Тема уроку:Наталка як уособлення кращих рис української дівчини, що
відстоює людську гідність, бореться за своє щастя
(за однойменною п’єсою І.П.Котляревського «Наталка
Полтавка»).
Мета уроку:
виховна: виховувати вміння відстоювати людську гідність, формувати активну життєву позицію, берегти кращі традиції української родини;
формувати культурологічну, комунікативну, соціальну, інформаційну компетентності.
Тип уроку : комбінований.
Комплексно-методичне забезпечення уроку: портрет І.Котляревського, аудіозаписи пісень п’єси, підручник з української літератури для 9 класу автор О. Авраменко, текст твору, дидактичний матеріал, тексти твору, презентаційні матеріали до тексту твору, мультимедійна презентація.
Методи навчання: наочний: комп’ютерна презентація; незакінчене речення ,словесний: розповідь, бесіда; практичні: «асоціативний портрет», «гронування», робота в парах; розв’язування тестових завдань
Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні». Йде відеоряд.
Слово вчителя
Жіноча доля, чи є в світі щось більш прекрасне і водночас трагічне? Саме доля жінки так часто приваблює митців, бо вона є невичерпним джерелом натхнення. До образу української жінки зверталися неодноразово і Шевченко, і Франко, і Леся Українка й інші митці слова. З давнини виринає образ Ярославни, що чекає повернення Ігоря, знедоленої Катерини, чарівної Мавки. Так і Іван Петрович Котляревський, почувши від селянина Мефодія сумну історію про його небогу, створив прекрасний жіночий образ.
ІІІ. Визначення теми, мети, завдань уроку.
Отже, тема уроку:
Запишіть у зошитах дату, тему уроку.
Цілі уроку сформулюємо за допомогою методу
1«Незакінчене речення»
(учні читають з дошки ))
Цілі ж нашого уроку, я думаю, ви можете спроектувати самостійно, давши відповіді на запитання.
* Сьогодні піде мова про… (Наталку, Петра…)
* Я вважаю, що на уроці ми навчимося… (аналізувати риси української дівчини Наталки Полтавки, будемо порівнювати їх з сучасними українськими дівчатами, а ще з рисами інших персонажів; характеризувати образи Петра ).
*Будемо розвивати… (вміння зв’язно та грамотно висловлювати свої думки, характеризувати персонаж, наводити приклади та підтверджувати їх цитатами з тексту.
Учитель: На уроці ми осмислимо внутрішній світ головної героїні твору, її велике бажання бути щасливою.
Актуалізація й корекція опорних знань.
Епіграф: Щастя дістається тим, хто за нього бореться
(П’єр Бомарше
Проблемне питання: Чи може Наталка бути ідеалом для сучасної української дівчини ?
Одне із завдань сьогоднішнього уроку - працювати з текстом п’єси
Вчитель. Кожен, хто з'являється на цей світ, претендує на щасливу долю. Але
чому одні її мають, а інших вона вперто обминає? Що ж таке щастя? Як його
знайти? Чи можливе щастя без страждань? Важко дати однозначну відповідь на ці
запитання. Разом з Котляревським та його героями поміркуємо сьогодні над
ними.
На минулому уроці ми познайомились з п'єсою «Наталка Полтавка», гостювали у
мальовничому селі під Полтавою.
Я ж повернулась із цієї мандрівки із цілою
«шапкою запитань», на які прошу вас відповісти.
Чи всі учні прочитали «Наталку Полтавку»?
Давайте перевіримо.
2. Мозкова атака
Сюжет твору (учениця розповідає коротко )
А зараз ви матиме можливість взяти участь у наступному завданні відповідає то той, хто першим підняв руку
3.Літературна дуель «Впізнай героя за його словами»?
«… заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати»» (виборний)
«… пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без куска хліба» (старий Терпило)
«… погрожує притягти до відповідальності дівчину, яка відмовилась одружитися з ним» (возний)
«… пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв їй своїм багатством» (Петро)
«… один живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту,… що робить, і сам не знаю» (Микола про себе)
«… чоловік і добрий був би, так біда – хитрий як лисиця. І на всі стьобни мотається, де не посій, там і уродиться… » (Микола про виборного)
Вступна бесіда.
Спробуємо розкрити тему уроку через осмислення внутрішнього світу персонажів драми «Наталка Полтавка», який відображається в їх вчинках, діях, словах.
Психологічні, портретні та мовні характеристики персонажів у творі такі, що їх носіїв не можна сплутати ні з ким іншим, вони — неповторні.
Погляньте на екран і здогадайтесь, чому саме цю геометричну фігуру вибачите? З чим вона у вас асоціюється? (трикутник кохання)
Чи є трикутник кохання в п’єсі «Наталка Полтавка»? (так)
Між ким? (Наталка-Возний-Петро). Як так сталося?..
Коротко….
Тож уявімо, що ми творчі люди і ми узагальнимо кожного суперника Зробити порівняльну характеристику Возного і Петра, їхніх життєвих позицій
4“Кола Вена”.
Возний :
типовий чиновник у повітовому суді, представник дворянства;
– освічений, обізнаний з історією свого краю, культурою;
– відчуває власне привілейоване становище, гоноровий, прагне до наживи;
– хабарник, крутій, ошуканець, прибічник «кругової поруки», виправдовує шахрайство, брехливість, кар’єризм;
– покохав просту селянську дівчину, гуманний у ставленні до Наталки, поважає її;– розуміє роль науки в суспільстві;
– потяг до філософських роздумів про життя
Петро
чесний, великодушний, щирий, безкорисливий, здатний на самопожертву заради іншої людини. Наталку він кохає «більше, як самого себе», «більше всього на світі». Виборний про нього каже: «Такого чоловіка, як Петро, я зроду не бачив!».
- Що у них спільного? Хто з героїв твору бореться за своє щастя?
Висновок :Петро — чуйний і вразливий, але не спроможний боротися за своє щастя тому, що боїться завдати коханій людині ще більших неприємностей.
Петро — релігійна людина, і це також накладає відбиток на його характер і поведінку. Вихований на кращих традиціях патріархальної сім’ї, він не хоче, щоб дівчина йшла за нього протии волі матері.Це образ людини покірної долі.
(Всі борються за щастя, хоч кожен його розуміє по-своєму).
Це і є основним конфліктом у творі.
- Що відмінного?
(Возний вбачає щастя у достатку, Наталка та Петро – у вірних та світлих почуттях, що їх і об’єднує.)
5«Хвилинка мудрості»
Хто з героїв твору бореться за своє щастя?
- Який висновок можна зробити? (За своє щастя потрібно боротися)
IV Змістово-пошукова діяльність (вивчення нового матеріалу) –
6.*Бесіда, робота з текстом твору.
Головна героїня однойменної п’єси, дочка Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.
Уже під час першої зустрічі з возним бачимо, що Наталка розумна, пряма, чесна, відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку, в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою".
«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.
Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність.
«Золото - не дівка!... - розповідає про неї виборний. - Окрім того, що
красива, розумна, моторна i до всякого діла дотепна, - яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всiх старших вiд себе; яка трудяща, яка рукодiльниця; себе i матір свою на свiтi держить».
Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що, окрім Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного». Розмова з матір’ю переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.
Що свідчить про розум дівчини та почуття власної гідності?
Учні:Уже під час першої зустрічі з возним бачимо, що Наталка розумна, пряма, чесна, відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному,щоб його не образити, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним: «Гріх вам над бідною дівчиною глумитися! Чи я вам рівня? Ви пан, я сирота; ви багатий, а я бідна; ви возний, а я простого роду. Та й по всьому я вам не пара». При цьому підкріплює свої слова прислів’ями : «Знайся кінь з конем, а віл з волом». Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку, в заможного чоловіка бiднажiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою".
«Мамо, мамо! Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені Бог поможе осушити сльози твої, то я найщасливіша буду на світі…» Ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок. (Дія І, ява VІ) – зачитати.
Як чесну людину, вона не вміє лицемірити, кривити душею; якщо вона покорилася, то мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця. «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…»
Дівчина стає сильною, рішучою, готовою боротися за своє щастя, навіть на відміну від Петра, який здається: «Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що начали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби пана возного і забудь мене навіки!» Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність i наполегливість у боротьбі за своє щастя, її усвідомлення власної гідності.
Під тиском матері і обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що свідчило про його вірність, зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона не складає зброї, рішуче і сміливо виступає проти наділених владою супротивників, проти волі матері, ламає «узаконений порядок».
Наталка також чекала лицаря, чекала оборони, захисту, а почула зовсім інше: «Наталко, покорись своїй долі, послухайся матері, полюби пана возного і забудь мене навіки».
Висновок:
Матеріальна незабезпеченість стає причиною трагічного становища Наталки. Через свою бідність вона не має права на вибір, змушена відмовитися відкоханого Петра і дати згоду на одруження за розрахунком з нелюбою їй людиною. Глибоке і вірне почуття до Петра спонукає її за всіх умов залишитися вірною коханому
7
Сказати таке на свою найдорожчу дитину!А якби справді так зробили?..Невже вона спокійно дивилася б на страждання доньки?Щоб з'ясувати цю ситуацію,потрібно знати тодішню мораль.
8.Що вам відомо про тодішні закони ?
(Жінка просто боїться переступити неписаний закон,народну традицію.Якби Терпилиха не хотіла щастя,то не згодилася б потім на заміжжя,а відстояла б своє рішення віддати доньку за багатого.Отже,хоч Терпилиха й намагалася підмінити для дочки поняття людського щастя матеріальним достатком,але сама розуміла,що щастя доньки-в житті з любою серцю людиною.
Зображені у творі родинні перипетії добре надаються до пов'язання їх із сьогоденням.)
9Робота з текстом (діти зачитують цитати з твору)
Як про Наталку говорять герої драми?
Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».
Виборний : «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам»
Микола: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»
10.(Прослуховування пісні )
11 Міні-дискусія з використанням методу «Фішбоун»
(Метод «Фішбоун» або «рибний кістяк», де записується проблема, причини, висновок) Учитель.
12.Питання для дискусії
- Чи може кохання подолати життєві труднощі?
– Які перешкоди були на шляху до щастя у головної героїні? (У процесі розгляду питань відповіді будуть записуватися ).
Соціальна Батьки
нерівність і діти Самопожертва
«У багатого Дає згоду Відмова від
жінка-наймичка» жити з нелюбом коханого
- Чому Наталка вважає, що соціальна нерівність є перешкодою для подружнього життя? (Коли бідна дівчина стане дружиною
багатого, то «така жінка буде гірше наймички, буде кріпачкою»).
- Якими словами вона відмовляє возному ?
(Я навічно одрікаюся од Петра ,і за возним ніколи не буду )
- Яким вбачає для себе Наталка майбутнє родинне життя? Які її погляди на шлюб?(зачитати )
«Жити люб’язно і дружно, бути вірними до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.
13. Робота з епіграфом
Зверніться до епіграфа. Як ви розумієте його зміст?
Отже, Наталка Полтавка не має жодної негативної риси.
Можна сміливо твердити, що це образ ідеальної української дівчини – селянки. До того ж слід додати, що це перший позитивний образ в українській літературі. Дехто з дослідників вважає, що він етнографічно – фольклорній. Це означає, що в той час, коли жив Котляревський, такою повинна була бути кожна дівчина в ідеалі.
14 Асоціативний диктант
- Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки
(виконує весь клас).
Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу, добросердя, любов до матері і пошана до старших, песимізм,ідеальна
Підсумок: Підкреслюємо , що дівчина пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що спокій матері, її шанування – це святе; заради цього можна й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя з Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської гідності
Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини? - проблемне питання
А що таке ідеал?
15. Словникова робота(на дошці)
Ідеал – зразок, що позначає вищу міру досконалості, на досягнення якого має бути націлений стан душі, спосіб людського життя та діяльності.
- Чи можемо сказати, що Наталка – це ідеал жінки ? Які дівочі риси цінуються у сучасному світі? Що ж від Наталки є в сучасних україночках? (Так, Наталка може бути ідеалом, адже з неї можна брати приклад.
Вона шанує матір, старших, працелюбна, скромна, віддана великому коханню, чесна, рішуча, бореться за своє щастя).
Такі цінності, які ми визначили протягом уроку: почуття гідності, працьовитість, глибокий розум, вірність у коханні, любов до батьків, рішучість у боротьбі за своє щастя, - притаманні сучасним жінкам.
16.Образ возного найскладніший у драмі. (на основі здобутих знань ……………….
Він не схематичний, не одноплановий, у ньому є позитивні риси, і ви правильно їх визначили. Людина, яка здатна на кохання хоч не таке, як у піснях, уже людина.
17-Як ви думаєте, любов возного до Наталки –почуття щире чи корисливе?
Возний –чиновник, представник «сільської аристократії» лукавий, сухий у почуттях, здирник, хабарник, черствий душею, освічений, може діяти шляхетно.
_Відповіді учнів
-Наталка Полтавка – це перший в новій українській літературі позитивний, реалістично змальований образ жінки-селянки тих далеких часів. Це, можна сміливо твердити , ідеальний образ української селянської дівчини того часу з усіма її чеснотами.
-Образ Наталки – класичний в українській літературі. Це, звичайно, велике творче відкриття Котляревського, бо дівчина з Полтави стала типовим образом героїні і щиросердечної української дівчини, яка ось уже друге століття не старіє, а живе і полонить серце читачів та глядачів своєю красою, моральною чистотою і нев’янучою, вічною молодістю.
- Чи допомогло багатство Возному в коханні? (ні)
- А що принесло взаємне кохання Наталці та Петрові? (щастя)
- А що ж це таке — щастя?
Щастя — це почуття або стан найвищого повного вдоволення, сприятливий збіг обставин, талант, успіх.
18. Метод «Обери позицію». (Міні дискусія)
Чи є привабливим образ такої дівчини, як Наталка, для сучасного хлопця?
Якою ж є красива дівчина для українців в наш час?
Як змінився внутрішній світ наших сучасниць?
Що значить відстоювати людську гідність ?
А якою ви бачите свою ідеальну дівчину,хлопця ?
Такі цінності, які ми визначили протягом уроку: почуття гідності, працьовитість, глибокий розум, вірність у коханні, любов до батьків, рішучість у боротьбі за своє щастя, - притаманні сучасним жінкам???? )
19 Порівняйте Наталку та сучасну жінку, створивши
«Асоціативне гроно»
Яка сучасна жінка?
_Працює у будь-якій сфері суспільного життя;
_ мобільна,
_ встигає робити кар’єру;
_виховує дітей; _
_будує стосунки з чоловіком;
-допомагає батькам;
_виконує роль психолога в родині;
_стильна,
_стежить за
собою, _новинками моди,
-охайна, доглянута.)
20 Завдання з теорії літератури.
«Поєднати поняття».
21 тести
Рефлексія: Пропоную висловити свої враження
- сьогодні я усвідомив дві важливі речі……
Висновок: Усі художні засоби є не тільки окрасою твору, вони відіграють важливу роль у характеристиці героїв, підкреслюють їхні настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ персонажа.
Окрім того, кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють
Рольова гра «Вживання в емоційний стан героя».
Учитель.
Сьогодні кожен із вас задумується над тим, як сподобатись один одному, що зробити для того, щоб про тебе приємно говорили люди. Чи не так? Найпершим порадником для кожного з нас є мама. Вона виховувала доньку, вчила шити, прясти, готувати їжу, поратися у хаті. Пошана до батьків, до матері, слухняність, покірність були невід’ємними рисами характеру українських дівчат і хлопців. Іноді батьки навіть вирішували долю своїх дітей. Терпилиха, бажаючи щастя Наталці, просить її вийти заміж за багатого нелюба.
Які прислів’я про щастя розкривають характер Наталки , а які інших персонажів твору?Відповідь аргументуйте.
Всякий свого щастя коваль.
Не родися красна, а родися щасна.
Не родись багатий, а родись щасливий.
Дожидай долі, то не матимеш і льолі.
Щастя без розуму — торбина дірява.
Не родись багатий та вродливий, а родись придолі і щасливий.
Щастя біжить, а нещастя летить.
Щастя з нещастям на одних санях їздять.
Кому щастя, той на київ пливе.
Щастя має ноги, а біда — роги.
Що написано на роду, того не об'їдеш і на льоду.
Моє щастя таке, як тої курки, що качата водить.
Як не було талану, не буде й долі.
При нещасті і розумний подурнішає.
Із щастя та горя скувалася доля.
Щастя розум одбирає, а нещастя повертає.
Без лиха не бува добра.
Вдар лихом об землю.
Що буде, то буде, а більш копи лиха не буде.
Бува лихо, що плаче, а бува, що й скаче.
Перемелеться лихо — добро буде.
Що буває, те й минає.
Хто горя не бачив, той і щастя не знає.
Справжнє щастя завжди попереду.
Щастя знає, кого шукає.
Учитель
Говорячи про Наталку, не можна не звернути увагу на культуру її мовлення. Текст п’єси щедро пересипаний прислів’ями, приказками. Знайдіть їх і запишіть у зошит.
Учні.
1. Заміж вийти - не дощову годину пересидіти.
2. Ніхто не віда, як хто обіда.
3. Лучче синиця в жмені, ніж журавель у небі.
4. Знайся кінь з конем, а віл з волом.
5. Спхнути із мосту та в воду.
6. Живемо і маємося, як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне.
7. На похиле дерево і кози скачуть.
8. Коли козак у полі, тоді віз на волі.
9. Де не посій, там і вродиться.
10. Нав’яз в зуби.
Учитель: І.Котляревський ретельно збирав фольклорні зразки рідного народу, а потім щедро їх використовував у своїх творах, що ми і бачимо в «Наталці Полтавці». Учитель:
Перевірка домашнього завдання )
Учитель: Як бачите, палітра краси досить широка. Та хіба тільки зовнішність є основою краси? У французького письменника Віктора Гюго є дивовижний роман «Собор Паризької Богоматері». Нагадаємо зміст: у одного героя потворна зовнішність - красиве серце, у іншого красиве обличчя - потворне серце. Та у Наталки поєднується краса зовнішня і внутрішня. (Елемент компаративного аналізу).
Учитель. Наталка – перший правдивий образ дівчини в українській літературі. Цей образ багато років причаровував і причаровує людей пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню.
Наталка – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим молодим дівчаткам та юнакам наслідувати це велике чисте кохання.
Бажаю Вам в житті знайти справжнє кохання, і хай воно освітлює і окриляє ваше життя.
Отже, наш урок, присвячений вивченню п’єси Івана Котляревського «Наталка Полтавка», закінчено.
Дякую всім за роботу. Сподіваюсь, що морально-етичні уроки, які дає нам Наталка, є дуже корисними. То ж давайте частіше звертатися до образу цієї дівчини, шукаючи в її діях та вчинках відповіді на болючі питання сучасності. І не бійтеся бути щасливими! І не бійтеся виборювати щастя! Адже «бути щасливим – це значить пізнати, знайти самого себе» (Г.Сковорода)
VІII. Оцінювання знань учнів
- Поставте собі олівцем об’єктивно оцінку в щоденник і залиште їх мені на підпис. Сподіваюся, що наші думки будуть однаковими.