Тема. Площа трапеції
Мета: закріпити знання учнями формул для обчислення площі трикутника. Розглянути формулу для обчислення площі трапеції. Формувати в учнів уміння та навички застосовувати цю формулу для обчислення площі трапеції.
Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.
Наочність та обладнання: конспект «Площа трикутника. Площа трапеції».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Як і на кількох попередніх уроках, щоб зекономити час, на цьому етапі уроку учні коментують розв'язання домашніх задач за готовими рисунками, виконаними на дошці заздалегідь (або самим учителем, або учнями).
Засвоєння змісту теоретичного матеріалу та його розуміння перевіряється під час самостійного виконання учнями тестових завдань (див. Зошит для підсумкового та тематичного оцінювання).
Тестове завдання
Варіант І
а) ; б) ; в) а2 + b2; г) ab.
а) 42; б) 84; в) 13; г) 21.
а) 4 см; б) 2 см; в) 4.5 см; г) 10 см.
Варіант 2
а) 20 см2; б) 40 см2; в) 80 см2; г) 13 см2.
а) 30; б) 60; в) 15; г) 11.
а) 4 см; б) 2,25 см; в) 6 см; г) 14 см.
а) 48 м2; б) 96 м2; в) 24 м2; г) інша відповідь.
Після закінчення роботи — перевірка і корекція.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Залежно від рівня інтелектуальної активності учнів учитель або сам повідомляє мету уроку — вивчення формули для обчислення площі трапеції, або ж пропонує учням виконати практичне завдання (на розвиток конструктивного мислення).
Завдання
Розв'язуючи завдання, учні можуть прийти до конфігурацій, зображених на рис. 1.
Розв'язання задачі, крім суто розвивального значення, допомагає учням зрозуміти прийом, який використовують автори підручника під час обґрунтування формули площі трапеції — розбиття трапеції на трикутники з рівними висотами, що дорівнюють висоті трапеції, та зі сторонами, що є основами трапеції. Від розуміння цього факту до формулювання мети уроку один логічний крок — якщо застосувати властивості площ та формулу площі трикутника, то напевно можна вивести формулу для обчислення площі трапеції. Реалізація цього плану (з подальшим закріпленням виведеної формули та формуванням умінь застосовувати формулу площі трапеції) — основна мета уроку.
IV. Актуалізація опорних знань, та вмінь
З метою успішного засвоєння учнями змісту теореми, що виражає формулу площі трапеції, та ідеї її доведення, а також розуміння учнями можливості запису теореми у вигляді S = MN h, учням слід активізувати знання і вміння щодо аксіом площ, формули площі трикутника, означення трапеції, середньої лінії трапеції та її властивості.
а) ; б) ; в) ; г) ?
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
VI. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
а) ВС = 2 см; AD = 10 см; h = 5 см;
б) BC + AD = 16 см; h = 6 см;
в) середня лінія дорівнює 10 см; висота 5 см;
г) r = 5 см; AB + CD = 18.
Виконання письмових вправ
а) її основи дорівнюють 4 см і 10 см, а висота — 6 см;
б) висота трапеції та її середня лінія дорівнюють 8 см.
а) рівнобедреної трапеції з основами 15 см і 39 см, діагональ якої перпендикулярна бічній стороні;
б) прямокутної трапеції з бічними сторонами 12 см і 13 см, діагональ
якої є бісектрисою гострого кута.
VII. Підсумки уроку
Яка із фігур на рис. 4 зайва? Чому?
VIII. Домашнє завдання
Вивчити формулу для обчислення площі трапеції.
Розв'язати задачі.