5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Політизація українського національного руху

Про матеріал

Мета:

Охарактеризувати політизацію визвольного руху;

Проаналізувати програми та діяльність політичних партій і дати їм власну оцінку;

Розкрити закономірність зв'язків між процесами формування індустріального суспільства та піднесенням національно-визвольного руху;

Виховувати повагу до історичного минулого України
Перегляд файлу

Тема: Політизація українського національного руху

Мета:

  •                   Охарактеризувати політизацію визвольного руху;
  •                   Проаналізувати програми та діяльність політичних партій і дати їм власну оцінку;
  •                   Розкрити  закономірність  зв’язків  між процесами формування індустріального суспільства та піднесенням національно-визвольного руху;
  •                   Виховувати повагу до історичного минулого України.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

ХІД УРОКУ

  1.        ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Репродуктивна бесіда

1. Пригадайте характерні риси національно-визвольного руху в Наддніпрянщині та  на західноукраїнських землях наприкінці ХІХ ст.

2. Який регіон називали «українським П’ємонтом», «маленьким краєм із великою місією стати географічною базою і плацдармом визвольної боротьби всього українського народу»?

3. Назвіть імена відомих діячів  українського національного руху кінця ХІХ ст.

4. Коли і де в Україні виникли перші політичні партії? Якими були їх програмні вимоги?

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. український визвольний рух перейшов у третій етап – політичний. Період українофільських Громад, які обмежувалися переважно культурницькою діяльністю, поступово відходив у минуле. На політичному етапі інтереси населення стали представляти політичні партії, які прагнули завоювати масову його підтримку, мобілізувати своїх прихильників на досягнення політичних змін, найголовнішою з яких було отримання суверенітету України.

 

  1. ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
  2.     ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Робота з підручником

Опрацюйте матеріал підручника і наведіть приклади політизації українського суспільства та визвольного руху.

 

Робота з джерелом

Десять заповідей УНП (М. Міхновський)

1. Одна, єдина, неподільна, від Карпат аж до Кавказу самостійна, вільна, демократична Україна — республіка робочих людей.

2. Усі люди — твої браття, але москалі, ляхи, угри, румуни та жиди — се  вороги нашого народу, поки вони               панують над нами й визискують нас.

3. Україна для українців! Отже, вигонь звідусіль з України чужинців-гнобителів.

4. Усюди й завсігди уживай української мови. Хай ні дружина твоя, ні діти твої не поганять твоєї господи мовою чужинців-гнобителів.

5. Шануй діячів рідного краю, ненавидь ворогів його, зневажай перевертнів-відступників…

6. Не вбивай України своєю байдужістю до всенародних інтересів.

7. Не зробися ренегатом-відступником.

8. Не обкрадай власного народу, працюючи на ворогів України.

9. Допомагай своєму землякові поперед усіх, держись купи.

10.Не бери собі дружини з чужинців, бо твої діти будуть тобі ворогами, не приятелюй з ворогами нашого народу, бо ти додаєш їм сили й відваги, не накладай укупі з гнобителями нашими, бо зрадником будеш.

 

Запитання та завдання

1) Проаналізуйте наведене джерело. Визнач те його основну ідею.

2) Як називалася течія українського національно-визвольного руху, яку започаткував М. Міхновський? Як наведене джерело відображає процес політизації українського визвольного руху?

3) Поміркуйте, чи були реальними ці заповіді для втілення в життя. Із якими заповідями ви погоджуєтесь, а які — вважаєте неприйнятними? Чому?

 

Робота зі схемою

За матеріалом підручника складіть схему, яка б відображала основні течії національно-визвольного руху в Наддніпрянщині та політичні партії, які до них належали.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда за запитанням

Яка течія була домінуючою в Україні? Чому?

 

Робота в групах

Учні об’єднуються в п’ять груп, кожна з яких отримує завдання проаналізувати за підручником діяльність               певної української партії, після чого від кожної групи виступає доповідач. У ході доповіді складається таблиця.

 

Діяльність політичних партій

Назва партії та рік утворення

Лідери

Програмні положення та діяльність

Революційна українська партія (РУП)

1900

Д. Антонович,

Б. Камінський,

Л. Мацієвич,

М. Русов

Укладення М. Міхновським програми партії — «Самостійна Україна», у якій були обґрунтовані історичні права України на самостійне існування.

Згодом перехід на засади автономії.

Надання переваги марксистському соціалізму

Українська народна партія (УНП)

1902

М. Міхновський,

О. Макаренко

Партія виступала з позицій повної державної самостійності України

Орієнтація на  національну інтелігенцію

Українська соціал-демократична спілка («Спілка»)

1904

М. Меленевський

Партія виступала з марксистських позицій.

Прагнення виражати інтереси всіх робітників України незалежно від їх національності.

Злиття в 1905 р. з меншовицькою фракцією РСДРП

Українська соціал-демократична робітнича партія (УСДРП)

1905

В. Винниченко,

С. Петлюра,

М. Порш

 

Орієнтація на селян і робітників.

Прагнення поєднати марксизм із націоналізмом.

Вимога автономії для України

Українська демократично-радикальна партія (УДРП)

1905

 

А. Лотоцький,

Є. Чикаленко,

Б. Грінченко

 

Партія виникла в результаті злиття Української демократичної партії (УДП) та Української радикальної партії (УРП).

Відстоювання ліберально-демократичних позицій, ідеї встановлення в Російській імперії конституційної монархії, яка надала б Україні автономії у складі Росії

 

Пояснення вчителя

Після поразки революції 1905—1907 рр. всі українські партії зазнали жорстоких переслідувань. За цих умов виникла нова політична організація Товариство українських поступовців (ТУП).

 

Робота з підручником

Використовуючи матеріал підручника, проаналізуйте діяльність ТУП за  планом:

1) передумови створення організації;

2) рік заснування;

3) лідери;

4) програмні вимоги та діяльність.

 

Робота зі схемою

Опрацюйте матеріал підручника і складіть схему, яка б відображала російську та єврейську течії суспільного політичного руху в Наддніпрянській Україні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Повідомлення учня

Заслухайте повідомлення про В. Липинського і складіть його історичний портрет.

 

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

Творче завдання

Напишіть твір-роздум на тему «Політичні сили в Наддніпрянщині на початку ХХ ст.: здобутки та прорахунки».

 

  1. ПІДСУМКИ УРОКУ

Важливим чинником, що помітно посилив можливості національно-визвольного руху, стало формування українських політичних партій на Наддніпрянщині. Майже всі партії майбутнє України бачили в її розвитку шляхом побудови суспільного ладу на засадах заперечення приватної власності на засоби виробництва. Вони вважали, що процвітання може бути забезпечене втіленням у життя соціалістичної ідеї. Та на перше місце партії ставили собі за мету боротися за державність свого народу. При цьому поряд з автономістською сформувалася течія визвольного руху, представники якої висували вимогу повної самостійності майбутньої держави українців.

Таке розуміння державності завойовувало собі прихильників поступово. І РУП, і інші партії, що виникли на початку ХХ ст., вважали достатнім для себе обмежитися вимогами автономії України в майбутній Російській демократичній державі. Виняток становила лише виразно самостійницька УНП на чолі з М. Міхновським.

 

  1.                  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    •                  Опрацювати текст підручника
doc
До підручника
Історія України 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
6371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку