14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Конспект уроку "Написання слів іншомовного походженняі"

Про матеріал

Мета уроку: пояснити правила написання літер и — і у словах іншомовного походження, формувати вміння визначати в словах відповідну орфограму та обґрунтовувати напи­сання іншомовних слів орфографічними правилами; формувати навички роботи з підручником, алгоритмами, словником іншомовних слів; розвивати логічне мислення, орфографічну пильність, слухову й зорову пам'ять, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до мови

Перегляд файлу

 

Вчитель вищої категорії

ЗОШ № 7 м.Мелітополя

Лісняк О.М.

Конспект уроку з української мови в 6 класі

Тема: Написання слів іншомовного походження

Мета уроку: пояснити правила написання літер и — і у словах іншомовного походження, формувати вміння визначати в словах відповідну орфограму та обґрунтовувати напи­сання іншомовних слів орфографічними правилами; формувати навички роботи з підручником, алгоритмами, словником іншомовних слів; розвивати логічне мислення,  орфографічну пильність, слухову й зорову пам'ять, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до мови

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу,.

  1. Обладнання : алгоритм «Літери и — і в іншомовних словах»; комп’ютери; програмне забезпечення TEST W або  іншою програмою, у якій створено тест

 

 

Слайд2.JPGПЕРЕБІГ УРОКУ

І     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Проблемне запитання

  1. Діти, на вашу думку, якими шляхами потрапили й нині з'являються слова іншомовного походження в нашій мові?

ІІІ   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Слово вчителя.

 Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Ми часто замислюємося над тим, звідки приходять слова? Хто їх придумує? Свої вони чи чужі? "За підрахунками вчених, біля 10% слів майже у кожній мові — чужомовні. В українській мові теж значна кількість іншомовних слів, запозичених в різні часи і з різних мов. Немає народу, який жив би ізольовано від інших народів, тому немає й мови, вільної від іншомовних слів.

Проблемне запитання можна розв'язати методом колективного обговорення «Мозковий штурм». Висловіть свої передбачення, записавши їх на дошці. У результаті проведення «Мозкового штурму» були визначені основні, на думку учнів, шляхи появи іншомовних слів в українській мові:

  торгівельні та воєнні контакти з варягами (германо-норманськими племенами);

  напади кочівників;

  навала татаро-монгольської орди;

  економічні, політичні та культурні зв'язки з іншими народами;

-війни;

— перебування нашого народу під владою інших держав, зокрема Польщі, Австро-Угорщини, Росії;

  перебування України в складі СРСР;

  територіальна близькість з іншими народами;

  розвиток науково-технічного прогресу;

  комп'ютеризація та Інтернет.

Висновок. У процесі політичних, військових, економічних та культурних зв'язків України з іншими країнами,  народами мандрували з мови в мову і слова. Багато запозичених слів стали звичними, деякі вживаються паралельно з українськими синонімами.

Слайд3.JPGСьогодні навіть важко уявити собі, що такі знайомі та рідні для нас з дитинства слова як хата, школа, козак — іншомовного походження. Вони прийшли до нас з інших мов.

ІІІ    ФОРМУЛЮВАННЯ УЧНЯМИ ТЕМИ УРОКУ

  1. Повідомлення вчителем мети уроку.
  2. Запис у зошити.

ІV   ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота біля дошки.

Слайд4.JPGЗаписати речення. Значення яких слів потребує пояснення? Яким словником потрібно скористатися?

1. Я помічаю, що в моїх ногах якась дисгармонія: одна ступає тихо, а друга стука. 2. Наче балерини у реверансі, обабіч ґрунтівки височіли білі акації. 3. Кольрабі синіє, неначе в лузі м'яч.

  1.  Робота зі словником.

За словником іншомовних слів з'ясувати значення й похо­дження слів:

 дисгармонія (пору­шення, розлад, втрата гармо­нії — стрункої узгодженості дій або частин цілого),

реверанс (шанобливий уклін із присідан­ням),

кольрабі (овочева рослина, різновид капусти з потовщеним їстівним стеблом).

  1. Слайд5.JPGРобота за підручником
  • Опрацювання теоретичного матеріалу.
  • Про яке правило в розповіді йдеться?

На уроці Андрійко легенько штовхнув мене ліктем і прошепотів:

— На перерві щось покажу тобі.

Тільки Петро Іванович почав після дзвоника складати свої книжки в портфель, Андрійко відразу поклав переді мною папірець, на якому було написано: «Де ти з'ї-си цю ча-шу жи-ру!»

— Бачив? — запитав він задоволено.— Ти мене виручав не раз, тепер і я тобі допоможу запам'ятати правило.

Слайд6.JPGВідповідь: В основах загальних назв іншомовного походження після дев'яти букв д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р перед наступним приголосним (крім й) пишеться и: диск, тир, цирк, шифр, ритм.

 В інших випадках пишеться і.

  • Вибіркова робота (Вправа 403)

 

 

  1. Опрацювання алгоритму «Написання и, і в словах іншомовного походження»
  • Виділіть слово іншомовного походження

 

  • Чи означає воно загальну назву?

Слайд7.JPG                        Так                                    Ні

  • Чи стоїть сумнівна буква після «дев’ятки»?

(д,т,з,с,ц,ж,ч,ш,р)

Так                                   Ні

  • Чи позначає наступна буква приголосний звук?

Так                                   Ні

 

 

Де ти з’ї-си цю ча-шу  жи-ру

  1. Робота з підручником

Вправа 405

V   СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ  ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

  1. Гра «Відповідність»

Слайд8.JPGВіднайти українські відповідники для іншомовних слів

Матеріал для карток:

Журнал-часопис; резонанс-розголос; тираж-кількість; бар’єр-перепона; азарт-запал; девіз-гасло; п’єдестал-підніжжя; пейзаж-краєвид; візит-відвідини; бюст-погруддя; лінгвістика-мовознавство; орфографія-правопис; се'рвіс- обслуговування; аплодисменти-оплески; корекція-виправлення.

  1. Слайд9.JPGУтворити словосполу­чення, вибравши з поданих у дуж­ках слів потрібне; значення іншо­мовних слів з'ясувати за словни­ком іншомовних слів (кожній групі пропонується проаналізувати два словосполучення).

1.  Змагання з бігу на корот­ку (інстанцію, дистанцію). 2. Зустрітися на (екскавато­рі, ескалаторі) метро.3. (Рицар, лицар) у важких обладунках.4. Чари відважної (вілли, віли). 5. Вказати на конверті (адрес, адресу).6. (Дискваліфіка­ція, демобілізація) за порушення правил.

   Обладунки — бойове споряджен­ня воїна в давнину.

Віла — лісова істота-дівчина.

Ескалатор, -а. Механічні рухомі сходи.

  1. Слайд10.JPGСловниковий диктант

Інжир, дискета, пенсіонер, поні, журі, силует, бізнес, кілограм, чипси, інструмент, інспектор, мітинг, фіолетовий, електрика, велосипед.

Робота за комп’ютером

  1. Опрацювання тесту за програмою TEST Wабо іншою програмою, у якій створено тест
  1. Слайд11.JPGІншомовні слова – це слова, які
    1. Прийшли з інших мов;
    2. Давно забуті, а зараз відновлені;
    3. Протилежні за значенням.
  2. Де значення таких слів пояснюється?
    1. У тлумачному словнику;
    2. У словнику іншомовних слів;
    3. У перекладному словнику.
  3. Віднайдіть речення із іншомовним словом
    1. Батьки прийшли позиватися до Соломона.
    2. Правдою світиться нам людина.
    3. Колібрі вважається найменшою пташкою на планеті.
  4. Розповідь про життєвий шлях людини –це

(відповіддю має бути слово іншомовного походження)

  1. Життєпис
  2. Біографія
  3. Літопис
  1. Віднайдіть рядок, у якому на місці пропуску пишеться і
    1. Фонет..ка
    2. През..дія
    3. В..зит
  2. Віднайдіть рядок, у якому на місці пропуску пишеться и
    1. ..терес
    2. Пон..
    3. Д..скета
  3. Віднайдіть рядок, у якому всі слова записані правильно
    1. Інтелект, жури;
    2. Пенальті, финанси;
    3. Інстинкт, інструмент.
  4. Віднайдіть рядок, у якому є помилка
    1. Литература, нація;
    2. Велосипед, ідея;
    3. Кілограм, інтонація.
  1.    Заповнення   кросворду

1.Вечірнє чоловіче вбрання .

2. Брюки спортивного стилю .

3. Легка прозора тканина .

4.Розповідь про життєвий шлях людини .

5.Урок, на якому найчастіше використовуються цифри .

6.Квітка, що цвіте влітку, має форму стріли.

7.Шрифтове виділення в тексті нахилом букв, з метою привернути увагу читача.

8.Вудка для рибалок.

9.Особа, яка завдяки своїм особистим якостям має вплив на людей.

Довідка:  спінінг, курсив, шифон, лідер, математика, джинси, смокінг, біографія, гладіолус.

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Створення малюнка-асоціації до даної теми
  2. Захист робіт

Слайд12.JPGV І  ПІДСУМОК УРОКУ
   Рефлексія.

Підсумки уроку ми підведемо за допомогою прийому  «Закінчи речення».

  • Я дізнався (лася)…(що таке іншомовні слова; правила написання іншомовних слів)
  • Я навчився (лася)…(працювати за алгоритмом)
  • Мені сподобалося…( прийом «Закінчи речення» та самостійне визначення теми)
  • Мене зацікавило…(робота зі словником) 

Оцінювання учнів          

Слайд13.JPGV ІІ  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
І – вправа

ІІ – виписати із словника іншомовних слів 4 слова із тлумаченнями

ІІІ - скласти 4 речення із словами іншомовного походження

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мокрицька Валерія Аркадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 липня 2018
Переглядів
5544
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку