ПОЛЕ ЧУДЕС
«Птахи взимку»
Мета: ознайомити з видовим різноманіттям зимуючих птахів своєї
місцевості, аспектів їх підгодівлі, розвивати мислення, пам’ять, увагу,
прищеплювати гуманне ставлення до птахів, мотивувати учнів до
охорони птахів, природи.
Обладнання: малюнки птахів, призи, виставка годівничок.
Хід заняття
Вступне слово
Майже дві третини пташиного населення відлетіло у теплі краї. І тільки справжні зимівники, рятуючись від голоду, гніздяться поблизу людського житла. У холодну пору птахи шукають корм протягомусього дня. Де ж зимою знайти поживу? Дбаючи про пернатих, які живуть поблизу тебе, ти збагнеш, чому люди впродовж тисячоліть турбувалися про птахів і навіть поставили їм пам’ятники (наприклад, горобцям, гусям, голубам).
Завдання І туру
Пташка родини воронових, відіграє роль "поліцейського лісів". Вона завжди насторожі, своїм скрипучим голосом подає знак лісовим мешканцям про появу людини набагато раніше, ніж людина її помітить. Також вона має здатність переймати звуки інших птахів.
с |
о |
й |
к |
а |
Рекламна пауза
Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у нашім краю.
Ми друзі і вірні, і щирі.
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, щолітають у вирій.
І тих, щозимують у нас.
Щоб сади у нас цвіли,
Щоб літали журавлі,
Щоб пташки у нас співали
І дерева підростали,
Щоб земля була у квітах,
Бережіть природу, діти!
Слід усім запам’ятати
Пташок треба захищати
Їх оселі не руйнуй,
Краще взимку підгодуй!
А.Камінчук «Годівнички»
Я ладнаю годівнички
Для горобчика й синички,
Для малого снігурця
Крихт насиплю і пшонця.
Прилітайте, друзі милі,
Не лякайтесь заметілі!
А.Качан «Крихти хліба»
З лісосмуг, де свищуть сніговиці,
Де не стало корму і тепла,
Перебрались лагідні синиці
У садки до нашого села.
В завірюху, ожеледь, морози
Стукають синиці у вікно,
З горобцями ділять на дорозі
Крихту хліба мерзлу і зерно.
Пригощав пташок я з годівниці
І почав нарешті відчувать,
Що для когось крихта — це дрібниця,
А для пташки — жить чи замерзать.
Завдання ІІ туру
Птахи не тількикрасиві, а й солідні: ніколи не поспішають, не метушаться. І до того ж рицарі: самці, які б не булиголодні, завждипоступлятьсякращимигронамигоробинисамиці. Спокійнообробившиодне дерево, перелітають на сусіднє. І роблятьце по команді вожака, якого птахи неухильнослухаються.
с |
н |
і |
г |
у |
р |
Рекламна пауза
«Пташина вікторина»
1. Що є лише у птахів? (Пір’я)
2. Як орієнтуються птахи при перельотах? (По сонцю і зірках)
3. Хто народжується двічі? (птах) Чому? (Спочатку з’являється яйце, а потім із нього вилуплюється птах)
4. Яку функцію виконує у птахів хвіст? (Гальмо і кермо)
5. Які особливості будови кісток птаха? (Вони легкі, наповнені повітрям)
6. Чому заборонено турбувати птахів, якісидять на гніздах? (Бо вони можуть їх залишити)
7. Який птах маєнайдовшийязик? (Дятел)
8.У кого з птахівнайдовший дзьоб? (Лелека до 19 см)
Завдання ІІІ туру
Цей птах належить до групи корисних птахів. Має довжину язика 14 см. Існують такі види: зелений ,сивий, строкатий, білоспинний і малий.
д |
я |
т |
е |
л |
Рекламна пауза
Виступ підготовлених учнів:
-Птахи взимку бояться не холоду, а голоду. Найчастіше пернаті гинуть у сильні морози. Для підтримки достатньої температури тіла, вони витрачають дуже багато енергії, що отримують з їжі. Та ще важче вдається пташкам пережити затяжні зими, адже тих запасів, що були зроблені восени, не вистачає. Врятувати птахів від голодної смерті – просто: розвісити годівнички і не забувати поповнювати їх підходящим кормом.
Гра з глядачами
Ці птахи приручені людиною понад 5 тисяч років тому. Після того часу люди вивели понад 200 порід. Цьому птаху встановлено пам’ятник у Франції.
г |
о |
л |
у |
б |
Завдання на фінал
На відміну від інших птахів, цей птах виводить пташенят узимку. Уявляєте, навколо двадцяти – тридцятиградусний мороз, а в гнізді у нього яйця, або голенькі пташенята лежать. Як тільки самка знесе яйця, з гнізда нікуди не відлучається, щоб не застудити яєць. Їжею її забезпечує самець. Такий розподіл обов’язків продовжується кілька днів після появи на світ пташенят. Пізніше самка харчується самостійно і батьки вже разом годують нащадків. Чим же вигодовують вони своїх пташенят? Вигодовують вони їх не комахами, як більшість зерноїдних птахів (та й де зимою комахи!), а подрібненими насінинами хвойних дерев.
ш |
и |
ш |
к |
а |
р |
Хвойне смолисте насіння – основний корм шишкаря. І тому тіло старого шишкаря на стільки просочується смолою, що не піддається гниттю. Десять – п’ятнадцять років може лежати така «мумія» шишкаря.
Рекламна пауза
Виступ підготовлених учнів:
Супер - гра
Наука про птахів
о |
р |
н |
і |
т |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
Нагородження переможця
Заключне слово
Багато нового ви дізнались сьогодні про зимуючих птахів. Чи потрібно охороняти цих пташок і допомагати їм вижити взимку? Розвішуйте годівнички в школі, вдома. Не забудьте покласти туди корм для пташок, і вони віддячать вам своїм радісним щебетом.