СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖУЮ
Протокол Директор
засідання педагогічної ради (назва закладу освіти)
(назва закладу освіти)
№ ______ 202__ № ______ 202__
ПОЛОЖЕННЯ
про команду психолого-педагогічного супроводу дитини
з особливими освітніми потребами
в (закладі освіти)
І. Загальні положення
1. Це Положення визначає основні принципи, завдання та функції, а також порядок організації діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами (далі – Команда супроводу), які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої та дошкільної освіти.
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
-
індивідуальна навчальна програма – документ (частина ІПР), який окреслює коло знань, умінь та навичок, що підлягають засвоєнню з кожного окремого навчального предмету в процесі навчання у закладі загальної середньої освіти з метою реалізації індивідуальної освітньої траєкторії дитини з особливими освітніми потребами (далі дитини з ООП). Містить перелік тем матеріалу, що вивчається, рекомендації щодо кількості годин на кожну тему, час, відведений на вивчення цього курсу;
-
індивідуальний освітній план документ (частина ІПР), що визначає послідовність, форму і темп засвоєння дитиною з ООП у закладі дошкільної освіти компонентів освітньої програми з метою реалізації її індивідуальної освітньої траєкторії.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених в Законі України «Про освіту».
-
Персональний склад Команди супроводу затверджується наказом керівника закладу освіти, в якому здобувають освіти діти з ООП.
-
Команда супроводу дитини з ООП співпрацює з ІРЦ з питань надання корекційно-розвиткових послуг та методичного забезпечення її діяльності.
-
Заклад освіти на підставі Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти розробляє власне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
ІІ. Склад учасників Команди супроводу
-
Склад Команди супроводу визначається з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП.
-
До складу Команди супроводу дитини з ООП входять:
У закладі загальної середньої освіти:
-
постійні учасники: директор або заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель початкових класів (класовод, класний керівник), вчителі-предметники, асистент вчителя, практичний психолог, соціальний педагог, вчитель-дефектолог (з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП), вчитель-реабілітолог та батьки або законні представники (далі-батьки) дитини з ООП тощо;
-
залучені фахівці: медичний працівник закладу освіти, лікар, асистент дитини, спеціалісти системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо.
У закладі дошкільної освіти:
-
постійні учасники: директор (завідувач) або вихователь-методист, вихователь, асистент вихователя, практичний психолог, соціальний педагог, вчитель-дефектолог (з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП), вчитель-реабілітолог та батьки дитини з ООП тощо;
-
залучені фахівці: медичний працівник закладу освіти, лікар, асистент дитини, спеціалісти системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо.
ІІІ. Принципи діяльності Команди супроводу
-
Основними принципами діяльності Команди супроводу є:
-
повага до індивідуальних особливостей дитини з ООП;
-
дотримання інтересів дитини з ООП, недопущення дискримінації та порушення її прав;
-
командний підхід;
-
активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до освітнього процесу та розробки ІПР;
-
конфіденційність та дотримання етичних принципів;
-
міжвідомча співпраця.
ІV. Завдання команди супроводу
-
Команда супроводу виконує наступні завдання:
-
збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання ІПР;
-
визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надалі в межах закладу освіти на підставі висновку ІРЦ, та забезпечення надання цих послуг;
-
розроблення ІПР для кожної дитини з ООП моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;
-
надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання;
-
створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;
-
проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання;
-
проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі освіти серед педагогічних працівників; батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини; формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП.
V. Основні функції учасників Команди супроводу
Адміністрація закладу освіти (директор або заступник директора з навчально-виховної роботи/вихователь-методист):
-
формування складу Команди супроводу;
-
призначення відповідальної особи щодо координації розроблення ІПР;
-
організація роботи Команди супроводу;
-
контроль за виконанням висновку ІРЦ;
-
залучення фахівців (в тому числі фахівців ІРЦ) для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП;
-
контроль за виконанням завдань учасниками Команди супроводу своїх функцій;
-
розроблення спільно з іншими учасниками Команди супроводу індивідуального навчального плану дитини з ООП;
-
залучення батьків дитини з ООП до розроблення і погодження ІПР;
-
оцінка діяльності педагогічних працівників, залучених до реалізації ІПР;
-
моніторинг виконання ІПР.
Практичний психолог:
-
вивчення та моніторинг психічного розвитку дитини з ООП;
-
психологічний супровід дитини з ООП;
-
надання корекційно-розвиткових послуг дитини з ООП згідно з ІПР;
-
надання рекомендацій, консультацій та методичної допомоги педагогічним працівникам закладу освіти у роботі з дитиною з ООП;
-
консультативна робота з батьками дитини з ООП;
просвітницька робота щодо формування психологічної готовності в учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі.
Соціальний педагог:
-
соціально-педагогічний патронаж дитини з ООП та її батьків;
-
виявлення соціальних проблем, які потребують негайно вирішення, при потребі, направлення до відповідних фахівців з метою надання допомоги;
-
вивчення соціальних умов розвитку дитини з ООП;
-
соціалізація дитини з ООП, адаптація її у новому колективі;
-
інформування дитини з ООП та її батьків про мережу закладів позашкільної освіти, залучення дитини до участі в гуртках, секціях з урахуванням її можливостей;
-
надання рекомендацій учасникам освітнього процесу щодо шляхів ефективної інтеграції дитини з ООП в колектив однолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі, подолання особистісних, міжособистісних конфліктів;
-
захист прав дитини з ООП, за відповідним дорученням представлення її інтересів у відповідних органах та службах.
Вчителі-дефектологи (вчитель-логопед, сурдопедагог, тифлопедагог, олігофренопедагог), вчитель-реабілітолог:
-
надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП, згідно ІПР;
-
моніторинг досягнень у відповідній сфері розвитку дитини, згідно ІПР;
-
надання рекомендацій педагогічним працівникам щодо особливостей організації освітнього процесу, реалізації корекційно-розвиткових цілей в процесі навчання, технології для досягнення кінцевих цілей навчання, визначених в ІПР та застосування адаптацій (модифікацій);
-
консультативна робота з батьками дитини з ООП.
Вчитель початкових класів (класовод, класний керівник), вчитель -предметник/вихователь:
-
забезпечення освітнього процесу дитини з ООП з урахуванням особливостей її розвитку та ІПР;
-
підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП, її сильні сторони та потреби; результати виконання дитиною навчальної програми/освітнього плану;
-
участь у підготовці індивідуального навчального плану дитини з ООП;
-
розробка індивідуальної навчальної програми в закладі загальної середньої освіти та індивідуального освітнього плану в закладі дошкільної освіти;
-
визначення спільно з іншими педагогічними працівниками рівня досягнення кінцевих цілей навчання; передбачених ІПР;
-
створення належного мікроклімату в колективі;
-
надання інформації батькам про стан засвоєння навчальної програми /освітнього плану дитини з ООП.
Асистент вчителя/вихователя:
-
спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
-
участь в організації освітнього процесу дитини з ООП;
-
участь у розробці ІПР;
-
участь у підготовці індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми/індивідуального освітнього плану (для закладів дошкільної освіти);
-
адаптація освітнього середовища; навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП;
-
оцінка спільно з вчителем/вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
-
підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;
-
надання інформації батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини з ООП.
Батьки дитини з ООП:
-
доведення інформації про дитину (стиль, спосіб навчання, успіхи, труднощі у виконанні домашніх завдань);
-
прийняті участі у роботі Команди супроводу, в тому числі залучення до складання ІПР;
-
створення умов для навчання, виховання та розвитку дитини.
Медичний працівник закладу освіти:
-
інформування учасників Команди супроводу про стан здоров’я дитини та її психофізичні особливості;
-
за необхідністю, здійснює збір додаткової інформації від батьків, закладу охорони здоров’я щодо стану здоров’я дитини.
VІ. Організація роботи Команди супроводу
-
Загальне керівництво Командою супроводу дітей з ООП покладається на директора або заступника директора з навчально-виховної роботи/вихователя-методиста, який несе відповідальність за виконання покладених на команду завдань та розподіл функцій між її учасниками.
-
Робота команди супроводу здійснюється в межах основного робочого часу працівників.
-
Однією з організаційних форм діяльності Команди супроводу є засідання її учасників, яке проводиться не менше трьох разів протягом навчального року.
За потреби скликаються позачергові засідання. Ініціювати позачергове засідання Команди супроводу може будь-хто з її учасників.
-
Головою засідання Команди супроводу є директор або заступник директора з навчально-виховної роботи в закладі загальної середньої освіти, вихователь-методист в закладі дошкільної освіти, вихователь-методист в закладі дошкільної освіти.
-
Рішення засідання Команди супроводу приймаються за результатами колегіального обговорення інформації кожного її учасника відкритим голосуванням (за умови присутності на засіданні не менше 2/3 від загального складу).
-
Рішення засідання Команди супроводу оформляється протоколом, який веде секретар засідання. Протокол засідання підписується головою, секретарем. Та всіма учасниками засідання.
-
Секретар призначається із числа складу постійних учасників Команди супроводу.
VІІ. Організація надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами
-
Відповідно до висновку ІРЦ, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності), результатів понятого-педагогічного вивчення дитини Команда супроводу складає індивідуальну програму розвитку дитини з ООП впродовж 2-х тижнів з моменту початку освітнього процесу.
ІПР погоджується батьками та затверджується керівником закладу освіти.
-
Команда супроводу переглядає ІПР з метою її коригування та визначення прогресу розвитку дитини у закладі загальної середньої освіти двічі на рік ( у разі потреби частіше).
-
Відповідно до особливостей розвитку дитини з ООП Команда супроводу розробляє індивідуальний навчальний план та індивідуальну навчальну програму в закладі дошкільної освіти.
-
Команда супроводу визначає способи адаптації (у разі необхідності модифікації) освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ОПП.
-
Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюється шляхом проведення індивідуальних і групових занять.
-
У разі виникнення труднощів у реалізації ІПР, Команда супроводу звертається до фахівців ІРЦ щодо надання методичної допомоги.
-
Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційно розвиткових занять дитини з ООП.
-
Корекційно-розвиткові заняття згідно з ІПР проводяться педагогічними працівниками закладу освіти та (або) залученими фахівцями ІРЦ. Інших установ/закладів, фізичними особами, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері освіти.
Директор ____________