Мета уроку: пояснити правила написання літер и — і у словах іншомовного походження, формувати вміння визначати в словах відповідну орфограму та обґрунтовувати написання іншомовних слів орфографічними правилами; формувати навички роботи з підручником, алгоритмами, словником іншомовних слів; розвивати логічне мислення, орфографічну пильність, слухову й зорову пам'ять, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до мови
Вчитель вищої категорії
ЗОШ № 7 м.Мелітополя
Лісняк О.М.
Конспект уроку з української мови в 6 класі
Тема: Написання слів іншомовного походження
Мета уроку: пояснити правила написання літер и — і у словах іншомовного походження, формувати вміння визначати в словах відповідну орфограму та обґрунтовувати написання іншомовних слів орфографічними правилами; формувати навички роботи з підручником, алгоритмами, словником іншомовних слів; розвивати логічне мислення, орфографічну пильність, слухову й зорову пам'ять, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до мови
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу,.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Проблемне запитання
ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Слово вчителя.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Ми часто замислюємося над тим, звідки приходять слова? Хто їх придумує? Свої вони чи чужі? "За підрахунками вчених, біля 10% слів майже у кожній мові — чужомовні. В українській мові теж значна кількість іншомовних слів, запозичених в різні часи і з різних мов. Немає народу, який жив би ізольовано від інших народів, тому немає й мови, вільної від іншомовних слів.
Проблемне запитання можна розв'язати методом колективного обговорення «Мозковий штурм». Висловіть свої передбачення, записавши їх на дошці. У результаті проведення «Мозкового штурму» були визначені основні, на думку учнів, шляхи появи іншомовних слів в українській мові:
— торгівельні та воєнні контакти з варягами (германо-норманськими племенами);
— напади кочівників;
— навала татаро-монгольської орди;
— економічні, політичні та культурні зв'язки з іншими народами;
-війни;
— перебування нашого народу під владою інших держав, зокрема Польщі, Австро-Угорщини, Росії;
— перебування України в складі СРСР;
— територіальна близькість з іншими народами;
— розвиток науково-технічного прогресу;
— комп'ютеризація та Інтернет.
Висновок. У процесі політичних, військових, економічних та культурних зв'язків України з іншими країнами, народами мандрували з мови в мову і слова. Багато запозичених слів стали звичними, деякі вживаються паралельно з українськими синонімами.
Сьогодні навіть важко уявити собі, що такі знайомі та рідні для нас з дитинства слова як хата, школа, козак — іншомовного походження. Вони прийшли до нас з інших мов.
ІІІ ФОРМУЛЮВАННЯ УЧНЯМИ ТЕМИ УРОКУ
ІV ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Записати речення. Значення яких слів потребує пояснення? Яким словником потрібно скористатися?
1. Я помічаю, що в моїх ногах якась дисгармонія: одна ступає тихо, а друга стука. 2. Наче балерини у реверансі, обабіч ґрунтівки височіли білі акації. 3. Кольрабі синіє, неначе в лузі м'яч.
За словником іншомовних слів з'ясувати значення й походження слів:
дисгармонія (порушення, розлад, втрата гармонії — стрункої узгодженості дій або частин цілого),
реверанс (шанобливий уклін із присіданням),
кольрабі (овочева рослина, різновид капусти з потовщеним їстівним стеблом).
На уроці Андрійко легенько штовхнув мене ліктем і прошепотів:
— На перерві щось покажу тобі.
Тільки Петро Іванович почав після дзвоника складати свої книжки в портфель, Андрійко відразу поклав переді мною папірець, на якому було написано: «Де ти з'ї-си цю ча-шу жи-ру!»
— Бачив? — запитав він задоволено.— Ти мене виручав не раз, тепер і я тобі допоможу запам'ятати правило.
Відповідь: В основах загальних назв іншомовного походження після дев'яти букв д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р перед наступним приголосним (крім й) пишеться и: диск, тир, цирк, шифр, ритм.
В інших випадках пишеться і.
Так Ні
(д,т,з,с,ц,ж,ч,ш,р)
Так Ні
Так Ні
Де ти з’ї-си цю ча-шу жи-ру
Вправа 405
V СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
Віднайти українські відповідники для іншомовних слів
Матеріал для карток:
Журнал-часопис; резонанс-розголос; тираж-кількість; бар’єр-перепона; азарт-запал; девіз-гасло; п’єдестал-підніжжя; пейзаж-краєвид; візит-відвідини; бюст-погруддя; лінгвістика-мовознавство; орфографія-правопис; се'рвіс- обслуговування; аплодисменти-оплески; корекція-виправлення.
1. Змагання з бігу на коротку (інстанцію, дистанцію). 2. Зустрітися на (екскаваторі, ескалаторі) метро.3. (Рицар, лицар) у важких обладунках.4. Чари відважної (вілли, віли). 5. Вказати на конверті (адрес, адресу).6. (Дискваліфікація, демобілізація) за порушення правил.
Обладунки — бойове спорядження воїна в давнину.
Віла — лісова істота-дівчина.
Ескалатор, -а. Механічні рухомі сходи.
Інжир, дискета, пенсіонер, поні, журі, силует, бізнес, кілограм, чипси, інструмент, інспектор, мітинг, фіолетовий, електрика, велосипед.
Робота за комп’ютером
(відповіддю має бути слово іншомовного походження)
1.Вечірнє чоловіче вбрання .
2. Брюки спортивного стилю .
3. Легка прозора тканина .
4.Розповідь про життєвий шлях людини .
5.Урок, на якому найчастіше використовуються цифри .
6.Квітка, що цвіте влітку, має форму стріли.
7.Шрифтове виділення в тексті нахилом букв, з метою привернути увагу читача.
8.Вудка для рибалок.
9.Особа, яка завдяки своїм особистим якостям має вплив на людей.
Довідка: спінінг, курсив, шифон, лідер, математика, джинси, смокінг, біографія, гладіолус.
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V І ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія.
Підсумки уроку ми підведемо за допомогою прийому «Закінчи речення».
Оцінювання учнів
V ІІ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
І – вправа
ІІ – виписати із словника іншомовних слів 4 слова із тлумаченнями
ІІІ - скласти 4 речення із словами іншомовного походження