
Завдання групам.
(І група виконує завдання для Пізанської вежі, ІІ група – для Capital Gate)
I група.
1. Три тіла кинуті так: перше — вниз без початкової швидкості, друге — вниз із початковою швидкістю, третє — вгору. Що можна сказати про прискорення цих тіл? Опір повітря не враховувати.
2. Важкий предмет підвішено на мотузці до повітряної кулі, що рівномірно підіймається з деякою швидкістю. Яким буде рух предмета, якщо мотузку перерізати? Опором повітря знехтувати.
II група
1. Чи зміниться прискорення вільно падаючого тіла, якщо йому надати початкової швидкості?
2.Два тіла одночасно починають падати з двох точок, розташованих на одній вертикалі. Доведіть, що відстань між ними під час вільного падіння залишається незмінною.
5. Рефлексія.
Учитель. А зараз подумайте і дайте відповіді на такі питання:
- що я з вивченого матеріалу дома та опрацьованого на уроці візьму з собою у валізу?
- що у млин відправлю? (осмислю, повторю)
- що викину на смітник?
6. Домашнє завдання
Підготуватися до самостійної роботи з теми «ВІЛЬНЕ ПАДІННЯ. ПРИСКОРЕНН ВІЛЬНОГО ПАДІННЯ». Скласти і розв’язати задачу маючи кульку та лінійку.
Додатки
Прискорення вільного падіння в містах України
Місто |
Географічні координати (за Грінвічем) |
Висота над рівнем моря, м |
Прискорення вільного падіння, м/с2 |
|
Довгота |
Широта |
|||
30°30′ сх. д. |
50°27′ пн. ш. |
179 |
9.81054 |
|
28°28′ сх. д. |
49°14′ пн.ш. |
287 |
9.80912 |
|
34°59′ сх. д. |
48°27′ пн. ш. |
151 |
9.80884 |
|
37°48′ сх. д. |
48°00′ пн. ш. |
169 |
9.80838 |
|
28°40′ сх. д. |
50°15′ пн. ш. |
218 |
9.81025 |
|
35°10′ сх. д. |
47°50′ пн. ш. |
112 |
9.8084 |
|
24°43′ сх. д. |
48°55′ пн. ш. |
276 |
9.80888 |
|
32°16′ сх. д. |
48°30′ пн. ш. |
176 |
9.80881 |
|
39°18′ сх. д. |
48°34′ пн. ш. |
78 |
9.80917 |
|
24°00′ сх. д. |
49°50′ пн. ш. |
325 |
9.80954 |
|
32°0′ сх. д. |
46°58′ пн. ш. |
52 |
9.80781 |
|
30°44′ сх. д. |
46°28′ пн. ш. |
54 |
9.80735 |
|
34°32′ сх. д. |
49°34′ пн. ш. |
160 |
9.80982 |
|
26°15′ сх. д. |
50°37′ пн. ш. |
234 |
9.81053 |
|
34°48′ сх. д. |
50°55′ пн. ш. |
174 |
9.81098 |
|
25°36′ сх. д. |
49°34′ пн. ш. |
320 |
9.80932 |
|
36°15′ сх. д. |
50°00′ пн. ш.; |
120 |
9.81032 |
|
32°35′ сх. д. |
46°38′ пн. ш. |
48 |
9.80752 |
|
27°0′ сх. д. |
49°25′ пн. ш. |
298 |
9.80926 |
|
32°3′ сх. д. |
49°25′ пн. ш. |
105 |
9.80985 |
|
25°56′ сх. д. |
48°18′ пн. ш. |
240 |
9.80843 |
|
31°18′ сх. д. |
51°30′ пн. ш. |
136 |
9.81161 |
|
25°20′ сх. д. |
50°45′ пн. ш. |
196 |
9.81076 |
|
22°18′ сх. д. |
48°37′ пн. ш. |
120 |
9.80909 |
|
33°31′ сх. д. |
44°37′ пн. ш. |
2 |
9.80584 |
|
34°06′ сх. д. |
44°57′ пн. ш. |
205 |
9.80551 |
Прискорення вільного падіння на планетах Сонячної системи
На Марсі g =3,728 м/с2,
Сонці g =274,1 м/с2 ,
Меркурії g =3,703 м/с2 ,
Венері g =8,872 м/с2 ,
Місяці g =1,625 м/с2,
Юпітері g =25,9 м/с2 ,
Сатурні g =11,19 м/с2 ,
Урані g =9,01 м/с2 ,
Нептуні g =11,28 м/с2.
Стробоскопічне фото падіння тіла