Тема: РІД ІМЕННИКІВ. ІМЕННИКИ СПІЛЬНОГО РОДУ
Мета:повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; удосконалювати творчі вміння використання іменників спільного роду у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати
6клас
Тема: РІД ІМЕННИКІВ. ІМЕННИКИ СПІЛЬНОГО РОДУ
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови,
сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; удосконалювати творчі вміння використання іменників спільного роду у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
(підготовка учнів до сприймання нового матеріалу)
У житті вам прийдеться відкривати багато таємниць: і таємницю успіху, і таємницю щасливого життя, таємницю спілкування з людьми, таємницю пізнання, таємницю кохання. Зараз ви робите своє найважливіше відкриття – ви відкриваєте самих себе.
Відкриття самого себе - це пошук своїх незнаних можливостей , свого покликання, свого таланту. Я впевнена у тому, що кожний із вас має свої паростки таланту, а його потрібно відкрити і розвивати, розвивати систематичною працею. Ваша основна праця – це навчання.
Сьогодні на уроці ми відкриємо мовну таємницю , це тема нашого уроку . Роди іменників.
Дехто в з вас скаже, що це за таємниця –рід іменників, адже ми все про роди знаємо: чоловічий, жіночий і середній. Ще у 2 класі вивчили. Не спішіть робити висновки, спробуємо відшукати нове, ніколи не будьте впевненими, що знаєте все, є вислів: я добре знаю, що нічого не знаю..
Розгорніть підручники і запишіть тему та епіграф уроку
Епіграф
Покликання це маленький паросток таланту,
те, у що людини вкладає частинку своєї душі.
В.Сухомлинський
- Зверніть увагу на пунктуаційну грамотність.
Давайте визначемо цілі сьогоднішнього уроку.
Прийом «Сходинки»
Пройдемо сходинками, продовжіть речення.
1. Як справжній мовознавець я повинен знати
2. Як справжній мовознавець я повинен уміти
3. Як справжній мовознавець я повинен цінувати
2.1. Актуалізація опорних знань
Перша сходинка - Знаємо.
3.1. Слово вчителя. Граматика – дуже поважна пані, тисячі років їй підкоряються такі важливі науки, як морфологія та синтаксис. У давнину до письма ставились як до мистецтва. Люди, які вміли писати, належали до особливої касти (жерці, писарі). У Давній Русі словом граматика називали писемні документи. І донині освічену людину називають саме грамотною.
Засвоюючи мову з дитинства, ми звикаємо до неї, що, здається, у рідній мові ми все знаємо. Але володіти мовою і знати всі її таємниці – це різні речі.
Коментар учителя. Кожному іменникові властивий граматичний рід. Іменники чоловічого роду співвідносяться із займенниками він, цей ( воїн, квадрат), жіногочого- вона, ця (Марія, стежина,щирість), середнього- воно, це (завдання, поле).У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняють стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Проте є багато назв тварин, у яких розрізнення родових іменникових форм відсутнє: оса, синиця, білка, -:жайворонок, короп. Це пов’язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот.
У назвах неістот рід не має реального значення, бо ми не можемо пояснити, чому одні іменники належать до певного роду: понеділок, середа, клен, 6ереза, смуток, радість, захоплення.
Визначення роду в таких іменниках є формальним,суто граматичним.
Історія одного хлопчика
Я хочу вам розповісти одну історію, що трапилася із одним із учнів нашої школи. Може, ви догадаєтеся, з ким?
Далеко за північ хтось поторсав хлопчик аза плече.
Остання фраза зацікавила хлопчика і він розплющив очі. Перед собою він побачив бліду худеньку дівчинкуз крилами , в білій сукні до п’ят. Вона літала по кімнаті. Золотаве волосся запуталося серед піря величезних білих крил.
Розподільний диктант
Жаль, піч, річ, холод, граб. Двір, роман, четвірка, живопис, родина, насип, олово іней, вапно, економіка, ілюзія, кошеня. магістраль, санаторій, тюль, полин
Чоловічий рід:дріб,зяб, кір,накип,насип,нежить,пил,полин, рояль,рукопис,сажень,Сибір,собака,степ,ступінь,толь,тюль,шампунь, адрес
Жіночий рід:адреса,вуаль,зала,путь,розкіш, Адрес –адреса.
Карпати, окуляри, лестощі, двері, солодощі,
Розподільний диктант
Ч.Р – Жаль холод граб Двір роман, живопис насип, іней, санаторій тюль полин
Ж.Р. - піч річ четвірка родина економіка ілюзія . магістраль
С.Р.- олово вапно кошеня
В іменниках, які мають тільки форму множини( вила, ножиці) , рід не розрізняється.
Запамятаємо , я- іменник, ви –прикметник.
Гостр.. біль, прозор.. тюль, барабанн.. дріб, далек.. путь, широк.. степ,
Гра “Коректор”
Відредагуйте речення, звертаючи увагу на рід іменників та форми слів, поєднаних з ними. Запишіть відредаговані речення.
З високої насипі було дуже добре видно місто. Запис у щоденнику була зроблена абияк. Мій батько народився в далекій Сибірі. Дівчина відчувала страшну біль. Біля двору нас зустрічала собака.
* Від поданих іменників утворити іменники жіночого роду.
Киянин (киянка), львів’янин (львів’янка), вінничанин (вінничанка), чернігівець (чернігівка), полтавчанин (полтавчанка), німець (німкеня), англієць (англійка), індієць (індіанка), китаєць (китаянка), поет (поетеса), письменник (письменниця), ткач (ткаля), кравець (кравчиня), лев (левиця), перепел (перепілка), індик (індичка).
5. До іменників чоловічого роду доберіть іменники жіночого роду.
Зразок. Козак – козачка.
1. Батько, чоловік, хлопець, хлоп’я, онук, українець, киянин, громадянин, артист, співак, школяр, робітник, брат, син, свекор.
2. Голуб, гусак, цап, півень, вовк, лис, лев, тигр, заєць, селезень, баран.
Проблемне питання:
Спробуйте утворити паралельну родову форму від таких слів…
Деякі іменники чоловічого роду, що позначають осіб за родом занять, можуть називати й осіб жіночої статі. Вони не мають паралельних форм жіночого роду: адвокат, депутат, директор, інженер, менеджер, мер, міністр, нотаріус, прокурор, професор, тренер, юрист, геолог
Увага: назви професій – чоловій рід.
Від деяких слів творяться назви осіб жіночого роду, але вони належать до нейтральної лексики: вчитель — вчителька, дипломник — дипломниця, журналіст — журналістка, майстер — майстриня, продавець — продавщиця, перекладач — перекладачка.
Картка 1.
Софія Василівна Ковалевська - російський математик, письменниця і публіцист. Професор Стокгольмського університету. Авторка праць з математичного аналізу, механіки і астрономії. Перша жінка, яку обрано членом-кореспондентом Петербурзької АН.
Картка 2.
Валентина Терешкова - перша в світі жінка-космонавт. Льотчик-космонавт СРСР . Герой Радянського Союзу . Кандидат технічних наук Полковник , а нині — генерал-майор авіації у відставці (перша в російській армії жінка-генерал). Громадський діяч.
Картка 3.
Катерина Василівна Білокур - українська художниця, майстер народного декоративного живопису ,член Спілки художників України. Нагороджена орденом Знак Пошани, одержала звання Заслуженого діяча мистецтв України та Народного художника України. Пабло Пікассо сказав: «Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ!»
Картка 4.
Яна Клочкова - майстер спорту міжнародного класу з плавання; інструктор зі спорту .
Багаторазова чемпіонка України;
срібна призерка Чемпіонату світу 1998 року у Перті;
переможниця Кубку світу серед жінок у номінації комплексне плавання ,чемпіонка світу , чотирьохкратна олімпійська чемпіонка,
присвоєно звання “Герой України”.
Лауреат Премії КМ України за внесок молоді у розбудову держави .
Складіть речення художник
Хочете дізнатися продовження історії?
Не заважаймо, нехай наш герой поспить,відпочине, а ми попрацюємо. Може Муза сидить у вас на плечі, тільки ви цього не бачите.
Творчий диктант
1. Роботяща, працьовита людина. /роботяга
2. Людина, яка говорить багато і беззмістовно. /пустомеля
3. Неуважна людина. /роззява
4. Людина з дефектом мови, що полягає у невмінні правильно й чітко вимовляти деякі слова чи звуки. /недоріка,
5. Той, хто навчився чого-небудь самостійно, без систематичного навчання, без керівникА /самоучка
. 6. Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь./ сусіда
7. Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам. листоноша
Людина, що пише лівою рукою – лівша /шульга
Людина, що багато теревенить – базіка
Той, що плаче без причини – плакса
Неуважна людина – роззява
Людина, в якої не має батьків – сирота
Людина, якій часто ні вчому не щастить /невдаха/
Як невдаха виступа (-в,-ла)
- От я вчора виступа (-в, -ла)!
Ви б почули, як співа(-в, -ла)!
Глядачі мене хвалили,
Сцену ледь не розвалили,
А потім мене вхопили -
Аж на вулицю несли
І вже там набили!
Г.Бойко.
Визначте рід.
Базіка Дмитрик заважає всім на уроці.
Наша базіка Настуня Гудзенко всіх розвеселила своєю видуманою розповіддю про Музу, яка прилетіла вчора до неї.
Слово вчителя
- Ці іменники спільного роду переважно емоційно забарвлені, називають істоту чи певну особу і вказують на ознаку, притаманну цій істоті (особі). Найбільшу групу становлять іменники зі значенням чоловічого і жіночого роду: бідолаха, волоцюга, гуляка, заволока, заїка, ненажера, падлюка, псюка, , заброда, замурза, підлиза, нездара, потвора, нероба, нехлюя, нікчема, роззява, а також сусіда, слуга, сирота, листоноша та ін. Такі іменики набувають рід тієї особи чи істоти, яку вони означають.
У мовленні переважно зі стилістичною метою вжи ваіоться іменники так званого спільного роду — слова на позначення осіб чоловічої і жіночої статі за характерними рисами їхньої поведінки: писака, кусака, читака, потіпака, посіпака, верещака, витріщака, рубака, задавака, позивака, служака, одчаяка, заводіяка, базіка, недоріка, кривляка, гуляка, трудяга, стиляга, бідняга, бідага, молодчага, волоцюга, ледацюга, жаднюга, сердяга, бродяга, добряга, скуп’яга, знайда, пройда, роззява, шельма, невидимка, плакса, рюмса, замазура, невдаха, бідолаха, рева, причепа, підлиза, нездара, ненажера, потвора, заїка, каліка, нероба, ябеда, єхида, недоторка, листоноша та ін. Вони з однаковою стилістичною функцією вживаються на позначення осіб чоловічої і жіночої статі.
Більшість іменників спільного роду стилістично маркована, бо вони використовуються переважно в роз- мовно-побутовому й художньому, частково в публіцистичному стилях мови. Іменники спільного роду вкрай обмежено вживаються в офіційно-діловому і науковому мовленні.
Отже, категорія роду іменників стилістично важлива, в багатьох випадках нею привноситься в мовлення певна значеннєвість, своєрідна емоційність.
Вибірковий диктант
Прочитати прислів’я і приказки. Виписати іменники спільного роду.
Виписати іменники спільного роду.
* З-поміж поданих іменників виписати іменники спільного роду.
Рояль, майстер, староста, Левченко, професор, сердега, касир, листоноша, рукопис, невдаха, картопля, адреса, білоручка, роззява, фальш, нечупара, бригадир, заїка, задерика, фахівець, колега.
Продовжимо розповідь про нещасну Музу. Попросив хлопець прилетіти її на наступний день. Вона прилетіла і сіла на плече. Але хлопчик її відігнав, бо якраз сьогодні він завантажив у компюте нову гру – таку цікаву, її вже всі у класі грають ,навіть дівчиська. Цілий вечір до пізньої ночі він сидів за комп’ютером, йому було не до дівчинки з крилами. Наступного вечора по телевізору розпочався новий бойовик. Хлопчику на творчість знов часу не було. Потім він знову грав гру, потім знову дивився мульсеріал. Муза більше не прилітала. Інколи, вмикаючи телевізор, хлопчик чув гірке схлипування.
Повторюємо за мною.
Я – особистість .
Я міркую, фантазую, творю.
Я - творча особистість.
Вірте в ці слова, бо думки – матеріальні.
Рефлексія….
Муза передала вам ось такі смайлики за роботу на уроці.
Д/З Ощасливте нашу Музу, змініть кінцівку твору, вжийте у висловлюванні іменники спільного роду.