Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс. Ч. Ліксон
Тема: Поняття «конфлікт». Типи конфліктів. Зародження конфліктів та шляхи їх подолання.
Мета: забезпечити засвоєння моделі конфлікту; показати, які існують шляхи виходу з конфліктів; розвивати вміння відстоювати та аргументувати свою позицію; працювати в групах; аналізувати документи; публічно виступати; формувати конфліктну компетентність і здатність до толерантної поведінки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграф до уроку: Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті
немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс.
Ч. Ліксон
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент уроку
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Ми живемо у світі, де сонячне світло порозуміння часто заступають темні хмари образ, холодний вітер підозр, блискавки конфліктів. Як зберегти прекрасну погоду в нашій душі, жити в мирі і радості? Як не «змокнути» під дощем нерозуміння і як допомогти в цьому іншим?
Кожна людина має свій власний досвід, і всі ми сприймаємо світ по-різному. Наша унікальність — наша сила: немає двох абсолютно подібних людей, і кожний додає щось своє до розмаїття та багатогранності життя. Однак наша унікальність може стати водночас джерелом непорозумінь і конфліктів. Конфлікти — це звичайна, невід'ємна частина наших взаємин. Ми часто конфліктуємо з однокласниками, батьками, суспільством. І хоча більшість вважає конфлікт негативною, руйнівною силою, він за умови конструктивного регулювання конфліктних ситуацій, уміння правильно поводитися в них, може сприяти пізнанню та зростанню.
Однією з актуальних проблем сучасного суспільства є проблема конструктивної співпраці та взаємодії. У зв'язку з цим проблема соціальних конфліктів стала предметом вивчення багатьох наук, таких як філософія, соціологія, політологія, педагогіка, психологія і т. д. У 80-ті роки XX ст. у багатьох країнах світу виникли конфліктологічні центри, а 1986 р. в Австралії за ініціативою ООН було створено міжнародний центр розв'язання конфліктів. Останнім часом наука конфліктологія набуває дедалі більш практичного значення. Можливо, невдовзі цей предмет вивчатиметься в школі.
ІII. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
1. Що ви розумієте під поняттям «конфлікт»?
2. Чи можна дати однозначне визначення поняття «конфлікт»?
3. Якими бувають види конфліктів?
4. Яким чином можуть бути розподілені ролі в конфлікті? (Підбурювач, свідок, посібник, посередник)
Висновок. Конфлікт — це зіткнення окремих людей чи соціальних груп, що виражають різні, часом протилежні цілі, інтереси і погляди.
IV. Вивчення нового матеріалу
Конфлікт — це загострення суперечностей, що призводить до ускладнень чи гострої боротьби.
Запитання
Чому, на вашу думку, виникають конфлікти? Що стає їхньою причиною?
У конфліктології вироблена певна модель конфлікту.
Робота зі схемою
Конфлікт |
|
↓ |
↓ |
Конфліктна ситуація є основною умовою виникнення конфлікту, яка виявила і чітко позначила дисбаланс інтересів учасників спірної ситуації |
Інцидент — це певна подія або дія,що різко уразила інтерес однієї зі сторін і призвела до активної протидії |
↓ |
↓ |
Наслідки конфлікту (вихід з конфлікту) |
Робота в групах над завданням
Щоби закріпити модель конфлікту, учні виконують завдання.
Ситуація 1
Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно стосовно свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Вищий керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано», — заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв'язано. Чи це так?
1. Зверніться до моделі конфлікту і визначте:
а) що є конфліктом;
б) конфліктною ситуацією;
в) інцидентом.
2. Які наслідки конфлікту?
Ситуація 2.
Цікава конфліктологія
Група підлітків зібралася послухати музику. Думки розділилися: одні хотіли слухати поп-музику, а інші були любителями «металу». Зав'язалася суперечка. Пристрасті вирували...
- Якими можуть бути шляхи розв'язання конфлікту?
Кожна група має запропонувати вихід із ситуації, що склалася, і відповісти на запитання.
Після виступів груп вчитель підводить учнів до розуміння того, що існує три шляхи виходу з конфлікту
1. Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво, усвідомлення позиції сторін).
2. Деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин).
3. Ігнорування (відхід від розв'язання проблеми).
Розв'язуючи конфлікт, люди беруть на озброєння певну стратегію.
Робота в групах над завданням
Кожна група повинна порівняти надані тексти девізів з назвою стилів у конфлікті і правильно співвіднести девіз і стратегію.
Девізи:
Завдання
— Як успішно розв'язати конфлікт?
Існує три шляхи виходу з конфлікту.
1. Переговори — це процес, під час якого сторони намагаються розв'язати конфлікт шляхом безпосереднього обговорення між собою. Сильна сторона переговорного процесу полягає в тому, що все залежить від самих сторін — як процес, так і результат безпосереднього обговорення.
2. Медіація. Під час медіації в процес вступає третя сторона — посередник, мета якої — допомогти опонентам домовитися. Виконуючи роль стороннього спостерігача і допомагаючи їх спілкуванню, медіатори намагаються сприяти пошуку сторонами рішення типу «виграш — виграш». І хоча медіатор бере на себе відповідальність за процес, все ж опоненти контролюють предмет дискусії та її результат.
3. Арбітраж. У випадку арбітражу третя сторона контролює не тільки процес, але й результат. Арбітри вирішують, що саме сторонам необхідно зробити для розв'язання конфлікту, і зазвичай наділені владою, здатною примусити сторони виконати відповідне рішення. У суперечках між дітьми арбітрами часто виступають батьки.
Запитання
1. У разі розв'язання конфлікту трьома способами, якими можуть бути наслідки?
2. Як почуватимуться себе учасники конфлікту в різних випадках. (За конструктивного рішення, деструктивного та ігнорування)І
3. Який шлях, на ваш погляд, найбільш оптимальний і завдасть менше потрясінь?
Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути осмисленими, натомість мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, управляти його творчою силою.
Завдання
— Розробіть правила поведінки під час конфлікту.
Учні розробляють правила поведінки під час конфлікту «Кодекс поведінки», записують їх на ватмані і вивішують; відбувається загальне обговорення.
Шість правил, дотримання яких дозволяє подобатися людям
(за Дейлом Карнегі)
1. Щиро цікавтесь іншими людьми.
2. Посміхайтеся.
3. Пам'ятайте, що ім'я людини — це найбільш солодкий і важливий для неї звук будь-якою мовою.
4. Будьте гарним слухачем. Заохочуйте інших говорити про самих себе.
5. Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.
6. Навіюйте вашому співрозмовнику думку про його значущість і робіть це щиро.
Висновок. Із точки зору результативності конфлікти можуть мобілізувати чи дезорганізувати (руйнувати). Але хотілося б навести слова психолога Л. А. Петровської: «Один і той самий конфлікт може бути деструктивним в одному випадку та конструктивним в іншому, виконувати негативну роль на одному етапі розвитку, за одних обставин і позитивну — за інших, за іншої конкретної ситуації». Отже, характер наслідків конфліктних ситуацій визначено характером змін, що відбулися в результаті розв'язання конфлікту.
Учитель пропонує учням тестування на визначення поведінки в конфліктній ситуації.
Умови тестування
Прочитайте і вирішіть, чи притаманна вам та або інша поведінка і проставте бали: часто — 3, у певних випадках — 2, рідко — 1.
Як ви зазвичай поводитеся в конфліктній ситуації, під час сварки?
Опрацювання результатів
Перед вами декілька колонок, кожна з них відображає свій стиль розв'язання конфліктів. Впишіть набрані бали туди, де проставлений порядковий номер питання, та обчисліть бали по колонках. Колонка з найвищим балом і визначає ваш стиль розв'язання конфлікту.
А |
В |
С |
Б |
Е |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Колонка «А» відповідає «жорсткому» типу розв'язання конфліктів. Ви до останнього наполягаєте на своєму, відстоюючи власну позицію, у якій, на вашу думку, немає і не може бути вад і помилок. Тип людини, яка завжди мав рацію.
Колонка «В» — стиль «примирення». Ви дотримуєтеся позиції, що завжди можна домовитися, «дві голови краще, ніж одна». Під час суперечки ви намагаєтеся запропонувати альтернативу, шукаєте рішення, які задовольняють обидві сторони.
Колонка «С» — «компромісний», одразу погоджуєтесь на компроміс.
Колонка «Д» — «м'який» стиль. Свого супротивника ви вражаєте добротою, із готовністю приймаєте точку зору супротивника, відмовляючись від своєї.
Колонка «Е» — «уникання», ваше кредо — «вчасно піти». Ви прагнете не загострювати ситуацію, не доводите конфлікт до відкритого протистояння.
Учитель зазначає, що є п’ять основних способів розв'язання конфлікту:
Запитання
Висновок. Отже, сподіваюсь, що наведені рекомендації щодо раціональної поведінки у конфліктних ситуаціях допоможуть вам якщо не уникати стресових ситуацій, то, принаймні, ефективно виходити з них із найменшими втратами, з оптимальними результатами.
V. Закріплення нових знань
Варіант І. Метод «Мозковий штурм»
Варіант II. Розв'язування кросворда
Кросворд заздалегідь розміщений на дошці або ватмані.
По горизонталі:
1. Один із методів розв'язання конфлікту.
3. Відсутність згоди між двома і більше сторонами.
8. Одна з форм прояву конфлікту.
По вертикалі:
2.Намагання людини відійти від конфлікту.
9.Форма прояву конфліктів.
10. Група методів розв'язання конфліктних ситуацій.
15. Тип конфлікту.
VI. Підсумки уроку
Важливо усвідомлювати й аналізувати свої вчинки під час спілкування з іншими, щоб вчасно зупинити конфліктну людину або зупинитися самому.
Запитання
Учитель. Психологи пропонують безліч варіантів виходу зі стресу або розслаблення. Один із них — подивитися на палаючу свічку і розслабитися. Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфліктогенні зони, але ми не повинні лякатися цих об'єктивних обставин. Нам необхідно вирішувати конфлікти так, щоб ніхто й не здогадувався, що вони були.
І на завершення хочу сказати: використання конструктивних шляхів вирішення конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не мати ворогів.
VІI. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал уроку.
2. Написати твір-есе на тему епіграфа сьогоднішнього уроку.