Тема. Поняття площі многокутника. Площа прямокутника
Мета: сформувати в учнів уявлення про площу многокутника, одиницю вимірювання площ, властивості (аксіоми) площ, рівновеликі фігури, рівноскладені многокутники, властивість рівноскладених многокутників та оберненого твердження; працювати над засвоєнням учнями ідеї доведення теореми про площі прямокутника та квадрата. Формувати вміння застосовувати теореми для обчислення площ прямокутника і квадрата.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання: конспект «Плота. Властивості площ. Площа прямокутника».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Засвоєння учнями матеріалу попередніх уроків перевіряється під час виконання комплексної самостійної роботи, складеної за змістом таких матеріалів:
1) Зошит для підсумкового та тематичного оцінювання. Геометрія, 8 клас (ЄршоваА. П., Голобородько В. В.); тест, варіант 1, 2; тема 4, с. 25, 27, завдання 3 і 7;
2) Зошит для самостійних і контрольних робіт. Геометрія, 8 клас (ЄршоваА. П., Голобородько В. В.); блок 7, с. р. 20, варіанти 1-4, завдання 1, 2;
3) Зошит для самостійних і контрольних робіт. Геометрія, 8 клас; блок 7, с. р. 21, варіанти 1 – 4, завдання 1.
Правильність виконання письмових завдань домашньої роботи вчитель перевіряє, зібравши зошити учнів на перевірку.
Варіант 1
а) 180°п – 180°; б) 180°п – 2; в) 360°; г) 180°(п – 2).
а) 144°; б) 108°; в) 72°; г) 36°.
Варіант 2
а) 180°п – 180°; б) 180°п – 2; в) 360°; г) 180°(п – 2).
а) 60°; б) 120°; в) 150°; г) 180°.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учитель нагадує учням про стратегічну мету вивчення розділу, яка була намічена раніше (див. урок 42): узагальнити відомості про многокутники та геометричні величини, пов'язані з поняттям многокутника. Узагальнити відомості, які здобули учні в початкових класах та з життєвого досвіду, про зміст та властивості поняття «площа», а також довести справедливість відомої з початкових класів формули площі прямокутника — не і є головна мета уроку.
VI. Актуалізація опорних знань
Для успішного засвоєння учнями змісту понять уроку та можливості вільно їх використовувати під час розв'язування змістових задач учням слід активізувати знання і вміння щодо одиниць вимірювання площ; ознак рівності трикутників; властивостей паралелограмів; означення і властивостей прямокутника і квадрата та формул периметрів цих чотирикутників.
Виконання усних вправ
ВК = СМ.
1) Кожний квадрат є прямокутником.
2) Існує ромб, який є прямокутником.
3) Жодний прямокутник не є ромбом.
4) Існує квадрат, який не є ромбом.
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Матеріал, який винесено для засвоєння на урок, традиційно вивчався в темі «Площі» перед вивченням формул площ окремих многокутників. У цьому матеріалі зібрані всі відомості про загальний зміст та властивості поняття «площа многокутника», які учні здобули під час вивчення математики в школі впродовж попередніх років навчання. Деякі з цих властивостей учні сприймали та використовували на інтуїтивному рівні, інші з них — формулювались у вигляді тверджень під час вивчення теми «Площі» у 5 класі. На цьому уроці всі ці відомості повторюються, узагальнюються та систематизуються відповідно до загальної логіки вивчення геометричних понять (див. Геометрія в таблицях, Є. П. Нелін, таблиця І). Слід відзначити, що попри традиційний зміст, матеріал уроку, поданий у підручнику (п.16.1), має більш високий науковий рівень (вводиться поняття аксіоми площ, а зміст поняття площа многокутника, формулюється як «...додатна величина, числове значення якої задовольняє аксіоми площ»). Також цей матеріал (порівняно з відповідним матеріалом традиційного підручника) доповнено поняттями рівновеликих многокутників та рівноскладених многокутників, а також властивостями цих понять для многокутників (без доведення). Це сприяє, по-перше, підвищенню рівня математичної культури учнів, по-друге, збагачує арсенат засобів для розв'язування задач на застосування поняття площі многокутника, в тому числі для аргументації доведення формул площ паралелограма, трикутника, трапеції. Підсумком вивчення матеріалу є вивчення теореми про площу прямокутника, а також її наслідку (площа квадрата). Зауважимо, що формулювання теореми в підручнику дещо відрізняється від традиційного (поняття висоти й основи прямокутника не використовуються, замість них використовуються поняття сусідніх сторін прямокутника. Під час вивчення цього питання за новим підручником учні знайомляться лише з частиною традиційного доведення (розглядається лише випадок, коли сторони прямокутника а і b виражаються додатними раціональними числами, тобто можуть бути розбиті на натуральне число деяких одиничних відрізків). Повне доведення теореми пропонується для вивчення додатково (для сильних учнів). Формула площі квадрата виводиться як наслідок із формули площі прямокутника.
Для того щоб правильно розставити акценти, під час викладення матеріалу вчителю слід дотримуватися змісту підручника.
Конспект 17 |
|
Площа. Властивості площ. Площа прямокутника |
|
Для площі S многокутника М справедливо, що: 1) S > 0. 2) Якщо M розбити на частини з площами S1 і S2, то S = S1 + S2. 3) Одиниця вимірювання площі в одиничних квадратах: 1 мм2 1 см2 і т. д. |
|
4) Якщо M1 = М2, то S1 = S2. 5) Якщо S1 = S2, то M1, і M2 — рівновеликі. 6) Нарис, а, б, в фігури є рівноскладеними. |
|
|
|
Многокутники, складені з однакової кількості відповідно рівних многокутників, називаються рівноскладеними. 7) Якщо M1, М2 — рівноскладені. то S1 = S2. |
|
Площа прямокутника |
|
|
|
Для ABCD — прямокутника АВ = а , ВС = b S = ab. Для ABCD — квадрата (АВ = а) S = a2 |
З метою закріплення термінології (рівновеликі фігури, рівноскладені многокутники, властивість рівновеликих многокутників) та формул площ прямокутника і квадрата учні мають розв'язати усні вправи.
Виконання усних вправ
а) якщо діагоналі двох квадратів рівні, то ці квадрати рівновеликі;
б) два рівновеликі прямокутники рівні;
в) два рівновеликі квадрати рівні.
Виконання письмових вправ
а) АВ = 9 см, ВС = 4 см;
б) АВ : ВС = 5 : 1, PABCD = 48 см;
в) AD = 12 см, АС = 13см.
Розв'язування як усних, так і письмових завдань уроку передбачає вільне володіння учнями ознаками рівності трикутників, властивостей прямокутника, вираження сторони квадрата через його діагональ (v цьому сенсі слід звернути увагу на результат письмової задачі 2: , цю формулу слід зафіксувати в зошитах учнів). Для того щоб встигнути розв'язати всі заплановані задачі, розв'язання письмових задач не треба записувати в зошити повністю; достатньо виконати прикидку розв'язання на чернетках із наступним обговоренням розв'язання.
VII. Підсумки уроку
Для фігур, зображених нарис. 4, доберіть відповідне поняття: рівні, рівновеликі, рівноскладені. Поясніть свій вибір.
a) ABCD — прямокутник б) MNKP — квадрат
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст понять, що розглядалися на уроці.
Розв'язати задачі.